„Bajki mają charakter ponadczasowy” uzasadnij to stwierdzenie odwołując się do minimum trzech wybranych przez siebie bajek wraz z ich interpretacją.



Bajki pisano już w starożytności. Jednak pamiętamy o nich i są nam bliskie. Są nieodłącznym aspektem naszego życia, ponieważ w dużej mierze opisują nas samych. Nasze wady są tam uwydatnione w dość niewinny sposób, co sprawia, że chętniej o nich czytamy. Dopiero później zaczynamy się nad nimi zastanawiać. Uczymy się o nich, piszemy, wyciągamy wnioski, interpretujemy, próbujemy zrozumieć, mimo że od napisania niektórych minęło parę wieków. Chciałabym pokazać, na podstawie bajek Ignacego Krasickiego, dlaczego są tak ponadczasowe.

W jednej z jego bajek pt. „Kałamarz i pióro” tytułowe przedmioty kłócą się o to, kto jest autorem dzieła. Jest to aluzja do ludzi, którzy podpisują się pod nie swoim sukcesem, ogrzewają się blaskiem cudzych zasług. Nie ważne, czy mamy oświecenie, czy XXI wiek, zawsze znajdzie się ktoś, kto spróbuje odebrać nam to, na co ciężko zapracowaliśmy.

Moim drugim argumentem jest bajka pt. „Kulawy i Ślepy”. W niej z kolei krytykowana jest nieumiejętność współpracy między osobami, które początkowo na sobie polegają. Jeżeli zaufamy niewłaściwej osobie, może nas to doprowadzić do nieszczęścia. Musimy uważać na to, z kim zawieramy przyjaźnie i komu ufamy, ponieważ wielu jest ludzi podstępnych.

Bajki krytykują ludzi, mimo że ich bohaterami się zwierzęta lub przedmioty. W utworze pod tytułem „Rybka mała i Szczupak” Ignacy Krasicki pokazuje na przykładzie naiwnych ryb, że patrzenie tylko przez pryzmat pozorów może prowadzić do naszej zguby. Poleganie tylko na pierwszym wrażeniu nie zawsze jest trafne. Czasami ludzie wcale nie są tacy, jakimi się zdają.

Uważam, że bajki były, są i zawsze będą nauką dla nas wszystkich. Niezależnie od tego czy będzie to wiek XXI, czy XXV, nigdy nie stracą swojego znaczenia, zawsze będą pokazywać faktyczny stan i charakter ludzi. Zawsze znajdzie się ktoś, kogo można będzie moralizować właśnie za pomocą jednego z takich utworów.