Na stronie tej pragniemy opisać broń pancerną użytą w II Wojnie Światowej, której egzemplarze mogły się znajdować na terenie polski. Powyższe zestawienie ma pomóc wam w poszukiwaniu i identyfikacji broni pancernej. Często w opowiadaniach naocznych świadków każdy zatopiony pojazd na gąsienicach to czołg, fragment wystającej lufy z bagna to nie Sturmtiger, tylko T34 o wielotysięcznej produkcji. Nie prawdą są opowiadania o bajońskich sumach otrzymywanych za czołgi, często mają one tylko wartość złomu i nie pokrywają nawet kosztów wydobycia. Tylko za nieliczne egzemplarze broni pancernej (czy innej z II Wojny Świat.) kolekcjonerzy i muzea oferują bajońskie summy oraz współpracę w celu jej pozyskania. Znalezienie takiego egzemplarza nie jest sprawą przypadku, trzeba wiedzieć gdzie jednostki wojskowe wyposażone w daną broń stacjonowały i walczyły, w jakich bitwach i kiedy poniosły straty w sprzęcie. Gdzie broń likwidowano i ukrywano by po walkach, czy też po zakończeniu wojny nie dostała się w ręce wroga. Broń pancerna Niemiecka pierwsze modele " Grosstraktor "; "Neubaufahrzeug" ("Mittlere Traktor") czołgi lekkie PzKpfw I; PzKpfw II; PzKpfw 35t i PzKpfw 38t czołgi średnie Pzkpfw III; Pzkpfw IV; Pzkpfw V (Pantera) czołgi ciężkie Tygrys PzKpfw VI (Sd.Kfz.181); Knigstiger (Tygrys II) (Sd.Kfz.182) samob.działa ppanc. Panzerjger I; Marder I/ II/ III; Nashorn (Hornisse) Sd.Kfz. 164 samob.działa panc. Panzerjger; Sturmgeschtz StuG III/IV; JagdpancerIV; Ferdinand; Jagdpanter; Jagdtiger; Brummbr; Sturmtiger samob.działa polowe Wespe; SiG 33 Bizon; Hummel- Geschutzwagen III/IV; KARL samob.działa plot. Ostwin; Mbelwagen; Wirbelwind i inne Samochody pancerneSd.Kfz. 221/222/223; Sd.Kfz. 231/232/263(6x4); Sd.Kfz. 231/233 (8x8); Sd.Kfz. 234 (Puma); Sd.Kfz.250/251 Grosstraktor i pierwsze modele Grosstraktor Pierwsze zamówienia na czołgi, inspirowane nowymi teoriami taktyki wojennej , złożono w kwietniu 1926. W celu obejścia ograniczeń Traktatu Wersalskiego maszyny te nazywano " Grosstraktor ". Tak więc "lekkie ciągniki" ważyły 10 ton, uzbrojone były w działko kalibru 37 mm i wyglądem przypominały brytyjski czołg Vickers. "Ciężkie czołgi" osiągały wagę 20 ton posiadały dwie wieże: przednią z działem kalibru 75 mm i drugą uzbrojoną w karabin maszynowy Zakładany pojazd (Armeewagen 20) miał posiadać obrotową wieżyczkę z 75 mm armatą, kontrakt opiewał na dwa prototypy i został podpisany w marcu 1927. Zadania tego podjęły się na początku 1928 trzy niemieckie firmy: Daimler-Benz, Krupp i Rheinmetall. Montaż rozpoczęła firma Rheinmetall w sierpniu 1928, w czerwcu 1929 zlecono...