Polskie Koleje Państwowe i ich codzienność.

PKP, to instytucja działająca od 1926r. Od tamtej pory zmieniła sie diametralnie. Mimo, iż od 2001r. wprowadzony jest plan modernizacji i rozbudowy jednego z głównych środków transportu w naszym kraju, to nadal daleko nam do standartów panujacych w europie i na świecie.

W ciagu całego roku, liczba osób korzystających z usług PKP wynosi 74 380 000. Dzieci, młodzierz, studenci, osoby pracujące, emeryci - klientela bardzo zróżnicowana, ale mająca podobne potrzeby. Nikt nie lubi specyficznego zapachu,brudu, opóźnień ,ścisku, a to niestety realia naszej Kolei. W większości pociagów obowiązuje całkowity zakaz palenia papierosów.Nie zniechęca to palaczy, którzy łamią ten przepis zazwyczaj w toalecie. Niezależnie od pory roku, klimatyzacja bądź ogrzewanie nie zawsze spełnia swoją funkcję. Często występuję problem z otwarciem lub zamknięciem drzwi, okien. Czystość wagonów także pozostawia wiele do życzenia.W ostatnim czasie wzrasta ilość osób pogryzionych podczas podróży przez pluskwy. Opóźnienia także są chlebem powszednim PKP. Czasami trwają nawet kilka godzin. Najczęściej są spowodowane usterkami pociągów, torów, czy też prowadzonymi na terenie całej Polski remontami. Najpoważniejszy problem to przeludnienie. Zjawisko to wystepuję przeważnie podczas świąt, ferii, wakacji i weekendów. Ludzie stoją lub siedzą dosłownie wszędzie. Obsługa dba oto, aby na peronie nie został żaden pasażer. Zdarzają sie sytuacje próśb lub gróźb o dodanie kolejnych składów, lecz zazwyczaj jakakolwiek wymiana zdań jest bezskuteczna. Nie chodzi jednak tylko o komfort, ale także o bezpieczeństwo. W obecnym roku doszło do kilku wypadków pociągów. Najpoważniejszy miał miejsce w marcu w miejscowości Chałupki, gdzie zderzyły się dwa pociągi. Bilans tej tragedii to 57 rannych i 16 zabitych. Początkowo nie można było określić liczby osób przebywających w pociągach, dlatego iż nie jest prowadzony jakikolwiek limit sprzedaży biletów na dany przejazd. Składy nie są odpowiednio przystosowane do kilku lub kilkunastogodzinnej trasy.Większość pasażerów nie jest zadowolona z warunków w jakich podróżują.

Od 9 grudnia 2012r. obowiązuje nowy rozkład jazdy. Zarząd PKP zapewniał, iż wszystko jest odpowiednio zaplanowane i nie powtórzą się błędy z poprzednich lat. Niestety nie wszytsko było tak jak powinno. Na trasy nie wyjechało kilkanaście pociągów.Bez opóźnień także się nie obyło np. pociąg relacji Rzeszów- Kraków,o 12,20 mimo planowanych 3 godzin 30minut, trasę 150kilemterów przebył w ciągu 5 godzin. Do pociągu relacji Racibórz- Wrocław, wiele osób nie wsiadło, gdyż na peron wjechał tylko jeden skład. Wpadkę tę tłumaczono awarią ogrzewania w innym wagonie. W województwach takich jak Opolskie, Małopolskie, Lubuskie, Zachodniopomorskie, Warmińsko-mazurskie, zlikwidowano część połączeń. Zmian na lepsze dokonano na Śląsku, Podkarpaciu, Pomorzu, Lubelszczyźnie, a także w wojewódctwie Wielkopolskim i w Świętokrzyskim. Zwiększono ilość połączeń międzynarodowych czyli Warszawa,Katowice - Bratysława,Budapeszt i Warszawa,Katowice - Breclav.Prezez PKP Intercity, Janusz Malinowski iż obecna, łączna ilość pociągów, to 407 (355 krajowych i 52 międzynarodowych) .

Dużą pomocą dla modernizacji linii kolejowych, okazało się przyznanie Polsce organizacji Euro 2012. Nadal prowadzone są pracę mające na celu wymiane torów,sieci trakcyjnej, ,budowę nowych torów i wiaduktów drogowych, zwiększenie szybkości jazdy pociągów do 160km/h . Modernizowane są również stacje, przystanki kolejowe, perony, przejścia podziemne itd. Na początku 2010 roku, ruszył program mający na celu odnowienie ponad 1000 dworców. Dzięki tej inwestycji dla wielu miast, budynki te stały się teraz wizytówkami. W 2015 roku na Polskie tory trafić ma 20 luksusowych pociągów - pendolino. Będą one jeździć na trasie Trójmiasto - Kraków.

Chociaż wciąż jeszcze więcej jest cech negatywnych niż pozytywnych, to coś się zmienia, zmienia się na lepsze. Planowany termin zakończenia prac ustalono na drugą połowę 2015r.