1. Narrator: – występuje w trzeciej osobie, -wszechwiedzący, -obiektywny, - pozwala sobie na komentarze, zna myśli bohaterów, -mowa pozornie zależna, - narracja specyficznie rozbita na wiele głosów, ukazana z wielu perspektyw sprawia wrażenie chaotycznej, skaczącej po tematach. 2. Akcja dzieje się w szkole wojskowej Leoncio Prado w Limie w ambolatorium, gdzie trafiają ranni chłopcy. Utwór został wydany w 1963r. 3. 1)Wizyta u pięlegniarza, opatrzenie ran chłopcom 2)retrospekcja przebiegu bitwy 3)kłótnia Alberta z Jaguarem 4)podejrzenia dokonania zbrodni, wzajemne zarzucanie winy i szantaże 4. *Preryjny opis ambulatorium służy lepszemu zobrazowaniu tego co znajduje się w pomieszczeniu. *Ciała bohaterów są obolałe przez widoczne, krwawiące rany. Pielęgniarz okazuje chłopcom współczucie i dobrą opiekę. *Pomieszczenie oglądamy z perspektywy jednego z bohaterów, Alberta. Służy to ukazaniu namiastki bólu jakie towarzyszy mu po ciosach przeciwnika. Obrazuje nam jak czuje się osoba pełna rozgoryczenia i wstydu w zamkniętym, białym pomieszczeniu. 5. Epitety charakteryzujące ciało Jaguara: -twarde, zadziwiająco zwinne ciało -obecne i nieuchwytne -bliskie i dalekie Albertowi towarzyszył nieznośny bół po ciosach Jaguara. Bohater był słabym zawodnikiem, zbierało mu się na wymioty. Został on upokorzony, czuł więc rozczarowanie i wstyd. Próbował się bronić lecz jego przeciwnik był niepokonany. Albert stracił przytomność. Jest przekonany iż jego przeciwnik jest złym człowiekiem, a jego miejsce jest w więzieniu. Przyrzeka mu zemstę i wyjawienie prawdy. 6.„Unosił łokcie, bronił się kolanami, kurczył się”, „Kiedy otworzył oczy, siedział na łóżku obok Jaguara i słuchał jego równego dyszenia”- Mowa pozornie zależna służy wyrażaniu myśli i uczuć postaci literackich. Jej celem jest ukazanie świata z perspektywy bohaterów, a nie wszechwiedzącego narratora. Umożliwia ona dotarcie do sfery ich przeżyć w konkretności i dynamice oraz nadaje postaciom ekspresji. 7. „głowa Jaguara walila jak taran”- porównanie „nieludzki ból”- hiperbola „brudne łapska”- epitet „umrzeć ze wstydu”- przenośnia „rzygać mi się chce na twój widok”- Kolokwializm Powyższe środki językowe budują napięcie we fragmencie. Porównania i przenośnie i hiperbola ukazują moc i siłę zadawanych ciosów, tym samym wielkość bólu towarzyszącego bohaterowi. Epitety odpowiadają za panującą atmosferę w ambulatorium, zachowanie się bohaterów. Natomiast liczne kolokwializmy sprawiają, że tekst szybko i łatwo...