1. Warzywa czerwone Źródło cennego likopenu, jednego z przeciwutleniaczy, który chroni organizm przed licznymi chorobami, np. zawałem serca czy rakiem, i zapobiega tworzeniu się szkodliwego cholesterolu. Najbogatsze w ten cenny związek są pomidory, których częste spożywanie pomaga ponadto w gojeniu się ran. Pomidory zawierają także witaminę C, dzięki czemu wzmacniają odporność, a niewielka dzienna dawka soku tych przepysznych warzyw przeciwdziała tworzeniu się zakrzepów. Pomidory dostarczają obniżającego ciśnienie krwi potasu, jak też wapnia, magnezu, żelaza oraz rzadko spotykanych w produktach spożywczych mikroelementów, takich jak mangan, miedź czy kobalt. Z czerwonych warzyw wymienić również warto buraki, które działają przeciwzapalnie i antyutleniająco. Ich działanie jest szczególnie dobroczynne dla wątroby i systemu immunologicznego. Buraki mają silne działanie krwiotwórcze, dlatego zaleca się je anemikom i osobom osłabionym. Wykorzystywane są również do walki problemami skóry, chronicznymi infekcjami, chorobą wieńcową oraz reumatyczną. 2. Warzywa zielone Są przebogatym źródłem witaminy C, a także A, E, K i mikroelementów. Zawierają kwas foliowy, który przeciwdziała anemii, a którego niedobór powoduje podatność na stres, depresję, zły nastrój, może prowadzić do zaburzeń umysłowych i zwiększenia podatności na infekcje. Warzywa z „zielonej grupy” doprowadzają ponadto do samounicestwiania komórek przednowotworowych, mają najmniej kalorii i szybko ulegają trawieniu. Zawierają także chlorofil, który m.in. unieszkodliwia toksyny, pomaga oczyścić wątrobę, leczy żylaki, reguluje pracę jelit, łagodzi objawy astmy czy przyspiesza gojenie się wrzodów. Jeśli więc nie ma przeciwwskazań zdrowotnych, warzywa zielone można jeść w niemal nieograniczonych ilościach. W grupie tej znajdują się brokuły, szpinak, brukselka, sałaty, nać selera, pietruszki, jarmuż czy szparagi. 3. Warzywa pomarańczowe i żółte Zawierają najbardziej znany karetonoid, czyli beta-karoten. Karotenoidy jako przeciwutleniacze, chronią rośliny przed szkodliwym działaniem promieni UV i podobną funkcję pełnią w organizmie człowieka. Są źródłem witaminy A, której niedobór przejawia się w gorszym wyglądzie włosów, paznokci czy skóry, i która jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania wzroku. Karetonoid obniża także cholesterol. Pomarańczowe barwy chronią ponadto skórę przed działaniem wolnych rodników i naprawiają zniszczone struktury DNA, zapobiegając procesowi starzenia. Karotenoidy mogą ochronić nas przed chorobami układu krążenia, nowotworami i chorobami związanymi z wiekiem (katarakty,...