Dziecko jako bohater literatury i sztuki. Przedstaw różnorodność kreacji na wybranych przykładach.
I.Literatura podmiotu:
•Literatura:
1.Kochanowski Jan, Treny: VIII,X,XII w: Fraszki, Pieśni, Treny, Kraków 2005
2.Krasiński Zygmunt, Nie-Boska komedia, Kraków 2010
3.Sienkiewicz Henryk, Janko Muzykant, Kraków 2005
•Malarstwo:
1.Wyspiański Stanisław, Śpiący Staś, 1902,
http://www.artyzm.com/obrazy/wyspianski-spiacy-stas.jpg
•Film:
1.Burton Tim, Charlie i fabryka czekolady, USA/Wielka Brytania 2005
II.Literatura przedmiotu:
1.Bajda Justyna, Cieński Marcin, Łoboz Małgorzata, Pyszny Joanna, Sokolski Jacek, Ursel Marian, Zawada Andrzej, Żabski Tadeusz, Epoki Literackie. Wielki leksykon literatury polskiej, Wrocław 2005, str.121-122,530
2.Słownik bohaterów literackich, pod redakcją Agnieszki Nawrot, Kraków 2003,str.205-206
3.Nosowska Dorota, Słownik motywów literackich, Bielsko-Biała 2006, str.93-99
4.Słownik lektur, pod redakcją Henryka Sułka i Elżbiety Zarych, Kraków 2008, str.398-401
III.Ramowy plan wypowiedzi
1.Określenie problemu:
a.Motyw dziecka częstym toposem w literaturze i sztuce.
b.Sposoby przedstawienia dziecka.
2.Kolejność prezentowanych treści:
a.„Nie-Boska komedia”
• Opis życia Orcia.
• Orcio jako dziecko o niezwykłych zdolnościach.
b.„Treny”
• Okoliczności powstania.
• Wyidealizowany obraz dziecka jako znak wielkiego przywiązania.
• Znaczenie i wpływ Urszulki na życie poety.
c.„Janko Muzykant”
• Ciężkie dzieciństwo bohatera.
• Janko jako dziecko skrzywdzone przez swą miłość do muzyki.
d.„Śpiący Staś”
• Staś jako dziecko delikatne i bezbronne.
e. „Charlie i fabryka czekolady”
• Wpływ domu rodzinnego na życie dziecka.
IV.Wnioski:
1.Szczęście jako cel w życiu dziecka.
2.Różnorodność kreacji dziecka w literaturze i sztuce.
V.Materiały pomocnicze:
1.Stanisław Wyspiański „Śpiący Staś”[reprodukcja]