Prolog w teatrze - Tuż przed przedstawieniem na jarmarku rozmawiają ze sobą Dyrektor, Poeta i Komik. Dyrektor nie jest zdecydowany jaki rodzaj sztuki chciałby wystawić. Poeta chce dzieł podniosłych, które wzruszałby publiczność, natomiast Komik uważa, że sztuka powinna bawić. Ostatecznie Dyrektor decyduje się na wystawienie prostej sztuki dla mas, którą mają stworzyć wspólnie Poeta i Komik.

Prolog w niebie - Ta scena otwiera akcje dramatu. Goethe stworzył ją wzorując się na podobnej scenie z Księgi Hioba. Do Boga przybywa Mefistofeles, który zdaje mu relację ze swego pobytu na Ziemi. Bóg pyta go, czy zna Fausta, którego nazywa swoim sługą. Mefistofeles drwi z Boga uważając, że Faust wcale nie służy Bogu i nie zależy mu na tym. Zakłada się z Bogiem o duszę Fausta, bo sądzi, że to łatwa zdobycz. Bóg zgadza się, gdyż uważa że człowiek przez całe życie błądzi, aby w końcu poznać boże miłosierdzie.



Część pierwsza



Noc- Jest Wielka Sobota. W swojej gotyckiej pracowni pracuje stary doktor Heinrich Faust, który rozmyśla nad sensem życia. Dochodzi do wniosku, że mimo iż studiował przez całe życie różne nauki ( medycyna, prawo, filozofia, teologia), to i tak pozostał głupcem. Postanawia zostać magiem i wywołuje Ducha Ziemi. Przychodzi do niego jego wierny uczeń, Wagner. Obaj rozmawiają o istocie nauki. Wagner to ograniczony racjonalista, uważa, że wystarczy studiować księgi, natomiast Faust broni prawa do poznania przez doświadczenie. Faust słyszy chór, który śpiewa w kościele pieśń o Zmartwychwstaniu Chrystusa.



Przed bramą miasta - Faust i Wagner wychodzą na miasto, gdzie spotykają jego mieszkańców wśród których Faust budzi powszechny podziw z powodu swojego wykształcenia i pochodzenia (jego ojciec był znanym i cenionym lekarzem). Faust zauważa czarnego psa, którego zabiera do domu.



Pracownia Faust. I- Faust zaczyna czytać Biblię. Nagle zauważa, że z psem dzieje się coś dziwnego. Pies przemienia się w Mefistofelesa i na pytanie kim jest odpowiada " (... ) jam częścią tej siły, która wiecznie zła pragnąc wiecznie czyni dobro". Diabeł stwierdza, że nie może opuścić domu, gdyż na drzwiach narysowany jest pentagram.