Chroń swoje żyły Skłonności do pajączków i żylaków są dziedziczne (po przodkach żeńskich i męskich). Możesz jednak wiele zrobić, by nie pojawiły się: Unikaj długiego stania i siedzenia – jeżeli w pracy stoisz, to przestępuj w miejscu z nogi na nogę, a jeśli pracujesz, siedząc – często zmieniaj pozycje, nie zakładaj nogi na nogę; dobierz też krzesło (siedzisko nie może uciskać uda, a stopy nie mogą wisieć w powietrzu); pod biurkiem postaw stołek i opieraj na nim wyciągnięte nogi. Odpoczywaj z nogami do góry – w ciągu dnia staraj się chociaż na kilka minut usiąść z wyciągniętymi nogami i stopami ułożonymi powyżej linii serca, np. opartymi o drugie krzesło. Zrzuć nadwagę – im więcej ważysz, tym trudniej o prawidłowe krążenie. Rzuć palenie – nikotyna zwęża żyły i przyspiesza ich zwapnienie. Unikaj przegrzewania nóg – wysoka temperatura sprawia, że żyły się rozszerzają. Noś wygodne buty. Uprawiaj sport. Dbaj o zdrowy ubiór – zrezygnuj z noszenia obcisłej bielizny, spodni, samonośnych pończoch. Unikaj dużego wysiłku fizycznego – osoby mające...