Chroń swoje żyły

Skłonności do pajączków i żylaków są dziedziczne (po przodkach żeńskich i męskich). Możesz jednak wiele zrobić, by nie pojawiły się:

Unikaj długiego stania i siedzenia – jeżeli w pracy stoisz, to przestępuj w miejscu z nogi na nogę, a jeśli pracujesz, siedząc – często zmieniaj pozycje, nie zakładaj nogi na nogę; dobierz też krzesło (siedzisko nie może uciskać uda, a stopy nie mogą wisieć w powietrzu); pod biurkiem postaw stołek i opieraj na nim wyciągnięte nogi.

Odpoczywaj z nogami do góry – w ciągu dnia staraj się chociaż na kilka minut usiąść z wyciągniętymi nogami i stopami ułożonymi powyżej linii serca, np. opartymi o drugie krzesło.

Zrzuć nadwagę – im więcej ważysz, tym trudniej o prawidłowe krążenie.

Rzuć palenie – nikotyna zwęża żyły i przyspiesza ich zwapnienie.

Unikaj przegrzewania nóg – wysoka temperatura sprawia, że żyły się rozszerzają.

Noś wygodne buty.

Uprawiaj sport.

Dbaj o zdrowy ubiór – zrezygnuj z noszenia obcisłej bielizny, spodni, samonośnych pończoch.

Unikaj dużego wysiłku fizycznego – osoby mające słabe naczynia nie powinny dźwigać (to sprzyja rozszerzaniu się delikatnych naczynek i tworzeniu się pajączków).

Zmień dietę – niskokaloryczna dieta, uboga w nieoczyszczone węglowodany sprzyja żyłom; błonnik, warzywa, owoce, pełnoziarniste pieczywo, otręby, czosnek uszczelniają ściany żył.

Hartuj żyły – rano i wieczorem bierz naprzemienny prysznic: zaczynaj od ciepłej wody, potem zimna i znowu ciepła.

Rób masaże nóg – przed snem i rano, tuż po obudzeniu masuj nogi dłonią lub miękką gąbką od palców stóp do pachwin (zawsze do serca).

Bibliografia - poradnikzrowie.pl