Wychowanie jest oddzialywaniem pokolen doroslych na te ktore nie dojrzaly jeszcze do zycia spolecznego- Durkheim.Dfinicjie praksologiczne podkreslaja ze wychowanie jest rownoznaczne z oddzialywaniem wychowawcow na wychowankow.Locke wyroznil zrodla wiedzy-zmysly oraz umysl. Locke byl zwolennikiem nauczania indywidualnego.Locke byl przedstawicielem liberalizmu naukowego.Wychowanie naturalne rousseau podkreslalo koniecznosc rozwoju fizycznego dziecka, stawial na rozum nazwany natura, jako jedyne zrodlo wiedzy. Pedagogika Forebla kladzie nacisk na zajecia praktyczne tjk lepienie, wyklejanie, wyszywanie oraz wychowanie estetyczne, Wady systemu forebla- dydaktyzm, schematyzm. Punkt wyjscia poznania oraz podsawy pedagogiki u pestalozziego stanowily liczba ksztalt nazwa. Pastaloziego mozna nazwac za tworce teori formalnego nauczania.Idea zycia spolecznego ktora herbart podporzadkowal idei slusznosci to idea spolecznego sysytemu wynagrodzen. Masa apercepcyjna herbarta to wczesniej zgromadzona wiedza. Stadia przyswajania wiedzy Herbarta- jasnosc kojarzenie sytem metoda.Akt zaglebienia wg Herberta polegal na uchwyceniu szczegolow,Podstawowe czesci pedagogiki herbarta-etyka psychologia,kierowanie, nauczanie, karnosc.Hessen twierdzil, ze osobowosc czlowieka ksztaltuja dziela kultury stanowiace indywidualne i historyczne przejawy absolutnych wartosci- .Hessen w obrebie kultury wyroznil- warstwy poziome;poziom zycia i pionowe- cele wychowania.Kerschensteiner byl przedstawicielem-pedagogiki egzystencjalnej. Wg Kerschensteinera glowne cele humanistycznej koncepcji edukacji powinny byc podporzadkoane dazeniu dp zharmonizowania czynnosci wychowawczych z realna sytuacja jednostek. 3 charakterystyczne cechy szkol steinera-zamiast swiadectwa uczen otrzymuj echarakterystryke postepow w nauce, uczniowie ucza sie w stalych gr od1 do 12 rż bez powtarzania klas, nie ma dyrektorow, nauczanie odbywa sie bz standaryzowanych podrecznikow. 3zasady stanowiace podstawe koncepcji wychowwczej Keya - nie pozwol dziecku wymuszac czegos placzem, nie nagradzaj i nie przekupiaj dziecka by wypelnialo swoje obowiazki, nie oszukuji nie zastraszaj dziecke. Pedagogika eksperymentalna to inaczej ped.materialistyczna. Wychowanie jako dorastanie do zadan wymyslil suchodolski,Decroli uwazal, ze jednostki osiagaja samorealizacje przez wytwaranie swoich szczegolnych talentow w celu przyczyniania sie do pomyslnosci spoleczenstwa. Key uznawal kary naturalne..Herbart podzieklil pedagoike na 3 czesci kierowanie karnosc nauczanie. Maria Montessori uważała, że w ogólnym rozumieniu wychowanie ma dwa cele: biologiczny i społeczny. W sensie biologicznym chodzi o wspieranie naturalnego rozwoju jednostki, a w społecznym- o przygotowanie jej w szerokim znaczeniu do życia w społeczeństwie Podstawą metody Montessori jest nauczanie wielozmysłowe. Umożliwia to oddziaływanie na wiele zmysłów, co jest warunkiem niezbędnym do powstawania skojarzeń w procesie zdobywania doświadczeń i wiedzy. Punkt zwrotny w drodze do pedagogiki stanowiło dla M. Montessori odkrycie polaryzacji uwagi: polaryzacja uwagi -zjawisko głębokiego i długotrwałego zainteresowania dziecka jednym przedmiotem lub czynnością, pozostawania przy niej albo powrotu do niej w celu dokonywania odkryć na drodze głębokich osobistych przeżyć.

Ta siła twórcza polaryzacji uwagi miała występować tylko wtedy, gdy nauczyciel zdoła uwzględnić potrzeby rozwojowe dziecka przy współistniejących okresach tzw. wrażliwych cykli. Kiedy więc w tzw. wrażliwej fazie wystąpi polaryzacja uwagi, będzie to sygnał, że wyniki dziecka w nauce powinny być dobre.

było jeszcze cos o tym wyklejaniu wyszywaniu to byly jakies techniki w czyjejs sdzkole ;p tzn trzeba bylo napisac na co stawiała szkoła jakiejs babki chyba i tam wlasnie bylo to wyklejanie wyszywanie itd