Inny świat / Ocalić życie to jeszcze nie wszystko – omów przykłady postaw heroicznych w Innym świecie - plan wypracowania

Wstęp „Inny świat” Gustawa Herlinga-Grudzińskiego jako powieść, ukazująca życie człowieka w ekstremalnych warunkach obozu pracy, w których nadrzędnym celem stało się przetrwanie. Życie w trudnych warunkach degenerowało osobowość człowieka. Gustaw Herling-Grudziński uważał, że w tych nieludzkich warunkach postawą heroiczną wykazywali się ci, którzy starali się zachować człowieczeństwo i poczucie własnej godności. Rozwinięcie W „Innym świecie” można odnaleźć wiele przykładów postaw heroicznych: Michaił Aleksiejewicz Kostylew: a) podstawowe informacje o bohaterze; b) przybliżenie okoliczności, w jakich znalazł się w łagrze; c) ewolucja świadomości bohatera do zrozumienia, że został niesprawiedliwie osądzony i skazany; d) samoudręczenie i upór Kostylewa jako postawa heroiczna umożliwiająca mu zachowanie poczucia godności – nie chciał pracować na rzecz systemu, który odebrał mu możliwość normalnego życia.

Wstęp

  1. „Inny świat” Gustawa Herlinga-Grudzińskiego jako powieść, ukazująca życie człowieka w ekstremalnych warunkach obozu pracy, w których nadrzędnym celem stało się przetrwanie.

  2. Życie w trudnych warunkach degenerowało osobowość człowieka. Gustaw Herling-Grudziński uważał, że w tych nieludzkich warunkach postawą heroiczną wykazywali się ci, którzy starali się zachować człowieczeństwo i poczucie własnej godności.

Rozwinięcie W „Innym świecie” można odnaleźć wiele przykładów postaw heroicznych:

  1. Michaił Aleksiejewicz Kostylew: a) podstawowe informacje o bohaterze; b) przybliżenie okoliczności, w jakich znalazł się w łagrze; c) ewolucja świadomości bohatera do zrozumienia, że został niesprawiedliwie osądzony i skazany; d) samoudręczenie i upór Kostylewa jako postawa heroiczna umożliwiająca mu zachowanie poczucia godności – nie chciał pracować na rzecz systemu, który odebrał mu możliwość normalnego życia. 2. Jewgienija Fiodorowna: a) podstawowe informacje o bohaterce; b) przybliżenie jej losów w obozie; c) miłość do Jarosława R. sprawiła, że Jewgienija niejako odrodziła się, „zmartwychwstała”, odnajdując prawdziwe szczęście; d) postawa heroiczna – dobrowolnie zgłosiła się na etap do innego obozu po tym, jak jej mąż doprowadził do przeniesienia Jarosława R. z Jercewa. Pozostała wierna ukochanemu mężczyźnie i urodziła jego dziecko, sama umierając przy porodzie.

  2. Rusto Karinen: a) podstawowe informacje o bohaterze; b) przybliżenie okoliczności, w jakich trafił do obozu; c) postawa heroiczna – na wieść o wojnie rosyjsko-fińskiej podjął próbę ucieczki z Jercewa, mając świadomość, że do tej pory nikomu się to nie udało.

  3. Natalia Lwowna: a) podstawowe informacje o bohaterce; b) przybliżenie okoliczności, w jakich trafiła do obozu; c) ewolucja świadomości Natalii – pod wpływem lektury „Zapisków z martwego domu” Dostojewskiego kobieta zrozumiała, że człowiek ma prawo i może decydować o rodzaju i czasie swej śmierci; d) postawa heroiczna – samobójcza próba jako wyraz zachowania człowieczeństwa.

  4. Gustaw: a) podstawowe informacje o bohaterze; b) przybliżenie okoliczności, w jakich znalazł się w obozie; c) postawa heroiczna – chęć zastąpienia Kostylewa, wyznaczonego na etap do kolejnego obozu, wynikająca z faktu, że Misza po wielu miesiącach otrzymał pozwolenie na spotkanie z matką. Wrażliwość i zrozumienie sytuacji Kostylewa jako wyraz człowieczeństwa.

  5. Grupa głodujących Polaków: a) okoliczności przystąpienia Polaków do głodówki; b) postawa heroiczna – głodówka wbrew regulaminowi obozu mająca na celu wyegzekwowanie warunków amnestii.

Zakończenie

  1. Postawy heroiczne omówionych bohaterów udowadniały, że w nieludzkich warunkach obozu pracy człowiek potrafi walczyć o swoje człowieczeństwo i poczucie własnej godności. Zastanów się, dlaczego heroiczne zachowanie skazańców było tak istotne dla Gustawa Herlinga-Grudzińskiego.