Molier „Świętoszek” - problematyka komedii

„Świętoszek” Moliera jest doskonałą komedią, nie tylko ze względu na świetne zabiegi formalne, jakie zastosował autor, ale także z powodu podjętych przez niego treści. Dzieło ma uniwersalną wymowę dydaktyczną i prezentuje rozmaite postawy życiowe, wśród których na pierwszy plan wysuwają się hipokryzja tytułowego bohatera, łatwowierność Orgona, racjonalizm Kleanta oraz połączona z krytycyzmem bigoteria pani Pernelle. Głównym problemem poruszonym w „Świętoszku” jest religijna hipokryzja. Najdobitniej została ona pokazana w postaci Tartuffe’a. Człowiek ten udaje niezwykle wierzącego i kierującego się zasadami moralnymi.

„Świętoszek” Moliera jest doskonałą komedią, nie tylko ze względu na świetne zabiegi formalne, jakie zastosował autor, ale także z powodu podjętych przez niego treści. Dzieło ma uniwersalną wymowę dydaktyczną i prezentuje rozmaite postawy życiowe, wśród których na pierwszy plan wysuwają się hipokryzja tytułowego bohatera, łatwowierność Orgona, racjonalizm Kleanta oraz połączona z krytycyzmem bigoteria pani Pernelle.

Głównym problemem poruszonym w „Świętoszku” jest religijna hipokryzja. Najdobitniej została ona pokazana w postaci Tartuffe’a. Człowiek ten udaje niezwykle wierzącego i kierującego się zasadami moralnymi. Staje się wręcz wcieleniem dobra (oczywiście w oczach Orgona), by położyć rękę na majątku swego dobroczyńcy. Pani Pernelle także dostrzega w tytułowym bohaterze uosobienie świętości. Postawa matki Orgona również jest manifestacją religijnej hipokryzji. Jednak od Tartuffe’a różni (…)