Euroregiony analiza i zakres pojęcia- ogólna charakterystyka euroregionów.
Euroregion -Euroregiony to stałe struktury współpracy trans granicznej między bezpośrednio sąsiadującymi ze sobą władzami jednostek lokalnych i regionalnych usytuowanych wzdłuż wspólnych granic państwowych, ustanowione decyzją regionów przygranicznych dwóch lub więcej państw. Euroregion to jeden z pomysłów Unii Europejskiej na poprawę kooperacji międzynarodowej. Ma on charakter transgraniczny, co oznacza, że obejmuje swoim obszarem fragmenty terytoriów minimum dwóch państw. Tworzenie euroregionów wynika z inicjatywy władz samorządowych i lokalnych danego regionu, które nawiązują współpracę z przedstawicielami tego samego szczebla w państwie (lub państwach) sąsiadujących.
Euroregion -Euroregiony to stałe struktury współpracy trans granicznej między bezpośrednio sąsiadującymi ze sobą władzami jednostek lokalnych i regionalnych usytuowanych wzdłuż wspólnych granic państwowych, ustanowione decyzją regionów przygranicznych dwóch lub więcej państw. Euroregion to jeden z pomysłów Unii Europejskiej na poprawę kooperacji międzynarodowej. Ma on charakter transgraniczny, co oznacza, że obejmuje swoim obszarem fragmenty terytoriów minimum dwóch państw. Tworzenie euroregionów wynika z inicjatywy władz samorządowych i lokalnych danego regionu, które nawiązują współpracę z przedstawicielami tego samego szczebla w państwie (lub państwach) sąsiadujących. Nie muszą one przynależeć do Unii Europejskiej. Mogą posiadać status kandydata lub po prostu graniczyć z obszarem UE. Spośród ich cech charakterystycznych wyróżnić można następujące kwestie: — Euroregiony i podobne struktury nie są ani nową formą administracji, ani też nowym szczeblem rządowym, lecz stanowią platformę wymiany i transgranicznej współpracy horyzontalnej pomiędzy władzami lokalnymi i regionalnymi; tym samym wzmacniają współpracę na linii pionowej między władzami lokalnymi lub regionalnymi, rządami i instytucjami europejskimi. — Są to stowarzyszenia władz lokalnych i regionalnych znajdujących się po obu stronach granicy państwowej, czasami dysponujących zgromadzeniem parlamentarnym. — Są to stowarzyszenia transgraniczne, posiadające stały sekretariat, zespół techniczny i administracyjny oraz własne zasoby. — W niektórych wypadkach są to podmioty podlegające prawu prywatnemu, oparte na organizacjach nienastawionych na zysk lub fundacjach działających po obu stronach granicy zgodnie z właściwymi systemami prawa krajowego. W innych zaś to podmioty podlegające prawu publicznemu, oparte na umowach międzypaństwowych i odpowiedzialne m.in. za zaangażowanie władz lokalnych i regionalnych oraz współpracę między nimi. — Euroregiony są często definiowane nie tylko poprzez swój zasięg geograficzny czy polityczno-administracyjny — przejawiają również wspólne cechy gospodarcze, społeczne lub kulturowe. Pierwszym euroregionem był założony w 1963 roku Region Basiliensis obejmujący ziemie niemieckie, francuskie i szwajcarskie wzdłuż Renu. W 1977 roku powstało Stowarzyszenie Europejskich Regionów Granicznych, w 1980 roku Rada Europy przyjęła konwencję madrycką regulującą zasady powstawania euroregionów - zgodnie z nią euroregiony nie są wyłączone spod jurysdykcji państw, nie mają osobowości prawnej, nie naruszają granic, ich działalność nie może być sprzeczna z ustawodawstwem wewnętrznym państw. Polska ratyfikowała tę konwencję w marcu 1993 roku. Polskie obszary przygraniczne są obecnie zrzeszone w 15 euroregionach, które obejmują całość granic lądowych kraju i część morskich; najstarszym polskim euroregionem jest Nysa, utworzony 21 grudnia 1991 roku wraz z obszarami Czech i Niemiec przyległymi do granicznej rzeki o tej nazwie.
PODSTAWY PRAWNE FUNKCJONOWANIA EUROREGIONÓW:
Do dokumentów stanowiących ramy prawne dla współpracy trans granicznej i euroregionów należą umowy sporządzane przez instytucje międzynarodowe, a zwłaszcza przez Radę Europy, czy Stowarzyszenie Europejskich Regionów Granicznych. Należą do nich przede wszystkim:
– Europejska Konwencja Ramowa o współpracy transgranicznej między wspólnotami i władzami terytorialnymi, tzw. Konwencja Madrycka z 21 maja 1980 roku wraz z protokołem Dodatkowym do Konwencji (DzU z 1993 r., nr 61, poz.268);
– Europejska Karta Regionów Granicznych i Transgranicznych z 1981 roku,
– Europejska Karta Samorządu Terytorialnego z 1985 roku, zwana Kartą Samorządu Lokalnego;
– Europejska Karta Samorządu Regionalnego z 1997 roku, nazwana Kartą Samorządności Regionalnej
W preambule Konwencji Madryckiej, która w stosunku do Polski weszła w życie w czerwcu 1993 roku, postanowiono, że państwa sygnatariusze powinny wspierać współpracę trans graniczną i w ten sposób przyczyniać się do postępu gospodarczego i społecznego obszarów przygranicznych oraz umocnienia poczucia wspólnoty, która łączy narody i regiony Europy.
Art. 3 ust. 4 Konwencji stanowi, iż współpraca trans graniczna to „każde wspólne działanie mające na celu umocnienie i dalszy rozwój sąsiedzkich kontaktów między wspólnotami i władzami terytorialnymi dwóch lub większej liczby Umawiających się Stron, jak również zawarcie i przyjęcie porozumień do realizacji tychże zamierzeń”. Określenie „wspólnoty i władze terytorialne” dotyczy jednostek, urzędów i instytucji realizujących zadania lokalne i regionalne.
Konwencja reguluje ogólne zasady współpracy trans granicznej w odniesieniu do jej podmiotów – samorządów i jednostek władzy lokalnej, oraz podstawowe obowiązki państwa w tym zakresie. Dokument ten określa zakres oraz formy i instrumenty współpracy. Wymienia się w nim następujące dziedziny współdziałania: -rozwój regionalny i lokalny, ochronę środowiska, rozbudowę usług publicznych, pomoc wzajemną w razie katastrof i nieszczęść. Załącznik nr 1 Konwencji zawiera wzory porozumień międzypaństwowych oraz wzory porozumień, statutów oraz umów zawieranych przez władze lokalne. Proponowane modele prawne współpracy to: – porozumienia międzypaństwowe; – porozumienia na szczeblu lokalnym i regionalnym typu gentelman’s agreements; – umowy na szczeblu regionalnym i lokalnym zawierające prywato- lub publicznoprawne zobowiązania prawnie wiążące
W Konwencji dwukrotnie podkreśla się nadrzędność prawa krajowego każdego sygnatariusza w stosunku do umów zawieranych przez partnerów współpracy trans granicznej. Nawiązanie współpracy trans granicznej w myśl omawianej Konwencji nie prowadzi do utworzenia samodzielnego bytu prawnegow ramach państwa.
Europejska Karta Regionów Granicznych i Transgranicznych została przyjęta w 1981 roku w Euroregionie Pomerania, zaś znowelizowana na zgromadzeniu Stowarzyszenia Europejskich Regionów Granicznych w 1995, a następnie w 2004 roku. Karta jest formą kodeksu współpracy trans granicznej, opracowanego w wyniku wymiany doświadczeń na forum Stowarzyszenia. W dokumencie tym zdefiniowano między innymi termin “współpracy transgranicznej”. Pod pojęciem tym rozumie się współpracę przylegających do siebie regionów granicznych lub współpracę zagraniczną władz szczebla regionalnego i lokalnego, organizacji lub instytucji reprezentujących obszary graniczne. Pojęcie to obejmuje także wszelkie przedsięwzięcia sprzyjające wzmacnianiu więzi gospodarczych i kulturowych między związanymi stronami oraz porozumienia o różnym charakterze służące powstawaniu podobnych zależności. Jak stwierdza P. Wahl, „Jest to szczególna forma współpracy międzynarodowej mająca 2 podstawowe cechy: • sąsiedzkość kontaktów • regionalny lub lokalny poziom współpracy”. Równocześnie dokument zaznacza, iż współpraca transgraniczna jest pojęciem szerszym niż współpraca euroregionalna, która to – w przeciwieństwie do transgranicznej – charakteryzuje się wyższym stopniem zinstytucjonalizowania. Staje się to przyczyną powoływania w jej zakresie komitetów, sekretariatów czy stowarzyszeń.
Europejska Karta Samorządu Terytorialnego, sporządzona w Strasburgu 15 października 1985 roku, w Polsce weszła w życie 1 marca 1994 roku. Jest ona w zasadzie umową międzynarodową, wiążącą państwa, które ją podpisały i ratyfikowały. Dzięki niej idea autonomii lokalnej została włączona do prawa międzynarodowego publicznego. Zawiera ona precyzyjne postanowienia dotyczące koncepcji i kompetencji samorządów lokalnych i lokalnej samorządności. Państwo ratyfikujące Kartę powinno respektować generalne zasady demokracji lokalnej, w tym prawo społeczności lokalnych do zrzeszania się w międzynarodowych związkach i porozumieniach współpracy trans granicznej w „granicach określonych prawem” .
Znacznie szersze kompetencje w zakresie uprawnień regionów wprowadza przyjęta w czerwcu 1997 roku Europejska Karta Samorządu Regionalnego, wskazując region jako podmiot samorządowy prowadzący własną politykę i szeroką współpracę międzynarodową, w tym transgraniczną. Karta proponuje, aby szczególnym uprawnieniem regionów była możliwość wprowadzenia własnego ustawodawstwa, którego ramy byłyby określone w ustawach. Zakładając tak dużą autonomię regionów, Karta zawiera gotowy katalog zastrzeżeń, które mogą wnosić państwa ratyfikując ją. Zastrzeżenia takie przyjęto w polskim ustawodawstwie będącym na pozycji nadrzędnej w stosunku do postanowień Karty.
Otóż w Ustawie z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie województwa w artykule 75 zobowiązano sejmik województwa do uchwalania priorytetów współpracy zagranicznej województwa, określających główne cele tej współpracy i priorytety geograficzne oraz zamierzenia co do przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń regionalnych, w tym euroregionów. Zatem współpraca zagraniczna, w tym transgraniczna musi być prowadzona zgodnie z prawem wewnętrznym, polityką zagraniczną państwa, jego międzynarodowymi zobowiązaniami oraz w granicach zadań i kompetencji województwa.
Zasady oraz formy międzynarodowej współpracy na poziomie lokalnym i regionalnym uregulowano w Polsce w Konstytucji RP, odpowiednich ustawach oraz ratyfikowanych umowach międzynarodowych. Dokumenty te nie wprowadzają określenia „euroregion”; euroregiony są z zasady strukturami powstałymi na podstawie umów między stowarzyszeniami gmin leżących po przeciwnych stronach granicy. Powstają one nie w celu przejęcia władztwa administracyjnego, lecz ich zadaniem jest promowanie kultury regionalnej, turystyki, czy ożywianie wymiany handlowej i rynku pracy terenów przygranicznych.
Zasady współpracy przygranicznej uregulowano w ustawie z 15 września 2000 roku o zasadach przystępowania jednostek samorządu do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych [DzU 2000 r.,nr 91, poz. 1009]. Uchwała o przystąpieniu jednostki samorządowej do zrzeszenia wymaga zgody ministra właściwego do spraw zagranicznych, zaś zrzeszenia muszą działać zgodnie z polskim prawem wewnętrznym, polityką zagraniczną państwa oraz jego międzynarodowymi zobowiązaniami (art. 2). W ustawach o samorządzie powiatowym i o samorządzie wojewódzkim, a także gminnym znajdujemy powtórzenie powyższych postanowień dotyczących przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych, a nawet ich rozwinięcie. Współpraca transgraniczna musi być prowadzona zgodnie z prawem wewnętrznym, jak również polityką zagraniczną państwa, jego międzynarodowymi zobowiązaniami oraz w granicach kompetencji i zadań jednostek władzy lokalnej. Umowy międzypaństwowe, w oparciu o które zawierane są regionalne lub lokalne umowy czy porozumienia stanowią często podstawę do nawiązywania współpracy transgranicznej. W przypadku euroregionów współpraca ta ma z reguły charakter formalny, tj. oparty na jasno określonej formule prawnej.
CELE I ZADANIA EUROREGIONÓW
Strategiczne cele euroregionów to: Szeroko pojmowany rozwój regionu Wymiana doświadczeń i informacji Wspieranie kultury, oświaty i sportu w regionie Wspólne rozwijanie transportu, komunikacji i łączności w regionie, w tym poprawianie bezpieczeństwa mieszkańców Rozwój turystyki, w tym usprawnianie przepływu turystów przez granicę Współpraca między szkołami i młodzieżą, w tym wspólne dbanie o ekologię i środowiska naturalnego
Główne cele Euroregionu to: Inicjowanie powstawania nowych przejść granicznych, Ochrona środowiska naturalnego i przeciwdziałanie zagrożeniom ekologicznym, Korzystne zagospodarowanie przestrzenne regionu, Współpraca w rozwoju turystyki, Wymiana kulturalna i troska o dziedzictwo kulturowe, Współpraca przy likwidowaniu pożarów i katastrof, Współdziałanie w zakresie pomocy społecznej i humanitarnej, Rozwój kontaktów ludności zamieszkującej w Euroregionie Wymiana kulturalna i opieka nad wspólnym dziedzictwem kultury, Współpraca służb ratowniczych i górskich na terenie Euroregionu, Współpraca między szkołami i młodzieżą na terenie Euroregionu. poprawę warunków życia ludzi zamieszkujących obszar Euroregionu, Ułatwienie wzajemnych kontaktów, Zbliżenie lokalnych społeczeństw, Przełamywanie historycznych uprzedzeń Programowanie prac zmierzających do zapewnienia zrównoważonego rozwoju gospodarczego z uwzględnieniem stanu rozwoju gospodarki każdej ze stron, Wspieranie działań zmierzających do nawiązania współpracy między władzami regionalnymi i terytorialnymi.
Podstawowe zasady funkcjonowania Euroregionów Rozróżniamy następujące zasady funkcjonowania euroregionów: Zasada pomocniczości (subsydiarności), rozumiana jako pomoc instytucji i organizacji międzynarodowych oraz krajowych w realizacji przez regionalne i lokalne społeczności celów współpracy transgranicznej, Zasada partnerstwa, równoprawności i równorzędności stron tworzących euroregion, Zasada solidarności obszarów transgranicznych dążąca do kompromisu pomiędzy konkurencyjnymi poglądami, Zasada istnienia koncepcji bądź strategii rozwoju transgranicznego służąca wypracowaniu wspólnej perspektywy transgranicznego rozwoju regionalnego.
Do równie ważnych kanonów zaliczyć należy także:
Zasadę dobrego sąsiedztwa mieszkańców pogranicza,
Zasadę zachowania tożsamości (narodowej, państwowej, regionalnej i lokalnej) przez
współpracujące jednostki terytorialne i społeczności lokalne,
Zasadę dobrowolności uczestniczenia w euroregionie i w różnych formach
współpracy,
Zasadę dążenia do symetrii i parytetów, polegającą na tym, że każda ze stron
dysponuje taka sama ilością głosów we wszystkich organach i takim samym prawem
do reprezentowania interesów euroregionu,
Zasadę pragmatyzmu oraz analizy rachunku kosztów i korzyści,
Zasadę kierowania się przyjaźnią i zaufaniem w uzgadnianiu wspólnych zamierzeń
przekraczających granice,
Zasadę consensusu, czyli ustawicznego szukania wspólnego stanowiska w drodze
rozmów i negocjacji,
Zasadę rotacji, tzn. zmiany miejsc organizacji i przeprowadzania różnych inicjatyw,
także zmiany w przewodniczeniu różnym gremiom i instytucjom euroregionu.
ZADANIA:
-Poprawa infrastruktury transgranicznej(przejścia graniczne) transportowej i komunikacyjnej
-Poprawa stosunków międzyludzkich
-Wymiana doświadczeń i informacji zapobieganie i zwalczanie klęsk żywiołowych
-Wspólny plan zagospodarowania przestrzennego
-Wymiana kulturalna i dbałość o dziedzictwo kulturowe
-Rozwój przedsiębiorczości lokalnej i podnoszenie kwalifikacji ludności transgranicznej
-Zdobywanie środków z funduszy strukturalnych i zarządzania nimi dla dobra obszarów euroregionalnych.
Efekty współpracy euroregionalnej Różnorodne i stale rozwijające się formy współpracy transgranicznej świadczą o rosnących i coraz bardziej konkretnych efektach tego współdziałania. Euroregiony stymulują i ułatwiają kontakty z zagranicą oraz poszerzają formy współpracy transgranicznej. Efekty te są związane z realizacją głównego celu powołania i funkcjonowania euroregionów, którym jest likwidacja negatywnego oddziaływania granic państwowych będących barierami dla rozwoju współpracy i zbliżenia społeczności lokalnych zamieszkujących po ich przeciwnych stronach. Cel ten osiągany jest poprzez wspieranie różnorodnych działań o charakterze transgranicznym, począwszy od budowy nowych przejść granicznych i infrastruktury komunikacyjnej czy wspólnych oczyszczalni ścieków, poprzez tworzenie wspólnych instytucji użyteczności publicznej, jak np. szkoły partnerskie, a skończywszy na organizacji imprez o charakterze gospodarczym, kulturalnym turystycznym itp.
W działaniach euroregionów można wyróżnić konkretne zadania, są to: Ułatwianie samorządom gminnym i mieszkańcom dostępu do funduszy Unii Europejskiej i umożliwianie realizacji projektów przekraczających granicę jednego kraju. Dotyczy to zarówno projektów „twardych” (głównie infrastrukturalnych), jak i „miękkich” (głównie o charakterze społecznym, tzn. oświatowych, imprez sportowych itp.). Dzięki środkom z rożnych unijnych programów duża grupa samorządówlokalnych, organizacji non-profit i organizacji publicznych miała i ma szansę realizować przedsięwzięcia o charakterze kulturalnym, sportowym, turystycznym oraz gospodarczym. Wiele zrealizowanych i planowanych projektów dotyczy wspólnych spotkań społeczności z całego euroregionu, co jest bezpośrednio związane z realizacją celów statutowych i prowadzi do nawiązywania trwałych kontaktów partnerskich i osobistych, przełamywania wzajemnych uprzedzeń oraz nauki języka najbliższego sąsiada. Prowadzenie promocji gospodarczej obszarów transgranicznych, a w szczególności pomoc małym i średnim przedsiębiorstwom, w znalezieniu zagranicznego partnera gospodarczego. Wspieranie transgranicznych przedsięwzięć z zakresu ochrony środowiska. Prowadzenie promocji turystycznej obszarów transgranicznych, np. wspólna promocja walorów turystycznych. Integrowanie działań w dziedzinie nauki, oświaty, wychowania i kultury, a przez to sprzyjanie rozwojowi stosunków i pogłębianiu więzi międzyludzkich. Jest wiele przykładów konkretnych efektów współpracy w tej dziedzinie. Prowadzenie działań zmierzających do poprawy komunikacji w ramach euroregionu m.in. poprzez: uruchamianie nowych przejść granicznych, zagospodarowywanie szlaków kolejowych, rozwój sieci ścieżek rowerowych, rozszerzenie pasa gmin, których mieszkańcy są uprawnieni do przekraczania granicy w ramach umowy o małym ruchu granicznym. Prowadzenie działalności na rzecz integracji europejskiej m.in. poprzez tworzenie wspólnych centrów informacji europejskiej i organizowanie szkoleń.