Etyka w biznesie

Wprowadzenie Etyka w biznesie jest nazwą ogólną dziedziny zajmującej się etycznym wymiarem działalności gospodarczej, spotyka się wiec nazwę etyka gospodarcza. Natomiast etyka w biznesie to całokształt kwestii dotyczących rzeczywistej etyczności biznesu, inaczej etosu ludzi biznesu, czyli ogółu wartości i norm cechujących środowisko zawodowo zaangażowane w uprawianie działalności gospodarczej. Etyka poszukuje odpowiedzi na pytanie jak prowadzić biznes, życie gospodarcze nie ze względu na skuteczność, zysk, pożytek, ale z odniesieniem do pewnych zasad ważniejszych i wyższych.

Wprowadzenie

Etyka w biznesie jest nazwą ogólną dziedziny zajmującej się etycznym wymiarem działalności gospodarczej, spotyka się wiec nazwę etyka gospodarcza. Natomiast etyka w biznesie to całokształt kwestii dotyczących rzeczywistej etyczności biznesu, inaczej etosu ludzi biznesu, czyli ogółu wartości i norm cechujących środowisko zawodowo zaangażowane w uprawianie działalności gospodarczej. Etyka poszukuje odpowiedzi na pytanie jak prowadzić biznes, życie gospodarcze nie ze względu na skuteczność, zysk, pożytek, ale z odniesieniem do pewnych zasad ważniejszych i wyższych.
Przedmiot etyki w interesach ma długą historię. Jest to ogólnie mówiąc etyka normatywna stosowana w biznesie i zajmuje się oceną i określeniem standardów moralnych przystających do konkretnej sfery działalności gospodarczej. Kwestie etyczne są tutaj przedstawione w postaci pytań: czy słusznym jest podjęcie przez nas określonego działania czy też nie, czy jest ono dobre, czy warto działać zgodnie z normami etycznymi w interesach? Ma to ogromne znaczenie praktyczne i służy w dużej mierze zapewnieniu lepszej działalności, bardziej racjonalnej postawy i uzasadnienia. Ważnym jest określenie, jakimi pojęciami posługuje się etyka biznesu. Są to: sprawiedliwość, uczciwość, prawda, słuszność. Łączy dzięki temu dwa elementy, jakimi są: analiza naukowa i praktyczne aspekty sytuacji w rzeczywistym biznesie.
Podstawowym celem sytuującym etykę w obszarze problematyki sprawnego zarządzania stanowi podejmowanie decyzji trafnych z punktu organizacji, a więc ekonomicznie i etycznie uzasadnionych jak i rozwiązywanie konfliktów etycznych powstałych w wyniku działania organizacji. Narzędzia i procedury etyki pełnią funkcje systemu nawigacyjnego bezpieczny kierunek działaniom gospodarczym. 

Rodzaje etyki

Możemy wyróżnić trzy główne rodzaje etyki ogólnej, które wyznaczają różne nurty etyki biznesu. Jest to po pierwsze etyka deontologiczna, inaczej etyka obowiązku cnót. Dlatego właśnie w etyce biznesu rozpatrujemy moralność ludzi z punktu widzenia obowiązku, w formie rozkazów i nakazów. Za podstawę postępowania etycznego i jego uzasadnienia przyjmuje się rozkazy i nakazy, jako podstawowe formy regulowania dążeń ludzkich. Zatem bycie moralnym w biznesie polega na tym, że przestrzegamy podstawowych zasad zawodu przez nas wykonywanego, np. przemysłowca cechuje pracowitość, oszczędność, wytrwałość itp. 
Drugim nurtem jest etyka aksjologiczna, czyli etyka wartości interesów. Akceptowane są tutaj koncepcje powołania człowieka do samorealizacji, autokracji, realizowania się w wybranym przez siebie zawodzie. Jest to etyka zorientowana na skuteczne osiągnięcia celów i optymalizacji działalności. 
Trzeci nurt to etyka odpowiedzialności i sumienia. Jest ona uzupełnieniem dwóch pierwszych rodzajów etyki. Jest ona nastawiona na wartości osobowe opierające się na doświadczeniach, cudzej i własnej godności oraz na surowych stosunkach do każdego partnera jako człowieka i do pracy jako relacji międzyludzkich. Metodami działania w etyce biznesu są szeroko prowadzone obserwacje, lustracje, testy, ankiety, wywiady itp. Maja one na celu ujawnienie i opisanie postawy i zachowania ludzi biznesu oraz tego, co myślą i mówią o moralności.
Poważne znaczenie dla rozwoju etyki biznesu mają prace klasycznego ekonomisty i filozofa szkockiego Adama Smitha. Zainteresowanie problemami etyki w biznesie stale rośnie, tak w kręgach oświatowych, jak i w świecie interesów. 


Cele etyki w biznesie

Podstawowym celem jest podejmowanie decyzji trafnych ekonomicznie i etycznie uzasadnionych, jak i rozwiązywanie konfliktów etycznych powstałych w wyniku działania organizacji. Narzędzia i procedury zapewniają bezpieczny kierunek działaniom gospodarczym.
Kolejnym celem jaki stawia przed sobą etyka jest zapewnienie maksymalnej efektywności poprzez eliminację konfliktów. Etyka w biznesie umożliwia również odnalezienie wspólnych reguł dla stron konfliktu, połączenia wymogów organizacyjnych z poszanowaniem wartości osobowych. Wprowadza etyczne standardy zachowań.Odsłania ona szerszą perspektywę kalkulacji zysków i strat. Dotyczy ona nie tylko interesów indywidualnych pracowników czy firmy, ale ukazuje potrzebę uwzględnienia przy analizie zysków i strat również interesów lokalnych, regionalnych a nawet globalnych.	

Korporacja a etyka

Różne czynniki decydują o zachowaniu ludzi zaangażowanych w działalność gospodarczą w szczególności w sytuacji wyboru między działaniem etycznym a opłacalnym. W związku z tym rola etyki biznesu i kodeksów zawodowych powinna polegać na kształtowaniu hierarchii wartości, budzeniu wrażliwości etycznej, wskazywaniu na pewne wartości, takie jak dobro, uczciwość, wolność jako konstytutywne atrybuty człowieka, a nie jako środki prowadzące do celu, którym jest maksymalizacja zysku. Musimy pamiętać, że żadne przedsiębiorstwo nie istnieje samo w sobie, ale działa w otoczeniu innych podmiotów gospodarczych, w związku z tym podmiotami, a także klientami i środowiskiem. Związane jest to z występowaniem zjawisk z dziedziny prowadzenia biznesu pociągających za sobą istnienie wielu problemów natury etycznej m.in. problem konkurencji, promocji, reklamy, postępowania ludzi biznesu w interakcjach z partnerami, z współpracownikami, podwładnymi, klientami i innymi oraz stosunek do środowiska naturalnego.

Ważnym aspektem działalności gospodarczej jest budowanie właściwego obrazu firmy.