Czy śmiech może być nauką ? Napisz rozprawkę, w której przedstawisz trzy argumenty za lub przeciw.

„Śmiech to zdrowie”, „Śmiech lekarstwem na życie każdego człowieka” z tymi i podobnymi hasłami spotykamy się na co dzień w gazetach, radiu czy telewizji. Jednak czy śmiech może być nauką? Myślę, że tak. Słuszność mojego twierdzenia postaram się udowodnić w rozprawce. Pierwszym argumentem potwierdzającym trafność mojej tezy są satyry. Najlepszym przykładem takiego utworu jest „Żona modna”. Widzimy tutaj rozrzutna szlachciankę i człowieka , który zrobiłby dla niej wszystko. „Sfrancuziała gęś warszawska” wyrzuca mu, że wszystko co ma jest złe.

„Śmiech to zdrowie”, „Śmiech lekarstwem na życie każdego człowieka” z tymi i podobnymi hasłami spotykamy się na co dzień w gazetach, radiu czy telewizji. Jednak czy śmiech może być nauką? Myślę, że tak. Słuszność mojego twierdzenia postaram się udowodnić w rozprawce. Pierwszym argumentem potwierdzającym trafność mojej tezy są satyry. Najlepszym przykładem takiego utworu jest „Żona modna”. Widzimy tutaj rozrzutna szlachciankę i człowieka , który zrobiłby dla niej wszystko. „Sfrancuziała gęś warszawska” wyrzuca mu, że wszystko co ma jest złe. Wymienia wszystko tak aby było modne, nie obchodzi ją, że jej mąż nie chce zmian i cierpi widząc czyny kobiety. Kiedy dowiaduje się w jakim stanie jest ogród nakazuje wyrzucić wszystko co w nim jest. Najlepiej ilustrują to słowa: „A ogród? Są kwatery z bukszpanu i ligustru. Wyrzucić! (…)To niemczyzna. Niech będą z cyprysów gaiki. Mruczące (…) strumyki. Tu kiosk, a tu meczecik…” Dostrzegamy tu postawę człowieka dla którego najważniejsza jest moda, kopiuje bezmyślnie styl innych bo jest on na topie. Jednak Ignacy Krasicki przedstawia to w śmieszny, po części ironiczny sposób dzięki czemu łatwiej jest zrozumieć przesłanie utworu i wyłapać z niego błędne zasady postępowania. Drugim ważnym argumentem są „Bajki” I.Krasickiego. Bajki te, można powiedzieć wręcz”naszpikowane są” alegoriami wad ludzkich. Bajka “Szczur i kot” piętnuje ludzi pysznych i pewnych siebie. Szczur jest zadufany w sobie, siedzi na ołtarzu i pyszni się swą przebiegłością. W samouwielbieniu zapomina jednak o kocie: szybkim, zwinnym i sprytnym. Z kolei w „Dewotce” widzimy dwulicowość, na pierwszy rzut oka pobożnej kobiety, która potrafi jednocześnie modlić się i bić swoją służącą. Krasicki w swoich bajkach porusza temat licznych ludzkich wad, ale nigdy nie wyśmiewa się z ludzi , których te przywary cechują. Poeta stara się jedynie pokazać powszechne zepsucie. Kolejnym trafnym argumentem może być komedia A.Fredry pt.”Zemsta”. Jej bohaterowie bezcelowo sprzeczają się o mur graniczny. Jeden robi na złość drugiemu. Cześnik chociaż honorowy, jest człowiekiem niezwykle porywczym. Najlepiej wyraził to Papkin mówiąć:”Cześnik wulkan, aż niemiło”.Zaś charakter Rejenta, który gotów był zrobić wszystko aby dokuczyć swojemu przeciwnikowi, oddają jego własne słowa:„Czapkę sprzedam, pas zastawie a Cześnika stąd wykurzę”. Utwór ten jednak kończy się pogodzeniem przeciwników i zakończeniem kłótni pomiędzy nimi. Fredro w swojej komedii wyśmiewa wywyższanie ponad wszystko pieniędzy, które zarówno Cześnik jak i Rejent kochają nad życie, oraz bezsensowne spory o rzeczy nieważne. Znajduje się w nim wiele zabawnych sytuacji i śmiesznych powiedzonek czy postaci. Sądzę, że ‘Zemsta” jest wspaniałą lektura, która poprawia nastrój, a przy tym uczy każdego czytelnika. Podsumowując, wyżej wymienione argumenty śmiem twierdzić iż ośmieszenie wad ludzkich przez poetów ma również charakter moralizatorski –pokazują nam oni zepsucie panujące na świecie, przedstawia nam konsekwencje naszych czynów i w sposób niemalże karykaturalny potępiają nasze wady, nie wskazując jednak konkretnych ludzi których te wady cechują, bo „I ŚMIECH NIEKIEDY MOŻE BYĆ NAUKĄ KIEDY SIĘ Z PRZYWAR NIE Z OSÓB NATRZĄSA”.