Opracowania na definicje pedagogiki porownawczej

Określ miejsce pedagogiki porównawczej wśród innych nauk. Czym zajmuje się pedagogika porównawcza? Pedagogika porównawcza to dyscyplina pedagogiczna zajmująca się analizą i porównywaniem systemów wychowania i oświaty w różnych krajach w powiązaniu z ich rozwojem polityczno- ekonomicznym i społeczno- kulturalnym. Co jest przedmiotem pedagogiki porównawczej? Przedmiotem pedagogiki porównawczej jest analiza całego systemu oświatowego: w relacji uczeń- nauczyciel; nauczyciel- rodzic, analiza instytucji (szkoły, przedszkola, internatu- zawsze jednej instytucji), ujęcie globalne badań (badanie całego systemu w całym państwie- ogólnym).

  1. Określ miejsce pedagogiki porównawczej wśród innych nauk.
  2. Czym zajmuje się pedagogika porównawcza? Pedagogika porównawcza to dyscyplina pedagogiczna zajmująca się analizą i porównywaniem systemów wychowania i oświaty w różnych krajach w powiązaniu z ich rozwojem polityczno- ekonomicznym i społeczno- kulturalnym.
  3. Co jest przedmiotem pedagogiki porównawczej? Przedmiotem pedagogiki porównawczej jest analiza całego systemu oświatowego:
  • w relacji uczeń- nauczyciel; nauczyciel- rodzic,
  • analiza instytucji (szkoły, przedszkola, internatu- zawsze jednej instytucji),
  • ujęcie globalne badań (badanie całego systemu w całym państwie- ogólnym).
  1. Wymień trzy podstawowe funkcje pedagogiki porównawczej Tadeusz I. Wiloch w książce pt. „Wprowadzenie do pedagogiki porównawczej” wyróżnia trzy podstawowe funkcje pedagogiki porównawczej: a) integrującą b) wartościującą c) inspirującą
  2. Cele pedagogiki porównawczej to: a) poznawczy- poznanie podstawowych warunków i czynników determinujących systemy edukacyjne- poznanie podstawowych kierunków i tendencji ewolucji i prognozy edukacji na świecie. b) praktyczny- opanowanie umiejętności dokonywania analizy i wartościowania o charakterze porównawczym, zwłaszcza poziomym, tj. formułowanie odpowiedzi na pytania: jak jest tu i tam, jest tak tu i tam. c) wychowawczy- kształtowanie postaw przyjaźni międzynarodowej i gotowość współpracy,
  • kształtowanie postaw wobec różnych kultur i tendencji edukacyjnych w poznawanych państwach
  • opanowanie umiejętności obserwacji niektórych zjawisk edukacyjnych w szkołach i innych placówkach, których edukacja stanowi zasadniczy lub dodatkowy zakres działalności
  • opanowanie umiejętności projektowania odpowiednich struktur organizacyjnych i czynnościowych dla modernizacji i innowacji określonych dziedzin edukacji dzieci, młodzieży i dorosłych 6. Zadania pedagogiki porównawczej
  • zbieranie wiadomości o ustrojach szkolnych i pozaszkolnych oraz danych statystycznych charakteryzujących różne systemy wychowania i nauczania,
  • opracowanie monografii poświęconych poszczególnym ustrojom wychowania i nauczania;
  • porównywanie różnych ustrojów;
  • wykrywanie tego co jest wspólne we wszystkich ustrojach, a więc zmierzanie do odkrycia pewnych zasad budowy i prawidłowości ich rozwoju
  1. Zdefiniuj pojęcie „nauczyciel” Nauczyciel- to przede wszystkim specjalista odpowiednio przygotowany do prowadzenia pracy dydaktyczno- wychowawczej w szkołach na różnym szczeblu oświaty i szkolnictwa wyższego
  2. Co to jest obowiązek szkolny? Obowiązek szkolny- jest to obowiązek poddania się procesowi edukacji powszechnej, zazwyczaj do ukończenia określonego poziomu kształcenia (np. ukończenie poziomu gimnazjalnego).