Bezpieczenstwo

Samo pojęcie Bezpieczeństwa, jako jedna z podstawowych potrzeb człowieka, jest definiowane w rozmaity sposób lecz można je określić jako: • stan psychiczny – przeciwny do stanu zagrożenia i lęku utraty szczególnie cennego dobra (życia, zdrowia, pracy, szacunku, uczuć, dóbr materialnych i dóbr niematerialnych), odnoszący się do „poczucia bezpieczeństwa” osoby, grupy • proces – zapewnienia poczucia bezpieczeństwa w tym możliwości przetrwania, egzystowania, realizacji, przeciwdziałania zagrożeniom i redukowania ryzyka. Całość działań zmierzających do zapewnienia bezpiecznych warunków pracy powinno się więc sprowadzać do usuwania zagrożeń, zmniejszania ryzyka, eliminacji lęków, obaw, niepokoju i niepewności i to zarówno w kontekście stanu psychicznego każdego człowieka, jak również procesu.

Samo pojęcie Bezpieczeństwa, jako jedna z podstawowych potrzeb człowieka, jest definiowane w rozmaity sposób lecz można je określić jako: • stan psychiczny – przeciwny do stanu zagrożenia i lęku utraty szczególnie cennego dobra (życia, zdrowia, pracy, szacunku, uczuć, dóbr materialnych i dóbr niematerialnych), odnoszący się do „poczucia bezpieczeństwa” osoby, grupy • proces – zapewnienia poczucia bezpieczeństwa w tym możliwości przetrwania, egzystowania, realizacji, przeciwdziałania zagrożeniom i redukowania ryzyka.

Całość działań zmierzających do zapewnienia bezpiecznych warunków pracy powinno się więc sprowadzać do usuwania zagrożeń, zmniejszania ryzyka, eliminacji lęków, obaw, niepokoju i niepewności i to zarówno w kontekście stanu psychicznego każdego człowieka, jak również procesu.

Niniejszy artykuł jest wprowadzeniem do cyklu rozważań na temat wpływania na pracowników powodujące zmiany ich zachowania w kontekście poprawy poziomu bezpieczeństwa. Na początku należy jednak przedstawić i przeanalizować pewne fakty.