ZASADY POSTĘPOWANIA W PRZYPADKU WYSTĄPIENIA NADZWYCZAJNYCH ZAGROŻEŃ ŚRODOWISKA

W S T Ę P „Wstrząsy sejsmiczne, huragany, sztormy, gwałtowne opady, powodzie, wyładowania atmosferyczne, susze, masowe występowanie szkodników, chorób roślin lub zwierząt albo ognisk chorób zakaźnych ludzi” i inne zagrożenia naturalne mogą wystąpić w każdym momencie niezależnie od czasu i miejsca. Jak minimalizować zagrożenie, na jakie elementy zwracać uwagę, jakie czynności podejmować – to pytania często zadawane przez osoby, które znalazły się w nietypowej sytuacji. Mam nadzieję, że wiedza ta pomoże zrozumieć ewentualne zagrożenia i przygotować się na wypadek ich wystąpienia, a dzięki wskazówkom zawartym w treści, jak przygotować się i postępować w czasie ich wystąpienia, ażeby bezpiecznie przejść przez „trudne sytuacje”, które mogą mieć miejsce.

W S T Ę P

„Wstrząsy sejsmiczne, huragany, sztormy, gwałtowne opady, powodzie, wyładowania atmosferyczne, susze, masowe występowanie szkodników, chorób roślin lub zwierząt albo ognisk chorób zakaźnych ludzi” i inne zagrożenia naturalne mogą wystąpić w każdym momencie niezależnie od czasu i miejsca. Jak minimalizować zagrożenie, na jakie elementy zwracać uwagę, jakie czynności podejmować – to pytania często zadawane przez osoby, które znalazły się w nietypowej sytuacji. Mam nadzieję, że wiedza ta pomoże zrozumieć ewentualne zagrożenia i przygotować się na wypadek ich wystąpienia, a dzięki wskazówkom zawartym w treści, jak przygotować się i postępować w czasie ich wystąpienia, ażeby bezpiecznie przejść przez „trudne sytuacje”, które mogą mieć miejsce. Postępowanie w tych sytuacjach reguluje USTAWA Z DNIA 31 STYCZNIA 1980 R. O OCHRONIE I KSZTAŁTOWANIU ŚRODOWISKA.

„Lepiej zapobiegać niż leczyć” znane powiedzenie i sprawdza się w wielu przypadkach. A więc co zrobić by przeciwdziałać nadzwyczajnym zagrożeniom? Przeciwdziałanie nadzwyczajnym zagrożeniom środowiska reguluje Rozdział 3 Nadzwyczajne zagrożenie środowiska ustawy z dnia 31 stycznia 1980 r. o ochronie i kształtowaniu środowiska. W art. 105a. oraz 105b. możemy się dowiedzieć że, kiedy nie istnieje bezpośrednie zagrożenie - wszelkie działania profilaktyczne, polegające na przestrzeganiu aktualnie obowiązujących zasad bezpieczeństwa, reżimów technologicznych, stosowaniu zabezpieczeń, szkoleniu i instruowaniu pracowników oraz wyposażaniu w sprzęt ochronny są niezmiernie ważne. Zapobieganie nadzwyczajnym zagrożeniom powodowanym katastrofami, awariami obiektów lub urządzeń technicznych polega na a) stosowaniu przy projektowaniu, konstruowaniu, produkcji i eksploatacji urządzeń rozwiązań bezpiecznych, również ekologicznie. B) b) Przyjęciu zasad organizacji pracy minimalizujących możliwość wystąpienia zagrożeń ludzi i środowiska, szczególnie przy pracy z materiałami niebezpiecznymi. c) Systematycznej kontroli przestrzegania obowiązujących przepisów bezpieczeństwa i reżimów technologicznych, szczególnie podczas pracy z materiałami niebezpiecznymi. Jednak co się dzieje kiedy już zagrożenie wystąpi otóż: „jednostki organizacyjne i osoby fizyczne są obowiązane bezzwłocznie zawiadomić terenowy organ administracji rządowej i organ gminy lub najbliższy organ Policji o wystąpieniu nadzwyczajnego zagrożenia środowiska. Terenowe organy administracji rządowej i organy jednostek samorządu terytorialnego, na zasadach określonych w przepisach o świadczeniach w celu zwalczania klęsk żywiołowych, mogą wprowadzić obowiązek świadczeń osobistych i rzeczowych dla celów zorganizowanej akcji społecznej na rzecz ochrony nadzwyczajnie zagrożonego środowiska. Jeżeli nadzwyczajne zagrożenie środowiska swoim zasięgiem przekracza granice jednego województwa lub zagrożenie to może spowodować szczególnie poważne skutki dla ludzi lub środowiska albo dla gospodarki narodowej, działania i środki niezbędne do usunięcia zagrożenia i jego skutków podejmuje minister właściwy do spraw administracji publicznej w porozumieniu z zainteresowanymi ministrami; w takim wypadku Ministrowi temu przysługują uprawnienia, o których mowa w ust. 2 i w art. 104 ust. 1.” Głównymi niedociągnięciami zakładów w trakcie kontroli stwierdzono następujące przypadki naruszenia przepisów: a) brak uregulowanego stanu formalnoprawnego w zakresie gospodarki odpadami,

  • nieprzestrzeganie warunków decyzji co do rodzajów, ilości, miejsca i sposobu magazynowania odpadów, b) prowadzenie ewidencji odpadów niezgodnie z przepisami, c) prowadzenie ewidencji odpadów niezgodnie ze stanem rzeczywistym, d) rocznych sprawozdań z zakresu gospodarowania odpadami, e) przekazywanie odpadów podmiotowi, który nie uzyskał zezwolenia właściwego organu, f) nieprzeprowadzenie okresowych przeglądów stanu wyrobów zawierających azbest, g) brak pozwolenia wodnoprawnego na wprowadzanie substancji szczególnie szkodliwych dla środowiska wodnego, w ściekach przemysłowych do urządzeń kanalizacyjnych, h) brak uregulowań formalnoprawnych w zakresie wprowadzania do środowiska wód opadowo‐roztopowych, i) brak prowadzenia pomiarów jakości ścieków, j) brak zabezpieczenia powierzchni ziemi w miejscach przechowywania substancji niebezpiecznych, k) nieprawidłowości w Programie Zapobiegania Awariom, l) nieprzedłożenie w terminie aktualizacji wykazu zawierającego dane o rodzaju, kategorii i ilości substancji niebezpiecznych, znajdujących się na terenie zakładu ,