Wesele

w pełni przekazu dramatu. ? Film mógł tę sztukę rozszerzyć, rozbawić,spełnić marzenia wielu inscenizatorów teatralnych, czyniąc ją jeszcze bardziej bajeczno kolorową, ale poszedł w kierunku odwrotnym, czyniąc rzeczywistość tego dramatu materialną, dotykalną, konkretną.? Pisał Krzysztof T. Toeplitz (Bibliografia) ?Wesele? jako sztuka teatralna było wystawiane wielokrotnie jeszcze przed pojawieniem się ekranizacji z ręki Wajdy. Powieść borykała się głównie z problemami narodowymi i społecznymi końca XIX w. Według mnie jednym z najważniejszych był daleki do ideału sojusz chłopsko-inteligencki, lecz także krytyka chłopomanii.

w pełni przekazu dramatu. ? Film mógł tę sztukę rozszerzyć, rozbawić,spełnić marzenia wielu inscenizatorów teatralnych, czyniąc ją jeszcze bardziej bajeczno kolorową, ale poszedł w kierunku odwrotnym, czyniąc rzeczywistość tego dramatu materialną, dotykalną, konkretną.? Pisał Krzysztof T. Toeplitz (Bibliografia) ?Wesele? jako sztuka teatralna było wystawiane wielokrotnie jeszcze przed pojawieniem się ekranizacji z ręki Wajdy. Powieść borykała się głównie z problemami narodowymi i społecznymi końca XIX w. Według mnie jednym z najważniejszych był daleki do ideału sojusz chłopsko-inteligencki, lecz także krytyka chłopomanii. Autor portretuje duchowy stan rozbitego społeczeństwa. Dzieło Wyspiańskiego ma charakter dramatu narodowego. Poeta jak wieszcz analizuje współczesność,a zarazem przyszłość Polski, brutalnie oceniając rzeczywistość społeczności (marazm) Uważam,że próba przeniesienia tej sztuki na obraz filmowy powiodła się. Twórca dołożył wszelkich starań by oddać atmosferę panującą w bronowickiej chacie, by ukazać kontrasty między stanami, a także przedstawić widzowi dyskusje zarówno o polityce jak i sztuce. Niestety, choć adaptacje jest dość udana straciła na tym treść utworu. W filmie dialogi zostały skrócone do minimum. Za to zachowana została ich forma, bohaterowie mówią wierszem. Rola odgrywana przez widma ?postacie dramatu? nie była t