SYMBOLIZM W LITERATURZE I SZTUCE NA PODSTAWIE LEKTURY

I. WSTĘP: Symbolizm ważnym i fascynującym kierunkiem w literaturze i sztuce europejskiej okresu modernizmu , którego cechy znalazły odbicie również w twórczości wybitnych polskich pisarzy i malarzy Młodej Polski. II. ARGUMENTACJA : Symboliczne postacie- Wenus z Milo i „Rybak”, a także „ dajmonion”, symbol domu i rozdartej sosny - ważnymi elementami modernistycznej powieści Stefana Żeromskiego „Ludzie bezdomni”. Pełne symboliki „ Wesele „ Stanisława Wyspiańskiego- dramatem narodowym i jednym z najpiękniejszych i najbardziej oryginalnych utworów Młodej Polski.

I. WSTĘP: Symbolizm ważnym i fascynującym kierunkiem w literaturze i sztuce europejskiej okresu modernizmu , którego cechy znalazły odbicie również w twórczości wybitnych polskich pisarzy i malarzy Młodej Polski.

II. ARGUMENTACJA :

  1. Symboliczne postacie- Wenus z Milo i „Rybak”, a także „ dajmonion”, symbol domu i rozdartej sosny - ważnymi elementami modernistycznej powieści Stefana Żeromskiego „Ludzie bezdomni”.
  2. Pełne symboliki „ Wesele „ Stanisława Wyspiańskiego- dramatem narodowym i jednym z najpiękniejszych i najbardziej oryginalnych utworów Młodej Polski.
  3. Symbole duszy „ człowieka końca wieku” w nastrojowym wierszu Leopolda Staffa „Deszcz jesienny”.
  4. Niezwykła, pełna symboliki rzeczywistość ukazana na obrazie” Zatruta studnia. Chimera” Jacka Malczewskiego.
  5. Symboliczny obraz Józefa Mehoffera „ Dziwny ogród” kontrastujący radosną nastrojowością z typowymi dziełami epoki „ końca wieku”. III. ZAKOŃCZENIE:
  6. Dzieła literackie i malarskie polskiego modernizmu świadectwem wielkiej popularności symbolizmu w sztuce i literaturze Młodej Polski.
  7. Symbolika ciekawym i oryginalnym sposobem wyrażenia tego , „ co się komu w duszy gra, co kto w swoich widzi snach” .

BIBLIOGRAFIA:

I. LITERATURA PODMIOTU:

  1. Żeromski Stefan, Ludzie bezdomni, Wydawnictwo Lubelskie, Lublin 1982
  2. Wyspiański Stanisław, Wesele, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1973
  3. Staff Leopold, Deszcz jesienny [w:] Weiss Tomasz, Młoda Polska, WSiP, Warszawa 1988 ,s. 250-251]
  4. Galeria sztuki. Najsłynniejsze dzieła mistrzów malarstwa, De Agostini Polska, Warszawa 2005, nr 18, s.13
  5. Galeria sztuki. Najsłynniejsze dzieła mistrzów malarstwa, De Agostini Polska , Warszawa 2005, nr 34, s. 16 II. LITERATURA PRZEDMIOTU:
    1. Eustachiewicz Lesław, „ Wesele” Stanisława Wyspiańskiego, WSiP, Warszawa 1975, s. 66-100 2.Goreń Andrzej, Symbolizm [w:] Maciejewski Janusz, Lektury i problemy, Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza, Warszawa 1976, s. 106- 115
  6. WeissTomasz , Leopold Staff [w:] Weiss Tomasz , Młoda Polska, WSiP, Warszawa 1988, s. 106-107
  7. Witz Ignacy: „ Zatruta studnia” [w:] Witz Ignacy, Polscy malarze- polskie obrazy, Nasza Księgarnia, Warszawa 1974, s. 260-272
  8. Witz Ignacy „ Dziwny ogród” [w:] Witz Ignacy: Polscy malarze- polskie obrazy, Nasza Księgarnia, Warszawa 1974, s. 359-374
  9. Zawistowska Dorota, „ Ludzie bezdomni” Stefana Żeromskiego, WSiP, Warszawa 1976, s.45-58 i 94-96 III. MATERIAŁY:
  10. Reprodukcja obrazu Jacka Malczewskiego” Zatruta studnia. Chimera”
  11. Reprodukcja obrazu Józefa Mehoffera „ Dziwny ogród”