SYMBOLIZM W LITERATURZE I SZTUCE NA PODSTAWIE LEKTURY
I. WSTĘP: Symbolizm ważnym i fascynującym kierunkiem w literaturze i sztuce europejskiej okresu modernizmu , którego cechy znalazły odbicie również w twórczości wybitnych polskich pisarzy i malarzy Młodej Polski. II. ARGUMENTACJA : Symboliczne postacie- Wenus z Milo i „Rybak”, a także „ dajmonion”, symbol domu i rozdartej sosny - ważnymi elementami modernistycznej powieści Stefana Żeromskiego „Ludzie bezdomni”. Pełne symboliki „ Wesele „ Stanisława Wyspiańskiego- dramatem narodowym i jednym z najpiękniejszych i najbardziej oryginalnych utworów Młodej Polski.
I. WSTĘP: Symbolizm ważnym i fascynującym kierunkiem w literaturze i sztuce europejskiej okresu modernizmu , którego cechy znalazły odbicie również w twórczości wybitnych polskich pisarzy i malarzy Młodej Polski.
II. ARGUMENTACJA :
- Symboliczne postacie- Wenus z Milo i „Rybak”, a także „ dajmonion”, symbol domu i rozdartej sosny - ważnymi elementami modernistycznej powieści Stefana Żeromskiego „Ludzie bezdomni”.
- Pełne symboliki „ Wesele „ Stanisława Wyspiańskiego- dramatem narodowym i jednym z najpiękniejszych i najbardziej oryginalnych utworów Młodej Polski.
- Symbole duszy „ człowieka końca wieku” w nastrojowym wierszu Leopolda Staffa „Deszcz jesienny”.
- Niezwykła, pełna symboliki rzeczywistość ukazana na obrazie” Zatruta studnia. Chimera” Jacka Malczewskiego.
- Symboliczny obraz Józefa Mehoffera „ Dziwny ogród” kontrastujący radosną nastrojowością z typowymi dziełami epoki „ końca wieku”. III. ZAKOŃCZENIE:
- Dzieła literackie i malarskie polskiego modernizmu świadectwem wielkiej popularności symbolizmu w sztuce i literaturze Młodej Polski.
- Symbolika ciekawym i oryginalnym sposobem wyrażenia tego , „ co się komu w duszy gra, co kto w swoich widzi snach” .
BIBLIOGRAFIA:
I. LITERATURA PODMIOTU:
- Żeromski Stefan, Ludzie bezdomni, Wydawnictwo Lubelskie, Lublin 1982
- Wyspiański Stanisław, Wesele, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1973
- Staff Leopold, Deszcz jesienny [w:] Weiss Tomasz, Młoda Polska, WSiP, Warszawa 1988 ,s. 250-251]
- Galeria sztuki. Najsłynniejsze dzieła mistrzów malarstwa, De Agostini Polska, Warszawa 2005, nr 18, s.13
- Galeria sztuki. Najsłynniejsze dzieła mistrzów malarstwa, De Agostini Polska , Warszawa 2005, nr 34, s. 16
II. LITERATURA PRZEDMIOTU:
- Eustachiewicz Lesław, „ Wesele” Stanisława Wyspiańskiego, WSiP, Warszawa 1975, s. 66-100 2.Goreń Andrzej, Symbolizm [w:] Maciejewski Janusz, Lektury i problemy, Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza, Warszawa 1976, s. 106- 115
- WeissTomasz , Leopold Staff [w:] Weiss Tomasz , Młoda Polska, WSiP, Warszawa 1988, s. 106-107
- Witz Ignacy: „ Zatruta studnia” [w:] Witz Ignacy, Polscy malarze- polskie obrazy, Nasza Księgarnia, Warszawa 1974, s. 260-272
- Witz Ignacy „ Dziwny ogród” [w:] Witz Ignacy: Polscy malarze- polskie obrazy, Nasza Księgarnia, Warszawa 1974, s. 359-374
- Zawistowska Dorota, „ Ludzie bezdomni” Stefana Żeromskiego, WSiP, Warszawa 1976, s.45-58 i 94-96 III. MATERIAŁY:
- Reprodukcja obrazu Jacka Malczewskiego” Zatruta studnia. Chimera”
- Reprodukcja obrazu Józefa Mehoffera „ Dziwny ogród”