Rozwój psychomotoryczny dziecka w wieku przedszkolnym

Rozwój psychomotoryczny dziecka w wieku przedszkolnym (skrótowe przypomnienie podstawowych tez) Wiek przedszkolny: 3 – 7 lat Faza pierwsza (wczesna) od 3 do 4 lat Faza druga (średnia) od 4 do 5½ lat Faza trzecia (późna) od 5½ do 7 lat I. Rozwój ruchowy: Rozwój sprawności lokomocyjnych: W 4 – 5 roku życia Dziecko osiąga sprawność w zakresie dużej motoryki Po 5 roku życia następuje doskonalenie ruchów precyzyjnych takich jak: rzucanie, chwytanie, wspinanie się, skoki … W 3 roku życia dziecko wchodzi po schodach krokiem dostawnym w 4 roku życia dziecko wchodzi po schodach krokiem naprzemiennym.

Rozwój psychomotoryczny dziecka w wieku przedszkolnym (skrótowe przypomnienie podstawowych tez)

Wiek przedszkolny: 3 – 7 lat Faza pierwsza (wczesna) od 3 do 4 lat Faza druga (średnia) od 4 do 5½ lat Faza trzecia (późna) od 5½ do 7 lat

I. Rozwój ruchowy:

  • Rozwój sprawności lokomocyjnych:
  1. W 4 – 5 roku życia Dziecko osiąga sprawność w zakresie dużej motoryki
  2. Po 5 roku życia następuje doskonalenie ruchów precyzyjnych takich jak: rzucanie, chwytanie, wspinanie się, skoki …
  3. W 3 roku życia dziecko wchodzi po schodach krokiem dostawnym
  4. w 4 roku życia dziecko wchodzi po schodach krokiem naprzemiennym.
  5. W 3 – 4 roku życia dziecko potrafi jeździć na rowerku trzykołowym
  6. w 6 roku życia dziecko potrafi jeździć na rowerku dwukołowym

Sprawności lokomocyjne rozwijają się przez próby z sukcesami i błędami, naśladownictwo i trening.

  • Rozwój sprawności manualnych (w zakresie praksji)
  1. W 2 – 3 roku życia dziecka samodzielnie posługuje się łyżką i widelcem
  2. W 4 roku życia potrafi smarować chleb
  3. W 6 roku życia jest całkowicie samodzielne w jedzeniu, korzysta ze sztućców i serwetki
  4. W 3 – 4 roku życia dzieci rozbierają i ubierają się z pomocą dorosłego
  5. W 6 – 7 roku życia występuje samodzielne zapinanie guzików i wiązanie sznurowadeł.
  • Rozwój lateralizacji ( dominacji stronnej) 1. W 2 – 3 roku życia zaznacza się jednorodna prawostronność 2. W 3 – 4 roku życia zaznacza się jednorodna lewostronność.

II. Rozwój grafopercepcyjny

  • Odtwarzanie figur geometrycznych 1. W 3 – 4 roku życia poprawne rysowanie: +, || 2. W 3 – 4 roku życia – O nie zawsze zamknięte; w 5 roku życia – O nierówne; w 6 roku życia – O poprawnie rysowane; 3. W 4 roku życia - - kąty zaokrąglone; w 5 roku życia - - trzy kąty poprawne; w 6 roku życia - - poprawne rysowanie 4. W 5 roku życia - - kąty zaokrąglone w 6 roku życia - - poprawnie rysowany 5. W 6 – 7 roku życia - - poprawnie rysowany