Kategoryzacja hoteli

KATEGORYZACJA HOTELI I. Zewnętrzne elementy zagospodarowania i urządzenia II. Instalacje i urządzenia techniczne III. Podstawowe elementy dotyczące funkcji, programu obsługowego i użytkowości obiektu IV. Część mieszkalna V. Oferta usług podstawowych i uzupełniających VI. Inne Lp. WYMAGANIA 5* 4* 3* 2* 1* Obiekt stanowi odrębny budynek lub wydzieloną część budynku stanowiącą funkcjonalnie całość, lub zespół budynków wraz z infrastrukturą towarzyszącą O O O O O I. Zewnętrzne elementy zagospodarowania i urządzenia Bezpośrednie wejście do hallu recepcyjnego, chronione przed nadmiernym napływem powietrza z zewnątrz O O O O O Górna osłona nad głównym wejściem, usytuowanie wejścia we wnęce lub zapewnienie drzwi automatycznie otwieranych lub obrotowych O O O Górna osłona nad podjazdem do obiektu O O Oddzielne wejście i wydzielona droga bagażu gości O Wydzielona droga dostaw.

KATEGORYZACJA HOTELI I. Zewnętrzne elementy zagospodarowania i urządzenia II. Instalacje i urządzenia techniczne III. Podstawowe elementy dotyczące funkcji, programu obsługowego i użytkowości obiektu IV. Część mieszkalna V. Oferta usług podstawowych i uzupełniających VI. Inne Lp. WYMAGANIA 5* 4* 3* 2* 1*

  1. Obiekt stanowi odrębny budynek lub wydzieloną część budynku stanowiącą funkcjonalnie całość, lub zespół budynków wraz z infrastrukturą towarzyszącą O O O O O I. Zewnętrzne elementy zagospodarowania i urządzenia
  2. Bezpośrednie wejście do hallu recepcyjnego, chronione przed nadmiernym napływem powietrza z zewnątrz O O O O O
  3. Górna osłona nad głównym wejściem, usytuowanie wejścia we wnęce lub zapewnienie drzwi automatycznie otwieranych lub obrotowych O O O
  4. Górna osłona nad podjazdem do obiektu O O
  5. Oddzielne wejście i wydzielona droga bagażu gości O
  6. Wydzielona droga dostaw. Nie dotyczy hoteli*** w zwartej zabudowie miejskiej O O O
  7. Zagospodarowanie otoczenia obiektu obejmujące utwardzoną nawierzchnię dojazdów i dojść, należyte utrzymanie zieleni ozdobnej i izolacyjnej, oświetlenie terenu i oddzielenie części gospodarczej od części dostępnej dla gości. O O O O O
    1. Zapewnienie miejsca postojowego na czas przyjazdu i odjazdu gości O O O O O
    2. Zapewnienie strzeżonego parkingu, strzeżonego garażu, strzeżonego miejsca postojowego lub usługi odwozu/przywozu samochodu na/z strzeżony parking O O
    3. Hotele poza zwartą zabudową miejską: zapewnienie parkingu, garażu lub miejsca postojowego O O O
    4. Zapewnienie strzeżonego parkingu lub strzeżonego garażu dla wszystkich j.m. II. Instalacje i urządzenia techniczne
  8. W części ogólnodostępnej obejmującej hall recepcyjny, sale gastronomiczne i wielofunkcyjne:
    1. klimatyzacja lub inne urządzenia i systemy zapewniające wymianę powietrza i utrzymanie temperatury latem poniżej 24oC, a zimą powyżej 20oC oraz wilgotność 45-60 % O O
    2. wentylacja mechaniczna zapewniająca wymianę powietrza oraz usuwająca zapachy w całym obiekcie. W salach konferencyjnych hoteli/moteli kategorii ***, o ile są w obiekcie, wymagana jest klimatyzacja lub inne urządzenia i systemy zapewniające wymianę powietrza i utrzymanie temperatury latem poniżej 24°C, a zimą powyżej 20°C oraz wilgotność 45-60% O
    3. wentylacja grawitacyjna lub mechaniczna - nie dotyczy hoteli/moteli, w odniesieniu do których obowiązujące przepisy w okresie dopuszczania do użytkowania nie wymagały spełnienia ww. wymagań* Spełnienie wymagań potwierdza się następującymi dokumentami: ostateczną decyzją o pozwoleniu na budowę wraz z zaświadczeniem właściwego organu administracji architektoniczno-budowlanej o dokonanym zgłoszeniu zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części, w stosunku do którego właściwy organ nie wniósł sprzeciwu, lub ostateczną decyzją o pozwoleniu na użytkowanie obiektu budowlanego, a w przypadku obiektów budowlanych wzniesionych przed dniem 1 kwietnia 1995 r., które utraciły wymienione dokumenty - opinią rzeczoznawcy budowlanego stwierdzającą bezpieczeństwo użytkowania obiektu budowlanego O O
  9. W części pobytowej - j.m.:
    1. klimatyzacja lub inne urządzenia i systemy zapewniające wymianę powietrza i utrzymanie temperatury latem poniżej 24oC, a zimą powyżej 20oC oraz wilgotność 45-60 % Dotyczy hoteli/moteli kategorii ****, co do których wniosek o zaszeregowanie został złożony po wejściu w życie rozporządzenia Ministra Sportu i Turystyki z dnia 16 listopada 2011 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie (Dz. U. Nr 259, poz. 1553) O O
    2. wentylacja grawitacyjna lub mechaniczna - nie dotyczy hoteli /moteli, w odniesieniu do których obowiązujące przepisy w okresie dopuszczania do użytkowania nie wymagały spełnienia ww. wymagań* Spełnienie wymagań potwierdza się następującymi dokumentami: ostateczną decyzją o pozwoleniu na budowę wraz z zaświadczeniem właściwego organu administracji architektoniczno-budowlanej o dokonanym zgłoszeniu zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części, w stosunku do którego właściwy organ nie wniósł sprzeciwu, lub ostateczną decyzją o pozwoleniu na użytkowanie obiektu budowlanego, a w przypadku obiektów budowlanych wzniesionych przed dniem 1 kwietnia 1995 r., które utraciły wymienione dokumenty - opinią rzeczoznawcy budowlanego stwierdzającą bezpieczeństwo użytkowania obiektu budowlanego O O O
  10. Wentylacja mechaniczna wyciągowa w w.h.s. Dla kategorii ** i * dopuszcza się wentylację grawitacyjną, przy centralnym zaopatrzeniu w ciepłą wodę, w w.h.s. z oknem lub przy kubaturze kabin ustępowych przekraczającej 6,5 m3 O O O O O
  11. Ogrzewanie w całym obiekcie lub w części nieklimatyzowanej O O O O O
  12. Instalacja sanitarna: zimna i ciepła woda przez całą dobę O O O O O
  13. Oświetlenie dostosowane do charakteru pomieszczeń O O O O O
  14. Telefon i faks dostępny dla gości w recepcji - w przypadku wyposażenia recepcji w faks O O O O O
  15. Dostęp do internetu w jednostkach mieszkalnych lub na odrębnych stanowiskach O O O O
  16. Instalacja umożliwiająca odbiór programów radiowych i telewizyjnych O O O O O
  17. Dźwigi osobowe lub schody ruchome w obiektach:
    1. poniżej kondygnacji 0, o ile są tam usytuowane pomieszczenia usługowe (np. garaże, zespół odnowy biologicznej) O
    2. powyżej 1 kondygnacji w części przeznaczonej dla gości O
    3. powyżej 2 kondygnacji w części przeznaczonej dla gości O
    4. powyżej 3 kondygnacji w części przeznaczonej dla gości O
    5. powyżej 4 kondygnacji w części przeznaczonej dla gości O O
  18. Oddzielny dźwig towarowo-osobowy, o ile wymagany jest dźwig osobowy Nie dotyczy hoteli/moteli **** posiadających do 50 j.m. O O
  19. Dwustronne zasilanie energetyczne lub awaryjny agregat prądotwórczy w obiektach powyżej:
    1. 150 jednostek mieszkalnych O
    2. 200 jednostek mieszkalnych O
    3. 300 jednostek mieszkalnych O III. Podstawowe elementy dotyczące funkcji, programu obsługowego i użytkowości obiektu
  20. Hall recepcyjny wielofunkcyjny:
    1. w obiektach do 50 j.m.
  • o powierzchni minimum (w m2) 50 30 20 20 10 2) w obiektach powyżej 50 j.m.
  • o powierzchni dodatkowej (w m2) dla każdej j.m. powyżej 50 j.m. 0,8 0,5 0,3 0,2 0,1
  1. Zespół higieniczno-sanitarny przy części ogólnodostępnej. Wyposażenie minimum:
    1. umywalki z blatem lub półką O O O O O
    2. lustro nad każdą umywalką, z górnym lub bocznym oświetleniem O O O O O
    3. dozownik z płynnym mydłem O O O O O
    4. pojemnik na papier i odpady O O O O O
    5. suszarka do rąk lub ręczniki jednorazowego użytku O O O O O
    6. wieszaki ścienne, również w kabinach WC O O O O O
    7. WC (w obiektach kategorii *** - ***** oddzielne dla kobiet i mężczyzn) O O O O O
    8. pisuar w WC męskim gdy są WC oddzielne dla kobiet i mężczyzn O O O O O IV. Część mieszkalna
  2. Powierzchnia mieszkalna pokoju w m2 (nie obejmuje wyodrębnionych w.h.s., przedpokojów, aneksów barowych, logii itp.): O O O O O
    1. pokój 1-osobowy 14 12 10 9 8
    2. pokój 2-osobowy 18 16 14 12 10
    3. pokój 3-osobowy 16 15 14
    4. pokój 4-osobowy 18 16
    5. pokój większy niż 4-osobowy - powierzchnia pokoju 4-osobowego plus dodatkowo w m2 na każdą następną osobę.

W obiektach * - *** które powstały w oparciu o przepisy obowiązujące do dnia wejścia w życie rozporządzenia Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 14 grudnia 1994 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz.U. z 1999 r. Nr 15,poz.140 z późn. zm.) dopuszcza się odstępstwo do 10% powierzchni mieszkalnej pokoju, zrekompensowane powierzchnią pozostałych części j.m. i funkcjonalnością umeblowania. 4,5 4 24. Jednostka apartamentowa obejmująca co najmniej: salon o powierzchni co najmniej 25 m2, sypialnię z łazienką, część wejściową pomocniczą z wydzielonym dodatkowo WC. O O 25. Wyznaczone jednostki mieszkalne dla palących O O O O O

  1. Wyposażenie jednostki mieszkalnej w meble i elementy uzupełniające 26 Zestaw wyposażenia meblowego
  • w obiektach -** jednolity komplet,
  • w obiektach -* dopuszcza się meble wielofunkcyjne, z wyjątkiem łóżek:
    1. łóżko jednoosobowe o wymiarach min. 90x200 O O O O O
    2. łóżko dwuosobowe o wymiarach min. 140x200 O O O O O
    3. nocny stolik lub półka przy każdym miejscu do spania O O O O O
    4. szafa lub wnęka garderobiana, co najmniej 3 wieszaki na osobę O O O O O
    5. biurko lub stół O O O O O
    6. bagażnik O O O O 7a) krzesło jedno na pokój O O 7b) krzesło lub inny mebel do siedzenia (jedno miejsce na osobę, lecz nie mniej niż dwa na pokój) O O O
    7. fotele wypoczynkowe co najmniej dwa lub kanapa (jeden fotel w pokojach jednoosobowych) O O
    8. stolik O O
    9. lustro O O O O O
    10. wieszak ścienny na wierzchnią odzież O O O O O
  1. Oświetlenie i gniazdka elektryczne:
    1. lampka nocna przy każdym miejscu do spania umożliwiająca czytanie w pozycji leżącej O O O O O
    2. lampka oświetlająca miejsce do pracy (stół lub biurko) O O O O O
    3. oświetlenie ogólne O O O O O
    4. bezpośredni i łatwy dostęp do co najmniej jednego wolnego gniazdka elektrycznego przy miejscu do pracy (stół lub biurko) O O O
    5. dostęp do co najmniej jednego wolnego gniazdka elektrycznego O O
  2. Wyposażenie uzupełniające każdej j.m.:
    1. telefon O O O
    2. instalacja umożliwiająca odbiór programów radiowych O O O O
    3. instalacja umożliwiająca odbiór programów telewizyjnych O O O
    4. wykładzina dywanowa w całej j.m., dywan lub dywanik przy wszystkich łóżkach O O O O O
    5. firany, żaluzje lub rolety przepuszczające światło Dopuszcza się elementy dwufunkcyjne O O O O O
    6. zasłony, rolety lub żaluzje okienne zaciemniające Dopuszcza się elementy dwufunkcyjne O O O O O
    7. materiały informacyjne dotyczące bezpieczeństwa gości (również w języku angielskim) oraz usług hotelu/motelu O O O O O
    8. hotelowe/motelowe materiały piśmiennicze O O O
    9. popielniczka w j.m. wyznaczonych dla palących O O O O O
    10. zestaw do czyszczenia odzieży, obuwia oraz igielnik O O O
    11. torba na bieliznę gościa zleconą do prania O O O
    12. kosz na śmieci co najmniej trudno zapalny w pokojach bez w.h.s. O O
    13. sejf O
    14. minibar lub lodówka O O
    15. woda butelkowana w ilości odpowiadającej liczbie osób w pokoju O O O
    16. szklanki lub inne naczynia do picia w ilości odpowiadającej liczbie osób w pokoju O O O O O
  3. Urządzenia i wyposażenie węzłów higieniczno-sanitarnych przy jednostkach mieszkalnych
  4. Wyposażenie podstawowe:
    1. wanna z baterią i natryskiem lub kabina natryskowa O O O O O
    2. umywalka z blatem lub półką, z bocznym lub górnym oświetleniem O O O O O
    3. WC O O O O O
  5. Wyposażenie uzupełniające:
    1. osłona wanny lub natrysku O O O O
    2. dywanik przy wannie (kabinie natryskowej) O O O
    3. mydelniczka, papiernica, wieszaki ścienne, wieszaki na ręczniki, uchwyty przy wannie i natrysku O O O O O
    4. lustro z górnym lub bocznym oświetleniem O O O O O
    5. gniazdko elektryczne z osłoną O O O O O
    6. suszarka do włosów O O
    7. waga osobowa O
    8. pojemnik na śmieci co najmniej trudno zapalny O O O O O
    9. telefon O
    10. zestaw minimum dla jednej osoby: a) mydełko toaletowe lub dozownik z płynnym mydłem O O O O O b) ręcznik O O O O O c) ręcznik kąpielowy O O O d) płaszcz kąpielowy O e) szklanka lub kubeczek jednorazowy O O O O O f) torba higieniczna O O O O O
  6. Procent pokoi z pełnym węzłem higieniczno-sanitarnym. W obiektach nowo budowanych - 100 % bez względu na kategorię obiektu 100 100 100 50 25
  7. Urządzenia higieniczno-sanitarne ogólne w części pobytowej
    1. liczba miejsc noclegowych w pokojach bez w.h.s. na jedno urządzenie: a) umywalka z blatem lub półką 5 5 b) wanna z baterią i prysznicem lub kabina natryskowa 10 15 c) WC z umywalkami (co najmniej jeden osobny dla kobiet i jeden osobny dla mężczyzn) 15 20
    1. Wyposażenie dodatkowe: a) lustro O O b) dozownik z płynnym mydłem O O c) suszarka do rąk lub ręczniki jednorazowego użytku O O d) pojemnik co najmniej trudno zapalny na papier i odpady O O e) wieszaki ścienne O O V. Oferta usług podstawowych i uzupełniających
  8. Zapewnienie sprzedaży gościom gorących napojów przez całą dobę O O
  9. Zapewnienie gościom sprzedaży gorących napojów przez całą dobę; dopuszcza się zamiennie sprzedaż z automatów i sprzedaż w recepcji lub dostępność kawy i herbaty w pokojach O O O
  10. Budzenie O O O O O
  11. Podawanie posiłków do j.m. - room-service czynny przez co najmniej 18 godz. na dobę O O O
  12. Obsługa bagażowa przez całą dobę O O
  13. Przechowywanie bagażu gości, także przed zajęciem i po zwolnieniu pokoju, a także przechowywanie pieniędzy i przedmiotów wartościowych gości - czynne całą dobę O O O O O
  14. Kwiaciarnia lub możliwość dostarczenia kwiatów O O
  15. Akceptacja kart płatniczych Dla hoteli/moteli * i ** obowiązek akceptacji kart płatniczych powstaje w obiektach posiadających powyżej 50 j.m O O O O O
  16. Sprzedaż lub udostępnianie prasy codziennej O O
  17. Sprzedaż kosmetyków, środków higieny osobistej, O O O
  18. Udzielanie pierwszej pomocy w nagłych wypadkach, możliwość skorzystania z apteczki i przywołania pomocy medycznej; personel recepcji przeszkolony w pomocy przedlekarskiej, O O O O O
  19. Usługi gastronomiczne:
    1. restauracja - dopuszcza się w hotelu/motelu kategorii*** brak restauracji, jeżeli w odległości do 500 m od obiektu znajduje się restauracja O O O
    2. aperitif-bar lub bar kawowy O O O O
    3. podawanie śniadań O O O O O
  20. Zespół sal wielofunkcyjnych, dostosowanych do charakteru obiektu - konferencyjnych, klubowych, szkoleniowych itp. O O
  21. Zespół odnowy biologicznej: basen kąpielowy, sauna, siłownia, solarium, masaże i inne usługi rekreacyjne - co najmniej dwa rodzaje usług O O
  22. Sala klubowa z telewizorem. Nie dotyczy obiektów, które mają sale wielofunkcyjne O
  23. Możliwość oglądania telewizji w miejscu ogólnodostępnym. Nie dotyczy obiektów posiadających możliwość odbioru programów telewizyjnych we wszystkich j.m. O O
  24. Pranie, prasowanie i czyszczenie bielizny i odzieży gości O O O
  25. Zmiana pościeli i ręczników:
    1. codziennie lub na życzenie gości O O
    2. co trzy dni lub na życzenie gości O O O
  26. Sprzątanie j.m. codziennie lub na życzenie gościa O O O O O VI. Inne
  27. Jednolity ubiór dla poszczególnych służb hotelowych O O O

o - wymaganie obowiązuje j.m. - jednostka mieszkalna w.h.s. - węzeł higieniczno-sanitarny