Jak symbolika ziarna z bajki Goreckiego opowiedzianej przez Żegotę objaśnia sens męczeństwa młodzieży polskiej? Analizując przytoczony fragment Dziadów Adama Mickiewicza, zwróć uwagę na sytuację studentów i ich postawy.

Adam Mickiewicz w swoim utworze „Dziady” zawiera myśl historiozoficzną uzasadniającą cierpienie narodu polskiego w planie dziejów świata – mesjanizm. Wyjaśnia za jej pomocą nie tylko sens rozbiorów Polski i prześladowań Polaków, ale również przedstawia wizję zbliżającego się wyzwolenia narodów i sprawiedliwego ładu świata. W analizowanych fragmentach III części Dziadów występują Jan Sobolewski, Tomasz, Żegota i kilku innych więźniów. Są to studenci przebywający w więzieniu w klasztorze Bazylianów za swoja działalność w stowarzyszeniu filomatów i filaretów.

Adam Mickiewicz w swoim utworze „Dziady” zawiera myśl historiozoficzną uzasadniającą cierpienie narodu polskiego w planie dziejów świata – mesjanizm. Wyjaśnia za jej pomocą nie tylko sens rozbiorów Polski i prześladowań Polaków, ale również przedstawia wizję zbliżającego się wyzwolenia narodów i sprawiedliwego ładu świata. W analizowanych fragmentach III części Dziadów występują Jan Sobolewski, Tomasz, Żegota i kilku innych więźniów. Są to studenci przebywający w więzieniu w klasztorze Bazylianów za swoja działalność w stowarzyszeniu filomatów i filaretów. Za bohaterów występujących w tej scenie można także uznać Janczewskiego I Wasilewskiego, o których opowiada Jan Sobolewski. Oboje zachowali patriotyczne postawy wobec ich sytuacji - wywozu na Sybir. Występują liczne powiązania z cierpieniem Chrystusa. Janczewski potrząsnął łańcuchami, na znak, że mu nie ciążą, aby “otrzeć łzy” narodu polskiego. Następnie wykazał się niezwykłą odwagą, zdejmując z głowy kapelusz i krzycząc trzykrotnie: “Jeszcze Polska nie zginęła”. Pobity pod czas przesłuchania i niesiony przez żołnierza Wasilewski jest kolejnym podkreśleniem mesjanizmu - Jego ręce wyglądały jakby “zdjęte z krzyża”. We fragmentach występuje także dużo symboliki, między innymi w bajce Żegoty. Więzień opowiada o tym, jak Pan Bóg wygnał Adama i Ewę z Raju, ale nie chciał, żeby umarli z głodu, więc rozkazał aniołom, żeby rozsypały ziarna na drodze człowieka. Adam zwrócił uwagę na ziarna, ale nie wiedząc co z nimi zrobić, przeszedł dalej. W nocy diabeł stwierdził, że ziarna te muszą mieć ukrytą moc i zakopał je w ziemi. Chcąc przechytrzyć Boga, przechytrzył sam siebie, gdyż na wiosnę z tych ziaren wyrosła trawa i kłosy zbóż. Bajka ta ma w sobie wiele symboliki. Można przyjąć, że ziarno to młodzież polska - filomaci i filareci więzieni w carskim więzieniu. Ziemia to więzienie, a diabeł to Novosilcow, który wtrącił młodzież do więzienia w celu stłumienia jej działalności. Podsumowując, bajka opowiedziana przez Żegotę objaśnia sens męczeństwa młodzieży polskiej. Nie jest ono ukazane wprost, ale poprzez symbolikę biblijną. Dzięki tej bajce widoczne jest, że pomimo tego, że Rosjanie wywierali różnego rodzaju represje na młodzieży polskiej, to ta nigdy nie zaprzestała swej działalności, w celu wyzwolenia ojczyzny z rąk zaborców.