Jakie odczytanie Dziadów cz. III Adama Mickiewicza odnajdujesz na zapowiadającym sztukę plakacie teatralnym? Omów zagadnienie, wykorzystując znajomość dramatu.

Przyk ł adowe zadania z rozwi ą zaniami. Cz ęść ustna 31 w ą ski promie ń , co mo ż e oznacza ć , ż e mimo wszystko Opatrzno ść Bo ż a czuwa nad narodem pogr ąż onym w mrokach cierpienia. 6. Zastosowana na plakacie symbolika sk ł ania jeszcze do innego odczytania – by ć mo ż e krzy ż z ł a ń cuchów z umieszczonym w je go centrum okiem Opatrzno ś ci to znak Polski – Chrystusa narodów, który przez cierpienie odkupi grzechy ludzko ś ci.

Przyk ł adowe zadania z rozwi ą zaniami. Cz ęść ustna 31 w ą ski promie ń , co mo ż e oznacza ć , ż e mimo wszystko Opatrzno ść Bo ż a czuwa nad narodem pogr ąż onym w mrokach cierpienia. 6. Zastosowana na plakacie symbolika sk ł ania jeszcze do innego odczytania – by ć mo ż e krzy ż z ł a ń cuchów z umieszczonym w je go centrum okiem Opatrzno ś ci to znak Polski – Chrystusa narodów, który przez cierpienie odkupi grzechy ludzko ś ci. 7. Boles ł aw Polnar skupia si ę na problemie niewoli i ci erpienia narodu polskiego. U ż yte na plakacie symbole oddzia ł uj ą na odbiorc ę przede wszystkim dlatego, ż e s ą mocno zakorzenione w kulturze polskiej . Przyk ł adowa realizacja zadania (2)

  1. Funkcje plakatu i jego powi ą zanie ze spektaklem oraz tekstem literackim:  plakat (pos ł uguj ą cy si ę obrazem) przek ł ada na j ę zyk obrazów idee zawarte w spektaklu i dziele literackim (w Dziadach cz. III to m.in. naród w niewoli, rola narodu polskiego wobec ś wiata, opieka Boska nad narodem polskim, „Polska Chrystusem narodów”);  plakat wskazuje na niektóre aspekty dramatu wydobyte przez re ż ysera spektaklu (tutaj: opieka Bo ż a, m ę cze ń stwo Polaków, nadzieja, prze ł amanie mroku niewoli);  plakat ukazuje kontekst ideowy przyj ę ty w interpretacji (w Dziadach to kontekst metafizyczny, mesja ń ski).
  2. Opis wyeksponowanych na plakacie elementów i ich znaczenie symboliczne:  t ł o – charakteryzuje nastrój dramatu: mroczny, powa ż ny, kojarz ą cy si ę z ż a ł ob ą ;  ł a ń cuch w kszta ł cie krzy ż a – mo ż e by ć rozumiany jako znak m ę cze ń stwa narodu polskiego, lecz tak ż e jego przysz ł ego odkupienia, zbawienia i zwyci ę stwa (kontekst chrze ś cija ń ski krzy ż a Chrystusa); jest to te ż znak próby sp ę tania Konrada przez si ł y ciemno ś ci;  oko wpisane w trójk ą t – oznaczaj ą ce wszechobecn ą opiek ę Boga (zarówno oko jak i trójk ą t to symbole zakorzenione w ikonografii chrze ś cija ń skiej); oko jako motyw wykorzystywany przez romantyków do pokazania stanów ducha (znane powiedzenie: „oczy s ą zwierciad ł em duszy”);  promie ń – prze ł amuj ą cy ciemno ść , wskazuj ą cy mo ż liwo ść wyrwania si ę z niewoli (narodowej, duchowej); znak zapowiadanego przez Ksi ę dza Piotra m ęż a o imieniu „czterdzie ś ci i cztery” („ro ś nie – to obro ń ca”).
  3. Tonacja kolorystyczna i jej znaczenie:  Czer ń – ż a ł oba, niewola; mo ż na odnie ść j ą do duchowej kondyc ji narodu polskiego („Ciemno ś ci kryj ą ziemi ę i lud we ś nie le ż y”).  Monochromatyczno ść zostaje prze ł amana jasnym okiem i promieniem, czyli znakami obecno ś ci Boga. Wszystko to pokazuje tak ż e dualistyczny obraz rzeczywisto ś ci w Dziadach – kontrasty jakie istniej ą mi ę dzy Konradem a Ksi ę dzem Piotrem, towarzystwem przy stoliku i towarzystw em przy drzwiach, Senatorem i Rollisonow ą . Istotny jest tak ż e kolor ł a ń cuchów, które s ą b ł yszcz ą ce, co mo ż e sugerowa ć , i ż absurdalne dla pokolenia Mickiewicza m ę cze ń stwo i niewola ostatecznie maj ą sens.
  4. Zwi ą zki z tekstem dramatu. Plakat podkre ś la takie elementy tekstu Dziadów , jak:  mesjanizm – zobrazowany przez ś wietlisty (b ł yszcz ą cy) krzy ż ; Mesjasz-Polska cierpi, ale nie jest to pozbawione sensu (chrze ś cija ń ska nadzieja);  martyrologia i zniewolenie narodu.
  5. Plakat, wykorzystuj ą c symbolik ę kulturow ą , zwraca uwag ę na to, co najwa ż niejsze w tek ś cie dramatycznym i jego scenicznej realizacji; pomaga w ca ł o ś ciowym zrozumieniu utworu.