Koło zębate

[b]Koło zębate[/b]Koło zębate – element czynny przekładni zębatej oraz element innych mechanizmów takich jak sprzęgło zębate, pompa zębata i innych. Podział kół zębatych jest ściśle związany z kształtem wieńca koła zębatego, a także z kształtem zębów. Ze względu na kształt wieńca koła zębatego dzieli się na:  Walcowe,  Stożkowe. Natomiast ze względu na kształt można wyróżnić:  Koła o zębach prostych,  Koła o zębach śrubowych,  Koła o zębach daszkowych,  Koła o zębach łukowych.

[b]Koło zębate[/b]Koło zębate – element czynny przekładni zębatej oraz element innych mechanizmów takich jak sprzęgło zębate, pompa zębata i innych. Podział kół zębatych jest ściśle związany z kształtem wieńca koła zębatego, a także z kształtem zębów. Ze względu na kształt wieńca koła zębatego dzieli się na:  Walcowe,  Stożkowe. Natomiast ze względu na kształt można wyróżnić:  Koła o zębach prostych,  Koła o zębach śrubowych,  Koła o zębach daszkowych,  Koła o zębach łukowych. Podstawowymi parametrami koła zębatego są: z – liczba zębów d – średnica podziałowa średnica okręgu na którym szerokość wrębu jest równa grubości zęba – średnica wierzchołkowa średnica okręgu przechodzącego przez wierzchołki zębów – średnica stóp średnica okręgu przechodzącego przez dna wrębów – średnica koła zasadniczego czyli wyobrażalnego koła z którego rozwijane są zarysy ewolwentowe boków zębów p – podziałka obwodowa odległość jednoimiennych boków zębów mierzona na łuku koła podziałowego

  • podziałka zasadnicza podziałka mierzona wzdłuż łuku koła zasadniczego m – moduł zęba parametr charakteryzujący wielkość zębów koła zębatego. Moduły kół współpracujących muszą być takie same. Moduł zęba jest wielkością znormalizowaną przez Polską Normę PN/M-88502. h – wysokość zęba suma wysokości głowy i stopy zęba – wysokość głowy zęba – wysokość stopy zęba y – współczynnik wysokości zęba wysokość głowy zęba wyrażona w krotności modułu y = 1 zęby normalne stosowane w większości przekładni zębatych y < 1 zęby niskie stosuje się w przekładniach zębatych stożkowych o zębach łukowych, w których koło małe ma niewielką liczbę zębów (od 5 do 10), w przekładniach ślimakowych, w sprzęgłach zębatych, w ewolwentowych połączeniach wielowypustowych y > 1 zęby wysokie stosowane w pompach zębatych. x – współczynnik korekcji przesunięcie zarysu odniesienia przy wykonywaniu koła zębatego wyrażone w krotności modułu x = 0 koło niekorygowane x > 0 odsunięcie zarysu odniesienia np. dla uniknięcia podcinania zębów x < 0 dosunięcie zarysu odniesienia c – luz wierzchołkowy zwykle 0,2 modułu