Osnowa lekcyjna - piłka ręczna
Osnowa lekcji piłki ręcznej Konspekt nr 3 TEMAT: Atak pozycyjny. Nauczanie gry zawodnika obrotowego CELE GŁÓWNE LEKCJI • Umiejętności: uczeń potrafi poprawnie wykonać rzut z padem • Motoryczność: kształtowanie szybkości, koordynacji, siły RR • Wiadomości: Uczeń potrafi wymienić specjalizację pozycji zawodników. • Akcent wychowawczy: Uczeń wykazuje zrozumienie dla gorszych od siebie zawodników. Miejsce zajęć: Sala gimnastyczna Liczba uczniów: 20 Klasa, płeć: V, M Czas zajęć: 45 min Sprzęt: piłki do piłki ręcznej, szarfy,tyczki, materace.
Osnowa lekcji piłki ręcznej Konspekt nr 3 TEMAT: Atak pozycyjny. Nauczanie gry zawodnika obrotowego
CELE GŁÓWNE LEKCJI • Umiejętności: uczeń potrafi poprawnie wykonać rzut z padem • Motoryczność: kształtowanie szybkości, koordynacji, siły RR • Wiadomości: Uczeń potrafi wymienić specjalizację pozycji zawodników. • Akcent wychowawczy: Uczeń wykazuje zrozumienie dla gorszych od siebie zawodników. Miejsce zajęć: Sala gimnastyczna Liczba uczniów: 20 Klasa, płeć: V, M Czas zajęć: 45 min Sprzęt: piłki do piłki ręcznej, szarfy,tyczki, materace.
Tok lekcji Zadania szczegółowe Dozowanie Uwagi organizacyjno-metodyczne Część wstępna
- Zorganizowa-nie grupy i sprawdzenie gotowości do zajęć 1. Zbiórka w szeregu.
- Powitanie.
- Sprawdzenie liczby ćwiczących i gotowości do zajęć.
2 min - nie ćwiczący siadają na ławce.
- stroje i obuwie sportowe
- nie ćwiczący przyg. sprzęt.
- Motywacja do zajęć w lekcji 1.Podanie tematu i celów lekcji. 2.Motywacja do aktywnego udziału w lekcji. 1 min - dla najlepszych plusy
- Rozgrzewka, psychomotory-ka, profilaktyka 1. Zabawa ożywiająca „Berek inicjator ruchu” – osoba , która jest berkiem wymyśla sposób poruszania się i wten sposób goni pozostałe osoby, które również w ten sam sposób uciekają przed berkiem.
- W biegu po obwodzie koła przerzuty piłki z ręki do ręki, na gwizdek wykonujemy leżenie tyłem, leżenie przodem i bieg w przeciwnym kierunku.
- W biegu po obwodzie koła toczenie piłki, na sygnał zmiana ręki i kierunku biegu.
- W marszu po obwodzie koła wykonujemy krążenie piłki miedzy krokiem.
- Poruszamy się krokiem odstawno– dostawnym po obwodzie koła twarzą do środka koła, na sygnał podajemy piłkę do partnera stojącego po naszej lewej stronie.
- Bieg po obwodzie koła, piłkę trzymając obu-rącz, na sygnał wysoki podrzut piłki w górę lekko przed siebie, i jej chwyt w wyskoku.
- Ćwiczący ustawienie w kole z dwoma piłkami, poruszając się krokiem odstawno- dostawnym wymieniając miedzy sobą podania, na gwizdek zmiana kierunku ruchu. Co jakiś czas zwiększamy ilość piłek. 8.Ćwiczący ustawieni w parach na odległość 4 m z jedna piłką. W Biegu na drugą stronę boiska jednorącz do partnera. Z powrotem wracamy bokiem na zewnątrz boiska. 9.J.w tylko podania kozłem.
W biegu po obwiedzie boiska wykonywanie poleceń nauczyciela.
- odłożenie piłek Część główna
- Kształtowanie i doskonalenie umiejętności oraz rozwijanie sprawności.
- Obrotowy porusza się krokiem odstawno do-stawnym lewo i prawo po osóbce. Piłkę otrzymuje od partnera stojącego w odległości.3-4 metrów. Jeśli będzie duża ilość uczniów rozgrywający mogą ustawić się w szeregu jeden a drugim.
2.Obrotowy porusza się pomiędzy chorągiewkami. Podani piłki od zawodnika w odległości 3 m. Jeśli będzie duża ilość uczniów rozgrywający mogą ustawić się w szeregu jeden a drugim.
3.Podania i chwyty między rozgrywającymi i obrotowym. Kierunek podań po linii koperty. Rozgrywający zachowują swe pozycje. Obrotowy porusza się p linii pola bramkowego. Jeśli będzie duża ilość uczniów rozgrywający mogą ustawić się w szeregu jeden a drugim.
4.Ćwiczą bramkarz, dwóch obrotowych i reszta zawodników ustawiona w dwóch rzędach. Każdy zawodnik w rzędzie ma piłkę. Wykonują oni kolejno rzuty do bramki raz z prawej, raz z lewej strony boiska. Bramkarz odbija piłki. Obrotowi wychwytują je i także wykonują rzuty do bramki.
5.Ćwiczenie w trójkach. Zawodnik rozgrywający podaje piłkę do skrzydłowego, który w wyskoku przekazuje ją do zawodnika obrotowego. Po chwycie piłki obrotowy wykonuje rzut do bramki.
6.Ćwiczy dwóch obrońców, jeden obrotowy i dwaj rozgrywający. Rozgrywający po wymianie piłki podają do obrotowego, który znajduje się pomiędzy dwoma obrońcami. Obrotowy po chwycie piłki, wykonuje szybki obrót i rzuca z padu lub wyskoku na bramkę. 7. Ćwiczący ustawieni na pozycjach rozgrywają-cych, skrzydłowych atakujących obrotowego. (5 atakujących i 5 obrońców).Atakujący staraj się tak rozgrywać piłkę, aby zakończyć akcje skutecznym rzutem na bramkę w wykonaniu obrotowego. 8. Gra właściwa Sędziuje nauczyciel. Część końcowa 5. Uspokojenie organizmu 1. Zabawa uspokajająca „Bum” – uczestnicy siadają w małych grupkach, tworząc okręgi. Począwszy od pierwszej osoby odliczają kolejno od jednego do nieskończoności. Każda cyfra zawierająca cyfrę 3 lub podzielna przez 3 nie może być wypowiedziana, musi być zastąpiona słowem „bum”.
1 min - w siadzie skrzyżnym
6. Czynności organizacyjno- porządkowe 1. Uporządkowanie sali
2. Zbiórka ćwiczących
3. Podsumowanie lekcji
1min Grupa sprząta salę
Zbiórka w dwuszeregu
- Nastawienie uczniów do sa-modzielnej pra-cy w czasie wol-nym 1. Zachęcenie uczniów do aktywności ruchowej w czasie wolnym
- Pożegnanie z grupą 1 min
Pożegnanie okrzykiem