Biznesplan restauracji (przykład)

[b]Spis treści:[/b] 1.Konspekt projektu. 2.Charakterystyka ogólna przedsięwzięcia. 2.1. Lokalizacja przedsiębiorstwa. 2.2. Logo firmy. 2.3. Dane firmy.. 2.4. Dane o właścicielach. 2.5. Zakres oferowanych usług 2.6. Wystrój restauracji. 3.Cele i misja firmy. 3.1. Podstawowe cele restauracji Pichcik. 3.2. Misja restauracji Pichcik. 4.Charakterystyka rynku i plan działalności marketingowej. 4.1.Podmioty działające w branży, w tym główni konkurenci. 4.2.Klienci (odbiorcy) 4.3. Strategia cenowa. 4.4. Dostawcy. 4.5. Działania promocyjno-reklamowe. 5. Analiza SWOT. 5.1. Mocne strony. 5.

[b]Spis treści:[/b]

1.Konspekt projektu. 2.Charakterystyka ogólna przedsięwzięcia. 2.1. Lokalizacja przedsiębiorstwa. 2.2. Logo firmy. 2.3. Dane firmy.. 2.4. Dane o właścicielach. 2.5. Zakres oferowanych usług 2.6. Wystrój restauracji. 3.Cele i misja firmy. 3.1. Podstawowe cele restauracji Pichcik. 3.2. Misja restauracji Pichcik. 4.Charakterystyka rynku i plan działalności marketingowej. 4.1.Podmioty działające w branży, w tym główni konkurenci. 4.2.Klienci (odbiorcy) 4.3. Strategia cenowa. 4.4. Dostawcy. 4.5. Działania promocyjno-reklamowe. 5. Analiza SWOT. 5.1. Mocne strony. 5.2. Słabe strony. 5.3. Szanse. 5.4. Zagrożenia. 6. Struktura organizacyjna i plan zatrudnienia. 6.1. Kadra zarządzająca. 6.2. Kadra pracownicza. 6.3. Wynagrodzenia. 6.4. Schemat organizacyjny. 6.5. Rekrutacja i selekcja pracowników. 7. Wprowadzenie do organizacji. 7.1. Szkolenia pracownicze. 7.2. Ocena pracowników. 7.3. Motywowanie pracowników. 7.4. Kultura organizacyjna. 8. Styl kierowania. 8.1. Style kierowania zastosowane w firmie. 9. Konflikty i sposoby ich przezwyciężania. 9.1. Metody przezwyciężania konfliktów w firmie. 10. Podsumowanie.

[b]

  1. Konspekt projektu [/b] Jestem osobą, która wyznacza sobie konkretne cele i staram się dążyć do ich realizacji. Celem, którym sobie postawiłam a zarazem moim życiowym marzeniem jest otwarcie i prowadzenie własnej działalności gospodarczej w formie dobrze prosperującej i cieszącej się renomą oraz uznaniem klientów restauracji. Wybór właśnie takiego rodzaju działalności wynikało z moich zainteresowań. Dotychczas swoje pasje realizowałam jedynie w domu dla potrzeb własnych. Postanowiłam, więc uczynić moje hobby także sposobem na życie i stąd wziął się właśnie pomysł na otwarcie własnej restauracji.

Restauracja Pichcik kieruje do swoich klientów niezwykle bogatą i zróżnicowaną ofertę konsumpcyjną, a moja oferta skierowana jest zarówno do osób zamożnych jak i tych o niższym statusie społecznym. W menu znajdują się potrawy charakterystyczne dla wielu różnych kuchni z całego świata, w tym między innymi: kuchni włoskiej, francuskiej, greckiej, śródziemnomorskiej, tradycyjne potrawy kuchni polskiej oraz dania regionalne. Działalność oprócz tradycyjnej obsługi klientów indywidualnych obejmuje również organizowanie różnego rodzaju imprez okolicznościowych, takich jak: komunie, wesela, studniówki, osiemnastki, rocznice, komersy oraz innych imprez o charakterze tanecznym. Moim klientom zapewniam w tym zakresie kompleksową obsługę, gdyż oprócz pełnego wyżywienia posiadam w lokalu parkiet o powierzchni 25m na 30m., a także dysponuję bardzo dobrej jakości sprzętem grającym, nagłaśniającym i dającym efekty specjalne w postaci gry świateł.

Niniejszy biznes plan został sporządzony z podziałem na pewne zasadnicze części. Wśród nich wymienić można:

  • przedstawienie ogólnej charakterystyki przedsięwzięcia,
  • cele i misje restauracji, -przedstawienie aktualnej sytuacji na rynku i planowanie działalności marketingowej (zapoznałam się z panującą obecnie na rynku sytuacją oraz zwróciłam uwagę na najbardziej zagrażających naszemu przedsięwzięciu konkurentów; przed otwarciem restauracji przeprowadziłam badanie w formie ankiety skierowanej do mieszkańców Ostrowa, które miało na celu zorientowanie się w aktualnych potrzebach i oczekiwaniach potencjalnych klientów),
  • przedstawienie słabych i mocnych stron działalności oraz szans i zagrożeń,
  • przedstawienie struktury organizacyjnej i planu zatrudnienia,
  • wprowadzenie do organizacji oraz sposoby rozwiązywania konfliktów w mojej firmie.

[b]2. Charakterystyka ogólna przedsięwzięcia

2.1. Lokalizacja restauracji [/b]

FOTO

Restauracja mieści w malowniczej dzielnicy ………….

• Dojazd do naszej restauracji nie sprawi państwu żadnych problemów, gdyż na terenie ……….. umieszczone są banery i plakaty ukazujące lokalizację restauracji Pichcik; • Restauracja posiada także duży, bezpłatny i strzeżony parking.

[b]2.2. Logo firmy[/b]

2.3. Dane firmy. • Pełna nazwa firmy: Restauracja PICHCIK • Forma prawna firmy: spółka jawna • Zakres działalności: działalność gastronomiczna • Branża: przedsiębiorstwo handlowo-usługowe • Siedziba firmy:

…………. …………. ………… ………….

• Tel./fax: 058-547-11-00
• Tel. kom. 788-855-430 • Strona internetowa firmy: www.restauracjapichcik.com.pl • Adres E-Mail: restauracjapichcikpoczta@gmail.com

 Godziny otwarcia Restauracji Pichcik:

Poniedziałek-Piątek: 9:00-23:00 Sobota: 10:00- do ostatniego klienta. Niedziela: 10:30-23:00

[b]2.4. Dane o właścicielach.[/b]

[u](w tabeli) Imię i nazwisko Adres zamieszkania Stanowisko.[/u]

[b]2.5. Zakres oferowanych usług. [/b] Restauracja Pichcik oferuje Państwu takie usługi, jak: • Imprezy- organizowanie wesel, chrzcin, osiemnastek, studniówek oraz innych imprez okolicznościowych o charakterze tanecznym na 250 osób. • Szeroki wybór dań w naszym menu (oferujemy potrawy charakterystyczne dla wielu różnych kuchni z całego świata, w tym między innymi: kuchni włoskiej, francuskiej, greckiej, śródziemnomorskiej, tradycyjne potrawy kuchni polskiej oraz dania regionalne) • Restauracja- posiłki (śniadania, obiady, kolacja); kuchnia włoska, francuska, grecka, śródziemnomorska, tradycyjne potrawy kuchni polskiej, dania regionalne. • Bar- serwowanie napojów alkoholowych i bezalkoholowych, fast-food’y. • Szkolenia – szkolenie w zakresie barmana i kelnera • Praktyki i staże- organizowanie praktyk dla uczniów oraz stażów dla absolwentów szkół średnich.

[u][b]PRZYKŁADOWE MENU RESTAURACJI (kuchnia włoska)[/b][/u]

MEZEDAKIA- NA DOBRY POCZ ĄTEK

  1. Scordalia (150g)
    pasta ziemniaczana z dodatkiem czosnku
  2. Pita z gyrosem z kurczaka (200g)150g, frytki 150g, cytryna, scorda i jogurtu
  3. Szpinak z fetą (150g) liście szpinaku z odrobiną cebulki czosnku, ser feta 4.Saganki (200g) panierowany ser żółty
  4. Saganki feta (200g) panierowany ser feta
  5. Saganki garides (200g) krewetki coctailowe w sosie pomidorowym z dodatkiem cebulki i świeżej pietruszki oraz sera feta

[b]ZUPY[/b]

  1. Rosół (300g) bulion domowy z kawałkami kurczaka, pieczarkami, marchwią i porą
  2. Zupa rybna (300g) pikantna, pomidorowa zupa z kawałkami łososia
  3. Flaki po grecku (300g) oryginalnie przyprawione z odrobiną papryki i pitą grecką (1 szt.) RYBY I OWOCE MORZA
  4. Filet z łososia filet z łososia norweskiego 180g, surówka 150g, frytki 150g, cytryna, scordalia
  5. Filet z mintaja panierowany filet z mintaja 150g, surówka 150g, frytki 150g, cytryna, scordalia
  6. Kalmary panierowane pierścienie kalmarów 100g, surówka 150g, frytki 150g, cytryna, scordalia
  7. Pstrąg pstrąg smażony na złoto podawany zodrobiną masła czosnkowego 200g, surówka 150g, frytki 150g, cytryna, scordalia
  8. Filet z sandacza wyborny filet z sandacza w sosie śmietankowo-koperkowym 200g, surówka 150g, frytki 150g, cytryna, scordalia

[b]SAŁATKI[/b] 1.Sałatka grecka (250g) tradycyjna sałatka grecka: pomidory, ogórki, sałata, kapusta pekińska, papryka, cebula, ser feta, oliwki 2. Sałatka Szefa (250g) pomidory, ogórki, sałata, kapusta, jajko, kukurydza, papryka, ser żółty, tzatziki 3. Sałatka z tuńczykiem (250g) 4. Sałatka z szynką (250g)

[b]ZAPIEKANKI.[/b]

  1. Moussaka (350g) zapiekanka z mięsa mielonego bakłażanów i ziemniaków pod beszamelem, sos pomidorowy
  2. Pasticio (350g) zapiekanka z mięsa mielonego i makaronu pod beszamelem, sos pomidorowy

[b]DANIA GŁÓWNE.[/b]

  1. Olympic gyros mięso gyros 160g, sałatka 150g, frytki 150g, pita grecka, tzatziki
  2. Gyros Tradycyjny mięso wieprzowe z grilla 160g, surówka 150g, frytki 150g, tzatziki
  3. Gyros Tradycyjny Extra mięso wieprzowe z grilla 160g, surówka 150g, frytki 150g, tzatziki, pita grecka, oliwki
  4. Gyros z kurczaka mięso z kurczaka z grilla 160g, surówka 150g, frytki 150g, tzatziki
  5. Gyros z kurczaka Extra mięso z kurczaka z grilla 160g, surówka 150g, frytki 150g, tzatziki, pita grecka, oliwki
  6. Souvlaki wieprzowe szaszłyki z mięsa wieprzowego z grilla 2 szt. 200g, surówka 150g, frytki 150g, tzatziki, cytryna
  7. Souvlaki z kurczaka grillowane szaszłyki z piersi drobiowych 2 szt. 200g, surówka 150g, frytki 150g, tzatziki, cytryna
  8. Souvlaki wieprzowe Extra szaszłyki z mięsa wieprzowego z grilla 2 szt. 200g, surówka 150g, frytki 150g, tzatziki, pita grecka, oliwki, cytryna
  9. Souvlaki z kurczaka Extra grillowane szaszłyki z piersi drobiowych 2 szt. 200g, surówka 150g, frytki 150g, tzatziki, pita grecka, oliwki, cytryna
  10. Bifteki kotleciki z mięsa mielonego w sosie pomidorowym 2 szt. 120g, surówka 150g, frytki 150g, tzatziki, cytryna
  11. Filettio kotopulo filet z kurczaka z grilla 150g, surówka 150g, frytki 150g, tzatziki, cytryna
  12. Bryzolia karczek z grilla 200g, surówka 150g, frytki 150g, tzatziki, cytryna
  13. Kaftedakia pulpeciki z mięsa mielonego w sosie pomidorowym 150g, surówka 150g, frytki 150g
  14. Stek wołowy grillowany stek z grilla z dodatkiem masła ziołowo-czosnkowego 200g, frytki 150g, surówka 150g, tzatziki, cytryna
  15. Polędwica wołowa grillowana polędwica wołowa z pieprzem i masłem ziołowo-czosnkowym 200g, surówka 150g, frytki 150g, tzatziki, cytryna
  16. Polędwiczka wieprzowa grillowana polędwiczka w zalewie z oliwkami i serem feta 150g, surówka 150g, frytki 150g, tzatziki, cytryna

[b]DODATKI.[/b]

  1. Frytki (150g)
  2. Ryż (150g) ryż z dodatkiem warzyw i przypraw
  3. Pieczone ziemniaki (150g)
  4. Grzanki czosnkowe (2 szt.)
  5. Surówka z kapusty (150g)
  6. Bułka pita (2 szt.)
  7. Sok do piwa (20ml)
  8. Papryczka pepperoni (150g)
  9. Oliwki (100g)

[b]NAPOJE GORĄCE.[/b]

  1. Kawa czarna (180ml)
  2. Kawa biała (180ml)
  3. Kawa po irlandzku (180ml)
  4. Herbata z cytryną (200ml)
  5. Herbata z rumem (200ml)

NAPOJE ZIMNE.

  1. Coca Cola/Fanta/Sprite 0,5l
  2. Coca Cola/Fanta/Sprite 0,4l
  3. Coca Cola/Fanta/Sprite 0,3l
  4. Coca Cola Light 0,5l
  5. Tonic Kinley 0,25l
  6. Fanta cytrynowa 0,5l
  7. Woda mineralna 0,25l
  8. Nestea 0,5l
  9. Soki Cappy 0,2l pomarańczowy, grejpfrutowy, jabłkowy, z czarnej porzeczki, pomidorowy

PIWA

  1. ZYWIEC.
  2. TYSKIE

[u][/u]

[b]2.6. Wystrój restauracji.[/b]

FOTO

[b]3. Cele i misja firmy.[/b]

3.1. Podstawowe cele Restauracji Pichcik.

Głównymi celami restauracji są: • Umożliwienie klientom spędzania czasu miło i w przyjemnej atmosferze, co też chcemy osiągnąć dzięki odpowiednio zaprojektowanemu i wyposażonemu wnętrzu naszego lokalu; • Prowadzenie działalności handlowo-usługowej o charakterze gastronomicznym • Udzielanie wartościowych usług i zaspokajanie oczekiwań potencjalnych klientów w zakresie konsumpcji (kierujemy do swoich klientów niezwykle bogatą i zróżnicowaną ofertę konsumpcyjną); • Skierowanie oferty do ludzi na wszystkich płaszczach wiekowych, czyli zarówno ludzi młodych jak i starszych; • Organizowanie wszelkiego rodzaju imprez okolicznościowych; • Nasza firma będzie dążyć do tego, aby w przyszłości posiadać filię własnych restauracji oraz powiększyć swoje dochody przynajmniej o 15% rocznie, • W przyszłości chciałabym stworzyć sieć restauracji zarówno na terenie Katowic, jak również na pozostałych terenach Polski. • Uzyskanie znaczącej pozycji na lokalnym rynku usług gastronomicznych

3.2. Misja restauracji Pichcik

Otwarcie Restauracji Pichcik ma na celu pozyskanie dużej liczby klientów (młodych, starszych, o różnym poziomie społecznym i statusie materialnym) z obszaru Katowic, jak i również okolic. Zaspokajanie ich potrzeb konsumpcyjnych, a także organizacja jak najlepszych przyjęć okolicznościowych daje nam możliwość wyrobienia sobie dobrej opinii wśród społeczeństwa, a poprzez dobrą jakość naszych usług staramy się być bardziej konkurencyjni dla innych przedsiębiorstw.

Główne założenia misji restauracji Pichcik: • Chcę, aby klient był przekonany, że dokonany przez niego wybór był słuszny; • Zapewnienie klientom miłej atmosfery poprzez elegancki wystrój restauracji; • Świadczenie usług konsumpcyjnych w przystępnych cenach („na każdą kieszeń”); • Zdobycie uznania w oczach klientów; • Zrobimy wszystko, aby nasz klient widział w nas przyjaciela; • Pozyskanie dużej liczby klientów z Katowic i okolic; • Wyrobienie wysokiej marki dzięki wysokiej jakości oferowanych usług; • Wprowadzenie w bliskiej przyszłości zniżek, rabatów oraz promocji dla stałych klientów; • Maksymalizacja zysków; • Uzyskanie miana lidera na regionalnym rynku.

Podsumowując założeniem naszej firmy jest pozyskanie jak największej liczby klientów poprzez zaspokojenie ich potrzeb konsumpcyjnych oraz wyrobienie sobie wysokiej marki dzięki zaoferowaniu najlepszej jakości usług.

[b]4.Charakterystyka rynku i plan działalności marketingowej.[/b]

  4.1. Podmioty działające w branży, w tym główni konkurenci.

Wśród najważniejszych na rynku lokalnym konkurentów, stanowiących najpoważniejsze zagrożenie dla działalności Restauracji “Pichcik” wymienić należy następujące firmy: • Restauracja sieci McDonalds- oferująca żywność typu fast food; • Bar mleczny „Żarłoczek”- oferujący proste i tradycyjne dania w stosunkowo niskich cenach; • Kawiarnia „Mała czarna” - oferująca klientom możliwość miłego spędzenia czasu ze znajomymi, lecz posiadają słabą ofertę konsumpcyjną; • Pizzeria „Italiano” oferująca jeden rodzaj kuchni oraz organizująca dyskoteki z włoską muzyką; posiadają mało zróżnicowane menu.

4.2.Klienci (odbiorcy)

Klientelę naszego lokalu tworzą osoby ze wszystkich grup wiekowych. Naszą ofertę kierujemy do osób o bardzo różnym statusie społecznym i sytuacji materialnej. Chcemy każdemu klientowi stworzyć realną możliwość skorzystania z naszych usług

4.3. Strategia cenowa.

Zgodnie z wymaganiami lokalnego rynku usług gastronomicznych, restauracja prowadzi określoną politykę cenową, która polega na ustalaniu cen na maksymalnie niskim poziomie, aby tym samym uczynić ofertę atrakcyjniejszą i pozyskać sobie nowych klientów. Dążymy do tego, aby pomimo sukcesywnego rozwoju firmy i poszerzania dostępnej oferty, nasze ceny pozostały niezmienione. Obecnie nasze ceny są jednymi z najniższych w okolicy, co pozwala nam skuteczniej pozyskiwać klientów o różnym statusie majątkowym. Pyzatym ciągle urozmaicamy nasze menu.

4.4. Dostawcy.

Naszą restauracje zaopatrujemy u znanych dystrybutorów żywności. Dostawcami są między innymi takie firmy, jak: • SOKOŁÓW (mięsa i wędliny); • EDAL ( ryby i przetwory rybne); • HORTEX HOLDIN S.A. (napoje bezalkoholowe, soki, wody) • HORTIMEX SP Z.O.O. (hurtownia artykułów spożywczych); • CLOETTA FAZER POLSKA SP. Z O.O. ( wyroby cukiernicze); • “Hispol” T. Dawidziuk (owoce i warzywa); • POLKAL (alkohole); • TORSPO-OSTASZEWSKI S.C. PPH (sprzęt i wyposażenie restauracji); • ULMO ( hurtownia owoców morza, ryb); • “Mercur” Spółdzielnia Pracy ( hurtownia środków chemicznych i gospodarczych).

4.5. Działania promocyjno-reklamowe

Działalność promocyjno-reklamowa, opracowana w ramach strategii rozwoju firmy, przewiduje prowadzenie zorganizowanej na dość szeroką skalę kampanii marketingowej. Podejmowana działalność promocyjno-reklamowa ma na celu pozyskanie możliwie dużej liczby klientów, a co za tym idzie, także zwiększenie sprzedaży usług dostępnych w ofercie i w konsekwencji zapewnienie przedsiębiorstwu ugruntowanej pozycji na rynku. Planowane działania marketingowe zakładają zastosowanie następujących metod promocji i reklamy: • Reklama poprzez Internet (własna strona internetowa lokalu), • Reklama w prasie, radiu oraz telewizji lokalnej, • Ulotki i wizytówki reklamowe, • Reklama poprzez zadowolonych klientów, • Akcje promocyjne (gratisy, rabaty, obniżki, karty stałego klienta), • Plakaty i tablice reklamowe, • Wykonanie szyldu i loga naszej firmy.

[b]5. Analiza SWOT.[/b]

5.1. Mocne strony.

• Dobra lokalizacja blisko centrum miasta Katowice, • Posiadamy własny dość duży strzeżony parking, • Szeroki wybór dań kuchni włoskiej, francuskiej, greckiej, śródziemnomorskiej oraz polskiej, • Atrakcyjne (konkurencyjne) ceny, • Posiadamy koncesję na alkohol, • Posiadamy stałych klientów, którzy polecają nas znajomym; • Świadczymy wysoki poziom usług; • Personel posiada szeroką wiedzę na temat oferowanych usług. Nawiązuje dobry kontakt z klientem, a wiadomo, że mila obsługa powoduje zadowolenie klienta.

5.2. Słabe strony.

• Firma działa na rynku od niedawna; • Duża liczba funduszy przeznaczona na reklamę restauracji.

5.3. Szanse.

• Wzrost zamożności części społeczeństwa, która preferuje wysokiej jakości usługi; • Duża grupa lojalnych klientów; • Stałe zapotrzebowanie na tego typu świadczonych przez nas usług; • Rozszerzenie swojej działalności na rynku krajowym; • Posiadamy stałych klientów, którzy polecają nas swoim znajomym.

5.4. Zagrożenia.

• Możliwość pojawienia się w okolicy nowej konkurencji lub znaczący rozwój istniejącej konkurencji; • Spadek zarobków mieszkańców zarówno miasta Katowice; jak i dzielnicy, na którym funkcjonuje nasza restauracja; • Rosnąca liczba poważnych, aktywnie działających konkurentów, którzy adresują swą ofertę do tych samych grup odbiorców, co nasza firma; • Trudności w utrzymaniu płynności finansowej; • Pozyskanie i utrzymanie odpowiednio wykwalifikowanych i wykształconych pracowników.

[b]6. Struktura organizacyjna i plan zatrudnienia. [/b]

6.1. Kadra zarządzająca (w tabeli)

  • Imię i nazwisko pracownika …………..

  • Stanowisko: Prezes, Wiceprezes *Zakres kompetencji: Są odpowiedzialni za sprawne funkcjonowanie restauracji, rekrutacje i selekcje pracowników, pozyskiwanie nowych kontrahentów, podpisywanie i negocjowanie umów, udzielanie pochwał i nagród pracownikom

  • Imię i nazwisko pracownika …………..

  • Stanowisko: Kierownik ds. technicznych *Zakres kompetencji: Obsługa i naprawa sprzętu znajdującego się w restauracji.

  • Imię i nazwisko pracownika …………..

  • Stanowisko: Kierownik ds. marketingu

  • Zakres kompetencji: Zajmuje się promowaniem restauracji; stara się o to by z usług restauracji korzystało jak najwięcej osób; jest odpowiedzialna za opracowanie i realizowanie strategii marketingowej.

  • Imię i nazwisko pracownika …………..

  • Stanowisko: Kierownik ds. finansowych

  • Zakres kompetencji: Odpowiada za sprawy finansowe ośrodka, rozliczanie rachunków, przygotowywanie listy płac i opracowywanie sprawozdań i raportów finansowych. Do uprawnień księgowej należą kontakty z odpowiednimi działami ZUS, Urzędem Skarbowym i Urzędem Pracy.

  • Imię i nazwisko pracownika …………..

  • Stanowisko: Kierownik ds. gospodarowania i jakości żywności

  • Zakres kompetencji: Nadzorowanie prac pracowników pracujących w kuchni, składanie zamówień na surowce; wgląd w menu.

Cała kadra zarządzająca podlega Prezesowi restauracji i współpracuje z Wiceprezesem tego przedsiębiorstwa. Cała kadra zarządzające jest również odpowiedzialna za sukcesy i porażki restauracji.

6.2. Kadra pracownicza.

              Pozostała kadra pracownicza obejmuje następujące stanowiska, na których zatrudnionych jest łącznie 22 pracowników:

• 3 kucharzy; • 1 szef kuchni • 2 barmanów; • 4 pomoce kuchenne; • 4 kelnerki; • 3 sprzątaczki; • 3 ochroniarzy; • księgowa; • DJ.

Pozostała kadra pracownicza tak samo jak i kadra zarządzająca jest wizytówką naszej restauracji i jest współodpowiedzialna za jej sukcesy i porażki.

6.3. Wynagrodzenia.

Stanowisko …….zł Prezes……….. Wiceprezes………. Kierownik ds. technicznych………. Kierownik ds. marketingu……… Kierownik ds.. finansowych……….. Kierownik ds. gospodarowania i jakości żywności……… Księgowa……….. Kucharz………. Barman………. Pomoc kuchenna…….. Kelner………… Sprzątaczka……… Ochroniarz……… Szef kuchni………. DJ………..zł

6.4. Schemat organizacyjny

FOTO

6.5. Rekrutacja i selekcja pracowników.

Zatrudnianie pracowników na konkretne stanowisko nie powinno być przypadkowe, ponieważ to pracownik odgrywa w firmie bardzo ważną rolę. To właśnie on ma bezpośredni kontakt z klientem i to właśnie od niego zależy czy przedsiębiorstwo odniesie sukces, czy też upadek. Wielu przedsiębiorców do zbadania przydatności kandydata stosuje najprostszą technikę selekcji, jaką jest formularz podania i podstawowy kwestionariusz. My jednak uważamy, że taka praktyka nie pozwala na dokładne rozpoznanie pracownika, dlatego selekcję i rekrutację pracowników w naszej restauracji przeprowadzamy w kilku etapach:

  1. W pierwszym etapie badamy cechy kandydata z punktu widzenia wymagań wcześniej przygotowanego opisu stanowiska. Odbywa się ono dzięki dostarczonym dokumentom aplikacyjnym (CV, list motywacyjny, referencje od poprzedniego pracodawcy, ankieta personalna).
  2. W drugim etapie przeprowadzamy rozmowę wstępną z kandydatem. Jej celem jest zapoznanie się z kandydatem, sprawdzenie wiarygodności informacji przedstawionych w dokumentach. Pytamy między innymi o praktykę zawodową i doświadczenie o to, jakie prace wykonywał do tej pory, czy używał specjalistycznych narzędzi itp.
  3. W trzecim etapie po przeprowadzeniu wstępnego wywiadu prowadzimy analizę dokumentacji personalnej oraz sprawdzamy referencje i dokonujemy selekcji wśród kandydatów ubiegających się na dane stanowisko pracy.
  4. W czwartym etapie po wstępnym wywiadzie i analizie dokumentacji personalnych oraz referencji przeprowadzamy testy sprawnościowe badające zawodową zdolność oraz testy psychologiczne, a także ocenę stanu zdrowia. Testy takie przeprowadza odpowiednia, kompetentna osoba z naszego przedsiębiorstwa. Następnie wybieramy osobę, która według nas wypadła najlepiej i spełnia nasze oczekiwania.
  5. Przed ostatnim etapem jest przeprowadzenie pogłębionego wywiadu z naszym kandydatem, którego celem jest uzyskanie bliższych informacji od kandydata i ewentualne uzupełnienie kwestionariuszy.
  6. Ostatni etap to podpisanie umowy.

[b]7. Wprowadzenie do organizacji.[/b]

7.1. Szkolenia pracownicze.

Pragniemy, aby nasza restauracja w przyszłości uzyskała renomę najlepszej w Katowicach. Aby to osiągnąć będziemy zapewniać naszym klientom wysoką jakość naszych usług, a przede wszystkim będziemy starali się podnosić kwalifikacje naszych pracowników poprzez wysyłanie ich na szkolenia. Bowiem to od kadry pracowniczej zależy czy nasze przedsiębiorstwo będzie ponosić sukcesy, czy też porażki. Dlatego ważnym czynnikiem jest podnoszenie ich umiejętności poprzez interesujące, ciekawe i przydatne dla nich jak i dla nas szkolenia.

7.2. Ocena pracowników.

Oceny pracowników staramy się dokonywać przynajmniej raz na kwartał i odbywa się ona w formie rozmowy. Staramy się, aby ta ocena pracownika: • Odbywała się regularnie, czyli jak już wcześniej było wspomniane przynajmniej raz na kwartał, • Była obiektywna i odbywała się w formie ustnej, • Była prosta i zrozumiała i umożliwiała porównywanie się pracownikom, • Uwzględniała czynniki ilościowe- wydajność pracy i jakościowe- wiedza, zdolności, samodzielność, aktywność • Była celowa i skuteczna, czyli aby wywoływała określone skutki.

Poprzez ocenianie chcemy uzyskać informacje, które w przyszłości będą nam niezbędne do podejmowania decyzji personalnych dotyczących: • Zatrudnienia pracowników; • Przemieszczania pracowników wewnątrz firmy; • Zwolnień pracowników; • Ustalenia potrzeb szkoleniowych; • Planowania zawodowej kariery określonych pracowników; • Przyznawanie premii, nagród i innych wyróżnień; • Nałożenie kar.

Ponadto celem naszego oceniania jest kształtowanie postaw i zachowań pracowników przez regularne dostarczanie im informacji o ich osiągnięciach i niepowodzeniach oraz o szansach ich rozwoju zawodowego. Cele oceniania mogą odnosić się również do przeszłości lub przyszłości danej osoby. W pierwszym wypadku nasza ocena koncentruje się na osiąganych przez pracownika rezultatach pracy. W drugim natomiast przypadku polega ona na określaniu jego potencjału pracy tj. cech i właściwości decydujących o możliwościach dalszego rozwoju i podejmowania innych niż dotychczas wykonywane zadania.

7.3. Motywowanie pracowników.

Motywowanie pracowników do dobrej pracy stanowi jedną z funkcji kierownictwa. Polega ono na stworzeniu bodźców mobilizujących pracowników do realizacji celów przedsiębiorstwa i powierzonych im zadań.

W naszej restauracji motywowanie pracowników odbywa się głównie przez: • Sprawiedliwe ocenianie pracowników, • Właściwy i jasny system awansu, • Kształtowanie właściwego systemu płac, • Celowe i uzasadnione wyróżnianie i nagradzanie pracowników poprzez premie czy podwyżki, • Indywidualna motywacja związana z zaspokajaniem potrzeb każdego pracownika, • Pochwały, • Paczki i talony na święta, • Imprezy integracyjne, • Poczucie bezpieczeństwa i stałości pracy, • Umożliwienie podnoszenia kwalifikacji i rozwoju zawodowego.

7.4. Kultura organizacyjna.

• Reprezentowane przez nas wartości i idee wspólne dla grupy osób pracujących w naszej restauracji. Wartości te objawiają się poprzez nasze symbole, czyli znak firmowy i marka; • Naszą kulturę organizacyjną kształtują również sukcesy firmy i wspólne doświadczenia firmy; • Obejmuje normy i zasady zawierające specyficzny sposób zachowania się uczestników danej organizacji różniące ją od innych; • Elegancki wystrój wewnętrzny i zewnętrzny zaprojektowany, tak aby odróżniał naszą restaurację od innych; • Jakość jedzenia i obsługi będąca wzorem dla innych; • Naszym atutem jest nie tylko dbanie o klientów, ale również o naszych pracowników; • Kadra zarządzająca i pozostały personel naszej restauracji tworzą wielką rodzinę, a każdy jej członek czuje się jak ważna część całości organizacji; • Staramy się o to, aby pracownicy czerpali jak najwięcej przyjemności z tego, co robią; • Motywację pracowników stanowią możliwości awansu i wyjazdy na bezpłatne szkolenia pozwalające udoskonalić ich dotychczasowe zdobyte doświadczenia.

[b]8. Styl kierowania.[/b]

8.1. Style kierowania zastosowane w naszej firmie.

W naszej restauracji stosujemy demokratyczny styl kierowania, gdyż uważamy, że życzliwy stosunek do pracowników, sprawiedliwa i obiektywna ocena pracy wszystkich podwładnych oraz kultura we wzajemnych kontaktach sprawia, że pracownicy angażują się w realizację zadań, a także w integracje z celami firmy, ponadto uosabiają się bardziej z przedsiębiorstwem, przez co tworzą jak najlepszy wizerunek naszej restauracji. Zarówno prezes nasze restauracji, jak i wiceprezes pełnią w naszej restauracji funkcje doradcze oraz zachęcają pracowników do podejmowania decyzji dotyczących celów grupowych oraz środków prowadzących do ich osiągnięcia. W razie pojawienia się, jakichkolwiek trudności proponujemy sposoby radzenia sobie z nimi, ale wybór konkretnej drogi przezwyciężenia tych trudności pozostawiamy grupie. Uważamy, że takie zachowanie będzie miało na celu pobudzenie inicjatywy ze strony personelu oraz zachęcenie do obustronnej komunikacji.

[b]9. Konflikty i sposoby ich przezwyciężania.[/b]

9.1. Metody przezwyciężania konfliktów w naszej firmie.

Staramy się prowadzić naszą restauracje tak, aby nie pojawiały się w niej konflikty, gdyż prowadzą one do zachwiania równowagi w przedsiębiorstwie. Gdy jednak pojawiają się jakiekolwiek konflikty staramy się skutecznie z nimi radzić poprzez: • Przeprowadzenie otwartej, szczerej rozmowy ze stronami konfliktu i staramy się przekonać każdą ze stron do poświęcenia niektórych swoich celów dla osiągnięcia innych. • Staramy się rozwiązać rozwiązywać konflikty za pomocą szukania różnego rodzaju kompromisów. Nie zamierzamy natomiast tłumić konfliktów, gdyż takie podejście do sprawy nie rozwiązuje problemu, a jedynie go ukrywa, co może doprowadzić do powtórnego wybuchu konfliktu o jeszcze większym zasięgu i sile działania.

[b]10. PODSUMOWANIE.[/b]

Wejście na rynek naszej restauracji nie było łatwym przedsięwzięciem. Musieliśmy włożyć zarówno dużo trudu, jak i kapitału pieniężnego, by nasza firma zaczęła funkcjonować na takich warunkach, jakie planowaliśmy od początku.. Sukcesy możemy osiągnąć dzięki: • Pozyskaniu dużej ilości klientów; • Posiadaniu konkurencyjnych cen; • Dysponujemy dobrze wykwalifikowaną kadrą pracowniczą; • Posiadamy zróżnicowane menu obejmujące różne kuchnie świata i które ciągle urozmaicamy; • Zwiększaniu nakładów na promocję i reklamę.

W najbliższej przyszłości będziemy zwiększać nasze dochody przynajmniej o 15% rocznie. Pyzatym będziemy się ciągle rozwijać i doskonalić.