McDonalds – logo, jako ikona współczesnej kultury masowej

Początki firmy sięgają roku 1937, kiedy to bracia Dick i Mac McDonald’s zajęli się sprzedażą hot-dogów. Pierwsza restauracja powstała już w 1940 roku w San Bernardino i w tym czasie powstał pierwszy logotyp. Co może być ciekawe, dopiero w 1948 bracia zajęli się szybką obsługą, na początku koncentrowali się na grillowanych daniach, przez co logotyp braci McDonald’sów zachwala barbecue. W zasadzie na logotyp składa się pełna nazwa restauracji „McDonald’s Famous Barbecue” oraz poziome linie mające przyciągnąć uwagę na słowo „famous”.

Początki firmy sięgają roku 1937, kiedy to bracia Dick i Mac McDonald’s zajęli się sprzedażą hot-dogów. Pierwsza restauracja powstała już w 1940 roku w San Bernardino i w tym czasie powstał pierwszy logotyp. Co może być ciekawe, dopiero w 1948 bracia zajęli się szybką obsługą, na początku koncentrowali się na grillowanych daniach, przez co logotyp braci McDonald’sów zachwala barbecue. W zasadzie na logotyp składa się pełna nazwa restauracji „McDonald’s Famous Barbecue” oraz poziome linie mające przyciągnąć uwagę na słowo „famous”. W 1948, wraz ze zmianą charakteru restauracji wprowadzono nowy logotyp. Oprócz zmienionej nazwy „McDonald’s Famous Hamburgers” dodano także podpis „Buy’em by the Bag” oraz mały wizerunek kucharza, całość w kolorze białym, drukowanymi literami na czarnym tle. W roku 1953, pojawiają się kolory. Logo jest teraz okrągłe, występuje w nim kolor czerwony, czarny oraz beżowy. Skrócono nazwę do obowiązującej do dzisiaj „McDonald’s”, dodano podpis „Coast to coast”, cenę za jednego hamburgera oraz wprowadzono nową maskotkę – hamburgera o imieniu Speedee. Największa zmiana nastąpiła jednak w roku 1960, kiedy to logo uproszczono do nazwy firmy w kolorze czerwonym oraz litery „M”, która w zmienionej formie przetrwała do dziś i jest jednym z najbardziej znanych wizerunków firm, tak jak Coca-Cola czy Adidas. Wiele osób uważa, że współczesny wizerunek symbolizuje zakrzywione frytki układające się w literę „M”, jednakże jak pokazuje logo z początku lat 60, wziął się z charakterystycznej architektury restauracji McDonald’s z tamtych lat. Przedstawia najbardziej podświetlone elementy: dwa łuki znajdujące się na dwóch końcach restauracji, oraz pochyły dach, opadający od strony wejścia do tyłu. Po raz pierwszy w tym czasie dominującymi kolorami stały się żółty oraz czerwony. W roku 1968 ponownie zmieniono logo. Wtedy po raz pierwszy zaprezentowano tak znany nam dzisiaj kształt litery „M”. Połączono użyte wcześniej złote łuki oraz zrezygnowano z linii symbolizującej dach. Tak stworzoną literę pokolorowano na kolor pomarańczowy, zaś tekst umieszczony tym razem przed nią, na kolor czarny. Symbol McDonald’sa przetrwał praktycznie w niezmienionej formie do dnia dzisiejszego. Rok 1975 to powrót do głównych kolorów: czerwonego i żółtego. Całe logo dostało czerwone tło, litera „M” żółty kolor, a tekst „McDonald’s” biały. W 2003 roku odświeżono wizerunek, zostawiając samą literę „M”. Nadal możemy znaleźć czerwone tło oraz podpis „McDonald’s”, jednak nazwa firmy nie zasłania już samego logo i nie jest już jego częścią. Wizerunek ten, praktycznie niezmieniony, obowiązuje do dziś. I zna go praktycznie każdy. To już nie jest tylko logo marki. To ikona naszych czasów - osoba lub rzecz te czasy lub zjawisko symbolizująca, budząca w nas wspomnienia, zmuszająca do myślenia, a w tym wypadku pobudzająca też kubki smakowe, bo czyż da się pomyśleć o żółtym „M” bez smaku nuggetsów na języku?

Bibliografia: https://dobryslownik.pl/slowo/ikona/17350/5/36715/ http://logos.wikia.com/wiki/McDonald's https://pl.wikipedia.org/wiki/McDonald%E2%80%99s http://mcdonalds.pl/ [dostęp: 2015-11-22]