Czym jest idealizm i jaki jest jego wpływ na życie człowieka? Rozważ problem i uzasadnij swoje stanowisko odwołując się do podanego fragmentu "Lalki", całego utworu Bolesława Prusa oraz innego tekstu kultury.

Idealizm jest pojęciem, które bardziej pasuje do epoki romantyzmu niż pozytywizmu. Jest to postawa sprzeczna wobec realizmu. Idealistą jest człowiek, który w swoim życiu kieruje się szlachetnymi zasadami, gotowy do wyrzeczenia się własnego szczęścia w myśl dobra ogólnego. Świat, w którym żyje, wyobraża sobie jako byt doskonały, co oczywiście nie przystaje do rzeczywistości. Jest marzycielem, wciąż oderwanym od spraw przyziemnych. W myśl wyznawanej idei jest w stanie uczynić wszystko, bowiem to ona stanowi motor jego postępowania.

Idealizm jest pojęciem, które bardziej pasuje do epoki romantyzmu niż pozytywizmu. Jest to postawa sprzeczna wobec realizmu. Idealistą jest człowiek, który w swoim życiu kieruje się szlachetnymi zasadami, gotowy do wyrzeczenia się własnego szczęścia w myśl dobra ogólnego. Świat, w którym żyje, wyobraża sobie jako byt doskonały, co oczywiście nie przystaje do rzeczywistości. Jest marzycielem, wciąż oderwanym od spraw przyziemnych. W myśl wyznawanej idei jest w stanie uczynić wszystko, bowiem to ona stanowi motor jego postępowania. Bolesław Prus stworzył w swej powieści trzy postacie idealistów: Ignacego Rzeckiego - czeka na nadejście nowego Napoleona, wierzy w odrodzenie niepodległości oraz braterstwa narodów, Stanisław Wokulski - nie dostrzega oczywistych wad Izabeli Łęckiej, idealizuje uczucie do niej, oraz Julian Ochocki - arystokrata-naukowiec, który dla wynalazków poświęcił wszystkie środki finansowe i życie osobiste, chce naprawiać świat dzięki swym odkryciom.

Głównym przedstawicielem tego pokolenia idealistów jest wskazany przez Prusa Ignacy Rzecki. Mówi sam o sobie:

„Ja jestem człowiek z innej epoki, nawet nazywają mnie bonapartystą i romantykiem”

Jest on rzeczywiście zagorzałym bonapartystą, wiernym zwolennikiem Napoleona. Cześć do wodza przekazał mu jego ojciec. Mimo odejścia w niepamięć Napoleona Rzecki cały czas wierzy w to, że któryś z jego potomków przywróci czasy świetności wielkiego wodza. Jest idealistą politycznym. jego życie to sklep. Zasady którymi się kieruje to nieskazitelna uczciwość obowiązkowość, sumienność. Rzecki z ogromnym zainteresowaniem śledzi wydarzenia polityczne, interpretując je często opacznie, wyolbrzymiając wpływ potomków Napoleona na losy Europy. Wyrazem jego patriotyzmu był jego udział w Wiośnie Ludów (1848) na Węgrzech. Rzecki wszędzie dopatruje się jakiejś wielkiej polityki, gdy Wokulski usycha z miłości do Izabeli, Rzecki wierzy, że jego dziwne zachowanie ma związek z działalnością polityczną Stacha. Z powodu zapatrzenia na politykę Rzecki często nie jest w stanie dobrze ocenić otaczającej go rzeczywistości, żyje w świecie własnych marzeń i złudzeń.

Reprezentantem drugiego, przejściowego pokolenia jest Stanisław Wokulski. Jest to główny bohater powieści. Jednak jego idealizm zasadniczo różni się od idealizmu Rzeckiego, bo dotyczy sfery miłości. Wokulski z pozoru wydawał się człowiekiem twardo stąpającym po ziemi, ale niestety uległ wyobrażeniom o romantycznej miłości i stracił dla niej głowę. Wszystkie uczucia przelał na obiekt swych westchnień, jakim była arystokratka Izabela Łęcka. Stach widział w niej anioła, idealną nieziemską istotę o boskich cechach. Sam podsycał i pielęgnował w pamięci ten sztuczny, wytworzony przez własną fantazję obraz, który przecież tak bardzo odbiegał od rzeczywistości. To dla niej Wokulski robi interesy na wojnie, dla niej wkrada się w łaski jej ojca, dla niej organizuje spółkę handlową. Dlatego rozczarowanie było dla niego tak bolesne. Izabela okazała się zimną kobietą z krwi i kości, a nie aniołem o szlachetnych cechach. Ten idealizm doprowadził Wokulskiego do życiowej porażki, nawet skłonił do próby samobójczej.

Najmłodsze pokolenie idealistów w powieści Bolesława Prusa reprezentuje arystokrata-naukowiec Julian Ochocki. Marzący o nowej cywilizacji, świecie bez granic, barier, o planecie ludzi wolnych równych i szczęśliwych. Odrzucił wygodne i pasożytnicze życie, jakie wiedli przedstawiciele jego warstwy społecznej, a w zamian sensem swego życia uczynił naukę. Jak każdy pozytywista w niej widział nadzieję na poprawę warunków życia ludzkości, postęp cywilizacyjny. Miejsce miłości do kobiety zajęły eksperymenty badawcze. Ochocki zrezygnował z życia osobistego w zamian za możliwość maksymalnego oddania dla nauki. W gronie arystokracji uchodził za niegroźnego wariata. Odciął się przecież od elitarnej warstwy społecznej, nie żył tak jak oni, miał inne ideały i wzorce. Podobnie jak wielu młodych i ambitnych przedstawicieli swego pokolenia zmuszony był prowadzić badania za granicą. Decydowało o tym słabe zaplecze techniczne w Polsce, ale tez brak wsparcia ze strony otoczenia i państwa.

Konrad jest bohaterem III cz. “Dziadów” Mickiewicza. Wykreowany został na bardzo tajemniczą postać, która większy kontakt zdaje się mieć z siłami nadprzyrodzonymi, niżeli z rzeczywistością.

Bez wątpienia jest wcieleniem postawy indywidualistycznej. Realizuje postulaty estetyki romantycznej. Jest osobą, dla której losy kraju są sprawą najważniejszą, na tyle, że potrafił zbuntować się przeciwko Bogu mówiąc: “Ja czuje nieśmiertelność, nieśmiertelność tworze, Cóż ty większego mogłeś zrobić, Boże? Wielka Improwizacja jest jedynym tego typu utworem w literaturze polskiej. Jest popisem wielkiej sztuki poetyckiej, ale i prezentacją wielkiej indywidualności polskiego romantyzmu. Konrad jest jedyną postacią w literaturze, która nie waha się - w imię swych ideałów - nazwać Boga Carem. Jest to wielka indywidualność, ale nie wolna od błędów.

Idealiści polscy umierają, wyjeżdżają lub znikają w tajemniczych okolicznościach. Nie realizują swoich celów, jednak taka pesymistyczna interpretacja nie jest do końca uprawomocniona. Słowa non omnis moriar, które pojawiają się w zakończeniu powieści Bolesława Prusa, można odnieść do wszystkich trzech pokoleń idealistów. Możliwe, że słowa te są wyrazem nadziei, że będą w społeczeństwie ludzie, pragnący poświęcić się dla dobrych idei, i że wygrają oni walkę z rzeczywistością. Tak jak i w “Lalce” jak i w “Konradzie” występują bohaterowie, którzy musieli poświęcić się, dla realizacji własnych marzeń.