Systemy bezpieczeństwa w innych państwach (Rosja).

Tematem mojego referatu będzie system bezpieczeństwa Federacji Rosyjskiej. Wybrałem to państwo, ponieważ jest jednym z większych mocarstw europejskich i światowych. Jej położenie w bliskim sąsiedztwie państw Europy środkowo-wschodniej może wpływać na ich bezpieczeństwo, jak to już bywało w historii. Poza tym Rosja stoi wciąż w opozycji w stosunku do takich organizacji jak Unia Europejska czy NATO. Zagrożenia wewnętrzne dla własnego bezpieczeństwa w Rosji dzieli się na kilka poszczególnych grup. Jeśli chodzi o gospodarkę, jest to z jednej strony osłabienie jej potencjału ekonomicznego, wciąż wyczerpujące się zasoby surowcowe oraz zbyt duży udział sektora paliwowo-surowcowego w gospodarce i eksporcie, z drugiej strony natomiast powiązane z gospodarką i całym ogółem obywateli rosyjskich różnice standardów życia różnych grup społecznych.

Tematem mojego referatu będzie system bezpieczeństwa Federacji Rosyjskiej. Wybrałem to państwo, ponieważ jest jednym z większych mocarstw europejskich i światowych. Jej położenie w bliskim sąsiedztwie państw Europy środkowo-wschodniej może wpływać na ich bezpieczeństwo, jak to już bywało w historii. Poza tym Rosja stoi wciąż w opozycji w stosunku do takich organizacji jak Unia Europejska czy NATO. Zagrożenia wewnętrzne dla własnego bezpieczeństwa w Rosji dzieli się na kilka poszczególnych grup. Jeśli chodzi o gospodarkę, jest to z jednej strony osłabienie jej potencjału ekonomicznego, wciąż wyczerpujące się zasoby surowcowe oraz zbyt duży udział sektora paliwowo-surowcowego w gospodarce i eksporcie, z drugiej strony natomiast powiązane z gospodarką i całym ogółem obywateli rosyjskich różnice standardów życia różnych grup społecznych. Rosjanie obawiają się również zagrożenia zewnętrzne. Za jedno z nich dla swojego bezpieczeństwa uznają tworzenie i utrwalanie jednobiegunowego układu sił w stosunkach międzynarodowych formowanego przez USA we współpracy z niektórymi państwami z zachodniej Europy. W sierpniu 1991 r. został utworzony Państwowy Komitet do spraw obrony cywilnej, nadzwyczajnych sytuacji i likwidacji skutków klęsk żywiołowych. Jest on ponadresortowym organem administracji państwowej, który ma za zadanie organizować i koordynować działalność ministerstw oraz pozostałych organów władzy Rosji w zakresie prognozowania, zapobiegania sytuacjom nadzwyczajnym oraz obierać odpowiednie strategie w wypadku ich wystąpienia. Główne zadania komitetu to:

  • prognozowanie klęsk żywiołowych i awarii technicznych,
  • zapobieganie ich powstawaniu,
  • ochrona ludności,
  • ochrona dóbr materialnych, kulturalnych i środowiska. Do obowiązków komitetu należy również opracowywanie ustaw określających rodzaj i sposób rozwijania oraz działania służb poszczególnych w poszczególnych gałęziach gospodarki, administracji oraz organów terenowych. Ma za zadanie kontrolować ich działalność. Zgodnie z postanowieniem rządu Federacji Rosyjskiej komitet państwowy pracuje nad utworzeniem rosyjskiego systemu zapobiegania oraz działania różnorodnych sił w sytuacjach wyjątkowych. System ten obejmuje terytorialne, funkcjonalne i administracyjne podsystemy, jednoczy organy administracji państwowej każdego szczebla, a także organizacji społecznych, w których kompetencjach przewidziane są funkcje związane z bezpieczeństwem i ochroną ludności w sytuacjach nadzwyczajnych. W przypadku zagrożenia niebezpieczeństwa o szerokich rozmiarach, w ramach systemu niezwłocznie podejmowana jest koordynacja i kierowanie akcją przeciwdziałania oraz likwidacji jego skutków. System, wykorzystując nowe inicjatywy ustawowe, umożliwia wspieranie dążeń Rosji do integracji w ramach europejskiego i światowego systemu zapobiegania, powstawania oraz działania w sytuacjach Wyjątkowych. Jest to jeden z priorytetów strategii ochrony przed klęskami żywiołowymi i katastrofami. Rosja jest państwem o rozległym obszarze na którym żyje wiele różnych społeczności, które się przeplatają, co może prowadzić do powstawania konfliktów. W system komitetu państwowego włączona jest także obrona cywilna. Na terytorium Rosji znajdują się regionalne centra, które zapewniają realizację funkcji komitetu w terenie (Sankt Petersburg, Samora, Jekaterinburg, Krasnojarsk, Chabarowsk, Krasnodar i inne). Komitet państwowy podejmuje działania mające na celu tworzenie technicznych i finansowych warunków do prowadzenia działań mających na celu likwidację skutków klęsk żywiołowych, katastrof lub innych wyjątkowych sytuacji. W działaniach tych komitet wykorzystuje także prace i doświadczenia zagranicy. Organizacji badań i opracowań wspólnie z uznanymi centrami i firmami zagranicznymi nadaje się bardzo dużą rangę. Szczególną uwagę komitet państwowy poświęca budowie i zastosowaniu wielofunkcyjnych środków lotniczych. Przeznaczone na ten cel pieniądze umożliwią przekazanie do użytku 5 zestawów lotniczych, służących do zwalczania pożarów lasów i obiektów oraz do walki z klęskami (katastrofami) ekologicznymi. Generalnie, siły lotnicze wykorzystywane są przez komitet państwowy do wspierania innych sił poszukiwawczo - ratowniczych na obszarze Rosji, a także w krajach Wspólnoty Niepodległych Państw, bądź w krajach trzecich, takich jak Turcja, Nikaragua, Afganistan. Kierownictwo komitetu jest przekonane, że problemy przemysłowego i ekologicznego bezpieczeństwa, zapobiegania powstawaniu i likwidacji skutków awarii technologicznych lub klęsk żywiołowych, humanitarnej pomocy mają, niezależnie od politycznych interesów, wydźwięk internacjonalistyczny i stabilizujący współistnienie państw, do czego niezbędne jest zjednoczenie dążeń zarówno wszystkich wspólnot świata, jak i poszczególnych regionów lub różnorodnych związków. Wychodzi się przy tym z założenia, że przedsięwzięcia profilaktyczne powinny być uzupełniane - jeśli ujawniono zagrożenie lub niebezpieczne zdarzenie już nastąpiło - natychmiastowymi działaniami mającymi na celu ratowanie ludzi, dóbr materialnych i kulturalnych, bądź usuwanie skutków medycznych i ekologicznych. Priorytetem dla komitetu państwowego jest współpraca międzynarodowa, i tak wraz z krajami Wspólnoty Niepodległych Państw, a także z krajami sąsiadującymi opracowano i dyskutuje się - na szczeblu międzypaństwowym - porozumienie o współpracy w zapobieganiu i likwidacji skutków sytuacji nadzwyczajnych. Powstały także dwustronne umowy Rosji z państwami tzw. „bliskiego sąsiedztwa”.