administracja publiczna

Typowe cechy administracji : - Administracje cechuje aktywność, inicjatywa, działalność nakierowana na przyszłość Nie ogranicza sie tylko do wykonywania ustwa ale wykonuje wiele dzialań tam, gdzie konieczne jest wykazywanie inicjatywy. Cele ustalane są poza administracja, administracja sluzt do realizacji- to kwestia sprawnosci i dyscypliny ale takze kompetencji, specjalizacji i kooperacji. Działalność administracji jest poddana kontroli w odróznieniu od wymiaru sprawiedliwości: sedziowie są niezawiśli w swoich decyzjach, rzędnicy nie. Lecz sędzia rozpoznaje sprawy na wniosek (wskutek pozwu lub oskarżenia) zaś urzednik kreuję rzeczywistość.

Typowe cechy administracji : - Administracje cechuje aktywność, inicjatywa, działalność nakierowana na przyszłość Nie ogranicza sie tylko do wykonywania ustwa ale wykonuje wiele dzialań tam, gdzie konieczne jest wykazywanie inicjatywy. Cele ustalane są poza administracja, administracja sluzt do realizacji- to kwestia sprawnosci i dyscypliny ale takze kompetencji, specjalizacji i kooperacji. Działalność administracji jest poddana kontroli w odróznieniu od wymiaru sprawiedliwości: sedziowie są niezawiśli w swoich decyzjach, rzędnicy nie. Lecz sędzia rozpoznaje sprawy na wniosek (wskutek pozwu lub oskarżenia) zaś urzednik kreuję rzeczywistość. Konieczne jest jednolite kierownictwo Administracja podejmuje określone środki do uregulowania spraw jednostkowych i realizacji konkretnych przedsięwzięć. Ta cecha odróżnia administrację od ustawodawstwa, które ukierunkowane jest na wydawanie generalnych i abstrakyjnych uregulowań i obejmuje wielość przypadków.

Władztwo: Organy pańswa posiadają władztwo Działalnośc jednostek lub grup jednostek (kolegium) jest uważana za działalność państwa tylko wówczas, gdy istnieje nora prawna nakazująca traktowac daną działalność jako działalnoś państwa Aktom prawnym wydawanym przez organy państwowe przysługuję moc obowiązująca, zaś możność użycia przymusu zorganizowanego jest sankcja tej mocy Nie dotyczy to tylko przymusu bezpośredniego, gdyż organy aministracyjne moogą same, bez ingerencji sądów stosowac przymus do przeprowdzenia swoich zarządzeń. Państwo może udzielac wladztwa- w zakresie przez siebie ustalonym, innym podmiotom, srawującym, w ograniczonym zakresie, funkcje administracji publicznej. Dotczy to samorząów różnych typów ( dospodarczyh, terytorialnych, zawodowych) czy innych podmiotów, pełniących funkcje administracji publicznej w zleconym im zakresie. Władztwo to nazywa się wladztwem administracyjnym (imperium). Jest to prawo użycia przymusu bezpośredniego przez organy administracyjne dla zrealizowania ich jednostronnych zarządań ( przedsięwzięć) Organy woli organów państwowych, w odróżnieniu od organów woli innych podmiotów, osób fizycznych i firm prywatnych cechuje możność użycia przymusu bezpośredniego a także domniemania ważności. Podmiot, którego ten akt dotyczy jest obowiązany podporządkować się decyzji a jedynie inny organ państwowy, z reguły wyższego stopnia, posiadający odpowiednie kompetencje, może taki akt znieść, zastąpić innym aktem, zwalniając adresata od obowiązku dostosowania się do aktu poprzedniego. Administracja publiczna może także dzialac przy pomocy środków dostepnych osobom fizycznym mimo iż jest osobą prawną, np rzec się darowizny.

Zasady dzialania administracji publicznej:

ZASADA ZWIAZANIA ADMINSTRACJI PRAWEM organy administracji publicznej działają na podstawie przepisów i w granicach zakręslonych przepisami prawa ZASADA KOORDYNACJI – harmonizowanie działań różnych organów administraji i urzędow publicznych dla osiągnięcia zamierzonych celów ZASADA KIEROWNICTWA - kierownictwo jest to działanie organu administracji publicznej organizacyjne, inicjatywne, koordynayjne, sprawdzające, kadrowe, nadzorcze, kontrolne. ZASADA KOLEGIALNOŚCI - kolegialność zasadza się na wspólnym odejmowaniu decyzji prze kilkalub kilkanaście równouprawnionych osob. ZASADA JEDNOOSOBOWOŚCI- polega na tworzeniu jednoosobowych organów administracji i jednoosobowym podejmowaniuu decyzjii. ZASADA ZAKRESU DZIALANIA I WLAŚCIWOŚCI (KOMPETENCJI) ORGANU – zakres dzialania jest określony w przepisach ustrojowych prawa administracyjnego, powołującego dany organ. Zakres ten obejmuję wyliczenie spraw, jakimi zajmuję się organ. Kompetencje natomiast to zbiór uprawnień organu administracji, dotyczącego określonego zakresu spraw w którym organ ma prawo i zarazem obowiązek działania.

Wyróżnia się kilka rodzajów właściosci: Wlaściwość miejscowa – służy do określenia organu terenowego, który ma kompetencje do rozstrzygnięcia danej sprawy z punktu widzenia terytorialnego zasięgu dzialania. Właściwość rzeczowa- jest to przyznanie organowi administracji prawa do rozstrzygnięcia tylko określonej kategorii praw. Właściwość instancyjna – jest to wskazanie instancji, właściwej do rozstrzygnięcia danej sprawy. ZASADY DZIALANIA:

- Zasada decentralizacji- związana jest z budową aparatu administracyjni 	publicnej i rozłoeniem zadań między poszczególne ogniwa tego tego aparatu w 	układzie planowym.

Zasada nadzoru – jest o możliwość wynikająca z przepisów prawa wkraczania w działalność jednostki, nadzorowane środkami instruktywnymi, organizacyjnym i kontrolnym oraz władczymi.

  • Zasada kontroli- kontrola administracji sprowadza się o wykonywania czynności sprawdających działania jednostek administracji publicznej.