Jak napisać rozprawkę?
Co to jest rozprawka? Rozprawka jest jedną z form wypowiedzi, w której autor analizuje dany problem. Celem rozprawki jest odwołanie się do tezy (przekonanie o jej słuszności, uwzględniając dowody na jej prawdziwość), a rzadziej hipotezy (przekonanie, do którego słuszności nie mamy pewności) poprzez stanowisko aprobujące, udowadniające, odpowiadające czy zaprzeczające danej kwestii (argumenty). Warto zrobić sobie przed rozpoczęciem pisania pracy plan rozprawki i symbolicznie rozpisać sobie całą pracę, a z pewnością ułatwi to zadanie.
- Co to jest rozprawka? Rozprawka jest jedną z form wypowiedzi, w której autor analizuje dany problem. Celem rozprawki jest odwołanie się do tezy (przekonanie o jej słuszności, uwzględniając dowody na jej prawdziwość), a rzadziej hipotezy (przekonanie, do którego słuszności nie mamy pewności) poprzez stanowisko aprobujące, udowadniające, odpowiadające czy zaprzeczające danej kwestii (argumenty).
Warto zrobić sobie przed rozpoczęciem pisania pracy plan rozprawki i symbolicznie rozpisać sobie całą pracę, a z pewnością ułatwi to zadanie. :)
- Budowa rozprawki:
- wstęp: W tej części określamy swoje stanowisku względem całego problemu oraz wprowadzamy odbiorcę w tematykę pracy;
- rozwinięcie: Jest to kluczowa część kompozycyjna rozprawki. To właśnie w niej znajduje się pełna argumentacja wobec obranego stanowiska względem problemu (o którym wspomnieliśmy w rozwinięciu). Cała argumentacja (minimum 3 argumenty) musi być rzeczowa (przywołuje istotne i prawdziwe fakty) oraz rozpisana zgodnie z zasadami trójdzielności (każdy argument rozpoczynamy nowym akapitem - wcięciem w tekście).
- zakończenie: Ta część podsumowuje całą naszą pracę i zachęca odbiorcę do rozważań o problemie.
Jak argumentować? Rozprawka maturalna odwołuje się do tekstów literackich, filmów, obrazów czy dzieł. Pierwszy etap pracy powinien zawierać odpowiedź na pytanie o czym jest i czego dotyczy problem. Następnie analizujemy tekst dołączony do pracy i określamy formę rozprawki (twierdząca, przecząca lub ambiwalentna (Tak, ale…; Nie, ale…), co pozwoli na odpowiednie odwołanie się do znanych nam źródeł, które nawiązują do tematu, by umocnić postawioną przez nas tezę. W pierwszym akapicie uwzględniamy augmentację na podstawie załączonego tekstu (jak i całej lektury!).
Czego należy unikać?
- rozpoczynania pracy bez wstępu lub wstępu od tezy (bez wprowadzenia);
- pojęć ogólnych;
- stosowania potocznego języka;
- uwzględnia argumentów na podstawie tekstów kultury, które nie zostały ujęte w poleceniu;
- pisania schematycznego wstępu (naświetlającego kolejność argumentów, odwołanie do tekstów) - pamiętaj, że wstęp ma zachęcić odbiorcę do dalszego czytania;
- pisania zakończenia na siłę.
- Przykładowe zwroty: A) Wprowadzenie tezy/hipotezy:
- Temat zakłada…
- Temat sugeruje stanowisko …(aprobujące/nieaprobujące)…, jednak….
- Nawiązując do tematu…
- Moje stanowisko wobec postawionego pytania…
B) Wprowadzenie argumentów:
- Pierwszym argumentem ukazującym słuszność mojej tezy…
- Należy również wspomnieć o…
- Kolejną kwestią, jaką chcę poruszyć…
- Nie wolno zapomnieć o…
- Pragnę zwrócić uwagę także na…
- Warto zauważyć, że…
C) Wprowadzenie własnego zdania:
- Uważam, że….
- Myślę, że…
- Moim zdaniem…
- Śmiem nie zgodzić się ze stwierdzeniem…