Jan Grzenia Uniwersytet Śląski W Katowicach „Komunikacja językowa w Internecie - przegląd publikacji mało znanych w Polsce” - opracowanie

Autor zwraca uwagę czytelnika na coraz większe zainteresowanie komunikacją Internetową wśród użytkowników globalnej Sieci. Słusznie też zauważa, że w Polsce rośnie liczba publikacji na temat języka Internetu i porównuje je do tych za granicą, które powstają tam już dłużej niż w naszym kraju. Twierdzi, że są one zbyt mało znane pomimo możliwości nabycia ich w Sieci. Celem autora jest przedstawienie czytelnikowi publikacji językoznawczych oraz takich, które reprezentują inny punkt widzenia, ale służą w objaśnieniu zjawiska komunikacji internetowej.

Autor zwraca uwagę czytelnika na coraz większe zainteresowanie komunikacją Internetową wśród użytkowników globalnej Sieci. Słusznie też zauważa, że w Polsce rośnie liczba publikacji na temat języka Internetu i porównuje je do tych za granicą, które powstają tam już dłużej niż w naszym kraju. Twierdzi, że są one zbyt mało znane pomimo możliwości nabycia ich w Sieci. Celem autora jest przedstawienie czytelnikowi publikacji językoznawczych oraz takich, które reprezentują inny punkt widzenia, ale służą w objaśnieniu zjawiska komunikacji internetowej. Autor dokonuje przeglądu prac, które określa jako: kulturoznawcze, socjologiczne oraz medioznawcze, lecz które w znacznym stopniu pomagają w zrozumieniu interesujących zjawisk komunikacji internetowej oraz, które według niego są godne lektury. Wymieniane są prace, które skupiają w sobie charakterystykę zjawiska przeprowadzoną ze stanowiska socjologicznego oraz ich autorzy, którzy skupiają swą uwagę na wpływie Internetu na społeczeństwo i jego kulturę. Przytacza zbiór 48 publikacji pt. The Cybercultures reader, który przynosi artykuły na temat cyberfeminizmu, cyberseksualności i cyberkolonizacji. Potwierdza, że tematy te w ostatnich czasach zyskują na popularności. Kolejnymi publikacjami są: Psychology and the Internet: Intrapersonal, interpersonal and transpersonal implications Jayne Gackenbach I Psychologia Internetu Patricii Walace, które dobrze objaśniają psychologiczne aspekty komunikacji Internetowej w tzw. przez autora „Internetologii”. Dalej autor daje przykłady kolejnych interesujących artykułów, które rozważają zagadnienia z punktu widzenia epistemologicznego, semiotycznego i religioznawczego i które dotyczą zagadnień: prywatności, problemów płci i religii. W dalszej części tego przeglądu wyróżnione są dwie autorki Milena Collot i Nancy Belmore, które w swoich publikacjach dostrzegają odrębność angielszczyzny elektronicznej od pisanej i mówionej. Według autora największą analizę języka elektronicznego przedstawili Boyd H. Davies i Jeutonne P. Brewer, obserwując uczestników konferencji elektronicznych. Następnie autor wyróżnia cztery książki, pierwsza autorstwa Denise E. Murray, której książka jest wykładem problematyki związanej z użyciem komputerów w komunikacji, tworzeniu tekstów oraz komunikowaniu się i w zdobywaniu wiedzy. Podobny charakter ma dzieło Tima Shortisa, gdzie intencją autora jest wprowadzenie czytelnika do studiów nad tekstami elektronicznymi i elektroniczną komunikacją. Następną z kolei omawianą książką jest publikacja autorstwa Davida Crystala, który omawia w swojej książce takie zagadnienia jak język poczty elektronicznej, pogawędek i grup dyskusyjnych. Omawia też właściwości języka używanego w World Wide Web. Według autora, książka ta stanowi najobszerniejszy przegląd problematyki językoznawczej w kontekście internetowym. Jednak najprzyjemniejszą w lekturze według autora jest publikacja Geoffreya Nunberga. Stanowi ona zapis felietonów wygłaszanych w programie Fresh Air nadawanym przez amerykańskie radio. Zawiera ona zbiór świetnych komentarzy do najnowszych przemian w języku. Kolejną publikacją jest Conversation and technology Ian’a Hutchby’ego, która jest na temat komunikacji internetowej jako formy komunikacji opartej na technologii. Na koniec autor wymienia czasopismo ukazujące się jedynie w Sieci, Journal of Computer-Mediated Communication, które jest ogromnie zasłużone w poznawaniu komunikacji elektronicznej. Dowodzi ono, że forma drukowana nie stanowi gwarancji wysokiej jakości naukowej.