Rozwiązywanie problemów kryminalnych trapiących społeczności lokalne
Rozwiązywanie problemów kryminalnych trapiących społeczności lokalne I) Metody rozwiązywania problemów Cykl Deminga (PDCA): od P (plan, planowanie) D (do, działanie) C (check, kontrola) A (actualisation, poprawa, korekta) – to tyleż ogólny schemat, co podkreślenie cykliczności, konieczności weryfikacji i korygowania/doskonalenia działań. To zatem cykl poprawy! SARA (metoda stosowana w Wielkiej Brytanii) od S (scanning, identyfikowanie [problemu kryminalnego]) A (analysis, analiza przyczyn, poszukiwanie źródeł zjawiska) R (response, odpowiedź na zidentyfikowane przyczyny, działanie, opracowanie strategii profilaktycznej) A (assessment, szacowanie/ocena [rezultatów])/ SARAM (dodatkowo maintenance – utrzymanie)
Rozwiązywanie problemów kryminalnych trapiących społeczności lokalne
I) Metody rozwiązywania problemów
Cykl Deminga (PDCA): od P (plan, planowanie) D (do, działanie) C (check, kontrola) A (actualisation, poprawa, korekta) – to tyleż ogólny schemat, co podkreślenie cykliczności, konieczności weryfikacji i korygowania/doskonalenia działań. To zatem cykl poprawy!
SARA (metoda stosowana w Wielkiej Brytanii) od S (scanning, identyfikowanie [problemu kryminalnego]) A (analysis, analiza przyczyn, poszukiwanie źródeł zjawiska) R (response, odpowiedź na zidentyfikowane przyczyny, działanie, opracowanie strategii profilaktycznej) A (assessment, szacowanie/ocena [rezultatów])/ SARAM (dodatkowo maintenance – utrzymanie)
CAPRA (metoda stosowana przez policję kanadyjską) od C (clients - osoby, dla których będzie realizowany projekt profilaktyczny) A (analysis – identyfikacja problemu kryminalnego lokalnej społeczności i jego przyczyn) P (partnership – poszukiwanie partnerów do realizacji przedsięwzięcia) R (response – opracowanie i wdrożenie działań profilaktycznych) A (assessment )
ProCTOR (też strefa anglosaska) od Pro (problem) C (cause – przyczyna/przyczyny wystąpienia problemu) T (tactic/treatment – taktyka walki z problemem) O (output – [pomiar] wydajności, wyniku) Result (stwierdzenie rezultatów – komparatystyka, porównanie stanu po ze stanem przed, z zamiarami…)
Metoda 5-I (wykorzystywana w ramach Europejskiej Sieci Zapobiegania Przestępczości (EUCPN) od I (intelligence – wywiadu, dowiadywania się o problemach miejscowej ludności) I (intervention – interwencja, a raczej wstęp do niej, tj. określenie sposobów działania) I (implementation – wdrożenie działań) I (involvement – zaangażowanie partnerów: instytucji i osób) I (impact – zbadanie/zmierzenie wpływu podjętych działań na zidentyfikowany problem)
II) Cechy wspólne powyższych metod, sposobów
Lider (określenie, kto nim będzie, wybór: samorządowiec, policjant?)
Identyfikowanie problemu (może to robić dzielnicowy, mogą inne osoby/zespoły; ważne, by identyfikował odczucia, nie statystyki, bo te policja posiada; można to robić rozmawiając z mieszkańcami, przedstawicielami władzy wykonawczej, radnymi, organizując badania ankietowe, przeglądając fora internetowe) a. ankiety są ważne, bo mogą pomóc w weryfikowaniu wiedzy na temat ciemnej liczby przestępstw i ich rodzajów; b. ankiety aktywizują respondentów (niektórych), włączają ich do działań prowspólnotowych, wzmacniają zaufanie do policji (jeśli to ona te ankiety zleca, sygnuje) c. z tego też względu ankieta powinna być podpisana przez osobę uwiarygodniającą instytucję taką ankietę zlecającą (np. komendanta policji odpowiedniego szczebla)
Ustalenie klienta, do którego adresowane jest działanie zapobiegawcze; a. klient bezpośredni (np. autor graffiti) b. klient pośredni (mieszkańcy) c. zasada Pareto (20% przyczyn daje 80% skutków; przyczyn istotnych jest zatem niewiele, trzeba je zidentyfikować, a będziemy mieli 4/5 problemu z głowy)
Analiza kryminalna (trójkąt kryminalny)
Analiza operacyjna (taktyczna); służy działaniom natychmiastowym
Analiza strategiczna – służy realizacji celów dalekosiężnych,
SWOT (analiza/porównanie: strenghts – mocnych stron, weaknesses – słabych stron, opportunities – sposobności, możliwości działań, threats – zagrożeń)
Burza mózgów a. przygotowanie b. etap pomysłowości c. etap ekspercki d. rangowanie pomysłów
Metoda Kaoru Ishikawy (rybiej/rybich ości 5xM+E) od M (man/men – człowiek/ludzie) M (material – surowiec, składniki) M (machine – narzędzia, instrumentarium) M (method – metody działań) M (management – zarządzanie, kierownictwo) E (environment – otoczenie, środowisko)
Główny problem kryminalny stanowi „głowę szkieletu ryby” – przyczyn szukamy wśród o ości, kości szkieletu.
- Zasada formułowania celów działań w rozwiązywaniu problemów kryminalnych – to ważne, bo pozwala formułować cele realistyczne, weryfikować ich osiągnięcie SMART od S (specyfic – uszczegółowione) M (measurable – mierzalne) A (achievable – osiągalne) R (result – oriented, tj. nastawione na rezultat) T (time – bound, tj. określone w czasie)
- Metoda CAPS – 5 kroków – rozwiązywania problemów kryminalnych od Chicago Alternative Policing Strategy, tj. Chicagowska Alternatywna Strategia Policyjna a. Metoda dotyczyła na początku redukcji przestępczości w parku miejskim w Chicago. Polegała na organizowaniu JCPT, tj. Joint Community-Police Training, wspólnych szkoleń dla policji i mieszkańców, uznano bowiem, że współdziałanie musi być. b. Chicago podzielono na 279 okręgów, do każdego przypisano 8-9 policjantów (wyszło statystycznie mniej więcej jak u nas na 1 dzielnicowego – ok. 3 tys. mieszkańców na policjanta). Oddelegowani pracowali w okręgu co najmniej rok. W efekcie uzyskano większe zintegrowanie społeczności lokalnych, ośmielenie mieszkańców, wzrost zaufania do policji c. Zidentyfikowano problemy (np. to, że niebezpiecznie jest w parku, że problemy generuje otwarty nocą sklep monopolowy, że ośmieleniem są dla potencjalnych przestępców nieuporządkowane śmieci; wskazano na problemy wiążące się z handlującymi narkotykami, z brakiem oświetlenia, z przystankami autobusowymi itp.). d. Problemy rozwiązywano/minimalizowano metodą 5 kroków:
I) Określenie problemów i ustalenie kolejności ich rozwiązywania Zasada podstawowa tego kroku to wybór najważniejszego problemu, bo wtedy jest szansa, że mieszkańcy zechcą się zaangażować w jego rozwiązanie
II) Analiza przyczyn zjawiska uznanego przez społeczność lokalną za niepożądane Stosujemy 7 złotych pytań kryminalistycznych: co, gdzie, kiedy, jak, czym, dlaczego, kto? W metodzie CAPS analizę prowadzi się z wykorzystaniem trójkąta kryminalnego, zastanawiając, co zrobić, aby utrudnić lub uniemożliwić popełnienie przestępstwa.
- można dzielić zebranych na 3 grupy, aby każda zajęła się innym bokiem trójkąta (miejscem/okolicznościami, ofiarą, przestępcą/sprawcą)
- można wykorzystać burzę mózgów przy wyborze problemu kryminalnego i opracowaniu każdego z boków
- ważne, aby wskazać maksymalną liczbę możliwych przyczyn; taka analiza jest konieczna, aby trafić w sedno, a nie działać po omacku
III) Ustalenie strategii działania Strategia powinna określać, co należy zrobić, aby uniemożliwić powstanie/powstawanie (odradzanie się) problemu kryminalnego. Strategia powinna być ukierunkowana na wszystkie boki trójkąta i: • Musi być zgodna z prawem • Powinna określać stan do osiągnięcia (miary tego stanu; co będzie sukcesem, a co porażką) • Powinna przewidywać czas realizacji tego, co założone • Powinna też wskazać podmioty odpowiedzialne za realizację zadań.
Przykład: napady na kobiety w parku miejskim – co zrobić, aby było ich mniej lub aby do nich w ogóle nie dochodziło???
IV) Realizacja V) Ocena – to etap tyleż końcowy, co permanentny, gdyż powinna być dokonywana na bieżąco. Może też stanowić punkt wyjścia do identyfikacji, analizy i podjęcia próby rozwiązania kolejnego problemu!
Przykład: trocie, wędkarze, kłusownicy… —————————————————-
- Zasady przeprowadzania działań profilaktycznych a. wychodzenie naprzeciw zapotrzebowaniu społeczności lokalnych (i tworzenie programu w konkretnej społeczności) b. prawny obowiązek zapobiegania przestępczości c. poprzedzenie działań programowych rzetelną analizą, dokładne ich planowanie, systematyczna ich realizacja