Strategia bezpieczenstwa

Strategia - to program ogólny działalności przedsiębiorstwa ukierunkowany na wykorzystanie potencjału produkcyjnego i zasobów dla osiągnięcia zamierzonych celów. Etymologia słowa strategia Słowo strategia pochodzi od słów „stratós” znaczy „armia”, natomiast „ágein” – „dowodzić". W pierwotnej wersji utożsamiane było jedynie ze sztuką wojenną. „Strategós” oznaczało przewodzenie armii i tworzenie koncepcji walki. Wodzowie w odległych czasach zajmowali się nie tylko ruchami wojsk, lecz odpowiadali także między innymi za : stosunki dyplomatyczne, zaopatrzenie wojsk.

Strategia - to program ogólny działalności przedsiębiorstwa ukierunkowany na wykorzystanie potencjału produkcyjnego i zasobów dla osiągnięcia zamierzonych celów.

Etymologia słowa strategia Słowo strategia pochodzi od słów „stratós” znaczy „armia”, natomiast „ágein” – „dowodzić". W pierwotnej wersji utożsamiane było jedynie ze sztuką wojenną. „Strategós” oznaczało przewodzenie armii i tworzenie koncepcji walki. Wodzowie w odległych czasach zajmowali się nie tylko ruchami wojsk, lecz odpowiadali także między innymi za : stosunki dyplomatyczne, zaopatrzenie wojsk. Można więc stwierdzić, iż od odległych czasów strategia utożsamiana była z planowaniem oraz odpowiedzialnością za całość działań. Efektem ruchów wojsk miał być odniesiony sukces - wygranie bitwy, wojny. Podobnie teraz - przedsiębiorstwo realizując strategię oczekuje korzyści i wykonania zamierzonych działań.

Definicje strategii wg różnych autorów (A.D. Chandler 1962) Strategia wyraża cele długoterminowe przedsiębiorstwa, odpowiadające generalnym kierunkom działania, a także przedstawia alokację zasobów, jakie są niezbędne do realizacji przyjętych celów. (W.F. Gluck 1980) Strategia jest nadrzędnym i integratywnym planem, określającym korzyści firmy w związku z oczekiwaniami i wyzwaniami otoczenia. (P. Wright, Ch. Pringle, M. Kroll; 1992) Strategia odnosi się do planowanych wyników (określonych przez naczelne kierownictwo firmy) w związku z misją i celami przedsiębiorstwa. (R.W. Griffin 1996) Dobrze pomyślana strategia koncentruje się na czterech podstawowych czynnikach: 1) zasięgu strategii - zespole rynków, na których organizacja będzie konkurować; 2) dystrybucji zasobów - sposobie, w jaki organizacja rozdziela swe zasoby pomiędzy różne zastosowania; 3) wyróżniającej kompetencji - tym, co organizacja robi szczególnie dobrze; 4) synergii - sposobie, w jaki różne dziedziny działalności firmy uzupełniają się lub wspomagają. (J.Stoner, R. Freeman, D. Gilbert 1997) Strategia - szeroki program wytyczania i osiągania celów organizacji; reakcja organizacji w czasie na oddziaływanie jej otoczenia. Strategia:

to ogólny program definiowania i realizacji organizacji, czyli określenie co dana organizacja zamierza robić, to układ w czasie reakcji organizacji na jej otoczenie, czyli to co organizacja rzeczywiście robi, określa rolę organizacji, jej miejsce w społeczeństwie, definiuje misję organizacji (szczególny powód jej istnienia, wyróżniający ją od innych), formułuje zadania, które należy wykonać, by zrealizować cele.

Interpretacja strategii 5P H. Mintzberg zaproponował nowatorski sposób patrzenia na strategie. Jego koncepcja zakłada wzięcie pod uwagę i wykorzystanie wszystkich 5 elementów rozpoczynających się na literę P:

plan - planowanie jest pierwszym jednym z najważniejszych elementów każdej strategii, pattern - wzorce według których przedsiębiorstwo powinno postępować, aby osiągnąć zamierzone cele, ploy – rozumiane jako taktyka działania przedsiębiorstwa poprzez uzyskiwanie przewagi konkurencyjnej, position - określenie miejsca w obecnym otoczeniu konkurencyjnym, perspective - perspektywa patrzenia na przyszłość. Cechy strategii horyzont czasu- odległy z punktu widzenia wykonania czynności i występowania ich efektów, skupienie wysiłków na danym zadaniu (jednak w ten sposób ogranicza się zasoby dla innych rodzajów działalności), układ decyzji- podejmowanie wielu decyzji określonego typu w czasie, muszą się one wspierać, tworzyć konsekwentny układ, wszechobecność- strategia obejmuje szerokie pasmo działań, podlega ocenie przez wskaźniki, uwzględnia zasoby konkurencji. Elementy strategii Strategia przedsiębiorstwa jest zbiorem pięciu elementów (K. Obłój,2001 s.384-385):

misji -czyli wyrażenie w prostym jasnym przekazie zamierzeń i aspiracji organizacji, domeny działania -poprzez określenie rynków zbytu i sposobu dystrybucji dóbr i usług, przewagi strategicznej- zyskać miano lidera w prowadzonej działalności, stać się najlepszym z najlepszych, celów strategicznych - poprzez określenie konkretnych celów przedsiębiorstwa do zrealizowania w przyszłości, funkcjonalnego programu działania - opracowanie planu w celu wdrożenia strategii w codziennych zachowaniach organizacji.

Poziomy strategii strategia przedsiębiorstwa- kształtowana przez naczelne kierownictwo, wyznacza kierunek działań, strategia biznesu – wybór rodzaju przewagi konkurencyjnej, strategie funkcjonalne –czynności na poziomie jednostki operacyjnej.

Rodzaje strategii ze względu na kierunek zmian rozwojowe - dowodzi ekspansywności firmy przez inwestycje, udział w rynku, dywersyfikację produkcji, stabilizujące - stabilna pozycja firmy w otoczeniu, “gra na zwłokę”, oczekiwanie na bardziej sprzyjający moment działania, naprawcze- z jednej strony nastawiona na reorganizację(w związku ze stwierdzonymi błędami działania firmy), z drugiej strony ukierunkowana na stworzenia mechanizmów zabezpieczających firmę przed potencjalnymi zewnętrznymi i wewnętrznymi zakłóceniami, defensywne - orientacja nastawiona na przetrwanie, kombinowane - połączenie powyższych rodzajów strategii. ze względu na rynek i produkt (H.I. Ansoff) penetracja rynku - ekspansja rynkowa, rozwój rynku - ekspansja rynkowa, rozwój produktu - ekspansja technologiczna, dywersyfikacja - ekspansja rynkowa i technologiczna. ze względu na relacje między przedsiębiorstwami konkurencji (walka, porozumienie, unikanie, ignorowanie), współpracy.