Sarmatyzm i jego oblicza w literaturze baroku. Jak ukazany został Sarmata przez Wacława Potockiego a jak przez Jana Chryzostoma Paska

Swoją pracę rozpocznę od scharakteryzowania epoki baroku ponieważ to w tej epoce nastąpiło zjawisko które dziś określamy mianem sarmatyzmu. Prawdopodobnego źródła pochodzenia terminu “barok” należy szukać w języku portugalskim lub hiszpańskim. W języku tamtejszych jubilerów słowo baruecco oznaczało rzadko spotykaną perłę o nieregularnym kształcie czy też ogólnie jakiś kapryśne, nieprawidłowe dzieło sztuki. Istnieją też inne hipotezy odnośnie do pochodzenia tego pojęcia. Niezależnie jaki ustalimy źródłosłów, należy przyjąć, iż terminem barok w kulturze europejskiej jest określany okres od końca XVI wieku do polowy wieku XVIII.

Swoją pracę rozpocznę od scharakteryzowania epoki baroku ponieważ to w tej epoce nastąpiło zjawisko które dziś określamy mianem sarmatyzmu.

Prawdopodobnego źródła pochodzenia terminu “barok” należy szukać w języku portugalskim lub hiszpańskim. W języku tamtejszych jubilerów słowo baruecco oznaczało rzadko spotykaną perłę o nieregularnym kształcie

czy też ogólnie jakiś kapryśne, nieprawidłowe dzieło sztuki. Istnieją też inne hipotezy odnośnie do pochodzenia tego pojęcia. Niezależnie jaki ustalimy źródłosłów, należy przyjąć, iż terminem barok w kulturze europejskiej jest określany okres od końca XVI wieku do polowy wieku XVIII.

Barok był w sztuce epoką - w porównaniu do harmonijnych i niejako klasycznych okresów jak renesans i oświecenie - można rzec dość dziwną i ponurą. Prawdopodobnie dlatego dziewiętnastowieczni badacze, którzy zarzucali barokowi nie tylko barbarzyństwo, ale i nieprzestrzeganie idealnych kanonów w sztuce, uznawali go za epokę “zepsucia i upadku wszelkiego smaku”. Sąd ten był wynikiem po pierwsze - niewielkiej w XIX wieku wiedzy o literaturze epoki baroku, a także po drugie - stosunku badaczy do ideału klasycznej formy w twórczości. Zwłaszcza ten drugi element decydował o tym, iż każda inność, każde odstępstwo od reguł klasycznych, były odbierane negatywnie.

Na szczęście z końcem ubiegłego wieku zmienił się stosunek badaczy literatury do okresu baroku i wówczas zaczęto widzieć w nim również piękno oraz wartości pozytywne.

Jako okres historyczno-literacki barok, chociaż korzenie jego sięgają wieku szesnastego, zasadniczo dotyczy wieku siedemnastego, a nawet w niektórych regionach trwał jeszcze w 1. połowie wieku osiemnastego. W nieco opóźnionej w porównaniu do innych państw Europy Polsce barok pojawia się w końcu lat osiemdziesiątych wieku szesnastego. Wstępna faza trwała do lat 20. wieku siedemnastego, zaś rozkwit epoki przypada na wiek siedemnasty - wiek najbardziej chyba niespokojny i burzliwy w historii Rzeczpospolitej. Koniec epoki to lata pomiędzy rokiem 1700 a 1730. To przecież właśnie czas wojny z Turcją, potop szwedzki, wojna z Moskwą, powstanie Chmielnickiego i odsiecz Wiednia. I o ile okres panowania Jana Kazimierz był ogromnie niespokojny, to czasy saskie czyli okres Augustów II Mocnego i III był już epoką kryzysu Rzeczpospolitej.

Nazwa Sarmatyzm pochodzi od legendarnego ludu Sarmatów. Mieszkali oni nad Wołgą w pierwszym tysiącleciu przed naszą erą. Kronikarze używali tej nazwy zazwyczaj do nazwania ziem należących do naszej ojczyzny. Pochodzenie sarmackie przypisywano ludom Słowiańskim czyli między innymi Polakom.

Większość z Sarmatów charakteryzowała się następującymi cechami były to zarówno odwaga jak i męstwo. Byli oni także wierni swojej ojczyźnie , odznaczali się honorowością a także walecznością.

Szlachta Polska bardzo chętnie przyjmowała tą nazwę jako swoje określenie. Kultywowała tradycję. Za swoich przodków uważał za tym starożytnych Sarmatów znad Wołgi. Ponad to dzięki takiemu rodowodowi szlachta tłumaczyła swoje liczne przywileje jakie posiadała. Lekceważyła ona zatem mieszczan wywyższając się ponad stan.

Natomiast szlachcic Sarmata odznaczał się następującymi cechami. Zacięcie walczył o swoje przywileje . Stał na straży tradycji. Bardzo mu zależało na pamiętaniu o przywilejach. Cechą charakterystyczna ale niestety również nie korzystną była niechęć do obcokrajowców.

Ponad to Szlachcic nie lubił się uczyć, natomiast miłował się ogromnie w przepychu i przesadzie. Aktywnie działał na różnych sejmikach i rokoszach. Był zatwardziałym konserwatystą. Jedyną edukacją jaką posiadał było wykształcenie ze szkół jezuickich. Był także obrońca wiary katolickiej, choć często uznawany był za dewotę.

Niestety był osoba nietolerancyjną. Jedyną cechą pozytywną było to że uchodził za dobrego gospodarza.

Szlachcic Sarmata był wielkim tradycjonalistą i konserwatystą. Wszelkie reformy uważał za szkodliwe i zbyteczne . Najbardziej cenił swoją tzw. “Złotą wolność”. Nie chciał umocnienia władzy króla, poprzez wprowadzenie dziedziczności tronu. Był bardzo nietolerancyjny potępiał wyśmiewał wyznawców innych religii.

Uważał że Bóg wybrał szlachtę i obdarz ją niezwykłą miłością. Często zatem uczęszcza na msze święte.

Uznaje się za obrońcę wiary i jej stróża.

Szlachcic ziemianin uważa swoje życie za związek człowieka z naturą. Zachowuje w ten sposób harmonię egzystencjalną. Jest człowiekiem spokojnym zrównoważonym. Nie wie co to wojna. Prowadzi spokojne rodzinne życie na wsi. Ufa i zawierza swoje życie naturze i rozumowi. Choć nie należy do osób wykształconych.

Uwielbia się bawić, spędza czas na biesiadowaniu. Nie interesują go losy innych gospodarstw zajmuje się wyłącznie swoim. Wygłasza długie przemówienia i mowy i najbardziej ceni sobie przepych i bogactwo. Dba wyłącznie o własny interes. Uchodzi za typowego awanturnika. Jest pobożny na pokaz, nie wykształcony wierzy w cuda zabobony i czary.

Charakterystyka obyczajów i zachowań w epoce baroku.

Społeczeństwo doby Baroku w odmienny sposób wyrażało swoje uczucia, swoją wiarę. Niekiedy wyrazy te przybierały dość dziwaczną formę. Przykładem może tu być modlitwa podczas której upadano na ziemię. Zdarzało się, że modlący bili głową o mur, o ławki. Bili się w twarz.

Swoja gorącą wiarę wyrażano także poprzez pielgrzymki do Częstochowy. Miejscowość ta stała się bowiem miejscem kultu i symbolem polskości. Inne miejsca pielgrzymek to między innymi Kalwarie. Kalwaria to miejsce położone na wzgórzu. Znajdują się tam kaplice i kapliczki, symbolizujące stację Drogi Krzyżowej Chrystusa.

Ściśle przestrzegano też postu. W piątki nie jadło się mięsa, jaj, sera i mleka. Jarzyny i ryby dozwolone były dopiero po specjalnym ich przygotowaniu na oleju. Post obowiązywał także w jeden dowolny dzień w tygodniu

W dalszej części swojej pracy ukaże stanowiska dwóch pisarzy wobec sarmatyzmu. Twórcy ci to Wacław Potocki i Jan Chryzostom Pasek.

Jan Chryzostom Pasek w “Pamiętnikach” przedstawia trudy życia w wojskowym obozie. Szlachcic ukazany jest tutaj jako zawadiaka, który dba wyłącznie o własne interesy. Gorący temperament jest przyczyną częstych bójek i pijatyk Co gorsza nie ma za to żadnej kary

W drugiej części w swoich “Pamiętników” mamy przedstawienie typowego ziemianina. Cechy typowego ziemianina autor przedstawia na własnym przykładzie. Mamy tu opis zwyczajów, przesądów jakie panują wśród szlachty. Ponad to przedstawia Pasek zamiłowanie do zabaw, uroczystych przemówień a także do biesiad i przepychu. Przedstawia w opozycji do tych zamiłowań brak ochoty i zamiłowania do wiedzy i jej zdobywania.

Z tych “Pamiętników” a także z innych źródłowych tekstów poznajemy jakie były zwyczaje i obyczaje ludzi żyjących w epoce baroku.

Społeczeństwo doby Baroku w odmienny sposób wyrażało swoje uczucia, swoją wiarę. Niekiedy wyrazy te przybierały dość dziwaczną formę. Przykładem może tu być modlitwa podczas której upadano na ziemię. Zdarzało się, że modlący bili głową o mur, o ławki. Bili się w twarz.

Swoja gorącą wiarę wyrażano także poprzez pielgrzymki do Częstochowy. Miejscowość ta stała się bowiem miejscem kultu i symbolem polskości. Inne miejsca pielgrzymek to między innymi Kalwarie. Kalwaria to miejsce położone na wzgórzu. Znajdują się tam kaplice i kapliczki, symbolizujące stację Drogi Krzyżowej Chrystusa.

Ściśle przestrzegano też postu. W piątki nie jadło się mięsa, jaj, sera i mleka. Jarzyny i ryby dozwolone były dopiero po specjalnym ich przygotowaniu na oleju. Post obowiązywał także w jeden dowolny dzień w tygodniu.

Rozkwit przeżywała natomiast w Baroku literatura religijna . Czytać zaczęto żywoty świętych i modlitewniki.

Zupełnie inny obraz Sarmaty ukazany mamy w twórczości Wacława Potockiego.

Wacław Potocki był typowym szlachcicem i wiódł żywot ziemianina. Mieszkał na wsi o nazwie Łużyna która położona była na Podkarpaciu. Z wyznania był Arianinem i należał do nurtu Braci Polskich. Gdy zaczęły się w Polce szykanowania innych religii za sprawą wydanego edyktu przeciw Arianom Potocki wrócił do katolicyzmu.

W głębi duszy jednak pozostał Arianinem.

Jego żona Katarzyna z Morsztynów nie zmieniła wyznania. Stało się to przyczyną nękania osoby Potockiego i jego sporych kłopotów. Napisał i zadedykował swojej żonie wiersz nawiązujący do tej sytuacji pt. “Smutne rozstanie”.

Wacław Potocki był osobą niezwykle mądrą pracowitą. Został utytułowany za swoje zasługi dla dobra ojczyzny mianem Podczaszego Krakowskiego. Honor ten nadał mu Jan III.

Ponad to Wacław Potocki rycerskość i szacunek uważał za cechę nieodłączną i charakteryzującą Sarmatę. Dlatego śmiało też uzasadnienie że był on wzorowym i pozytywnym przedstawicielem tego nurtu jest jak najbardziej słuszne i prawdziwe.

Potocki ukończył podobnie jak Mikołaj Rej szkołę ariańską.

Był ponad to orędownikiem tolerancji. Nie mógł zrozumieć prześladowań i był ich zagorzałym przeciwnikiem.

Swoje ostanie lata życia spędził w samotności po stracie swojej najbliższej rodziny. Mimo to był osoba do końca pogodna i życzliwą zarówno dla świata jak i innych.

Swoją poezje pisał i tworzył przez całe życie. Z tego powodu także dorobek literacki jaki po sobie pozostawił wynosi ponad 300000 wersów.

W swojej twórczości nawiązywał do innych dzieł i innych twórców. Nie tylko polskich ale i zagranicznych.

Nadawał im jednak swoje cechy, kształt i indywidualny charakter.

Najwybitniejsze utwory Wacława Potockiego to :

"Wojna Chocimska"
"Ogród fraszek"
"Moralia"

Pierwszy z wymienionych utworów to wierszowany poemat rycerski.

Wiersze satyryczne i fraszki są niezwykle pełnym i trafnym obrazem życia współczesnej szlachty. Kreowany z ogromnym poczuciem humoru.

Rzuca hasła ideowe swoim rodakom: “Porwi się , biały orle ! Radź o sobie , Lachu !”

Pozostałe dwa zbiory posiadają wedle tradycji barokowej rozbudowane tytuły. Oba te zbiory są ogromną bazą wiadomości o epoce baroku i Sarmatach.

Język jakim cechują się utwory Potockiego to :

żywość
obrazowość
neologizmy
wyrazy rubaszne, gwarowe, latynizmy
stylizacja potoczna i uroczysta
wiersze pisane 13 zgłoskowcem
skomplikowana składnia
rymy parzyste
szyk przestawny

Większość utworów wydanych zostało dopiero po jego śmierci. Niektóre dopiero w wieku XIX i XX.

On sam o sobie mówił że pisze dla swoich przyjaciół którzy byli jego wiernymi czytelnikami. Pisze o tym w utworze “Na swoje wiersze”.

Podsumowując należy stwierdzić, że obraz Sarmaty zależy od tego kto go maluje i nakreśla. Inaczej ukaże siebie szlachcic Sarmata a inaczej spojrzy na niego ktoś z boku. Ważną prawidłowością jest fakt iż wiele cech szlachty zostało w nas samych. Większa z nich część jest niestety negatywna, i przekazywana jest pokolenia na pokolenie w ten sposób czyniąc z niej niechlubną tradycję. Czas wyciągnąć wnioski. I wyplewić zakorzeniony w społeczeństwie negatywny sarmatyzm.