AGENCJE OCHRONY W SYSTEMIE BEZPIECZEŃSTWA PAŃSTWA

Wprowadzenie Celem projektu jest wskazanie roli agencji ochrony osób i mienia w systemie bezpieczeństwa państwa. Wskazanie potrzeby wykorzystania zasobów agencji ochrony osób i mienia dla za-pewnienia porządku bezpieczeństwa publicznego. Wskazanie tego sektora jako ciągle się roz-wijającego korzystającego z najnowocześniejszych rozwiązań technologicznych systemów bezpieczeństw. Wskazanie rynku ochrony osób i mienia jako sektora który bardzo szybko się rozwija a wręcz przeganiania się w coraz lepszych systemach zabezpieczeń osób i mienia co pozwala ciągle doskonalić systemy bezpieczeństwa.

Wprowadzenie

Celem projektu jest wskazanie roli agencji ochrony osób i mienia w systemie bezpieczeństwa państwa. Wskazanie potrzeby wykorzystania zasobów agencji ochrony osób i mienia dla za-pewnienia porządku bezpieczeństwa publicznego. Wskazanie tego sektora jako ciągle się roz-wijającego korzystającego z najnowocześniejszych rozwiązań technologicznych systemów bezpieczeństw. Wskazanie rynku ochrony osób i mienia jako sektora który bardzo szybko się rozwija a wręcz przeganiania się w coraz lepszych systemach zabezpieczeń osób i mienia co pozwala ciągle doskonalić systemy bezpieczeństwa.
Bezpieczeństwo jest bardzo szeroko rozumiane i definiowane, bezpieczeństwo stanowi jed-ną z podstawowych naczelnych potrzeb człowieka. Amerykański psycholog A. Maslow w swojej teorii hierarchii potrzeb umieścił je na drugim miejscu po potrzebach fizjologicznych przed takimi potrzebami jak miłość przynależność, szacunek. To co jest ważne dla bezpieczeń-stwa to możliwość przetrwania i swobodnego rozwoju. Jednym z podstawowych zadań każ-dego państwa w tym Polski jest utrzymanie wysokiego poziomu bezpieczeństwa, utrzymując gotowość do przeciwdziałania zagrożeniom wewnętrznym i zewnętrznym. Bezpieczeństwo jest najważniejszą z dwóch składowych funkcji państwa. Rzeczpospolita Polska strzeże niepodległości i nienaruszalności swojego terytorium, zapewnia wolność i prawa człowieka i obywatela oraz bezpieczeństwo obywatela, strzeże dziedzictwa narodowego oraz zapewnia ochronę środowiska, kierując się zasadą zrównoważonego rozwoju1. Podkreślić należy iż bezpieczeństwo i rozwój są wzajemnie warunkującymi się kategoriami. W systemie bezpie-czeństwa narodowego wskazuje się jego podsystemy natomiast ustawodawca nie widział roli i funkcji dla agencji ochrony osób i mienia . Problematyka funkcjonowania ochrony mienia, urządzeń i obiektów regulowana była w przeszłości przepisami dekretu z dnia 31 stycznia 1961 r. o straży pocztowej oraz ustawy z dnia 17 października 1946 r. o straży przemysłowej. Strażą przemysłową nazywano formacje do których oprócz straży zakładowych, zaliczano: straż pocztową, straż bankową, straż leśną, organy ochrony kolei, straż portowa, warty cywil-ne oraz inne. Kolejno wchodzące nowe rozporządzenia ustawy aż do dnia 22 sierpnia 1997 roku sejm RP uchwalił ustawę o ochronie osób i mienia i podstawowe postanowienia ustawy weszły w życie 27 marca 1998 roku natomiast w części dotyczącej koncesji przepisy zaczęły obowiązywać 31 grudnia 2000 roku.

Rozdział 1. Ochrona osób i mienia formy. Agencje ochrony osób i mienia wykonują zadania polegające na szeroko rozumianej ochronie osób i mienia, zajmują się one ochroną obiektów handlowych, przemysłowych, zakładów pra-cy, banków a także obiektów wchodzących w skład infrastruktury krytycznej. Infrastruktura krytyczna to (…) systemy i wchodzące w ich skład powiązane ze sobą funkcjonalnie obiekty, w tym obiekty budowlane, urządzenia, instalacje, usługi kluczowe dla bezpieczeństwa pań-stwa i jego obywateli oraz służące zapewnieniu sprawnego funkcjonowania organów admini-stracji publicznej, a także instytucji i przedsiębiorców.2 Zadania wykonywane przez agencje ochrony osób i mienia obejmują utrzymywanie porządku i spokoju na ochranianym obiekcie, zapobieganie napadom i innym czynom przestępczym, niedopuszczenie do kradzieży i nisz-czenia mienia, a także zapobieganie innym nieprzewidzianym zdarzeniom takim jak: wypadki, pożary, awarie techniczne lub zdarzenia o charakterze klęsk żywiołowych. Wszystkie te zada-nia ujęte są w opracowanej dla każdego obiektu instrukcji lub planie ochrony obiektu. Nadzór nad prawidłowym wykonaniem tych zadań sprawują koordynatorzy ds. ochrony, do których obowiązków należy również skompletowanie zespołu pracowników ochrony, zapoznanie ich z obiektem, szkolenie oraz bieżący kontakt ze zleceniodawcą. Przepisy definiują także pojęcie pracownika ochrony(…)osobę wpisaną na listę kwalifikowanych pracowników ochrony fizycz-nej lub kwalifikowanych pracowników zabezpieczenia technicznego i wykonującą zadania ochrony w ramach wewnętrznej służby ochrony albo na rzecz przedsiębiorcy, który uzyskał koncesję na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie usług ochrony osób i mienia, lub osobę wykonująca zadania ochrony w zakresie nie wymagającym wpisania te listy, na rzecz przedsiębiorcy, który uzyskał koncesję na prowadzenie działalności gospodarczej w za-kresie usług ochrony osób i mienia 3. W wyniku rozwijającej się branży zabezpieczeń agencji ochrony mienia i osób oraz restrukturyzacji niektórych sektorów, takich jak 2010 roku przeob-rażenia armii na armie zawodową. Pozwoliło to na powierzenie ochrony obiektów wojsko-wych wyspecjalizowanym koncesjonowanym podmiotom gospodarczym. Konwojowanie oraz obsługę bankomatów które też muszą spełniać wymagania rozporządzenia MSWiA (Dz.U. Z 2010 r. nr 166,poz. 1128). Powyższe wymagania regulują i podwyższają bezpieczeń-stwo usług wykonywanych. Ochrona lotnisk, central handlowych, szpitali, ochrony osób, ochrony domu mieszkalnego, ochrony imprez masowych, monitoring gps. Ważnym elementem służby jest planowanie które ma na celu wypracowanie optymalnego sposobu zastosowania taktyki ochronnej. Planowanie działań ochronnych składa się z następujących elementów: 1.gromadzenie informacji, 2. analiza zebranych informacji, 3. ustalenie koncepcji ochrony, 4. wybór sił i środków, 5. przedstawienie planu zabezpieczenia ochronnego4

Rozdział 2. Wykorzystanie potencjału firm ochrony w systemie bezpieczeń-stwa państwa.
Agencje ochrony osób i mienia mogłyby zostać wykorzystane do realizacji zadań w systemie zarządzania kryzysowego, będącego jednym z podsystemów systemu bezpieczeństwa naro-dowego. Jedną z głównych zasad zarządzania kryzysowego jest zasada powszechności, z któ-rej wynika, że zarządzanie kryzysowe organizują organy we współdziałaniu z istniejącymi spe-cjalistycznymi instytucjami i organizacjami oraz ogółem społeczeństwa. Stąd istnieje potrzeba zaangażowania wszystkich organizacji zdolnych do wspierania organów władz cywilnych w procesie zarządzania kryzysowego. Jedną z takich organizacji są agencje ochrony osób i mie-nia. Najważniejszym potencjałem agencji ochrony osób i mienia jest potencjał ludzki, ponie-waż spośród pracowników w nich zatrudnionych wielu z nich to byli pracownicy i funkcjona-riusze Policji, wojska lub innych służb, którzy posiadają gruntowne przygotowanie do wyko-nywanego zawodu. Do zasobów technicznych agencji ochrony osób i mienia zaliczyć należy: systemy alarmowe, antywłamaniowe i antynapadowe, systemy sygnalizacji włamania i napa-du (SSWiN), telewizję przemysłową – CCTV (ang. closed-circuittelevision – telewizja o za-mkniętym obwodzie), systemy kontroli i dostępu –ACC (ang. accesscontrol) oraz GPS (ang. globalpositioningsystem). Agencje ochrony osób i mienia posiadają także systemy łączności, broń palną, środki przymusu bezpośredniego oraz środki transportu. Agencje ochrony osób i mienia posiadają także wiedzę na temat istniejących i potencjalnych zagrożeń na ochranianym terenie, a przede wszystkim zagrożeń infrastruktury krytycznej mającej podstawowe znaczenie dla bezpieczeństwa naszego państwa. Agencje ochrony osób i mienia posiadające status spe-cjalistycznych uzbrojonych formacji ochronnych (SUFO), posiadają na wyposażeniu broń pal-ną, dlatego mogłyby one zostać wykorzystane w stanach zagrożeń szczególnych, np. zagrożeń o charakterze terrorystycznym. Agencje ochrony osób i mienia posiadają do dyspozycji moni-toring wizyjny, który jest szczególnie przydatny na terenie obiektów infrastruktury krytycznej, mającej szczególne znaczenie dla bezpieczeństwa państwa, wykorzystanie tego systemu może pomóc w szybkim wykryciu zagrożeń i przekazaniu informacji na ten temat odpowiedniemu ośrodkowi decyzyjnemu, co pozwoli na podjęcie natychmiastowej reakcji. Agencje ochrony osób i mienia powinny także prowadzić działania pomocnicze w stosunku do innych służb i organizacji ratowniczych. Powinny one ściśle współpracować także z jednostkami samorządu terytorialnego oraz administracji państwowej. Organy odpowiedzialne za zarządzanie kryzy-sowe powinny nawiązać ścisłą współpracę z agencjami ochrony osób i mienia. Pod pojęciem siatka bezpieczeństwa rozumiane jest zestawienie potencjalnych zagrożeń ze wskazaniem podmiotu wiodącego przy ich usuwaniu i podmiotów współpracujących5 .

Zakończenie. Podsumowaniem dla projektu jest założenie iż potencjał firm ochrony osób i mienia nie jest w pełni wykorzystany. Moim zdaniem jako doświadczonego specjalisty ds. zabezpieczeń tech-nicznych bo już blisko 20-letniemu doświadczeniu mogę spokojnie powiedzieć iż profesjonal-ne agencje firmy ochroniarskie mogą z powodzeniem być wykorzystywane do sytuacji kryzy-sowych możliwe jest to głównie dzięki wysokim kwalifikacjom pracowników agencji ochrony i mienia nabywanym poprzez regularne szkolenia prowadzone w firmach, podnoszenie wie-dzy ich pracowników. Podsumowanie na bazie swojego doświadczenia z pracy i pracy z firmami agencjami bazując na ustawach, przepisach myślę że można bardziej wykorzystać po-tencjał tworząc dokładniejsze instrukcje postępowania i szkoleniem organów wykonawczych które współpracowałyby w zagrożeniach kryzysowych. Bardzo ważną istotną sprawą jest tu dostępna technika technologia która w naszych czasach bardzo szybko się rozwija i wspomaga nas w tworzeniu bezpieczeństwa. Wyciągając wnioski widzę że to bardzo dobrze że mamy wysoko wykwalifikowane podmio-ty gospodarcze ponieważ jest to połowa drogi do stworzenia nowego podejścia z wykorzysta-niem pełniejszym tych form pomocy służącemu bezpieczeństwu państwa. Z doświadczenia mogę potwierdzić wykwalifikowanie agencji ochrony i mienia sam takie agencje udawało mi się szkolić i wyposażać w najnowsze technologie zwane inteligentne. Dla-tego widząc potencjał tych podmiotów a wiedząc ich ciągły rozwój myślę że jest to jedno z wielu rozwiązań bardzo dobrych by poprawić bezpieczeństwo państwa przy ich zaangażowa-niu. Myślę że istotną rzeczą której mało poświęciłem jest bezpieczeństwo pożarowe gdzie podmioty gospodarcze też odgrywają dużą rolę w bezpieczeństwie państwa, oczywiście technika która znowu służy przy wykrywaniu zagrożeń pożarowych co za tym idzie firmy które je wdrażają obsługują mają duże znaczenie dla bezpieczeństwa państwa, niejednokrotnie obiekty ochraniane są obiektami strategicznymi. Bazując na moim wieloletnim doświadczeniu zdobytej wiedzy jestem za zwiększeniem roli agencji ochrony osób i mienia w bezpieczeń-stwie państwa.

Literatura/Bibliografia 1.Konstytucja RP z dnia 2 kwietnia 1997 r., Dz. U. 1997 nr 78 poz. 483 z późn. zm. 2. Ustawa z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu 3. Ustawa z dnia 22 sierpnia 1997 r. o ochronie osób i mienia, Dz. U. 1997, nr 114, poz.740. 4. Kaczyński J. (2009), Taktyka działań ochronnych, ochrona osób. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne sp. z o.o., Gdańsk 5. Ustawa zarządzaniu art.3 pkt. 8 6. Dekret dnia 17 października 1946 r. o Straży Pocztowej, Dz. U. 1946, nr 59, poz. 323. 7. Ustawa z dnia 31 stycznia 1961 r. o Straży Przemysłowej, Dz. U. 1961, nr 6, poz. 42. 8. Ustawa z dnia 23 grudnia 1988 r. o działalności gospodarczej, Dz. U. 1998, nr 41, poz.324 .z późn. zm. 9. Kryłowicz M. (2011), „Firmy ochrony osób i mienia zapleczem Sił Zbrojnych RP” Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń. 10. Artykuł PZP „OCHRONA”s.53-55 Piotr Głodkiewicz − głowny specjalista Departamentu Zezwoleń i Koncesji MSWiA „Rola firm ochrony w systemie bezpieczeństwa państwa” 11. Rozprawy społeczne 2016, Tom X „Agencje Ochrony Osób i Mienia w Systemie Bezpieczeństwa Narodowego” Szuwał-Banch W. 2016 s. 16-22 12. Dwumiesięcznik Ochrona Mienia i Informacji 7/2011 s. 53-55 2/2016 „Branża ochrony czy.. Bezpiećzeństwa „ s.88-89 , 1/2016 artykuł „Agencje ochrony wchodzą do lasu” s. 21-22 13. Magazyn Linc Polska Sp. Z O.O. „Czy technologia zastąpi człowieka w systemach ochro-ny” Nr 3/2016 s.2-3