PLAN MARKETINGOWY DLA HOTELU

PLAN MARKETINGOWY DLA HOTELU GARDENIA**** Hotel Gardenia **** ul. Grunwaldzka 18 76-271 Ustka tel. +48 59 817 33 02 NIP 839 25 40 212 Hotel Gardenia **** w Ustce to luksusowy kompleks położony kilka minut drogi od pięknej piaszczystej plaży, to idealne miejsce na relaks dla osób ceniących komfort i wysoką jakość obsługi. Czterogwiazdkowy Hotel Gardenia położony jest w Ustce - letniej stolicy Polski. Nasz hotel to 55 komfortowo urządzonych pokoi, restauracja serwująca potrawy kuchni polskiej.

PLAN MARKETINGOWY DLA HOTELU GARDENIA****

Hotel Gardenia **** ul. Grunwaldzka 18 76-271 Ustka tel. +48 59 817 33 02 NIP 839 25 40 212

Hotel Gardenia **** w Ustce to luksusowy kompleks położony kilka minut drogi od pięknej piaszczystej plaży, to idealne miejsce na relaks dla osób ceniących komfort i wysoką jakość obsługi. Czterogwiazdkowy Hotel Gardenia położony jest w Ustce - letniej stolicy Polski. Nasz hotel to 55 komfortowo urządzonych pokoi, restauracja serwująca potrawy kuchni polskiej. W hotelu można także organizować szkolenia, seminaria, konferencje, spotkania biznesowe, a także uroczystości rodzinne oraz firmowe. Tak więc usługi świadczone w hotelu są skierowane do gości indywidualnych, rodzin z dziećmi, jak również grup.

Hotel Gardenia **** to miejsce dla osób ceniących komfort. Na gości czeka tu dwanaście pokoi jednoosobowych, trzydzieści sześć dwuosobowych, sześć o podwyższonym standardzie oraz jeden apartament. Hotel w swoich pięćdziesięciu pięciu pokojach może jednoczenie ugościć 120 osób. Wszystkie pokoje wyposażone są w TV, telefon, sejf, mini bar, szlafroki, suszarkę oraz mają zapewniony bezpłatny, przewodowy dostęp do internetu. Wrażenie wyjątkowej wygody potęgują przestronne i nowoczesne łazienki. Komfort pokoi podkreślają stylizowane meble i krzesła oraz nastrojowe oświetlenie. 
Każdy, kto spędzi w naszych pokojach chociaż jedną noc, w pełni zrozumie znaczenie słów: komfort i wygoda.

POKÓJ Sezon wysoki Sezon średni Sezon niski Sezon najniższy 1-osobowy 300 240 210 180 2-osobowy 450 380 340 280 2-os dla 1 osoby 360 290 250 200 2-osobowy LUX 500 450 400 330 2-os LUX dla 1 osoby 390 320 280 240 Apartament 900 800 750 600 Dostawka 120 100 80 60 Parking hotelowy 20 20 20 20

Sezon najniższy: 02.01-05.04.2012; 29.10-20.12.2012; 26.12-28.12.2012 Sezon niski : 09.04-26.04.2012; 01.10-28.10.2012 Sezon średni: 27.04-31.05.2012; 03.09-30.09.2012 Sezon wysoki 06-08.04.2012; 01.06-02.09.2012; 21.12-25.12.2012

Ceny pokoju zawierają: • Śniadanie w formie bufetu szwedzkiego słynącego ze swej różnorodności i obfitości • przewodowy dostęp do Internetu

Restauracja Bursztynowa słynie z wyjątkowych dań kuchni polskiej oraz śródziemnomorskiej. Obok niezwykle oryginalnych potraw, w naszej bogatej karcie znajdą Państwo doskonale przyrządzone potrawy klasyczne. Z myślą o najmłodszych Gościach w restauracji Bursztynowej został zaaranżowany pokój zabaw, a w karcie przygotowane specjalne menu dla dzieci.

Cennik:

• Śniadanie - 30 zł • Obiadokolacja - 60 zł • Dzieci do lat 7 gratis • 8 – 14 lat 50 % rabatu

Nasz hotel to nie tylko wyśmienita kuchnia i luksusowe miejsca noclegowe, to także idealne miejsce na organizację szkoleń, konferencji, seminariów, spotkań biznesowych i uroczystości rodzinnych. Spotkania tego typu organizujemy w specjalnie zaaranżowanej na potrzeby naszych gości sali konferencyjno - bankietowej. Sala w układzie kinowym mieści ponad 200 osób a w układzie konferencyjnym 120. Do dyspozycji organizatorów szkolenia lub konferencji przygotowaliśmy rzutnik multimedialny z ekranem, odtwarzacz DVD, bezprzewodowy internet oraz nowoczesny system nagłaśniający. Na życzenie naszych gości przygotowujemy bufet kawowy lub poczęstunek. Koszt wynajęcia sal : • sala do 30 osób - 250 PLN/ 4 godzina; każda kolejna 50 PLN • sala od 30 - 60 osób - 400 PLN/ 4 godzina; każda kolejna 50 PLN • sala od 60 - 100 osób - 600 PLN/ 4 godzina; każda kolejna 100 PLN • projektor multimedialny - 150 PLN/ 4 godziny, 250 PLN/ cały dzień • odtwarzacz DVD, bezprzewodowy Internet oraz system nagłaśniający - w cenie wynajmu sali • skaner, drukarka, ksero, fax - do dyspozycji w recepcji

POZYCJA HOTELU W REGIONE

W pobliżu Hotelu Gardenia **** znajduje się wiele innych hoteli, lecz większość z nich nie stanowi zagrożenia dla hotelu. Jednym z większych ''przeciwników'' jest Hotel Dyplomat **** w Ustce. Świadczy on wysoki zakres usług podstawowych i dodatkowych. Posiada wielu stałych gości, lecz w okresie letnim nie dorównuje obłożeniu naszego hotelu. Tak więc pozycja hotelu w regionie jest stabilna.

OPIS PRZEDSIĘWZIĘCIA

Hotel Gardenia **** został wybudowany w 2008 roku. W związku z wieloletnim doświadczeniem w branży, właścicielka dość szybko pozyskała wykwalifikowany personel, dzięki któremu hotel zdobył renomę wśród gości. Jak wiadomo nie można ''stać w miejscu'', dlatego postanowiono rozszerzyć działalność w zakresie organizacji imprez okolicznościowych, jak również utworzyć centrum SPA. Cele te zostaną zrealizowane poprzez dobudowę dodatkowego skrzydła przy północnej części obiektu oraz zatrudnienie specjalnego personelu. Realizacja przedsięwzięcia umocni pozycję hotelu na rynku oraz zwiększy jego zyski. Natomiast większe zyski pozwolą na modernizację oraz dalsze poszerzanie asortymentu świadczonych usług. Szacuje się, iż średni roczny zysk wzrośnie o 15%.
Nad terminową realizacją poszczególnych etapów będą czuwać wyznaczone, posiadające odpowiednie kwalifikacje osoby. Przed rozpoczęciem prac należy zgromadzić odpowiedni kapitał, który umożliwi realizację przedsięwzięcia.

OTOCZENIE MARKETINGOWE FIRMY

W skład otoczenia hotelu wchodzą:

• Konkurenci – na rynku istnieje wiele hoteli, które świadczą podobny, a nawet taki sam zakres usług, jednak nie z samych usług hotel ‘‘żyje’’. Liczą się również ludzie, którzy tworzą otoczenie, a personel naszego hotelu mimo wysokich kwalifikacji cechuje się uprzejmością i pogodą ducha, dzięki czemu nasi goście wracają do nas bardzo chętnie. • Dostawcy – producenci żywności, sprzętu, a ich wybieramy spośród najlepszych nie tylko w regionie, ale i w kraju. • Klienci (goście) – są to osoby ceniące sobie luksus, estetykę, ludzie wymagający. Nie tylko Ci bogaci, ale również mniej zamożni. Każdego gościa traktujemy tak samo.

OFEROWANE PRODUKTY I USŁUGI

Hotel Gardenia **** oferuje noclegi w 55 jednostkach mieszkalnych, w pokojach jednoosobowych, dwuosobowych, o podwyższonym standardzie oraz jednym apartamencie. W obiekcie znajduje się również Restauracja Bursztynowa oferująca wykwintne potrawy oraz desery. Na gości biznesowych czekają również  trzy sale konferencyjne w pełni wyposażone w sprzęt audio.
Poza wysoką jakością oferowanych usług hotel zapewnia wspaniałą atmosferę. Budynek dzięki charakterystycznej architekturze, utrzymanej w dobrym stanie elewacji oraz zadbanemu otoczeniu posiada bardzo atrakcyjny wygląd zewnętrzny. Również wystrój wewnętrzny odpowiada charakterowi budowli. Na specyficzny klimat wpływa kolorystyka, umeblowanie, fotografie Ustki z początków XX w. oraz ich opisy, które umieszczone są w jednostkach mieszkalnych oraz na korytarzach. Ceny oferowanych przez Hotel Gardenia **** usług są umiarkowane. Pragniemy przyciągać klientów atrakcyjnością oferowanych usług, a nie zaniżoną ceną.
Dzięki rozbudowie Hotel Gardenia **** będzie mógł poszerzyć zakres świadczonych usług, będzie miał możliwość pozyskania nowych klientów, w konsekwencji doprowadzi to do zwiększenia osiąganego zysku.

RYNEK DOCELOWY

Dzięki analizie danych z roku 2011 można stwierdzić, że klientami hotelu są w większości osoby w wieku od 30- 55 roku życia. Klienci korzystają z usług hotelu podczas wyjazdów wypoczynkowych oraz podczas wyjazdów w sprawach służbowych. Średni pobyt gości wynosi 3-4 doby hotelowe. Rzadko zdarza się by klient gościł w hotelu dłużej niż 6 kolejnych noclegów.
Gośćmi hotelu są przeważnie osoby zamożne, lub pracownicy dobrze prosperujących firm, osoby dla których najważniejszym kryterium wyboru produktu jest jakość, a nie cena.
Liczba turystów przyjeżdżających do Ustki jak i liczba klientów goszczących w Hotelu Gardenia **** stale się powiększa. Duża ilość osób które raz wybrały hotel, wraca do niego przy kolejnych przyjazdach do naszej miejscowości. Jest to efektem profesjonalnej obsługi, która zadowala nawet najbardziej wybrednych klientów.

ANALIZA KONKURENCJI

MOCNE STRONY SŁABE STRONY • Dobra lokalizacja • Wykwalifikowany personel • Doskonała jakość świadczonych usług • Najlepszej klasy produkty • Konkurencyjne ceny • Dobra opinia u klientów • Stosowanie różnych form promocji • Obiekt nieprzystosowany dla potrzeb osób niepełnosprawnych • Mało rozwinięta własna baza transportowa • Brak zaplecza rekreacyjno-sportowego (brak sauny, basenu, kortów tenisowych itp.)

SZANSE ZAGROŻENIA • Przewidywalny wzrost popytu na świadczone usługi • Pojawienie się nowych klientów • Możliwość konkurowania z obecnymi na danym rynku hotelami • Szybki rozwój miasta • Możliwość poszerzenia warunków współpracy z dostawcami • Duży koszt utrzymania hotelu • Możliwość pojawienia się nowych groźnych dla przedsiębiorstwa konkurentów • Wzrost popularności i atrakcyjności innych miejscowości nadmorskich

CELE MARKETINGOWE

Na przyszły rok :

• wejście na rynek z rozszerzonym zakresem świadczonych usług, • zdobycie jak największej liczby klientów, • maksymalizacja udziału w rynku, • minimalizacja ryzyka, • maksymalizacja zysku

W maju 2012 roku pragniemy rozpocząć rozbudowę północnego skrzydła hotelu. Dzięki temu powstanie dodatkowe miejsce na otworzenie centrum SPA. Na parterze powstanie sala, która zostanie połączona restauracją. Umożliwi to organizację przyjęć komunijnych, weselnych oraz innych imprez okolicznościowych. Spowoduje to wzrost zysku firmy.
Przeszkodą w realizacji celu może być nieukończenie budowy w planowanym terminie (kwiecień 2013) co będzie skutkowało opóźnieniem w osiąganiu zysków oraz ciągły wzrost cen materiałów budowlanych przez co wzrośnie koszt budowy.

Perspektywiczne:

Do roku 2015 pragniemy otworzyć hotel o tej samej nazwie w Zakopanem co zapoczątkuje tworzenie sieci hoteli. Dzięki temu goście, którzy odwiedzają nasz hotel w sezonie letnim w Ustce, w sezonie zimowym będą mogli skorzystać z usług hotelu w Zakopanem. Zwiększy to zysk i wyeliminuje konkurencję.

STRATEGIE MARKETINGOWE

Strategia usług:

Na całość oferowanego produktu przez hotel składają się jednostki mieszkalne, produkcja gastronomiczna, wynajem, aranżacja sali w celu organizacji imprez okolicznościowych. Pragniemy jednak poszerzyć naszą działalność o usługi SPA oraz rozbudować organizację imprez okolicznościowych. Restauracja Bursztynowa gwarantuje możliwość spożycia posiłku przez gości hotelowych, jak również goście z zewnątrz. Z myślą o gościach z zewnątrz postanowiliśmy powiększyć salę restauracyjną, by móc urządzać przyjęcia, które będą składały się z większej ilości osób. Utworzenie usług SPA umożliwi gościom miły odpoczynek, po którym będą czuli się zrelaksowani i wypoczęci, dzięki czemu z przyjemnością powrócą do nas w przyszłości,

Strategia ceny:

Strategia ceny opiera się, w przypadku naszego hotelu na stosowaniu cen zbliżonych z cenami konkurencji. Jednakże dodatkowe usługi, które będą wliczone w cenę noclegu uatrakcyjnią ofertę i wzbudzą większe zainteresowanie klienta. W cenie noclegu będzie zawarte nie tylko śniadanie i podatek VAT, ale również jeden zabieg w centrum SPA. Dodatkowo udzielimy 10% rabatów dla stałych klientów.

Strategia dystrybucji:

Oprócz dystrybucji własnej, opartej na rozsyłaniu do większych i wyselekcjonowanych firm folderów, ulotek informacyjnych, broszur, kalendarzy, a także konkretnych ofert hotel reklamuje swoje usługi przez biura podróży na terenie całej Polski, a także za pośrednictwem wyspecjalizowanych i doświadczonych firm. Ponadto hotel posiada komputerowy system rezerwacji, połączony z Globalnym Systemem Rezerwacji, a także stwarza możliwość rezerwacji pokoi drogą internetową. Ponadto hotel korzysta z usług oferowanych przez różnych dostawców towarów. Są to wykwalifikowane firmy, posiadające szeroki asortyment w dogodnej cenie.

Strategia promocji:

Obecnie stosowanymi przez nas narzędziami promocji były: własna strona internetowa, portal internetowy miasta Ustki oraz tablica informacyjna przy wjeździe do miasta. W celu dotarcia do nowych klientów oraz pozyskania większej ilości stałych klientów planuję rozszerzyć działalność promocyjną. W pierwszej kolejności rozesłane zostaną foldery informacyjne o rozbudowie i rozszerzeniu działalności hotelu oraz kraty rabatowe na usługi do stałych klientów i firm. Reklamy Hotelu Gardenia **** zostaną umieszczone w prasie i lokalnej telewizji.

Strategia zatrudnienia:

Utworzenie usług SPA oraz poszerzenie działalności z zakresu wynajmu sal wymaga pozyskania nowego, wykwalifikowanego personelu. Dlatego właśnie wykorzystamy narzędzia marketingu MIX takie jak: szkolenia oraz egzamin potwierdzający zdolności pracownika.

HARMONOGRAM DZIAŁAŃ

Strategia usług

Strategia w zakresie wprowadzenia nowej usługi – utworzenie centrum SPA oraz poszerzenie działalności z zakresu organizacji imprez okolicznościowych.
W związku ze świadczeniem nowej usługi zatrudnienie wzrośnie o 5 osób w centrum SPA oraz o 3 osoby przy obsłudze osób z imprez okolicznościowych. W razie potrzeby hotel będzie korzystał z personelu zatrudnionego na umowę-zlecenie. Obsługa zapozna się z procedurami postępowania, sposobem kontroli i systemem motywacyjnym opracowanym przez hotel.
Od 1 kwietnia 2013 r. uruchomione zostanie centrum SPA o powierzchni 50 m2 oraz powiększona sala restauracyjna o powierzchni łącznej 200 m2 z przeznaczeniem na organizację imprez okolicznościowych. Sala będzie posiadała węzeł higieniczno-sanitarny i oddzielne wejście.

Strategia ceny

Hotel ma konkurencję w postaci jednego obiektu hotelarskiego o podobnej kategoryzacji, świadczący usługi w standardowym zakresie. W wyniku decyzji właścicielki hotelu pracownik działu marketingowego zapoznał się z konkurencją oraz stosowanymi przez nich cenami na podstawie cennika umieszczonego na ich stronie internetowej, wywiadu przeprowadzonego wśród znajomych gości. Okazało się że konkurenci prowadzą strategię powolnej penetracji, sprzedając usługi po niskiej cenie i prowadząc działania promocyjne o słabym natężeniu.
Po konsultacji dyrektorki hotelu z kierownikiem działu marketingu została podjęta decyzja o zmniejszeniu o 5% ceny za usługi gastronomiczne. Postanowiono również, że pracownik działu marketingu będzie monitorował wysokość cen konkurencji poprzez comiesięczną obserwację cennika zamieszczonego na stronie internetowej oraz wywiadom telefonicznym, a wszelkie zmiany będą zgłaszane kierownikowi działu marketingu i w razie potrzeby zostanie dokonana korekta strategii.


Strategia dystrybucji

Hotel wykorzystuje różne kanały dystrybucji przekazu informacji o usługach, są to m.in. foldery i ulotki rozsyłane do firm, tekst i zdjęcia w informatorach turystycznych.
Hotel zaopatruje się u najlepszych dostawców, jednak na bieżąco będzie starał się pozyskiwać nowych dostawców, by jakość świadczonych usług była lepsza. Dlatego właśnie pracownik działu marketingu będzie monitorował wysokość cen stosowanych przez dostawców, będzie negocjował i ustalał warunki dostawy i sposób zapłaty.

Strategia promocji

Nasz hotel stara się w miarę możliwości finansowych dobrać właściwe narzędzia z ogólnego zestawu technik marketingowych, dlatego kierownictwo hotelu zastosowało narzędzia promocji takie jak własna strona internetowa, tablica informacyjna na wjeździe do miasta, oraz portal internetowy Ustki.
Kierownictwo stara się jeszcze bardziej rozreklamować Hotel Gardenia ****. W tym celu skorzysta z folderów informacyjnych o rozbudowie i rozszerzeniu działalności oraz krat rabatowych na usługi dla stałych klientów i firm. Reklamy zostaną umieszczone w prasie i lokalnej telewizji. Nad powodzeniem strategii będzie czuwał jeden z pracowników działu marketingu, który na bieżąco będzie obserwował frekwencję gości i analizował skuteczność działań w zakresie promocji.

Strategia zatrudnienia

W celu pozyskania nowego personelu zostanie umieszczona informacja w prasie o poszukiwaniu nowego pracownika przez nasz hotel. Każdy pracownik zostanie poddany testowi, dzięki któremu pozyskamy informację na jego temat. Po dokonaniu wyboru pracownicy zostaną wysłani na szkolenie, podczas którego nauczą się nowych technik obsługi gości, jak również poprawią swoje wzajemne relacje. Podczas szkolenia sprawdzona zostanie wytrzymałość pracownika na stres, ciężką pracę oraz jego kultura osobista. Na podstawie wyników egzaminu końcowego zostanie ustalona pensja pracownika.

PROGNOZA RARUNKU ZYSKÓW I STRAT

Analiza kosztów rocznych :

 koszt remontu i wyposażenia sali restauracyjnej = 99 000 zł  koszty remontu i wyposażenia centrum SPA = 150 000 zł  koszt personelu = 105 000 zł  koszty zużycia energii = 12 500 zł  koszt wyprodukowania folderów informacyjnych = 1 000 zł  koszt produkcji kart rabatowych = 1 300 zł  koszt reklamy w prasie lokalnej = 500 zł  koszt reklamy w telewizji lokalnej = 1 250 zł  koszt organizacji szkolenia pracowniczego = 10 600 zł  pozostałe koszty = 5 000 zł RAZEM = 386 150 zł

Analiza zysków rocznych:

 zysk z wynajmu sali restauracyjne = 80 000 zł  zysk z wynajmu stolików na uroczystości = 49 000 zł  zysk z noclegów podczas imprez okolicznościowych = 13 500 zł  zysk z noclegów = 105 000 zł  zysk z usług uzupełniających = 60 000 zł  zysk z usług SPA gości hotelowych = 85 000 zł  zysk z usług SPA gości z zewnątrz = 50 500 zł RAZEM = 443 000 zł

Analiza strat rocznych:

 droższe materiały budowlane = 10 000 zł  koszty napraw = 3 500 zł RAZEM = 13 500 zł

W bieżącym roku zysk wyniesie około 43 350 zł

KONTROLA WYNIKÓW

Przewidujemy comiesięczne spotkania pracowników Hotelu Gardenia ****, mające na celu systematyczne omawianie bieżących spraw dotyczących przedsiębiorstwa oraz rozwiązywania zaistniałych problemów. Będziemy prowadzić również badania dotyczące stopnia satysfakcji klientów, comiesięczne raporty dotyczące wysokości sprzedaży, uzależnionej od strategii promocji. Na podstawie uzyskanych wyników będziemy modyfikować działania firmy w celu zrealizowania wcześniej przyjętych założeń.