Czy szlachetne intencje mogą usprawiedliwić nieetyczne postępowanie? Rozważ problem, odwołując się do podanego fragmentu Dziadów części III Adama Mickiewicza, całego utworu oraz innego tekstu kultury.

Czy szlachetne intencje mogą usprawiedliwić nieetyczne postępowanie? Rozważ problem, odwołując się do podanego fragmentu Dziadów części III Adama Mickiewicza, całego utworu oraz innego tekstu kultury. W scenie, w której główny bohater „Dziadów” cz. III – Konrad przebywa w więzieniu napotkać można bardzo dużo pieśni. Jest wśród nich m.in. przywołana we fragmencie tzw. „pieśń zemsty”. Osoba ją wykonująca to młody mężczyzna, który jest wielkim patriotą troszczącym się o losy swej ojczyzny. Jest w stanie zrobić wszystko, dlatego pokusił się nawet o zemstę i zwątpienie w Boga.

Czy szlachetne intencje mogą usprawiedliwić nieetyczne postępowanie? Rozważ problem, odwołując się do podanego fragmentu Dziadów części III Adama Mickiewicza, całego utworu oraz innego tekstu kultury.

W scenie, w której główny bohater „Dziadów” cz. III – Konrad przebywa w więzieniu napotkać można bardzo dużo pieśni. Jest wśród nich m.in. przywołana we fragmencie tzw. „pieśń zemsty”. Osoba ją wykonująca to młody mężczyzna, który jest wielkim patriotą troszczącym się o losy swej ojczyzny. Jest w stanie zrobić wszystko, dlatego pokusił się nawet o zemstę i zwątpienie w Boga. Uważam, iż szlachetne intencje są w stanie usprawiedliwić nieetyczne i niemoralne postępowanie. Swoją tezę postaram udowodnić odpowiednimi argumentami.

Przywołany fragment to pieśń Konrada, w której usłyszeć można także chór oraz mówiący podmiot. Składa się ona z czterech strof o różnej liczbie wersów w każdej ze zwrotek. W utworze dostrzec można wiele powtórzeń wyrażeń „krwi żąda” i „zemsta”, które nadają swoisty charakter pieśni, wyrażają bowiem uczucia podmiotu lirycznego, których ten w ataku szału i chęci nieposkromionej zemsty nie waha się użyć w swym wywodzie. W pierwszej zwrotce Konrad nie kryjąc się ze swoimi planami zemsty mówi jak bardzo pragnie odwetu na ciemiężycielu narodu polskiego. W drugiej zwrotce obecny w tej scenie chór powtarza to, co w pierwszej wyśpiewał Konrad. Trzecia strofa to bardzo drastyczny (możesz zamiast tego słowa użyć naturalistyczny, ale to się pojawia dopiero w „Chłopach”, których będziecie omawiać w Młodej Polsce i innych utworach z tamtego i późniejszego okresu. Polega to na opisach bardzo drastycznych – rozlewie krwi, szarpaniu ciał itd., jak chcesz to napisz drastyczny, jak nie to naturalistyczny, ale może się przywalić do Ciebie skąd to wiesz – chyba, że już o tym wspominała) opis zemsty na wrogu. Mściwy patriota planuje iść na wroga, wypić jego krew, ciała ich rozrąbać toporem a ręce i nogi gwoździami przybić (niczym w Biblii). Ostatnia strofa „pieśni zemsty” (jak na lekcji zapisywała bez cudzysłowu to nie musi być w nim) to przedstawienie potępionej duszy nieprzyjaciela. Ponad wszystko chce „wydusić” nieśmiertelność wroga i go pokonać.Utwór ma charakter pieśni tyrtejskiej – zagrzewającej i nawołującej do walki na śmierć i życie. Konrad, wykonujący pieśń pragnie zemsty na ciemiężycielu narodu polskiego. Pragnie nastawić innych przeciwko wrogom. Jego celem jest przekonanie ich do podjęcia walki i wygrania jej, aby wreszcie jego ojczyzna była wolna – bez wrogów krzątających się po niej.Konrad wprawdzie zdradził swoje ideały – pieśń ma charakter pogański mimo, iż był wierzący – zwątpił w Boga. Podjął to jednak w słusznej sprawie i takie postępowanie jak najbardziej jest wybaczalne.

Inną postacią, której postępowanie, choć nie do końca moralne i etyczne było bardzo szlachetne jest Robin Hood. To bohater średniowiecznych angielskich legend ludowych, który słynął z grabieży na bogatych osobach a pozyskany łup oddawał biednym, którzy bardziej tego potrzebowali. Mimo, iż jego postępowanie było bardzo złe to jednak spoglądając bardziej na cel – można go usprawiedliwić. Chciał dobrze, bowiem nie zabierał skradzionych przedmiotów dla siebie a jedynie je rozdawał biednym i potrzebującym. Jego intencje były zatem bardzo szlachetne, można przymknąć oko na sam czyn.

Również w historii odnaleźć można wiele osób, które walczyły w obronie swojego własnego kraju (szczególnie rycerze, np. Zawisza Czarny). Bohater ten wielokrotnie brał udział w wyprawach przeciwko Turkom w szeregach rycerstwa europejskiego. Zawisza wstąpił w nie na polecenie króla Węgier i za wszelką cenę chciał zachować swój honor walcząc. Czyn był haniebny – bo krzywdził innych, ale obrona kraju i honoru była dużo ważniejsza niż samo działanie. Dlatego mówi się o nim jako szlachetnym i prawym rycerzu a nie mordercy.

Na podstawie powyżej przytoczonych argumentów oraz analizy przywołanego fragmentu „Dziadów, cz. III” można skonstatować, iż teza postawiona na początku pracy została w pełni udowodniona, bowiem szlachetne intencje mogą usprawiedliwiać nieetyczne podsumowanie. Zarówno bluźniercza pieśń Konrada z dramatu Mickiewicza, bohater angielskich legend – Robin Hood oraz średniowieczny rycerz – Zawisza Czarny nie postępowali do końca etycznie. Dopuścili się antypatycznych poczynań, działali jednak w bardzo słusznej sprawie. Dlatego wówczas przymyka się oko na sam czyn, a ważniejsza staje się jego intencja. Wszystko czynili dla dobra ogółu, a nie swego własnego. Woleli poświęcić siebie i postępować nieetycznie w celu zapewnienia dobrobytu przyszłym pokoleniom.