Kategorie kultury średniowiecznej
Aron Guriewicz, Kategorie kultury średniowiecznej, przeł. Józef Dancygier, Warszawa 1976. Wstęp. „Obraz świata” człowieka średniowiecznego. spaczone wyobrażenie na temat średniowiecza – niemal synonim wszelkiej ciemnoty. ukształtowały się zalążki współczesnych narodowości europejskich. dominują: żywoty świętych, w architekturze – katedry, obrazy religijne. wiara w jedność wszechświata, brak zróżnicowania. matematyka była językiem myśli estetycznej i sakralnej, symbole matematyczne = teologicz-ne. ubóstwo interpretowano jako stanowoprawny podział społeczeństwa lub jako stan wybrany „biedacy Chrystusowi”. polisemantyczność języka średniowiecznego.
Aron Guriewicz, Kategorie kultury średniowiecznej, przeł. Józef Dancygier, Warszawa 1976.
- Wstęp. „Obraz świata” człowieka średniowiecznego.
- spaczone wyobrażenie na temat średniowiecza – niemal synonim wszelkiej ciemnoty.
- ukształtowały się zalążki współczesnych narodowości europejskich.
- dominują: żywoty świętych, w architekturze – katedry, obrazy religijne.
- wiara w jedność wszechświata, brak zróżnicowania.
- matematyka była językiem myśli estetycznej i sakralnej, symbole matematyczne = teologicz-ne.
- ubóstwo interpretowano jako stanowoprawny podział społeczeństwa lub jako stan wybrany „biedacy Chrystusowi”.
- polisemantyczność języka średniowiecznego.
- 2 modele świata: barbarzyński i późniejszy chrześcijański.
- przedstawiony tu model kultury jest raczej postacią idealną, a nie odtworzeniem rzeczywisto-ści.
- Czasowo-przestrzenne wyobrażenia średniowiecza.
- przestrzeń trójwymiarowa, geometryczna, rozległa forma, która pozwala się dzielić na wy-mierne odcinki.
- czas to czyste trwanie, nieodwracalna konsekwencja przepływania zdarzeń.
- współcześnie czas jest bardzo wysoko ceniony, a przestrzeń się kurczy.
- wzrost znaczenia ludności miejskiej w późnym średniowieczu stanowi przełom, od epoki bi-blijnej do epoki kupców (zmienia się rytm życia).
- w starożytności, obok linearnego pojęcia czasu, dominował czas cykliczny, w renesansie jest już inaczej. Średniowiecze stanowi pewną wyrwę w wiedzy.
- Makrokosmos i mikrokosmos.
- dominował sposób widzenia świata właściwy rolnikowi, widział w przyrodzie integralną część siebie.
- rzadkie kontakty między osadami, krajobraz leśny, rozbójnicy, dzikie zwierzęta, niebezpiecz-ne podróżowanie (rozbójnicy) i długotrwałe (stan dróg i środków lokomocji), ludność wiejska – karczowanie lasów, wypalanie.
- uzależnienie barbarzyńców od przyrody, nie umieli oddzielić siebie od natury: świat oznacza-no elementami ciała: głowa – niebo, palce – gałęzie itp.
- własność ziemi była cechą osoby władającej – imię + nazwa dworu w którym mieszka.
- w średniowieczu mierzono przyrodę swoim ciałem, np. stopą, miara związana z określoną działką i z uprawiającym.
- upersonifikowana Natura służebnicą Boga, „Wielkie skupisko symboli”, porządek świata (mu-zyka, polityka, sztuka, nauka), religijno-moralna interpretacja świata, teocentryczny obraz świata.
- stosunek do przyrody jak do podmiotu, a nie przedmiotu.
- świat jest dualistyczny, civitas Dei i civitas terrena (w kierunku diaboli).
- mikro- i makrokosmos leżą u samych podstaw średniowiecznej symboliki.
- porządek świata rozciągano też na politykę, państwo było organizmem, a obywatele jego członkami.
- średniowieczni nie kontemplowali przyrody, bo byli skupieni na Bogu.
- symbolem wszechświata była katedra .
- osiągnięcie świętości pojmowano jako przejście przez drabinę 9 albo do nieba, albo do piekła
- podwajanie świata przez symbole.
- kosmos neoplatońskiego chrześcijaństwa jest zhierarchizowany i stopniowany.
- „Cóż to jest…czas?”
- w społeczeństwach agrarnych czas określano przeważnie zgodnie z rytmem pracy rolnika.
- w świecie barbarzyńców ważny był kult przodków.
- początkowo czas to ruch okrężny (powtarzalność), a nie linearne ukształtowanie; przeszłość odradzała się w człowieku.
- czas rolniczy był w okresie chrześcijańskim czasem liturgicznym.
- życie regulowano biciem dzwonów kościelnych.
- doba podzielona na godziny dnia i nocy (różnie latem i zimą), instrumenty do mierzenia czasu pojawiają się po XIV w., zegary słoneczne, piaskowe lub wodne, przeważnie kalendarze rolni-cze.
- historia jest historią starych feudalnych rodów i dynastii.
- zainteresowanie dla chronologii (roczniki, chronografie…), „sens historii tkwi w odkrywaniu Boga”, cykliczność czasu – własność Boga, nie oszczędza się czasu wolnego, dla kupców czas jest miernikiem pracy, zegar mechaniczny pojawia się pod koniec XIII w., XIV/XV w. wie-że ratuszowe.
- po zerwaniu z cyklicznością przeżywali czas jako proces eschatologiczny.
- czas wektorowy, linearny, nieodwracalny.
- czas antropologiczny, wg św. Augustyna to wewnętrzna rzeczywistość i tylko duch może jej doznawać.
- św. Augustyn przekształcił pojęcie czasu w wewnętrzny stan człowieka, pesymizm z przemi-jania życia + optymizm z nadzieją na niebiańską szczęśliwość.
- według Arystotelesa czas jest miarą ruchu.
- Tomasz z Akwinu: zbawienie wieczne dokonuje się w toku procesu historycznego.
- według Augustyna historia zna 6 epok: od Adama do potopu, do Abrahama, do Dawida, do niewoli babilońskiej, do narodzenia Chrystusa, do końca świata. Podobnie w życiu człowieka: niemowlęctwo, dzieciństwo, wiek pacholęcy, młodość, dojrza-łość, starość.
- strach przed końcem świata.
- świat jest stabilny, nie postrzegano go w ruchu.
- miasto – nowy stosunek do czasu, wymyka się on z rąk kleru, po raz pierwszy czas stał się całkowicie prostą linią.
- Na prawie państwo stoi.
- prawo zwyczajowe, określany status jednostki, stan idealny w przeszłości, prawa odwieczne (autorytet), niezmienne.
- człowiek nie jest postawiony przed wyborem. Wystarczy, że stosuje się do zasad religii, pra-wa i etyki.
- światem rządzi Bóg, ciałem dusza, a państwem władca.
- dokument nabierał urzędowej mocy tylko poprzez magiczny obrzęd.
- Średniowieczne wyobrażenie o bogactwie i pracy.
- dla starożytnych praca była hańbą, np. Syzyfowa praca – kara, w chrześcijaństwie „kto nie pracuje, ten nie je”.
- Dar wymaga odwzajemnienia.
- u barbarzyńców brak podarków, tylko wymiana, złoto i srebro miało moc.
- gościnność i hojność (nawet przesada), ważność uczty.
- praca rodzi własność.
- Grzech chciwości.
- chciwość ludzi doprowadziła do własności prywatnej – pierwsi ludzie nie znali pracy.
- ubóstwo cnotą w chrześcijaństwie.
- być pobożnym = być ubogim, kult biedaka, żebraka.
- „Służyć” i „rozdawać”.
- u feudałów liczyła się hojność, im więcej poddanych, tym większa potęga.
- Praca – przekleństwo czy zbawienie?
- bezczynność była złem, liczyła się praca ku chwale Boga, potępienie lichwiarstwa.
- decydujący był cel, dla którego człowiek pracował, teologowie cenili aspekt wychowawczy.
- nie dla bogactwa, ważność pracy umysłowej, praca stała się powołaniem pod koniec średnio-wiecza.
- potem teologia pracy (Bóg był pierwszym robotnikiem).
- pieniądze są złe, jeśli rodzą chciwość.
- Bóg i mamona.
- konieczny handel w społeczeństwie.
- potępienie lichwiarstwa.
- Zakończenie. W poszukiwaniu osobowości człowieka
- skoro regulującą zasadą średniowiecznego świata jest Bóg, to wszystkie jego części nabie-rają zabarwienia etycznego.
- czas i przestrzeń są uświęcone.
- prawo jest moralnie solidne, praca jest karą za grzech lub narzędziem zbawienia.
- symbolizm i alegoryczność.
- najbardziej znanym przykładem średniowiecznej mistyki liczb jest „Boska komedia” Dantego i liczby 3, 9, 33.
- świat to napisana Boską ręką księga, w której każda istota jest słowem, pełnym ukrytego sen-su.
- rola społeczna = powołanie.
- ukierunkowanie na powszechność, typowość, uniwersalia, dekonkretyzację przeciwstawiało się uformowaniu jednostki, brak świadomości jednostki.