bezpieczeństwo

ROLA WALKI INFORMACYJNEJ W KONFLIKCIE NA WSCHODZIE UKRAINY Regionalnemu konfliktowi na Ukrainie towarzyszy globalna wojna w Internecie. Jest ona jednym z frontów wojny informacyjnej, zaś wojna informacyjna w dzisiejszych realiach jest bardzo ważnym elementem prowadzenia agresywnej polityki, a w przypadku aneksji Krymu i wojny w Donbasie elementem tzw. wojny hybrydowej, jak często nazywa się zbiór wszystkich działań Rosji wobec Ukrainy. Wojna informacyjna wg. USA Walka informacyjna to działania podejmowane w celu uzyskania przewagi w tym zakresie przez kształtowanie procesów i systemów informacyjnych oraz sieci komputerowych przeciwnika, przy jednoczesnej ochronie własnych zasobów informacyjnych.

ROLA WALKI INFORMACYJNEJ W KONFLIKCIE NA WSCHODZIE UKRAINY Regionalnemu konfliktowi na Ukrainie towarzyszy globalna wojna w Internecie. Jest ona jednym z frontów wojny informacyjnej, zaś wojna informacyjna w dzisiejszych realiach jest bardzo ważnym elementem prowadzenia agresywnej polityki, a w przypadku aneksji Krymu i wojny w Donbasie elementem tzw. wojny hybrydowej, jak często nazywa się zbiór wszystkich działań Rosji wobec Ukrainy. Wojna informacyjna wg. USA Walka informacyjna to działania podejmowane w celu uzyskania przewagi w tym zakresie przez kształtowanie procesów i systemów informacyjnych oraz sieci komputerowych przeciwnika, przy jednoczesnej ochronie własnych zasobów informacyjnych. Noam Chomsky - Stany Zjednoczone kraj propagandy i manipulacji • Chomsky za pierwszą współczesną akcję propagandową przeprowadzoną w USA uznał fakt przekonania społeczeństwa amerykańskiego do udziału w pierwszej wojnie światowej. Prezydentem USA był wówczas Woodrow Wilson, którego hasło wyborcze brzmiało: „Pokój bez przemocy”. • W ciągu sześciu miesięcy pacyfistyczne społeczeństwo amerykańskie zapragnęło zniszczyć wszystko co niemieckie i poparło decyzję przystąpienia do wojny. Wydarzenie to nazwane zostało „sprzedażą” pierwszej wojny światowej, a sam George Creel przeszedł do historii public relations jako propagator wykorzystania reklamy i marketingu. • Manipulowanie opinią publiczną potrzebne jest również, by wyrażała swoje poparcie dla różnego rodzaju międzynarodowych awantur. • Najlepszym sposobem na wyrażenie poparcia społecznego dla międzynarodowych interwencji militarnych jest po prostu wywołanie strachu. Należy społeczeństwu pokazać wroga. NOWA STRATEGIA SŁUŻB SPECJALNYCH USA Według tajnych danych Stany Zjednoczone przygotowują się do wojen przyszłości, w których będą miały możliwość przez Internet wyłączać komputery, a za nimi - potencjalnie całą infrastrukturę, w tym system energii elektrycznej, wodny, fabryki, lotniska i przepływy pieniężne potencjalnego wroga. Dowództwo Cybernetyczne Stanów Zjednoczonych United States Cyber Command (USCYBERCOM ) powstał w 2009r Dowództwo ujednolica kierunek działań w cyberprzestrzeni, wzmacnia możliwości cyberprzestrzeni DoD oraz integruje i wzmacnia wiedzę cybernetyczną DoD. Według Departamentu Obrony Stanów Zjednoczonych (DoD)-“USCYBERCOM planuje, koordynuje, integruje, synchronizuje i prowadzi działania mające na celu kierowanie operacjami i obroną określonych sieci informatycznych Departamentu Obrony oraz przygotowanie i przeprowadzanie w pełnym zakresie operacji wojskowych w cyberprzestrzeni w celu umożliwienia działań we wszystkich dziedzinach, zapewnienia Stanom Zjednoczonym/Sojusznikom wolności działania w cyberprzestrzeni i przeszkodzenie w tejże naszym przeciwnikom”. CHINY ZWYCIĘZCĄ WOJNY INFORMACYJNEJ Z USA? Wymieniona wyżej organizacja jest połączeniem jednostek walki elektronicznej, cybernetyczne i kosmicznej Chińskiej Armii Ludowej. W raporcie DoD napisano, że SSF może stanowić pierwszy krok chińskiej armii w opracowywaniu sił do operowania w cyberprzestrzeni, odpowiedzialnych za rozpoznanie, atak i obronę w sieci. Zdolności w cyberprzestrzeni mogą pomóc zrozumieć tendencje wroga, zaplanować operacje bojowe i zapewnić zwycięstwo na polu bitwy. ATAK NA LINIE AMERYKAŃSKIE LINIE LOTNICZE W 2015r. wspierana przez Chiny grupa hakerów włamała się do baz danych największych na świecie linii lotniczych American Airlines i globalnego systemu rezerwacji Sabre. W przyszłości dane mogą posłużyć do szantażowania amerykańskich urzędników i tym samym zmuszania ich do szpiegowania dla innych krajów. Informacje o przelotach i zarezerwowanych hotelach mogą natomiast pomóc w wykrywaniu przygotowywanych przez Stany Zjednoczone operacjach wojskowych i wywiadowczych. WOJNA INFORMACYJNA – PODSUMOWANIE Wojna informacyjna polega na wykorzystaniu informacji i systemów informacyjnych w celu uniemożliwienia lub ograniczenia przeciwnikowi do dostępu do informacji lub zniekształcenie tych informacji które już posiada przy zachowaniu własnych zasobów . Wiąże się to z oddziaływaniem na procesy decyzyjne przeciwnika, aby podejmował on działania zgodne z informacjami oddziaływającego na nie państwa . ĆW.4 CHARAKTERYSTYKA PROCESU PROJEKTOWANIA ROZWOJU I UŻYCIA SIŁ ZBROJNYCH

  1. Charakterystyka projektowania rozwoju sił zbrojnych
  2. Charakterystyka projektowania użycia sił zbrojnych • Strategiczny Przegląd Obronny, zainicjowany w lipcu 2016 roku, stał się dla Sił Zbrojnych RP podstawą koniecznej refleksji na temat bieżących i przyszłych wyzwań. • Strategiczny Przegląd Obronny 2016 służył m.in. wypracowaniu zmian w systemie kierowania i dowodzenia Siłami Zbrojnymi RP. Analizy wykonane przez zespół badawczy potwierdziły konieczność pilnej reformy najwyższych struktur wojskowych. Najważniejszym rezultatem Strategicznego Przeglądu Obronnego 2016 jest model przyszłych Sił Zbrojnych RP, wskazujący kierunek zmian, które powinny być wprowadzane w najbliższych piętnastu latach. Proces modernizacji Sił Zbrojnych RP zostanie wsparty przez jedne z najwyższych w skali NATO wydatki na obronność – finansowanie powinno do 2030 roku osiągnąć poziom 2,5% PKB co powinno być traktowane jako niezbędne minimum. MODEL SIŁ ZBROJNYCH RP 2032 • Nadanie priorytetu przygotowaniu SZ RP do udziału w samodzielnej i kolektywnej operacji obronnej, • Umiejętność współdziałania w operacji połączonej, szczególnie wojsk operacyjnych z WOT jako istotny warunek efektywności SZ RP, • Zdecydowana większość inwestycji obronnych przeznaczona będzie dla wojsk operacyjnych. ZINTEGROWANE ZDOLNOŚCI RAŻENIA W OPARCIU O DALEKOSIĘŻNĄ BROŃ PRECYZYJNĄ (WYBRANE KIERUNKI): • zwielokrotniony potencjał dalekosiężnej artylerii lufowej i rakietowej, • nowe śmigłowce szturmowe, • wielowarstwowa obrona powietrzna z naciskiem na autonomiczność i zdolności do przetrwania na polu walki, • zmodernizowane lotnictwo wielozadaniowe, • zwielokrotniony potencjał przeciwpancerny formacji lądowych (nowe czołgi oraz przeciwpancerne pociski kierowane), • zintegrowany system antydostępowy na Bałtyku oparty na okrętach podwodnych, Nadbrzeżnych Dywizjonach Rakietowych, działaniach minowych i lotnictwie. ZAKŁADANE PRIORYTETY BADAWCZO-ROZWOJOWE Energia skierowana, • Czołg nowej generacji opracowany we współpracy z partnerami europejskimi, • Rakietowe i artyleryjskie precyzyjne środki bojowe o dalekim zasięgu (docelowo także o autonomicznych zdolnościach naprowadzania na cel), • Bezpilotowe platformy powietrzne, morskie i lądowe służące głównie jako środek rozpoznawczy, • Nowoczesne sensory (radary) i optoelektronika, • Łączność i systemy wsparcia dowodzenia.

Nowe środki rażenia w perspektywie 2032 r. • Morze - wzmocnione nabrzeżne jednostki rakietowe, - okręty podwodne, • Ląd - zwielokrotniony potencjał artylerii lufowej i rakietowej (Homar, Krab, Kryl),

  • nowe wozy opancerzone, - czołg nowej generacji, - zestawy obrony powietrznej, • Powietrze - nowe samoloty załogowe (w tym piątej generacji) wyposażone w broń precyzyjną dalekiego zasięgu, - śmigłowce szturmowe, • Cyber/Info - nowe środki walki radioelektronicznej, - wzrost zdolności do operacji w cyberprzestrzeni. • Rozpoznanie- bezzałogowe platformy rozpoznawcze, - odbudowa integralnych elementów rozpoznania na poziomie taktycznym, - jednostki rozpoznania w wojskach obrony terytorialnej, • Wsparcie inżynieryjne- nowe środki w zakresie minowania, - nowe środki w zakresie przygotowania inżynieryjnego terenu, - odbudowa zdolności przeprawowych , • Maskowanie operacyjne i taktyczne rozwój wieloaspektowych środków maskowania , • Logistyka - odbudowa integralnych elementów logistycznych na poziomie taktycznym.

MODEL SIŁ ZBROJNYCH RP 2032 • Kluczowe dla polskiej obronności pozostaną jednostki Wojsk Lądowych i Sił Powietrznych, • Zasadnicza dla obronności RP rola MW w przygotowaniu obrony wybrzeża i uniemożliwienia przeciwnikowi panowania nad południowym Bałtykiem, • WOT jako istotny czynnik nasycenia i organizacji terenu walki. Współdziałanie z wojskami operacyjnymi w strefie działań bezpośrednich oraz zwiększenie potencjału OT w kontekście działań regularnych, • Dalszy rozwój potencjału wojsk specjalnych z naciskiem na zdolności rozpoznawcze i odstraszające. • Utworzenie w SZ RP czwartej dywizji w perspektywie 2032 r., • Odtworzenie roli dywizji jako prawdziwie bojowych związków taktycznych, a nie tworów administracyjnych, • Utworzenie dowództwa poziomu korpuśnego w Krakowie, • Stopniowe zwiększanie realnego poziomu ukompletowania wojsk operacyjnych, • Modernizacja wybranego posiadanego sprzętu wojskowego (haubice 2s1 Goździk, wyrzutnie WR-40 Langusta, armatohaubice Dana, czołgi T-72 oraz PT-91), • Reforma i unifikacja szkolenia rezerw osobowych. PLAN ROZWOJU TECHNICZNEGO SIŁ ZBROJNYCH NA LATA 2017-2022 Minister Obrony Narodowej Antoni Macierewicz podpisał zaktualizowany Plan Modernizacji Technicznej Sił Zbrojnych RP na lata 2017-2022. Szczegóły harmonogramu jego realizacji zostały przedstawione podczas polsko-amerykańskiego forum przemysłu obronnego w Warszawie

Ćw. 3 CHARAKTERYSTYKA WSPÓŁCZESNYCH FORM STOSOWANIA PRZEMOCY MILITARNEJ ORAZ TEORII I FORM WOJNY

  1. Charakterystyka sił zbrojnych w kontekście polityki międzynarodowej
  2. Charakterystyka form wykorzystywania sil zbrojnych w polityce międzynarodowej
  3. Charakterystyka teorii i form wojny 3.1 Siła militarna jako czynnik polityki państwa posiada szczególne znaczenie. Może stanowić narzędzie odstraszania, agresji czy wreszcie odwetu. Do tych wymienionych tradycyjnych funkcji siły zbrojnej w XXI wieku doszły nowe, związane z zapobieganiem i pokonywaniem sytuacji kryzysowych. Użycie siły militarnej w polityce międzynarodowej jest jednym z narzędzi, które służy obronie i ochronie interesów podmiotu, sojuszników, koalicjantów Wykorzystanie sił zbrojnych jest zawsze rozpatrywane pod kątem zgodności z obowiązującymi normami prawa międzynarodowego

UŻYCIE SIŁY MILITARNEJ W POLITYCE MIĘDZYNARODOWEJ JEST ROZPATRYWANE W ASPEKCIE: • ochrony własnego terytorium i jego obrony w przypadku agresji zbrojnej(KNZ, rozdział VII, art. 51); • ochrony i obrony terytorium sojuszników w przypadku agresji zbrojnej; • ochrony porządku międzynarodowego, stabilności, bezpieczeństwa poprzez wykorzystanie siły zbrojnej do ograniczenia skutków konfliktów regionalnych (np. poprzez zastosowanie embarga na dostawy broni dla stron konfliktu) (art. 41); • ochrony wartości ogólnoludzkich w postaci życia i zdrowia wówczas, gdy konflikt międzypaństwowy lub wewnątrzpaństwowy zagraża jakiejś społeczności lub jej części(art. 39, 40, 42); • ochrony własnych interesów w sytuacji wystąpienia dla nich potencjalnego lub realnego zagrożenia, przy wykorzystaniu lub groźbie wykorzystania siły zbrojnej jako instrumentu polityki.