Krótka historia teatru polskiego

[b]Zbigniew Raszewski, Krótka historia teatru polskiego, Warszawa 1977.[/b] I. Teatr staropolski – w państwie Piastów i Jagiellonów. od. XIII w. teatr ściśle obrzędowy, liturgiczny – łaciński, w Wielkanoc, słowa z Ewangelii, znalezienie pu-stego grobu, najstarsza instrukcja dotycząca gry scenicznej w X w. w Anglii, „gra” („ludus”), a nie „teatr”. w Polsce kolebką kultury Kraków – księga z tekstem „Nawiedzenia grobu” („Visitatio sepul-chri”) z XIII w. stopniowo w Wielki Piątek. od XIV w.

[b]Zbigniew Raszewski, Krótka historia teatru polskiego, Warszawa 1977.[/b]

I. Teatr staropolski – w państwie Piastów i Jagiellonów. od. XIII w. teatr ściśle obrzędowy, liturgiczny – łaciński, w Wielkanoc, słowa z Ewangelii, znalezienie pu-stego grobu, najstarsza instrukcja dotycząca gry scenicznej w X w. w Anglii, „gra” („ludus”), a nie „teatr”.

  • w Polsce kolebką kultury Kraków – księga z tekstem „Nawiedzenia grobu” („Visitatio sepul-chri”) z XIII w.
  • stopniowo w Wielki Piątek.
  • od XIV w. „Nawiedzenie grobu” także w mniejszych parafiach.
  • Jezus z ruchomymi ramionach. misterium i moralitet (od XIV w.).
  • poszerzenie tematyki i wyłączenie z liturgii.
  • języki „ludowe”.
  • początkowo grywano w kościołach, potem na cmentarzach i w innych miejscach.
  • teatr symultaniczny (wszystkie miejsca naraz, widoczne, wydarzenia ciągłe).
  • misteria – ludzie świeccy, głównie mieszczanie z pobożnych bractw.
  • „Historyja o Chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim” Mikołaja z Wilkowiecka – ok. 1580 r., od pogrzebu do zjawienia się w wieczerniku, wskazówki dotyczące kostiumu i gry.
  • moralitet – w centrum grzesznik; z osiągnięcia świetności na potępienie, „Każdy” (Everyman, Hecastus), 1539 r. teatr humanistów (od XVI w.).
  • obrządek pogański – konspiracja, potem protektorat papieża.
  • w Polsce od XVI w. przedstawienia antyczne – Jan Noskowski i Stanisław z Łowicza, opiekun Zygmunt I.
  • klasyczna łacina, wyszukany styl, rzymska retoryka, role kobiece grywali mężczyźni, zamk-nięte pomieszczenie, sztuczne oświetlenie. teatr świecki (od XV w.).
  • kuglarze, waganci, rimarii (XVI w.), teatrzyki lalek, cyrki, linoskoczkowie.
  • „Sąd Parysa, królewicza trojańskiego” – 1542 r., najstarszy świecki tekst dramatyczny po pol-sku, za pieniądze.

II. W Rzeczypospolitej.  tragedia i komedia.

  • „Odprawa posłów greckich” Kochanowskiego 1578 r. – wprowadzenie do renesansowej kul-tury teatralnej.
  • „Potrójny” Piotra Cieklińskiego, ok. 1595 r., komedia, z Plauta.
  • mecenat Jana Zamoyskiego.  teatr królewski.
  • teatry publiczne, opera, dekoracje malowane, zmieniane w ciągu przedstawienia, periaktoi (graniastosłupy).
  • XVI/XVII w. teatr angielski – zawodowy aktor, bez masek, bez kurtyn.
  • Polska: opera dzięki Władysławowi IV, „komedia” = dramat, wśród wykonawców włoskich tak-że aktorki, np. Margherita Catanea.
  • przedstawienia okolicznościowe. komedia rybałtowska.
  • od najniższych warstw społecznych, nauczyciele wiejscy, biedni.
  • satyry, autoironia, obrazek z życia szkoły, wsi, miasteczka. kultura teatralna kraju (2. połowa XVI w.).
  • teatr szkolny – sztuki łacińskie, studenci (w repertuarze szkół średnich).
  • bardzo dużo jezuickich.
  • jeden afisz polski z 1618 r. w Gdańsku.
  • jezuici – bezpłatnie.
  • teatralne zabawy szlachty.
  • XVII w. szopki (z lalkami), jasełka (nieruchome figurki), pastorałki.

III. Potop i po potopie. życie teatralne wobec nowych prądów (XVII w.).

  • sarmatyzm w Polsce, oddalenie od europejskiego teatru.
  • rozwój teatru francuskiego, maleje znaczenie teatru angielskiego, Włochy – głównie opera.
  • podupadło szkolnictwo parafialne i komedia rybałtowska, zanika komedia szlachecka.
  • nadal trwa misterium. misterium „nowe”.
  • nowe środki wyrazu.
  • w przerwach – orkiestra.
  • elementy moralitetu.
  • wstawki komiczne. teatr szkolny.
  • od połowy XVII w. na rozpoczęcie i zakończenie roku szkolnego, głównie w szkołach jezui-ckich.
  • rzadko tematy z Ewangelii.
  • brak erotyki.
  • brak kobiet na widowni.
  • od 1660 r. z jezuitami rywalizują pijarzy.
  • działają szkoły innowiercze.
  • od XVIII w. u jezuitów tragedie w całości po polsku, wstawki baletowe. rozwój teatru królewskiego.
  • związki z Zachodem.
  • kurtyna, kulisy wypierają periaktoi, brak masek.
  • August II buduje w Warszawie „Operalnię”, otwrta w 1748 r., szlachta i mieszczanie, 4 kon-dygnacje lóż, wstęp bezpłatny. teatry magnackie (od XVII, pełny rozwój XVIII w.).
  • osobne budynki, teatry ogrodowe, język obcy tylko w operze.
  • teatr nieświeski – zakłada Franciszka Urszula Radziwiłłowa, repertuar, autorka sztuk i prze-kładów na język polski sztuk obcych. na przełomie.
  • 1741 r. „Collegium Nobilium” i Stanisław Konarski – propaganda polityczna, przeciw sarma-tyzmowi.
  • jezuici dokonują zmian – nastawienie na komedię.
  • Franciszek Bohomolec.
  • usuwane postaci kobiece.
  • nagana cudzoziemczyzny.
  • dogorywają misteria, cząstka folkloru na wsi.
  • publiczne przedstawienia zawodowe – cyrki, utwory dramatyczne, popisy zręczności, płatne (wkrótce zbankrutowały).

WZROST I UPADEK TEATRU NARODOWEGO (do 1794 r.) I. W ostatnich latach Rzeczypospolitej (1765-1794). powstanie Teatru Narodowego.

  • mecenat Stanisława Augusta Poniatowskiego.
  • pierwszy teatr 1765 r.
  • afisze, zespoły cudzoziemskie, w planach utworzenie polskiego, aktorki.
  • Bielawski („Natręci”), Bohomolec.
  • siedzibą Operalnia.
  • do 1767 r. zespół polskie i włoski.
  • francuski 1769 r.
  • w 1772 r. Operalnia rozebrana. w stolicy i na prowincji.
  • wznowiona działalność teatru publicznego, od 1774 r. do 1778 r. w pałacu Radziwiłłów.
  • nowy gmach 1779-1833 naprzeciw pałacu Krasińskich w Warszawie – malowana kurtyna z łacińską dewizą, kulisy do zmian otwartych.
  • widownia na stojąco, za miejsce na ławie – dodatkowa opłata.
  • w 1773 r. rozwiązany zakon jezuitów, szkolnictwo państwowe, z programu usunięte przedsta-wienia teatralne.
  • plebs: teatry marionetek, widowiska cyrkowe i lalkowe.
  • społeczny prestiż zawodowego aktora bardzo niski.
  • rozwój twórczości dramatycznej (zarobek).
  • specjalizacja aktorska, np. amant, niskie gaże.
  • wybitne jednostki zakładają własne teatry (np. Bogusławski), które upadały po kilku latach i zamieniały się w zespoły wędrowne. na scenie i na widowni.
  • żywiołowa reakcja publiczności.
  • orator zapowiadał sztukę na następny dzień, pertraktacje z publicznością.
  • Zabłocki od 1781 r., „Fircyk w zalotach” – najlepsza sztuka, ale niewypał.
  • odmiany opery komicznej:
  • wiejska – temat: chłopi i ich prawo do lepszego losu.
  • francuska – adaptacja do polskich warunków.
  • włoska – wierne tłumaczenie. decydujące lata.
  • obrady Sejmu Wielkiego – duża liczba posłów.
  • powrót Bogusławskiego do Warszawy w 1789 r.
  • teatr silny i zintegrowany, najwybitniejsi aktorzy.
  • „Powrót posła” Niemcewicza i „Szlachcic mieszczaninem” Wybickiego.
  • aktorzy: Agnieszka Truskolaska i Kazimierz Owiński.
  • sztuki Bogusławskiego:
  • „Taczca occiarza” 1790 r.
  • „Henryk VI na łowach” 1792 r. – przeciwko targowiczanom.
  • „Cud mniemany, czyli Krakowiacy i Górale” 1794 r. – po II rozbiorze, konspi-racja, dla Kościuszki, zmylenie władz, odzywają się chóry, konkret historyczny i obyczajowy w kostiumach.