Metody aktywizujące w pracy z dziećmi

METODY TWORZENIA I DEFINIOWANIA POJĘĆ Kula śniegowa – zwana też dyskusją piramidową. Polega na przechodzeniu do prac całej grupy od pracy indywidualnej. Umożliwia każdemu na sprecyzowanie swego stanowiska i zdania na dany temat oraz nabywanie doświadczeń. Pozwala ćwiczyć proces uzgadniania stanowisk. Ogólnie przebiega w następujący sposób: praca indywidualna nad problemem ustalenie w parach wspólnego stanowiska pary łączą się w czwórki – ustalają wspólne zdanie czwórki w ósemki itd. prezentacja stanowiska całej grupy Burza mózgów – inne nazwy „fabryka pomysłów”, „jarmark pomysłów”, „giełda pomysłów” czy „sesja odroczonego wartościowania” – opracowana przez Alexa Osborna w latach sześćdziesiątych XX w.

METODY TWORZENIA I DEFINIOWANIA POJĘĆ

Kula śniegowa – zwana też dyskusją piramidową. Polega na przechodzeniu do prac całej grupy od pracy indywidualnej. Umożliwia każdemu na sprecyzowanie swego stanowiska i zdania na dany temat oraz nabywanie doświadczeń. Pozwala ćwiczyć proces uzgadniania stanowisk. Ogólnie przebiega w następujący sposób:

  • praca indywidualna nad problemem
  • ustalenie w parach wspólnego stanowiska
  • pary łączą się w czwórki – ustalają wspólne zdanie
  • czwórki w ósemki itd.
  • prezentacja stanowiska całej grupy

Burza mózgów – inne nazwy „fabryka pomysłów”, „jarmark pomysłów”, „giełda pomysłów” czy „sesja odroczonego wartościowania” – opracowana przez Alexa Osborna w latach sześćdziesiątych XX w. Metoda polega na podawaniu skojarzeń, rozwiązań, które podsuwa wyobraźnia i chwilowe natchnienie. Zwykle odbywa się w trzech etapach:

  • wytwarzanie pomysłów – najważniejsza jest ilość najróżniejszych, nawet szalonych, pomysłów
  • ocena i analiza zgłoszonych pomysłów – wg ustalonych kryteriów
  • zastosowanie pomysłów i rozwiązań

Mapa pojęciowa – inaczej: „mapa mentalna”, „mapa myśli”, „mapa mózgu” lub „mapa pamięci”. Jest wizualnym opracowaniem pojęcia z wykorzystaniem symboli, rysunków, krótkich słów, wycinków, haseł i zwrotów. Dzięki niej można definiować pojęcia, panować działania, rozwiązywać problemy itp. Dzięki niej, wprowadzając nowy temat, można służyć pomocą w określeniu i sprawdzeniu dotychczasowych wyobrażeń oraz wiedzy co do nowych pojęć. Jej twórcą jest Tony Buzan, który opierał się na badaniach mózgu. Myśli człowieka są nieuporządkowane, spontaniczne, wybiegające na przód. Kiedy je zapiszemy za pomocą „mapy pamięciowej” w naszym mózgu pracują obydwie półkule. Dzięki tej metodzie zbieramy wszystkie skojarzenia (nic nie odrzucamy), specyficzna jest też graficzna forma. Mentalne i wizualne wyobrażenia wpływają na uczenie się pojęć tak jak mówi powiedzenie ”jeden obraz wart tysiąca słów”.

Linia czasu – to metoda wizualnego przedstawiania problemu, który można przedstawić chronologicznie (np. zmiany pogody z ostatniego tygodnia).