Strategia rozwoju marki Pepsi

Historia Pepsi rozpoczęła się w amerykańskim barze z wodą sodową w New Bern, w Północnej Karolinie. Recepturę napoju opracował miejscowy farmaceuta Caleb Bradham. Orzeźwiająca mieszanina wody mineralnej, dwutlenku węgla, cukru, wanilii, aromatów spożywczych w tym esencji z orzeszków kola szybko zdobyła konsumentów. W 1898 roku napój został oficjalnie zarejestrowany pod nazwą Pepsi-Cola, a cztery lata później otrzymał swój pierwszy znak towarowy. W latach 30 XX wieku sława Pepsi przekroczyła granice Stanów Zjednoczonych Ameryki i dotarła m.

Historia Pepsi rozpoczęła się w amerykańskim barze z wodą sodową w New Bern, w Północnej Karolinie. Recepturę napoju opracował miejscowy farmaceuta Caleb Bradham. Orzeźwiająca mieszanina wody mineralnej, dwutlenku węgla, cukru, wanilii, aromatów spożywczych w tym esencji z orzeszków kola szybko zdobyła konsumentów. W 1898 roku napój został oficjalnie zarejestrowany pod nazwą Pepsi-Cola, a cztery lata później otrzymał swój pierwszy znak towarowy. W latach 30 XX wieku sława Pepsi przekroczyła granice Stanów Zjednoczonych Ameryki i dotarła m.in. do Kanady, Argentyny i Wielkiej Brytanii. W 1950 roku powstała Pepsi Cola International Ltd., która miała już 200 producentów w 61 krajach. Rok 1965 był kolejnym, przełomowym okresem dla przedsiębiorstwa. Doszło do połączenia Pepsi Cola International oraz Frito-Lay, w wyniku którego powstał koncern PepsiCo. W latach siedemdziesiątych XX w. w skład koncernu weszły przedsiębiorstwa Pizza Hut oraz Taco Bell, a w 1986 KFC. W latach osiemdziesiątych XX w. artyści muzyki pop m.in.Michael Jackson, Tina Turner, David Bowie, MC Hammer, Madonna, Janet Jackson, zaczęły reklamować markę Pepsi. W Polsce napój Pepsi pojawił się na początku lat 70 XX w.. Pierwsze litry napoju Pepsi wyprodukowały na licencji PepsiCo w 1973 r. Zakłady Piwowarskie w Gdańsku. Obecnie napoje PepsiCo produkowane są przez Pepsi-Cola General Bottlers Poland Spółka z o.o., która posiada zakłady produkcyjne w Michrowie i Żninie. Przekąski produkowane są przez Frito Lay Poland Spółka z o.o., zakłady produkcyjne w Grodzisku Mazowieckim i Tomaszowie Mazowieckim.

  1. Logo i kolorystyka Historia loga firmy sięga 1903 roku. Pepsi jest jednym z największych producentów artykułów spożywczych na świecie. Firma podążając za najnowszymi trendami, zmieniała swoją identyfikację aż 12 razy! Z pierwszego znaku, przypominającego dzisiejsze logo Coca-Coli, nie zostało już nic. Logo Pepsi zmieniło się o 180 stopni. Pierwszy logotyp Pepsi powstały w 1903 roku nie zachwyca, jednak daje dobry początek dla kolejnych znaków firmy. Logo z 1940 roku jest tego najlepszym przykładem. Piękne liternictwo i zarazem prostota zachwycają, jednak widać duży wpływ firmy Coca-Cola, oba logotypy w tym okresie są wręcz identyczne. Przełomem jest rok 1950, kiedy to całkowicie zmienia się kompozycja znaku. Od teraz nowym logotypem staje się czerwono-niebieski kapsel(po raz pierwszy zastosowano kolor niebieski). Na kapslu widnieje jednak poprzednia typografia. Co ciekawe firma zmieniła swoje kolory w znaku na czerwony, biały i niebieski, aby zademonstrować swoje poparcie dla działań alianckich w czasie II wojny światowej. W znaku z 1962 roku pozostaje motyw kapsla. Zmienia się perspektywa oraz typografia. Pojawia się pogrubiony i wyraźny font, zaś z nazwy znika słowo ‚Cola’. Jak się później okaże, już bezpowrotnie. W dwóch kolejnych logosach(z 1970 i 1987), najbardziej charakterystyczną rzeczą są dwa falowane półkola. Choć pojawiły się już wcześniej, to dopiero tutaj rzucają się w oczy przez proces minimalizacji znaku. Znaki różnią się od siebie typografią oraz odcieniami kolorów. Font został zaokrąglony. W 1991 roku, postanowiono zrezygnować z koncepcji kapsla/nakrętki. Stworzono nowy font, zastosowano w nim kursywę. Kolory stają się bardziej łagodne. W 1998, logo przechodzi lekki lifting, do ‚kuli’ został dodany gradient, zaś kolor czcionki zmieniono na biały, z niebieskim obramowaniem. W 2003 roku symbol pepsi otrzymał efekt głębokości przez dodanie cieni. Na kuli pojawiły się takie szczegóły, jak kropelki wody. Nowy wygląd został opracowany przez agencję Landor Associates z San Francisco. Wreszcie dotarliśmy do obecnego logo marki Pepsi. Nowe logo pepsi, jest zupełnie inne, całkowicie odmienne, pośród poprzedników. Zmienił się kształt fal oraz font, który jest teraz bardzo minimalistyczny, zresztą jak cały znak. Do symbolu zostały dodane białe kontury.

Logo Pepsi należy do najczęściej rozpoznawalnych logotypów na świecie. Według Forbsa należy do 25 marek najczęściej identyfikowanych na świecie. według badania Interbrand, 2013 Fakt ten należy wykorzystać w celu rozwinięcia marki. Moim zdaniem tak szeroko identyfikowalne logo należy umieścić na różnego rodzajach przedmiotów codziennego użytku, które można by jednocześnie dołączać do napoju jako gratis. Breloczki, długopisy, notesy, szklanki czy nawet dzbanki będą codziennie przypominać użytkownikom o marce. W przypadku szklanek i dzbanków można się nawet pokusić o wytwarzanie kolekcji, które kupujący będą mieli szanse kompletować kupując kolejne produkty. Dobrym sposobem na rozwój marki był by też system zbierania punktów za kody kreskowe, gdzie nagrodami były by firmowe gadżety i darmowe butelki czy puszki napojów. 2. Pepsi i Corporate Social Responsibility Pepsi, jak każda nowoczesna marka prowadzi działania społecznie odpowiedzialne, czego dowodem są publikowane i nagradzane raporty CSR. Należy jednak zauważyć, że ich działalność w zakresie komunikacji i ogłaszania osiągnięć związanych ze społecznie odpowiedzialnym biznesem nie jest wystarczająca. Wiele raportów publikowane jest tylko w języku angielskim, a konsumentów nie informuje się o dotychczasowych osiągnięciach w tej dziedzinie. PepsiCo potwierdza swoje zaangażowanie biznesowe w Europie Środkowo-Wschodniej, wprowadzając nowy model operacyjny. Strategia wykorzystania synergii obydwu spółek jest częścią planu rozwoju w regionie i obejmuje swoim zasięgów siedem krajów: Polskę, Czechy, Węgry oraz kraje nadbałtyckie. Nowy model operacyjny ma na celu wzmocnienie pozycji firmy w sektorze spożywczym i jest kolejnym przykładem nowego podejścia biznesowego po dwóch dużych transakcjach: przejęciu Pepsi Bottling Group Inc. oraz PepsiAmericas. W Polsce nowa strategia obowiązuje od 1 stycznia 2011 r. i pozwala na dalszą integrację części przekąskowej i napojowej. Oprócz intensywnego rozwoju biznesowego, PepsiCo od lat aktywnie angażuje się w promowanie zrównoważonego rozwoju i regularnie modernizuje swoje fabryki, aby mogły sprostać rosnącym wymaganiom środowiskowym. Wszystkie zakłady produkcyjne obowiązuje polityka ReCon (Resource Conservation), czyli ochrony zasobów. Polskie zakłady produkcyjne PepsiCo także modernizowane są zgodnie z polityką ReCon. Przykładem może być fabryka PepsiCo Frito Lay w Tomaszowie Mazowieckim, gdzie z sukcesem zakończono wdrażanie Systemu Zarządzania Środowiskiem (EMS) ISO 14001. Certyfikat ten nadawany jest zakładom, w których funkcjonują procedury oszczędnego użytkowania energii, wody, segregacji odpadów oraz gdzie przestrzega się wysokich standardów jakości oraz produkcji. PepsiCo w Polsce poszerzyło także zakres aktywności na rzecz zrównoważonego rozwoju, wprowadzając program PepsiCo Active, koncentrujący się na trzech obszarach: • PepsiCo Fit – zachęcanie do zdrowego stylu życia, edukacja w zakresie zdrowego odżywiania i promowanie aktywności fizycznej, • PepsiCo eCo – edukacja ekologiczna i budowanie świadomości ekologicznej wśród współpracowników naszej firmy. Pragniemy podnosić standardy ekologii przemysłowej w zakładach produkcyjnych, • PepsiCo Lab – zachęcanie Współpracowników do poszerzania wiedzy, zdobywania nowych doświadczeń i kwalifikacji. W 2010 roku odbył się pilotaż PepsiCo Active Fit. Pierwsze działania w ramach programu skierowane były do dzieci pracowników zakładów produkcyjnych Frito Lay w Grodzisku oraz Tomaszowie Mazowieckim. 4 i 11 grudnia 2010 r. odbyły się mikołajkowe zajęcia piłkarsko-sportowe oparte na futbolu brazylijskim, które poprowadził trener z firmy Socatots, specjalizującej się w zajęciach sportowych skierowanych na rozwój poprzez sport i zabawę. W ten sposób koncern buduje świadomość marki, przedstawiając ją jako przyjazna konsumentowi. Uważam, że ciekawym sposobem na rozwój marki mogło by być zastosowanie przez koncern metody crowdsourcingu. Mogło by to odbywać się w formie społeczność wirtualnych, których zadaniem było by zbieranie pomysłów na działania CSR. Członkowie społeczności (osoby prywatne, firmy oraz organizacje pozarządowe) miały by możliwość zgłaszania swoich pomysłów na projekty zaangażowania społecznego w ich lokalnych społecznościach. Najciekawsze wybierane były by w drodze głosowania. 3. Pepsi i dywersyfikacja Do tej pory działalność koncernu PepsiCo koncentrowała się jedynie na przemyśle napojów i przekąsek. Do koncernu PepsiCo należą: Napoje: • 7 UP • Adrenaline Mountain Dew • Gatorade • Lipton Ice Tea • Mountain Dew • Mirinda • Pepsi – na polskim rynku dostępne są: • Pepsi Light • Pepsi Max • Pepsi Twist • Pepsi Light Lemon • Rockstar • Slice – • Schweppes • Toma Przekąski • Cheetos • Lay’s Wersje smakowe Lay’s dostępne na polskim rynku: • Lay’s Prosto z Pieca • Lay’s Strong • Lay’s 4 Pory Roku Lay’s Stix • Lay’s Appetite • Mr. Snacki • Solinki • Star Chips • Sunbites • Twistos. Produkty te są jednymi z najczęściej nabywanych na polski rynku i marka doklada wszelkich starań aby je promować. Dodatkowo koncern często podejmuje próby wprowadzania nowych wariacji ich produktów, należą do nich na przykład przeźroczysta Pepsi czy Pepsi o smaku wanilii lub czereśni. Uważam, że dobrym posunięciem było by wejście Pepsi na rynek dań błyskawicznych, takich jak zupy w proszku, gotowe mieszanki do pieczenia ciast i innych wyrobów piekarniczych. Sygnowanie takiego rodzaju produktów swoim logo na pewno przyniosła by koncernowi duże zyski.

Bibliografia 1.http://www.portalspozywczy.pl/inne/wiadomosci/koncern-pepsico-ujawnia-nowa-strategie-rozwoju-produktowego,30574.html

2.http://www.rebrandblog.pl/wp-content/uploads/2012/02/12.jpg

3.http://www.csrinfo.org/pl/component/content/article/2806-pepsico-wprowadza-nowy-model-operacyjny-

4.http://www.pepsicopoland.com/pl/Strona,Historia_PepsiCo,3.html

5.http://www.pepsicopoland.com/pl/Strona,Wizja_i_misja_PepsiCo,4.html

6.http://www.pepsicopoland.com/pl/Strona,Rodzina_PepsiCo,6.html