Gombrowicz teatralny

Podejmując temat „Gombrowicza teatralnego”, mówimy właściwie o trzech różnych sprawach, które należałoby z początku w sposób wyraźny rozdzielić. Po pierwsze, mamy na myśli Gombrowicza jako autora sztuk teatralnych, dramatopisarza wystawianego z ogromnym powodzeniem w teatrze. Po drugie, mówić możemy o konstrukcji człowieka Gombrowiczowskiego jako istoty, której sposób bycia i sposób istnienia pośród ludzi jest na wskroś teatralny, związany ze świadomością nieuniknionej nieautentyczności, odgrywaniem ról, występowaniem przed audytorium itd. Po trzecie wreszcie, Gombrowicz teatralny to autor, który samą sytuację pisania pojmuje jako swoisty spektakl, w którym w poszczególne role wchodzą różne wyłonione zeń przy okazji procesu pisania postacie-role.

Podejmując temat „Gombrowicza teatralnego”, mówimy właściwie o trzech różnych sprawach, które należałoby z początku w sposób wyraźny rozdzielić. Po pierwsze, mamy na myśli Gombrowicza jako autora sztuk teatralnych, dramatopisarza wystawianego z ogromnym powodzeniem w teatrze. Po drugie, mówić możemy o konstrukcji człowieka Gombrowiczowskiego jako istoty, której sposób bycia i sposób istnienia pośród ludzi jest na wskroś teatralny, związany ze świadomością nieuniknionej nieautentyczności, odgrywaniem ról, występowaniem przed audytorium itd. Po trzecie wreszcie, Gombrowicz teatralny to autor, który samą sytuację pisania pojmuje jako swoisty spektakl, w którym w poszczególne role wchodzą różne wyłonione zeń przy okazji procesu pisania postacie-role.