Gerhard Lohfink, Rozumieć Biblię.

Gerhard Lohfink, Rozumieć Biblię. Wprowadzenie do krytyki form literackich, przeł. Bogusław Widła, Warszawa 1987. WSTĘP dziecko pyta matkę o niebo, może zapytać o Zwiastowanie. I. Stałe formy w życiu codziennym i w literaturze. List do cioci Pauliny. list Marka Tulliusza Cicero do Kwintusa, w listach antycznych często brak miejscowości i daty (jeśli już jest, to na końcu), stała formuła: „Cicero pozdrawia swego brata Kwintusa” lub: „Ga-jus do Tytusa”, brak podpisu, tylko „Vale!

Gerhard Lohfink, Rozumieć Biblię. Wprowadzenie do krytyki form literackich, przeł. Bogusław Widła, Warszawa 1987.

WSTĘP

  • dziecko pyta matkę o niebo, może zapytać o Zwiastowanie.

I. Stałe formy w życiu codziennym i w literaturze.

  1. List do cioci Pauliny.
  • list Marka Tulliusza Cicero do Kwintusa, w listach antycznych często brak miejscowości i daty (jeśli już jest, to na końcu), stała formuła: „Cicero pozdrawia swego brata Kwintusa” lub: „Ga-jus do Tytusa”, brak podpisu, tylko „Vale! – Bądź zdrów!”.
  1. Przepis kulinarny starego Katona.
  • w dziele „O gospodarstwie wiejskim” zawarł przepis na sernik, zwięzłość, forma przepisów nie zmieniła się przez wieki.
  1. Nekrologi.
  • współczesny Jana Kowalskiego i z 1651 r. Marii Bülgin z Detwang.
  • na nekrologu XVI-wiecznym: nazwisko zmarłej, krótka charakterystyka, wiek, data śmierci i jej charakterystyka (śmierci), życzenie, by dusza zmarłej dostąpiła zbawienia.
  • autor stwierdza, że forma nekrologu przez wieki też nie uległa zmianie.
  1. Kazanie.
  • uroczyste rozpoczęcie kazania.
  1. Rozmowy po pracy.
  • rozmowy po wyjściu z biura.
  1. Powitanie na pustyni arabskiej.
  • na pytanie „co nowego?” opowiada się same dobre rzeczy.
  1. Od wiersza do powieści.

II. Co to jest krytyka form?

  • odkrywanie i opisywanie stałych form określonego rodzaju w życiu codziennym, w literaturze, słowie, piśmie, przedstawianie zamiaru słownego tych form i ich kontekstu życiowego (Sitz im Leben).
  1. Odkrywanie stałych form.
  • prognoza pogody.
  • objawienia biblijne.
  • 1930 r. Andre Jolles „Einfache Formen” – legenda, saga, przysłowie, bajka.
  1. Opisywanie stałych form.
  • określone zwroty – rozpoznajemy gatunek (list, nekrolog) – styl gatunkowy określonej formy.
  • trzeba zbadać, czy odnośna forma rozpoczyna się od typowych, stale występujących elemen-tów formalnych (miejsce, data, zwrot do adresata, itp.).
  1. Pojęcie intencji wypowiedzi.
  • „Jak leci?” „Dobrze” – zawarcie / umocnienie komunikacji.
  • w dziejach Kościoła – wiele zamieszania i cierpienia z powodu niewłaściwego określenia ga-tunków i form. Biblijne teksty nastawione na przepowiadanie brano za informacje, teksty no-wotestamentalne zmierzające do napomnienia uważano za przepisy prawne.
  1. Tak zwany kontekst życiowy (Sitz im Leben).
  • Herman Gunkel wprowadził krytykę form jako metodę do biblistyki nowożytnej.
  • Sitz im Leben – siedlisko życiowe, uwarunkowanie miejsca i czasu, środowisko życiowe, kontekst życiowy.
  • hymn ma swój kontekst w kulcie świątynnym.
  • Martin Dibelius – twórca nowotestamentalnej krytyki form, reprezentował pogląd, że teksty (takie jak o zachowywaniu postów Mk 2, 18-20), zanim wprowadzono do Ewangelii, były prze-kazywane ustnie jako przykłady kaznodziejskie. Formę zwięzłego dydaktycznego opowiada-nia, zawierającego w punkcie centralnym słowa Jezusa, nazywa on „paradygmatem” (opo-wiadanie służące jako przykład).
  • niemal wszystkie teksty starotestamentalne, kiedy posługujemy się nim dzisiaj, mają nowy kontekst życiowy. Bowiem przeminęły instytucje Izraela niegdyś z nimi związane.
  • saga, dramat, bajka, pieśń miłosna.
  • pieśń pogrzebowa:
  • 2 Sn 1, 19-27 Dawid śpiewa nad Saulem i Jonatanem.
  • pieśń pogrzebowa staje się pieśnią satyryczną – Iz 14, 4-21, śpiewa o śmierci obcego im-peratora za jego życia – przykład świadomej zmiany kontekstu życiowego określonej for-my.
  • studenci portugalscy puścili w obieg ulotkę z prowokacyjną wypowiedzią na temat Jezusa.
  • określenie samej tylko formy nie wystarcza w krytyce form. Należy określić także funkcję da-nej formy i jej aktualny kontekst życiowy. Forma może być użyta w zupełnie innym celu, dla-tego że może być ona przedmiotem manipulacji, może otrzymać całkowicie nową funkcję i zupełnie nowy kontekst życiowy.

III. Stałe formy w Biblii.

  1. Wielość gatunków i form biblijnych.
  • większość książek zawiera zawsze (bez wyjątków) tylko jeden gatunek literacki.
  • w Biblii znajdują się teksty z różnych stuleci i różnych autorów, należące do najróżniejszych gatunków: Ewangelie, listy, zbiory listów, księgi prorockie, pisma apokaliptyczne, pisma dyda-ktyczne, księgi mądrościowe, śpiewnik, księgi historyczne. Wielkie gatunki obejmują gatunki pomniejsze: relacja historyczna, saga, mit, bajka, baśń, paradygmat, kazanie, napomnienie, wyznanie, opowiadanie dydaktyczne, przypowieść, parabolę, alegorię, sentencję proroka, sentencję prawniczą, sentencję mąrościową, przysłowie, zagadkę, mowę, wykład, spis, mod-litwę, pieśń.
  • stara Biblia Eckera (do 1957 r. służyła Niemcom do nauki religii i katechizm) – księgi dydakty-czne i prorockie na plan dalszy, w ogólnym spisie dziejów są fragmenty nie znajdujące się w Biblii (św. Paweł po uwolnieniu na Wschód).
  1. Owieczka biedaka.
  • przypowieść o siewcy MK 4, 3-9.
  • przypowieści opowiadają o wydarzeniach typowych i codziennych lub jednorazowych i niezwykłych (parabole), np. o synu marnotrawnym, roztropnym rządcy, owieczce biedaka.
  • są przypowieści, które można rozpoznać jako przypowieści już po wstępie lub po typie ich tre-ści, oraz takie, które ukrywają z początku swój gatunek, posługują się świadomie formą relacji i można je zindentyfikować jako przypowieści dopiero na podstawie sytuacji i okoliczności to-warzyszących.
  • przypowieści biblijne mówią o faktach rzeczywistych, ale nie w sposób historyczny, lecz obra-zowy.
  1. Jonasz i jego Bóg.
  • opowiadanie dydaktyczne ma na celu pouczenie, autor posługuje się typizacją.
  • księga kończy się pytaniem, na które słuchacz / czytelnik sam musi odpowiedzieć: „czy słusz-nie się oburzasz?” (dotyczy jednostki).
  1. Saga o ofiarowaniu Izaaka.
  • staratestamentalista Gerhard von Rad nazywa księgę Rodzaju „najdoskonalszą pod wzglę-dem formy i najbardziej treściwą ze wszystkich”.
  • opowiadanie poucza i przedstawia autentyczną historię.
  • prawdziwe opowiadanie przekazywane początkowo ustnie.
  • fragment historii rodzinnej.
  • saga – tekst, który zmierza do ukazania historii narodu za pomocą historii jednostki i jej rodzi-ny, który odzwierciedla wielorakie doświadczenia całego narodu, który zanim został spisany, przekazywany był ustnie.
  1. Bunt Absaloma.
  • opowiadanie historyczne.
  • historia sukcesji tronu Dawida – wtórnie kanoniczna.
  • opowiadanie obszerne, większa liczba osób, konkretne szczegóły, brak typizacji, historia do-czesna.
  • prawdziwa historia z całym splotem jej jednostkowych bohaterów, grup i sił społecznych z jej „nielogicznością”; z tym wszystkim, co w niej przypadkowe.
  • historyk rzymski Salustiusz „Sprzysiężenie Katyliny”.
  • klasyczne opowiadanie musi wciąż poddawać rzeczywistość stylizacji, musi wiele opuszczać, upraszczać. Zezwala pośrednio na wyrażenie opinii autora. Nie podaje źródeł, koloryt, życie, dramatyzm, poglądowość, potrafi zaabsorbować i skłonić do myślenia.
  1. Kronika dworska i dziennik podróży.
  • spis (królów, podbitych miast, przodków), dziennik, rocznik / annał.
  • kronika prywatna: na małej przestrzeni duża liczba rzeczowo uszeregowanych faktów, wy-mienione są fakty niezależne od siebie, pozbawione ewentualnej przydatności dla wątku epi-ckiego.
  • dziennik – podróże Pawła.
  1. Aresztowanie Jezusa.
  • opowiadanie historyczne poddaje interpretacji ówczesne zdarzenia, logicznie porządkuje po-jedyncze fakty, tym samym je interpretując, nie cofa się przed włożeniem w usta Jezusa słów naświetlających i interpretujących historyczne zdarzenie.
  • komentarz i interpretacja mogą uwydatnić głębię historii, jej tajemnicę i wewnętrzny sens.
  1. Zwiastowanie narodzin Jezusa.
  • schemat zwiastowania:
  • pojawienie się istoty niebiańskiej.
  • zapowiedź narodzin syna.
  • określenie jego imienia.
  • objawienie jego przyszłości – sens główny.
  • schemat powołania:
  • Bóg wypowiada słowa powołania – sens główny.
  • powołany wyraża wątpliwości.
  • Bóg rozprasza te wątpliwości, udzielając odpowiednich wyjaśnień.
  • na potwierdzenie wyjaśnień Bóg daje znak.
  • punkt kulminacyjny (główny sens).
  • opowiadanie chrystologiczne, opowiadanie-wyznanie.
  1. Mowa objawiająca.
  • gatunki, które nie opowiadają o wydarzeniach, lecz odtwarzają słowa i mowy.
  • samoprezentacja i obietnica Jezusa u Jana.
  • schematy kaznodziejskie.
  • paralelizm obietnicy i groźby
  • mowa objawiająca Odkupiciela – stanowi późniejszą kompozycję pojedynczych wypowiedzi, pierwotnie istniejących oddzielnie. Poszczególne wypowiedzi należą do różnych gatunków: wypowiedź prorocka, przepowiednia, przypowieść.
  • mowa prorocka – dominuje w trzech pierwszych Ewangeliach.
  • Ewangelia św. Jana – własna tematyka, własny styl, kompozycja wczesnochrześcijańskiego teologa, rozwija obraz.
  1. Słowa o rozwodzie.
  • sama krytyka form i gatunków nigdy nie może rozstrzygać problemów historycznych, ma ona pomóc odczytać cel i intencję danego tekstu.
  • Jezus stawia kobietę i mężczyznę na równi (partnerstwo).
  • język prawniczy.
  • oddalenie żony to cudzołóstwo, które zaczyna się od pierwszego pożądliwego spojrzenia.
  • prowokacja do realizacji prawdziwej woli Bożej.

„Pieta” z Muzeum Niemieckiego w Nürnbergu (pocz. XV w.) i „Pieta” artysty współczesnego – Maxa Waltera, Vasbühl. podziękowanie dla Maxa Waltera za godziny spędzone przed dziełami sztuki.

IV. Jak odczytywać formy biblijne?

  • Reinhold Schreider „Ukryty dzień” – Biblii nie można czytać jak ćwiczeń św. Ignacego. Można ją tylko wprowadzić w czyn.
  • Ćwiczenia I, II, III:
  • formę danego opisu określa zawsze jego cel.
  • listy Pawłowe – zakończone wystylizowanym błogosławieństwem.
  • opisując stałą formę językową trzeba uwzględnić jej główną intencję: informacja, opis, po-lecenie, zakaz, wyznanie, napomnienie, wezwanie, ogłoszenie.
  • wiele gatunków świata starożytnego miało swój kontekst życiowy w instytucjach społecz-nych.