Jan La Fontaine, Bajki,
Jan La Fontaine, Bajki, przeł. i objaś. Stanisław Komar, oprac. Lidia Łopatyńska, wyd. 2 przejrz. i popr., BN II 60, 1953. WSTĘP I. Fakty biograficzne. ur. 1621 w Szampanii, zamożna rodzina kupiecka, nauka w Paryżu, seminarium duchowne (rok), studia prawnicze, 1647 stanowisko ojca – leśniczy królewski i ślub z 14-letnią Marią He-ricart, syn Karol, Jan lekkomyślny i niestały, rozrzutny, komedia Eunuch przeróbka z Teren-cjusza, sielanka mitologiczna Adonis (druk 1669), znajomość z Molierem, 1665/1666 Powias-tki i nowele wierszem, 1668 I tom Bajek (księgi I – VI), 1669 Miłość Psychy i Kupidyna, 1678 II część Bajek (księgi VII – IX), Powiastki zakazane przez cenzurę, po kryjomu, poezja dwor-ska, 1684 do Akademii Francuskiej, 1692 choroby, religijność, um.
Jan La Fontaine, Bajki, przeł. i objaś. Stanisław Komar, oprac. Lidia Łopatyńska, wyd. 2 przejrz. i popr., BN II 60, 1953.
WSTĘP I. Fakty biograficzne.
- ur. 1621 w Szampanii, zamożna rodzina kupiecka, nauka w Paryżu, seminarium duchowne (rok), studia prawnicze, 1647 stanowisko ojca – leśniczy królewski i ślub z 14-letnią Marią He-ricart, syn Karol, Jan lekkomyślny i niestały, rozrzutny, komedia Eunuch przeróbka z Teren-cjusza, sielanka mitologiczna Adonis (druk 1669), znajomość z Molierem, 1665/1666 Powias-tki i nowele wierszem, 1668 I tom Bajek (księgi I – VI), 1669 Miłość Psychy i Kupidyna, 1678 II część Bajek (księgi VII – IX), Powiastki zakazane przez cenzurę, po kryjomu, poezja dwor-ska, 1684 do Akademii Francuskiej, 1692 choroby, religijność, um. 1695. II. Bajki La Fontaine’a.
- bajka – krótka powiastka, zwykle o zwierzętach, mądrość życiowa, popularny gatunek.
- La Fontaine: bajka + opis, opowiadanie, bystry obserwator, nauka moralna na początku lub na końcu, element osobisty i refleksyjny coraz wyraźniejszy z biegiem lat, bajka – obrazek z życia, nowela, traktat filozoficzny, bajka liryczna, nie znamy dokładnej chronologii bajek, przedstawiciel klasycyzmu: umiar, harmonia, precyzja formy.
- formy ludowe, wiersz wolny, obraz społeczeństwa francuskiego. III. Oblicze społeczne i nauka moralna Bajek.
- praktyczny morał – życie jest złe, pesymizm, śmierć, człowiek jest zły, wysoko cenione – zręczność i spryt. IV. Miejsce Bajek w literaturze.
- wielkie powodzenie Bajek, naśladownictwa, XVIII Florian – nienaturalność, brak harmonii, bajka lafontenowska zanika w XIX wieku (satyra, dla dzieci).
TEKST (alfabetycznie).
- Dedykacja: Do Księcia Burgundii, który żądał od autora bajki o kotku i myszce – bajki Ezopa przyozdobione w piękno poezji, pod błahostkami głębokie prawdy.
- przedmowa do drugiego tomu, bajka tworem muz, nawet w Biblii parabole, ciałem – bajka, duszą – nauka moralna.
- Żywot Ezopa Frygijczyka – Homer to ojciec bogów i dobrych poetów, Ezop mędrzec, ur. ok. 776, sytuacja z figami, odzyskanie mowy, nowy właściciel, kupiec, filozof Ksantus, sytuacje z Biernata, Krezus, ślub, adopcja Ennusa, Delfy i zrzucenie ze skały.
- dedykacja delfinowi. I. Księga.
- Konik polny i mrówka – pracowitość i lekkomyślność.
- Kruk i lis – schlebianie, mądry po szkodzie, z serem.
- Żaba i wół – chciał mu dorównać w wielkość, pękła, każdy chce być inny.
- Dwa muły – jeden z owsem, drugi ze złotem, na niego napadają rabusie, pierwszy o urzędach, które nie przynoszą korzyści.
- Pieśń i wilk – o biedzie, ale wolnej, Mickiewicz to wykorzystał.
- Jałówka, koza i owca w spółce z lwem – podział na cztery części.
- Biesagi – Jowisz pyta o błędy podczas stwarzania, zwierzęta, wymawiają innym, co dla nich najbrzydsze, człowiek najgorszy, biesag z tyłu nasze przywary, z przodu innych.
- Jaskółka i ptaszki – mądra, obyta w świecie, radzi wyjeść ziarna, powyrywać źdźbła, jak Trojanie powpadali w sieć, słuchamy, tylko naszych przeczuć.
- Mysz domowa i mysz polna – strach u bogatej mieszczki.
- Wilk i jagnię – mocniejszy zawsze ma rację, gwałt oparty na prawie.
- Człowiek i jego wizerunek – laluś, zwierciadło szkaluje, chowa się w lesie przed lustrami, zły na strugę, ?.
- Smok o wielu głowach i smok o wielu ogonach – Niemiec każdy elektorat ma swoją armię (każda głowa w inną stronę) i basza jedną wielką armię (jedna głowa – jeden kierunek, większe zniszczenia).
- Złodzieje i osioł – dwóch złodziei bije się o osła, trzeci korzysta, czwarty godzi.
- Symonides ostrzeżony przez bogów – miał sławić atletę, ród nieznany, na biesiadę, Kastor i Polluks przestrzegają go, że dom się zawali.
- Śmierć i nieszczęśliwy człowiek – jak zobaczył śmierć, wolał starość i choroby.
- Śmierć i drwal – zmęczony wzywa śmierć, żeby pomogła mu chrust dźwignąć.
- Kawaler średniego wieku i dwie kochanki – czarne i białe włosy.
- Lis i bocian – lis zaprosił bociana na obiad, postawił się, zupa w płaskim talerzu, rewizyta, jadło w dzbanie o wąskim otworze.
- Dziecko i bakałarz – malec w wodę, bakałarz kazanie.
- Kogut i perła – jak nieukowi zwój rękopisu.
- Szerszenie i pszczoły – przed sądem osy (u Jabłonowskiego odwrotnie).
- Dąb i trzcina – spór, kto jest silniejszy.
II. Księga.
- Przeciwko wybrednym krytykom – bajka to też poezja, udoskonalenie.
- Rada szczurów – kot Gryzipołć, kto zawiesi mu dzwonek, do pracy brak rąk.
- Małpa sędzią w procesie wilka z lisem – obaj ukarani.
- Dwa buhaje i żaba – kłótnia byków o łąkę na mokradła, nieszczęście dla żab.
- Nietoperz i dwie łaski – uszedł łasicom i ptakom.
- Ptak raniony strzałą – człowiek nie potrafi żyć w zgodzie.
- Wyżlica i sąsiadka – u Jabłonowskiego motyw rozwinięty.
- Orzeł i chrabąszcz – chrabąszcz z zemsty za królika-kuma wyrzucił dwukrotnie z gniazda jaja orlicy, za trzecim razem jaja na łonie Jowisza, chrabąszcz uwalał płaszcz boga łajnem, jajka zniszczone po raz trzeci.
- Lew i mucha – mucha pokonała lwa i wpadła w sieć pojęczą, olbrzymi tego świata.
- Osioł z ładunkiem gąbek i osioł z solą – w wodzie z gąbkami, by się utopił, sól się rozpuściła.
- Lew i szczur – lew darował życie szczurom, ten przegrał siatkę.
- Gołąb i mrówka – gołąb mrówce, ugryzła człowieka z łukiem w piętę.
- Astrolog wpada do studni – szarlatani, nie potrafią przewidzieć przyszłości.
- Zając i żaby – tchórz spotyka żaby, które przed nim uciekają.
- Kogut i lis – podstęp – ugoda z kurami, kogut – charty podpisać umowę.
- Kruk naśladuje orła – najtłustszego barana chce ucapić, w wełnie szpony, pasterz go do klatki
- Paw skarży się Junonie – zazdrości śpiewu słowikowi.
- Kotka zamieniona w kobietę – siła natury.
- Lew i osioł na łowach – osioł ryczy, lew zabija.
- Ezop wyjaśnia testament.
III. Księga.
- Młynarz, syn jego i osioł – krytyka sposobów podróżowania.
- Członki i żołądek – bunt członków.
- Wilk pasterzem – przebrał się za pasterza, chciała przemówić – zaryczał.
- Żaby proszą o króla – dostały jednego, Jowisz ostrzega, że gorzej może być.
- Lis i kozioł – wpadli do studni.
- Orlica, maciora i kotka – razem w spróchniałym dębie, kotka intryguje.
- Pijak i jego żona – chciała go przestraszyć, że jest w piekle z głodu, zapytał o trunek.
- Podagra i pająk – posłani do ludzi przez Belzebuba, on do pałacu, ona do chaty, obojgu źle, zamienili się.
- Wilk i bocian – wilk dusi się kością, bocian mu pomaga, bez zapłaty.
- Lew powołany przez człowieka.
- Lis i winogrona – głodny, nie mógł doskoczyć.
- Łabędź i kucharz – raz pomylił go z gęsią, ten łagodny lament.
- Wilki i owce – pokój, zdrada wilków.
- Lew w starości.
- Filomela i Prokne – słowik i w odwiedziny jaskółka, ona zapomniała w przeszłości.
- Żona utonęła – mąż jej szukał.
- Łasica w spiżarni – chuda po chorobie.
- Kot i stary szczur – podstęp i przestroga szczura, udanie martwego, wąha.
IV. Księga.
- Lew zakochany – do panny de Sevigne, podstęp teścia – zęby i pazury.
- Pasterz i morze – sprzedał stado, towar i statek na dno, wróbel w garści.
- Mucha i mrówka – która ważniejsza, przechwałki muchy (pałace), mrówka bogata zimą.
- Ogrodnik i pan – polowanie na zająca, straty.
- Osioł i piesek – na siłę wdzięk.
- Bitwa szczurów i łasic – klęska szczurów.
- Małpa i delfin – u Jabłonowskiego.
- Człowiek i bożek drewniany – w środku miał złoto.
- Sójka, przybrana w pióra pawie – wyśmiana przez pawie, wygnana z domu.
- Wielbłąd i kij pływający – oswojenie a zmniejszenie strachu.
- Żaba i szczur – chciała go wciągnąć do wody, złapała ich kania.
- Haracz zwierząt dla Aleksandra – ograbione przez lwa, dla lwa.
- Zemsta konia nad jeleniem – usidlenie przez człowieka.
- Lis i popiersie – możni i chwalący ich tłum bałwochwalczy.
- Wilk, koza i koźlę – próba oszukania koźlęcia.
- Wilk, matka i dziecię – straszyła dziecko wilkiem, zabili go.
- Słowo Sokratesa – budowa domu i życzliwie-nieżyczliwi „przyjaciele”.
- Starzec i jego synowie – prób złamania witek – „w spójni siła”.
- Wyrocznia i bezbożnik – próba oszukania Apollina (wróbel martwy czy żywy).
- Skąpiec traci swój skarb – zakopany w ziemi, nocami się nim cieszył.
- Oko pańskie 0 zabity jeleń w oborze.
- Skowronek z pisklętami i rolnik – ucieczka ze zboża, gdy rolnik z rodziną, a nie z przyjaciółmi i krewnymi, przyjdzie.
V. Księga.
- Drwal i Merkury – każde dzieło wymaga skaz, zgubił siekierę drewnianą.
- Garnek gliniany i garnek żelazny – na wędrówkę, zły towarzysz.
- Rybka i rybak – „jedno «masz» więcej warte niż dwa «będzie twoje»”.
- Uszy zająca – lew wygnał wszystkich z rogami, zając też ucieka.
- Lis kusy – moda na ogony.
- Starucha i dziewki – zabiły koguta, bo za wcześnie piał, starucha budzi je w nocy.
- Satyr i pielgrzym – pielgrzym zimno i gorąco z ust (ręce i zupy).
- Koń i wilk – wilk chciał konia podejść udając medyka, koń uderzył go kopytem.
- Rolnik i jego synowie – praca to „skarb”.
- Góra w połogu – urodziła w bólach mysz.
- Szczęście i dziecko – dziecko śpiące na brzegu studni, zdrowy dzięki szczęściu.
- Doktorzy – Tym-Lepiej, Tym-Gorzej.
- Kura złote jaja znosząca – człowiek ją zabił, w środku nic nie znalazł.
- Osioł niosący relikwie – chlubił się, że mu się kłaniają.
- Jeleń i winogrady – ukryły go, a on zaczął je jeść i psy go dopadły.
- Wąż i pilnik – głodny chciał zjeść mocniejszego.
- Zając i kuropatwa – zając zginął od psów, kuropatwa pewna siebie od jastrzębia.
- Orzeł i sowa – ugoda, sowa chwali dzieci, orzeł zjada „potworki szkaradne”.
- Lwie przygotowania do wojny – korzysta nawet z osła (trębacz) i zająca (kurier).
- Niedźwiedź i dwaj kompanowie – niedźwiedzia skóra na żyjącym.
- Osioł w lwiej skórze – wszyscy się go bali, dopóki nie wylazło na wierzch jego ucho.
VI. Księga.
- Pasterz i lew – zadania bajki: bawić i uczyć.
- Lew i myśliwy – ucieczka.
- Febus i Boreasz – kto ściągnie płaszcz z człowieka, Febus.
- Jowisz i dzierżawca – chciał rządzić klimatem, Opatrzność wie lepiej, co dobre.
- Kogut, kot i myszka – pozory mylą.
- Lis, małpa i zwierzęta – lew zmarł, wybór nowego króla: małpa, podstęp lisa, niewielu godnych korony.
- Muł chełpiący się rodowodem – u prałata, u lekarza i u młynarza.
- Starzec i osioł – ucieczka przed zbirami, osioł nie ucieka, pan = wróg.
- Jeleń przeglądający się w wodzie – rogi piękne, nogi pożyteczne.
- Zając i żółw – w porę start ważniejszy niż szybkość.
- Osioł i jego panowie – ogrodnik, garbarz, węglarz, żaden się nie podobał.
- Słońce i żaby – wesele Słońca, troska żab o jego dzieci (wyschną wody).
- Chłop i żmija – chciał ją ratować, ożyła i zaatakowała, zabił ją.
- Lew i chory lis – dary lwu, lis: wejście, a gdzie wyjście?
- Ptasznik, jastrząb i skowronek – jastrząb złapał skowronka, a ptasznik jastrzębia.
- Koń i osioł – osioł prosił o pomoc w niesieniu juków, padł, koń musiał nieść całość.
- Pieśń puszczający zdobycz dla cienie – w wodzie.
- Woźnica, co ugrzązł w błocie.
- Szarlatan – w 10 lat nauczyć osła wymowy.
- Niezgoda – z Olimpu do komnat małżeńskich.
- Młoda wdowa – z początku rozpacz. Epilog – chwila oddechu.
Przedmowa – z 1678 r., drugi zbiór bajek. Do Pani de Montespan – faworyta Ludwika XIV. VII. Księga.
- Mór wśród zwierząt – najbardziej niewinny na przebłaganie bogów, lew, lis i wilk wybielają się.
- Zły ożenek.
- Szczur Anachoreta.
- Czapla – zbyt wybredna, w końcu głodna zjadła ślimaka.
- Panna – wybredna, w końcu wyszła za kulfona.
- Życzenie – ludzie: dostatek (złodzieje, podatek), ubóstwo, mądrość.
- Na dworze lwa – szczery niedźwiedź, pochlebstwa małpy i spryt lisa.
- Sępy i gołębie – źli powinni się wytępić.
- Landora i mucha – która popędzała konie.
- Mleczarka i dzban z mlekiem – liczenie pieniędzy spodziewanych.
- Proboszcz i nieboszczyk – liczył nie pieniądz za pochówek, trumna na niego spadła.
- Człowiek, goniący za fortuną i drugi, który śpi czekając na nią.
- Dwa koguty – wojna z przyjściem kokoszy, zwycięstwo i okrzyk – jastrząb.
- Niewdzięczność i niesprawiedliwość ludzka względem fortuny.
- Wróżki – uboga duże powodzenie.
- Kot, łaska i królik – łaska zajęła królikowi norę, sędzią kot – zjadł obie.
- Głowa i ogon żmii – ogon chciał iść pierwszy, wpadli w przepaść.
- Zwierzę na Księżycu.
VIII. Księga.
- Śmierć i starzec – „śmierć mądrego nie zaskoczy”, człowiek 100 lat i zaskoczony.
- Szewc i bankier – szewc szczęśliwy, zamienili się, szewc chce wesela, nie złota.
- Lew, wilk i lis 0 lew stary, wilk chciał obmówić lisa, ten mu dopiekł.
- Potęga bajek – do przyjaciela – ambasadora o pokój z Anglią.
- Człowiek i pchła – prosimy bogów o drobiazgi, np. zabicie pchły.
- Kobiety i sekret – mąż zniósł 100 jaj.
- Pieśń niosący obiad swemu panu – ulega zgrai.
- Żartowniś i ryby – pytał ryby o los druha (żart).
- Szczur i ostryga – zwiedza świat, do ostrygi głowę wsadza.
- Niedźwiedź i miłośnik ogrodów – przyjaciele, niedźwiedź odganiał muchy, zabił skałą miłośnika ogrodów.
- dwaj przyjciele.
- Wieprz, koza i baron – na sprzedaż, nie warto skarżyć się.
- Tyrzys i Amaranta – Dla Panny de Silleny (wykształcona, autorka).
- Pogrzeb lwicy – jeleń sie cieszy, sprytny, wykpił się (proroczy sen).
- Szczur i słoń – szczur chciał naśladować słonia (orszak).
- Horoskop.
- Osioł i pies – pies prosi o jedzenie, a potem osioł o obronę przed wilkiem.
- Basza i kupiec.
- Wartość wiedzy – biedny uczony i bogaty cymbał.
- Jowisz i pioruny – stworzyć nowych ludzi.
- Sokół i kapłon – kapłon nie chce iść do gospodarza, sokół go namawia.
- Kot i szczur – kot złapany w sidła, uwolnił go na obronę przed sową.
- Potok i rzeka – pielgrzymi utonęli w głębokiej rzece.
- Edukacja – Opas i Cezar (uczący się).
- Dwa psy i ośla padlina.
- Wilk i strzelec – strzelec pozabijał zwierzęta i zmarł, wilk przyszedł i się najadł.
IX. Księga.
- Nieuczciwy depozytor – autor także o złych ludziach, kupiec żelazo zostawił u sąsiada, szczur je zjadł, kupiec porwał syna sąsiada (sowa).
- Dwa gołąbki – jeden żądny przygód, sidła, jastrząb, a tego orzeł, ważniejsza miłość niż świat, nie warto jej dla niego tracić, autor stracił pasterkę.
- Małpa i lampart – lampart zachwala skórę, małpa błazenady.
- Żołądź i dynia – Maciej: dlaczego wielki dąb ma małe żołędzie?
- Uczeń, bakałarz i właściciel sadu – uczeń niszczy owoce, bakałarz wykład.
- Rzeźbiarz i posąg Jowisza – wystraszył się, lepsze złudzenia.
- Mysz zamieniona w dziewczynę – kapłan indyjski w 15-latkę, za szczurkiem.
- Błazen sprzedaje mądrość – łatwowierni.
- Ostryga i pieniacze – dwóch kłóci się o ostrygę, sędzia zjada, im po skorupce.
- wilk i chudy pies – pies wmówił wilkowi, że przytyje i wtedy wilk się naje.
- Nic zanadto – wszystko w miarę.
- Świeca woskowa.
- Jowisz i podróżny – obietnice bez pokrycia, zabity przez zbójców.
- Kot i lis – lis worek sposobów, kot jeden, ale skuteczny.
- Mąż, żona i złodziej – żona przestraszona złodziejem rzuca się w objęcia męża.
- Skarb i dwaj ludzie – sknera się powiesił po utracie skarbu na rzecz głodnego.
- Małpa i kot.
- Kania i słowik – głodny nie ma słuchu.
- Pasterz i trzoda.
X. Księga.
- Dwa szczury, lis i jajo – pisarka XVIII wieku pani de la Sabliere – Iryda (bogini tęczy), protektorka.
- Człowiek i wąż – człowiek chce zrobić dobrze i zabić węża, on chce wmówić, że to człowiek jest zły.
- Żółw i dwa kaczory – chciał zwiedzić świat, kaczki w lot, niebaczny spadł.
- Ryby i czapla – czapla do ryb, że gospodarz je wyłowi, „ukryje je” (w swoim żołądku).
- Zagrzebywacz i jego kum – ukradziony skarb sknery, sprytny odzyskał.
- Wilk i pasterze – skarga wielka za złe traktowanie go przez ludzi.
- Pająk i jaskółka – jaskółka wyjadła muchy, pająk zdechł.
- Kuropatwa i koguty.
- Pieśń, któremu uszy obcięto – martwił się, a podczas bójki brak słabości.
- Pasterz i król – Miłosć i Ambicja najgorsze.
- Ryby i pasterz grający na flecie – pieśń nic nie wskórała, sieć tak.
- Dwie papugi, król i jego syn – pierwsza papuga zabiła wróbelka, ją królewicz, matka papuga oczy królewicza, król prosi ją o powrót, oddalenie leczy rany.
- Lwica i niedźwiedzica – lwica stracił syna, żal i skarga na próżno.
- Dwaj wędrowcy i talizman.
- Króliki.
- Kupiec, szlachcic, pasterz i syn królewski.
XI. Księga.
- Lew – sułtan lampart, sierota-lwiątko, lis przeczuwa kłopoty.
- Bogowie chcą kształcić syna Jowiszowego.
- Chłop, pies i lis – lis narzeka, że nic upolować nie może, otwarty kurnik, pogrom, chłop zły na psa, każdy powinien swego doglądać.
- Sen mieszkańca Wschodu.
- Lew, małpa i dwa osły – lew chciał się obyczajowości nauczyć, małpa – dobro państwa, pyszne osły.
- Wilk i lis – lis wpadł do studni, zwiódł wilka serem i się wydostał.
- Chłop znad Dunaju.
- Starzec i trzech młodzieńców – sadził drzewo, ci się dziwili – jemu to nie posłuży.
- Myszy i sowa – obcięła im nóżki i tuczyła. Epilog – nowy rodzaj bajki.
Do księcia Burgundii – 12-letni wnuk Ludwika XIV, ostatnia księga 1694. XII. Księga.
- Towarzysze Ulissesa – opowieść o przemienieniu przez Kirke, lew nie chce odtrutki, miś też nie, wilk.
- Kot i dwa wróble – przyjaciele kot i wróbel, kot zjadł innego wróbla, posmakował mu i przyjaciel.
- Dusigrosz i małpa – na wyspie liczy pieniądze, małpa wrzuca je do morza.
- Dwie kozy – kłótnia, nie chcą się przepuścić na kładce, spadają do rzeki. O kotku i myszce – wstęp do następnej bajki.
- Stary kot i młoda myszka – obietnica, że przytyje, pewna siebie, starość nieubłagana.
- Chory jeleń – wielu „pocieszycieli” wyjadło mu trawę w pobliżu, zmarł z głodu.
- Nietoperz, krzak i nurek.
- Kłótnie psów, kotów i myszy.
- Wilk i lis – lis chciał być wilkiem, na dźwięk koguta zapomniał o tresurze.
- Rak i córka.
- Orzeł i sroka – on był po łowach, ona mu plotkuje, proponuje swoje usługi szpiegowskie.
- Król, kania i myśliwy – kania wbija szpony w nos króla…
- Lis, muchy i jeż – zranionego lisa opadły muchy.
- Miłość i Szaleństwo – bójka przy kościach.
- Kruk, gazela, żółw i szczur – pani de la Sabliere, znów jako Iryda.
- Las i drwal – drwal stracił siekierę, poprosił las o konar, obiecał, że użyje siekiery przeciw niemu.
- Lis, wilk i koń – chcieli podejść konia, ten uderzył wilka kopytem.
- Lis i indyki – na drzewie, zmęczył je hałasem i pospadały.
- Małpa.
- Scytyjski filozof.
- Słoń i małpa Jowiszowa – starcie słońca i nosorożca, małpa poseł do mrówek, dla bogów wszyscy są równi.
- Głupi i mądry.
- Lis angielski – wpływowa pani Harvey, wdowa po kanclerzu Anglii.
- Liga szczurów – myszka prosiła o pomoc szczury, uciekły.
- Dafnis i Alcymandura. Naśladowanie z Teokryta – pani Mesangere (córka pani de la Sabliere), wzgardziła miłościa Dafnisa, prosiła cień o przebaczenie.
- Rozjemnca, szpitalnik i samotnik – każdy szukał czego innego w Rzymie.