Molier, Świętoszek (Tartufe). Komedia w pięciu aktach

Molier, Świętoszek (Tartufe). Komedia w pięciu aktach, przeł. i oprac. Tadeusz Boy-Żeleński, wyd. 8 przejrzane, BN II 40, 1968. WSTĘP I. Jak poczęła się komedia „Świętoszek”? kulminacyjny punkt życia i twórczości Moliera. dwudziestoletni chłopiec z dobrego mieszczańskiego domu, od dziecka trawiony pasją do teatru, zakochał się w młodej aktorce, Magdalenie Bejart, i założył z nią teatr w Paryżu. Tea-trzyk bankrutuje. Molier puszcza się z młodą trupą, której rychło staje się głową, na prowincję i obiega ją przez kilkanaście lat.

Molier, Świętoszek (Tartufe). Komedia w pięciu aktach, przeł. i oprac. Tadeusz Boy-Żeleński, wyd. 8 przejrzane, BN II 40, 1968.

WSTĘP I.

  1. Jak poczęła się komedia „Świętoszek”?
  • kulminacyjny punkt życia i twórczości Moliera.
  • dwudziestoletni chłopiec z dobrego mieszczańskiego domu, od dziecka trawiony pasją do teatru, zakochał się w młodej aktorce, Magdalenie Bejart, i założył z nią teatr w Paryżu. Tea-trzyk bankrutuje. Molier puszcza się z młodą trupą, której rychło staje się głową, na prowincję i obiega ją przez kilkanaście lat. Rozgłos wędrownego teatrzyku rośnie; wreszcie otwiera Mo-lierowi drogę do Paryża, i to pod najlepszymi auspicjami: trupa debiutuje z powodzeniem przed samym królem. Molier miał wówczas lat trzydzieści sześć.
  • pierwsza nowość, z jaką wystąpi w Paryżu, będą „Pocieszne wykwintnisie”.
  1. „Pocieszne wykwintnisie”.
  • pierwsza tak ostra satyra, ośmieszenie sztuczności salonów literackich.
  • „Natręty” – ośmieszony typ dworskiego panka, złotego młodzieńca.
  • coraz większa liczba niechętnych Molierowi.
  1. Walka o „Szkołę żon”.
  • wielka popularność; wojna literacka, później moralna.
  • oskarżenie o niemoralność, żartowanie z wierzeń religijnych, ślub z Armandą Bejart, siostrą Magdaleny (w istocie córką).
  • z kampanii o „Szkołę żon” urodził się „Tartufe”, czyli „Świętoszek” – obłuda i nadużywanie rzekomych wartości moralnych do osobistych arcyświeckich celów. II.
  1. Wystawienie „Świętoszka” i walka o niego.
  • wystawienie: podczas uroczystości inauguracyjnych pałacu i ogrodów w Wersalu, świeżo stworzonych prze Ludwika XIV, 12 maja 1664 r. (trzy akty); burza pięcioletnia; król, któremu cenzorowie moralności dawali się we znaki, przyjął nowy utwór z zadowoleniem, brak łaski w oczach królowej-matki, Anny Austriackiej, śmiertelnie chorej ( powaga i dewocja).
  • na czele zgroszonych stanął Mgr. de Perefix, arcybiskup Paryża.  zakaz wystawiania „Świętoszka” publicznie.
  1. „Don Juan”.
  • 1665 r. pisany naprędce, by zapełnić lukę po zakazie wystawiania „Świętoszka”, romansowy temat zmienił się pod koniec sztuki w gryzący pamflet przeciw obłudzie; nowa odmiana świę-toszka; król milczał, bronić jawnie Moliera nie mógł.
  1. „Mizantrop”.
  • z goryczy powstał „Mizantrop”.
  • 5 sierpnia 1667 r. z pewnymi zmianami wystawienie „Świętoszka” – za pozwoleniem króla.
  1. Ostateczne zwycięstwo.
  • dopiero w 1669 r. „Świętoszek” zyskuje trwałe prawo do sceny. III.
  1. Podłoże „Świętoszka”. Życie religijne we Francji w XVII wieku.
  • olbrzymia ingerencja religii we wszystkie sfery życia w XVII wieku; Port Royal; nowe zakony.
  • obłuda religijna i libertynizm, ateizm. IV.
  1. Stosunek Moliera do swego tematu.
  • „religia natury”; naznaczenie obłudy.
  1. Stosunek przeciwników Moliera.
  • „Świętoszek” dziełem proroczym – Ludwik XIV stał się z wiekiem Orgonem. V.
  1. Zdobycze komedii Moliera.
  • „Świętoszek” szczyt geniuszu Moliera i jedno z najśmielszych czynów artystycznych.
  • z dawnej komedii, której celem było tylko bawić, mniej lub więcej wybrednie, Molier uczynił głębokie studium duszy ludzkiej.
  1. Głębia.
  • zabawa + nauka.
  • zacieranie granic pomiędzy komizmem a powagą życia.
  1. Komedia charakterów.
  • „Szkoła żon” – komedia obyczajowa i komedia charakterów.
  • „Świętoszek” – dalej komedia już nie sięgnie, ani u Moliera, ani u nikogo innego.
  • wpływy farsy francuskiej.
  1. Satyra.
  • satyra społeczna o najwyższej doniosłości. VI.
  1. Doniosłość społeczna satyry Moliera.
  • nowa potęga: zabijać śmiechem brzmiącym ze sceny.
  • epoka Moliera – zmaganie się ze sobą dwóch światów: nowoczesna myśl + aparat społeczny i naukowy niemal średniowieczny. VII.
  1. Źródła „Świętoszka”.
  • wątpliwe źródła (dość dalekie): satyra Regniera, komedia Aretina, nowela Boccaccia, romans Sorela „Peryander”, nowela Scarrona „Obłudnicy”, powiastka Barbadilla.
  • znaczenie „Prowincjonałek” Pascala.
  1. Jego przeobrażenia.
  • nieznana pierwotna postać „Świętoszka”.
  1. Akcja.
  • w żadnej komedii Moliera nie ma tak późnego zjawienia się głównej osobistości.

VIII.

  1. Artyzm „Świętoszka”.
  • genialne rysy komedii; świetna eskpozycja.
  • Tartufe jest bohaterem wyłącznie razem z Orgonem – szalbierstwo i zaślepienie.
  • szalbierze: Tartufe, pan Zgoda i niewidzialny Wawrzyniec.
  • zaślepienie, uczciwość i dobra wiara: Pani Pernelle i Orgon.
  • świeccy uczciwi: Elmira, dzieci Orgona, rozsądna Doryna i szlachetny Walery.
  • rzetelna pobożność: Kleant.

TEKST

  • przedmowa – marzec 1669 r., „komedia, która narobiła wiele hałasu i narażona była na długie prześladowania”, pobożnik a obłudnik.

  • pierwsze podanie – 1664 r., po pierwszym zakazie, o poparciu króla.

  • drugie podanie – 1667 r, król poza Paryżem.

  • trzecie podanie – 1669 r., po powrocie na scenę.

  • Osoby:

  • pani Pernelle – matka Orgona.

  • Orgon – mąż Elmiry.

  • Elmira – żona Orgona.

  • Damis – syn Orgona.

  • Marianna – córka Orgona.

  • Walery – zalotnik Marianny.

  • Kleant – szwagier Orgona.

  • Tartufe – świętoszek.

  • Doryna – pokojówka Marianny.

  • Ppan Zgoda – woźny.

  • oficer gwardii.

  • Flipota – służąca pani Pernelle.

  • Rzecz dzieje się w Paryżu, w domu Orgona.

I. AKT.

  1. scena – pani Pernelle, Elmira, Marianna, Kleant, Damis, Doryna, Flipota.
  • irytacja pani Pernelle.
  • pani Pernelle jest zachwycona Tartufe’em.
  • Damis mówi o jego obłudzie.
  • Doryna o jego zainteresowaniu Elmirą.
  • pani Pernelle mówi o sąsiadce Oroncie („świeci cnót obrazem”).
  • Doryna mówi o jej burzliwej młodości.
  • pani Pernelle wyjeżdża, uderza w policzek Flipotę, by ją pospieszyć.
  1. scena – Kleant, Doryna.
  • Doryna dopełnia obrazu sytuacji, o zachowaniu Orgona (gardzi dziećmi…), nie widzi świata poza Tartufe’em.
  1. scena – Elmira, Marianna, Damis, Kleant, Doryna.
  • Elmira odchodzi, gdy jej mąż się zbliża (chłodne stosunki).
  1. scena – Kleant, Damis, Doryna.
  • Damis martwi się o Mariannę i Walerego.
  1. scena – Orgon, Kleant, Doryna.
  • Orgon wypytuje Dorynę o zdarzenia w domu, interesuje go najbardziej Tartufe, nie przejął się chorobą żony.
  • Doryna: Tartufe „Chcąc odzyskać krew, co ją pani utraciła,/ Cztery lampeczki wina wypił na śniadanie”.
  • Orgon: „Biedaczek!”.
  1. scena – Orgon, Kleant.
  • Kleant krytykuje zaniedbywanie rodziny przez Orgona.
  • Orgon opisuje ideał – Tartufe’a, „przypadkowe” spotkanie, o zabiciu pchły.
  • Kleant jest racjonalistą, pobożnym, uczony, ale nie szarlatan, o dewocji, Kleant dopytuje się, czy Walery nadal jest narzeczonym Marianny.
  • Orgon o odwleczonym ślubie.
  • Kleant wypytuje o powody.
  • Orgon ukrywa się za murem niejasnych i wykrętnych odpowiedzi.

II. AKT.

  1. scena – Orgon, Marianna.
  • Orgon mówi o powinnościach dzieci i ich uległości.
  1. scena – Orgon, Marianna, Doryna, która wchodzi po cichu i staje niepostrzeżona za Orgo-nem.
  • Orgon informuje Mariannę o jej zamążpójściu.
  • Marianna jest zaskoczona, ale jeszcze nie rozpacza.
  • Doryna się wtrąca.
  • Orgon ją ucisza, wścieka się, chce ją uderzyć.
  1. scena – Marianna, Doryna.
  • Doryna pociesza Mariannę.
  • Marianna mówi o strachu, który czuje przed ojcem.
  • Doryna upewnia się, czy Walery i Marianna się kochają.
  • Marianna waha się między ukochanym a ojcem.
  • Doryna kpi.
  1. scena – Walery, Marianna, Doryna.
  • Walery właśnie usłyszał nowinę, jest zły, „radzi” ukochanej wyjść za Tartufe’a.
  • Marianna się zgadza.
  • Walery wyrzuca jej, że udawała miłość do niego.
  • Marianna mu wyrzuca, że zachęca ją do ślubu.
  • Walery chce wyjść, kilka razy zawraca.
  • Doryna się wtrąca, zatrzymuje Walerego, który udaje, że się jej opiera.
  • Mariannie jest przykro i chce wyjść.
  • Doryna i ją zatrzymuje.
  • Walery sądzi, że jego widok jest przykry Mariannie i idzie do wyjścia.
  • Doryna ich godzi, próbuje ich naprowadzić na jakiś plan.
  • Marianna ma się pozornie zgodzić na ślub, ma udać chorobę.
  • Walery ma się głośno domagać swoich praw.

III. AKT.

  1. scena – Damis i Doryna.
  • Damis jest zły na Tartufe’a.
  • Doryna go uspokaja.
  1. scena – Tartufe i Doryna.
  • Damis chowa się w przyległym gabinecie.
  • pojawia się Tartufe.
  • Tartufe chustką zakrywa dekolt Doryny.
  • Elmira doprasza się o rozmowę z Tartufe’em.
  • Tartufe się zgadza.
  1. scena – Elmira i Tartufe.
  • Tartufe troskliwie pyta o jej zdrowie, przysuwa się do niej, ściska jej palce, kładzie rękę na ko-lanach.
  • Elmira wypytuje go o ślub z Marianną.
  • Tartufe mówi, że to pomysł Orgona.
  • Damis słucha ich z gabinetu.
  • Tartufe mówi, że nie jest z kamienia, o miłości pochodzącej od Boga, wyznaje Elmirze miłość, „Będąc nabożnym, czy być człowiekiem przestałem?”.
  1. scena – Elmira, Damis, Tartufe..
  • wtrąca się Damis.
  • Elmira uspokaja wzburzonego pasierba.
  1. scena – Orgon, Elmira, Damis, Tartufe.
  • Damis oskarża Tartufe’a o próbę uwiedzenia Elmiry.
  1. scena – Orgon, Damis, Tartufe.
  • Orgon nie wierzy Damisowi.
  • Tartufe się przyznaje do winy, samobiczowanie.
  • Orgon oskarża Damisa o zdradę.
  • Tartufe korzy się przed Damisem, podsuwa Orgonowi, że jest ofiarą, klęka.
  • Orgon też klęka i się ściskają, ślub będzie jeszcze dzisiaj.
  • Damis odchodzi.
  1. scena – Orgon, Tartufe.
  • łaskawy Tarute „przebacza” Damisowi.
  • Orgon czyni Tartufe’a swoim spadkobiercą.

IV. AKT.

  1. scena – Kleant, Tartufe.
  • Kleant prosi Tartufe’a, żeby przekonał Orgona, by Damis wrócił do domu.
  • Tartufe odmawia.
  1. scena – Elmira, Marianna, Kleant, Doryna.
  • Doryna zwraca się o pomoc dla Marianny do Kleanta.
  1. scena – ciż sami i Orgon.
  • Marianna prosi ojca o odwołanie ślubu, odda mu majątek po matce i pójdzie do klasztoru.
  • Orgon nie słucha nikogo.
  • Elmira oskarża Tartufe’a o molestowanie jej.
  • Orgon mówi o „słabości” Elmiry do Damisa.
  • Elmira pyta, czy uwierzy jej, jeżeli to zobaczy, wysyła Dorynę po Tartufe’a.
  1. scena – Elmira, Orgon.
  • Elmira chowa Orgona pod stałoem, przypomina, że to jego wina i nie może być później na nią zły za jej zachowanie.
  1. scena – Tartufe, Elmira i Orgon pod stołem.
  • Tartufe jest początkowo nieufny, ale po chwili znów wyznaje jej miłość.
  • Elmira udaje, że ma skrupuły przed Bogiem.
  • Tartufe ją uspokaja, co chyba najbardziej pogrąża go w oczach Orgona.
  • Elmira kaszle, by zwrócić na siebie uwagę Orgona, ale ten nie reaguje.
  • Elmira podkreśla, że to wina Orgona.
  • Tartufe zrzuca maskę.
  • Elmira denerwuje się, czy Orgon ich nie zaskoczy.
  • Tartufe mówi, że Orgon jest tak zaślepiony, że uwierzy we wszystko, co Tartufe mu powie.
  • Elmira mimo to wysyła Tartufe’a, by sprawdził, czy gdzieś się nie czai Orgon.
  1. scena – Orgon, Elmira.
  • Orgon się wścieka.
  • Elmira chce, by znów ukrył się pod stołem i posłuchał dalej.
  1. scena – Tartufe, Elmira, Orgon.
  • Tartufe nie zauważa Orgona i dalej klaruje Elmirze.
  • Orgon się ujawnia i wyrzuca z domu Tartufe’a.
  • Tartufe próbuje się bronić, grozi, twierdzi, że należy do niego.
  1. scena – Elmira, Orgon.
  • Elmira wypytuje Orgona, o co chodzi.
  • Orgon uczynił Tartufe’a nie tylko spadkobiercą, ale właścicielem majątku.

V. AKT.

  1. scena – Kleant, Orgon.
  • Kleant wstrzymuje Orgona.
  • Orgon podczas wojny domowej popierał króla, ale przyjął jakiś przedmiot od przyjaciela z przeciwnego obozu, Tartufe mu to ukradł – podejrzenie o zdradę.
  • Kleant zdaje sobie sprawę z powagi sytuacji, czyni wyrzuty szwagrowi – budująca tyrada.
  1. scena – Orgon, Kleant, Damis.
  • Orgon przyznaje sie że zrujnował rodzinę.
  • rodzina się jednak od niego nie odwraca, nie czyni mu wyrzutów.
  1. scena – pani Pernelle, Orgon, Elmira, Kleant, Marianna, Damis, Doryna.
  • pani Pernelle denerwuje Orgona (zachowuje się tak, jak on wcześniej), współczuje Tartu-fe’owi („Biedaczek!”).
  • rodzina zastanawia się, jak wybrnąć z tej sytuacji.
  1. scena – Orgon, pani Pernelle, Elmira, Marianna, Kleant, Damis, Doryna, pan Zgoda.
  • pan Zgoda jest kolejnym świętoszkiem, przysyła go Tartufe, Orgon i cała rodzina ma opuścić dom, bo Tartufe chce tu zamieszkać.
  1. scena – Orgon, pani, Pernelle, Elmira, Kleant, Marianna, Damis, Doryna.
  • pani Pernelle jest zaskoczona.
  1. scena – Walery, Orgon, pani Pernelle, Elmira, Kleant, Marianna, Damis, Doryna.
  • Walery przychodzi z pomocą, załatwia ucieczkę Orgona.
  1. scena – wchodzą Tartufe i oficer gwardii.
  • Tartufe każe zabrać Orgona do więzienia.
  • nagle się okazuje, że oficer przyszedł po Tartufe’a.
  • wszyscy się cieszą.
  1. scena – pani Pernelle, Orgon, Elmira, Marianna, Kleant, Walery, Damis i Doryna.
  • Kleant radzi Orgonowi podziękować Bogu za szczęśliwe rozwiązanie sprawy.
  • Orgon planuje ślub Marianny ze stałym i wiernym Walerym.