Molier, Świętoszek (Tartufe). Komedia w pięciu aktach
Molier, Świętoszek (Tartufe). Komedia w pięciu aktach, przeł. i oprac. Tadeusz Boy-Żeleński, wyd. 8 przejrzane, BN II 40, 1968. WSTĘP I. Jak poczęła się komedia „Świętoszek”? kulminacyjny punkt życia i twórczości Moliera. dwudziestoletni chłopiec z dobrego mieszczańskiego domu, od dziecka trawiony pasją do teatru, zakochał się w młodej aktorce, Magdalenie Bejart, i założył z nią teatr w Paryżu. Tea-trzyk bankrutuje. Molier puszcza się z młodą trupą, której rychło staje się głową, na prowincję i obiega ją przez kilkanaście lat.
Molier, Świętoszek (Tartufe). Komedia w pięciu aktach, przeł. i oprac. Tadeusz Boy-Żeleński, wyd. 8 przejrzane, BN II 40, 1968.
WSTĘP I.
- Jak poczęła się komedia „Świętoszek”?
- kulminacyjny punkt życia i twórczości Moliera.
- dwudziestoletni chłopiec z dobrego mieszczańskiego domu, od dziecka trawiony pasją do teatru, zakochał się w młodej aktorce, Magdalenie Bejart, i założył z nią teatr w Paryżu. Tea-trzyk bankrutuje. Molier puszcza się z młodą trupą, której rychło staje się głową, na prowincję i obiega ją przez kilkanaście lat. Rozgłos wędrownego teatrzyku rośnie; wreszcie otwiera Mo-lierowi drogę do Paryża, i to pod najlepszymi auspicjami: trupa debiutuje z powodzeniem przed samym królem. Molier miał wówczas lat trzydzieści sześć.
- pierwsza nowość, z jaką wystąpi w Paryżu, będą „Pocieszne wykwintnisie”.
- „Pocieszne wykwintnisie”.
- pierwsza tak ostra satyra, ośmieszenie sztuczności salonów literackich.
- „Natręty” – ośmieszony typ dworskiego panka, złotego młodzieńca.
- coraz większa liczba niechętnych Molierowi.
- Walka o „Szkołę żon”.
- wielka popularność; wojna literacka, później moralna.
- oskarżenie o niemoralność, żartowanie z wierzeń religijnych, ślub z Armandą Bejart, siostrą Magdaleny (w istocie córką).
- z kampanii o „Szkołę żon” urodził się „Tartufe”, czyli „Świętoszek” – obłuda i nadużywanie rzekomych wartości moralnych do osobistych arcyświeckich celów. II.
- Wystawienie „Świętoszka” i walka o niego.
- wystawienie: podczas uroczystości inauguracyjnych pałacu i ogrodów w Wersalu, świeżo stworzonych prze Ludwika XIV, 12 maja 1664 r. (trzy akty); burza pięcioletnia; król, któremu cenzorowie moralności dawali się we znaki, przyjął nowy utwór z zadowoleniem, brak łaski w oczach królowej-matki, Anny Austriackiej, śmiertelnie chorej ( powaga i dewocja).
- na czele zgroszonych stanął Mgr. de Perefix, arcybiskup Paryża. zakaz wystawiania „Świętoszka” publicznie.
- „Don Juan”.
- 1665 r. pisany naprędce, by zapełnić lukę po zakazie wystawiania „Świętoszka”, romansowy temat zmienił się pod koniec sztuki w gryzący pamflet przeciw obłudzie; nowa odmiana świę-toszka; król milczał, bronić jawnie Moliera nie mógł.
- „Mizantrop”.
- z goryczy powstał „Mizantrop”.
- 5 sierpnia 1667 r. z pewnymi zmianami wystawienie „Świętoszka” – za pozwoleniem króla.
- Ostateczne zwycięstwo.
- dopiero w 1669 r. „Świętoszek” zyskuje trwałe prawo do sceny. III.
- Podłoże „Świętoszka”. Życie religijne we Francji w XVII wieku.
- olbrzymia ingerencja religii we wszystkie sfery życia w XVII wieku; Port Royal; nowe zakony.
- obłuda religijna i libertynizm, ateizm. IV.
- Stosunek Moliera do swego tematu.
- „religia natury”; naznaczenie obłudy.
- Stosunek przeciwników Moliera.
- „Świętoszek” dziełem proroczym – Ludwik XIV stał się z wiekiem Orgonem. V.
- Zdobycze komedii Moliera.
- „Świętoszek” szczyt geniuszu Moliera i jedno z najśmielszych czynów artystycznych.
- z dawnej komedii, której celem było tylko bawić, mniej lub więcej wybrednie, Molier uczynił głębokie studium duszy ludzkiej.
- Głębia.
- zabawa + nauka.
- zacieranie granic pomiędzy komizmem a powagą życia.
- Komedia charakterów.
- „Szkoła żon” – komedia obyczajowa i komedia charakterów.
- „Świętoszek” – dalej komedia już nie sięgnie, ani u Moliera, ani u nikogo innego.
- wpływy farsy francuskiej.
- Satyra.
- satyra społeczna o najwyższej doniosłości. VI.
- Doniosłość społeczna satyry Moliera.
- nowa potęga: zabijać śmiechem brzmiącym ze sceny.
- epoka Moliera – zmaganie się ze sobą dwóch światów: nowoczesna myśl + aparat społeczny i naukowy niemal średniowieczny. VII.
- Źródła „Świętoszka”.
- wątpliwe źródła (dość dalekie): satyra Regniera, komedia Aretina, nowela Boccaccia, romans Sorela „Peryander”, nowela Scarrona „Obłudnicy”, powiastka Barbadilla.
- znaczenie „Prowincjonałek” Pascala.
- Jego przeobrażenia.
- nieznana pierwotna postać „Świętoszka”.
- Akcja.
- w żadnej komedii Moliera nie ma tak późnego zjawienia się głównej osobistości.
VIII.
- Artyzm „Świętoszka”.
- genialne rysy komedii; świetna eskpozycja.
- Tartufe jest bohaterem wyłącznie razem z Orgonem – szalbierstwo i zaślepienie.
- szalbierze: Tartufe, pan Zgoda i niewidzialny Wawrzyniec.
- zaślepienie, uczciwość i dobra wiara: Pani Pernelle i Orgon.
- świeccy uczciwi: Elmira, dzieci Orgona, rozsądna Doryna i szlachetny Walery.
- rzetelna pobożność: Kleant.
TEKST
przedmowa – marzec 1669 r., „komedia, która narobiła wiele hałasu i narażona była na długie prześladowania”, pobożnik a obłudnik.
pierwsze podanie – 1664 r., po pierwszym zakazie, o poparciu króla.
drugie podanie – 1667 r, król poza Paryżem.
trzecie podanie – 1669 r., po powrocie na scenę.
Osoby:
pani Pernelle – matka Orgona.
Orgon – mąż Elmiry.
Elmira – żona Orgona.
Damis – syn Orgona.
Marianna – córka Orgona.
Walery – zalotnik Marianny.
Kleant – szwagier Orgona.
Tartufe – świętoszek.
Doryna – pokojówka Marianny.
Ppan Zgoda – woźny.
oficer gwardii.
Flipota – służąca pani Pernelle.
Rzecz dzieje się w Paryżu, w domu Orgona.
I. AKT.
- scena – pani Pernelle, Elmira, Marianna, Kleant, Damis, Doryna, Flipota.
- irytacja pani Pernelle.
- pani Pernelle jest zachwycona Tartufe’em.
- Damis mówi o jego obłudzie.
- Doryna o jego zainteresowaniu Elmirą.
- pani Pernelle mówi o sąsiadce Oroncie („świeci cnót obrazem”).
- Doryna mówi o jej burzliwej młodości.
- pani Pernelle wyjeżdża, uderza w policzek Flipotę, by ją pospieszyć.
- scena – Kleant, Doryna.
- Doryna dopełnia obrazu sytuacji, o zachowaniu Orgona (gardzi dziećmi…), nie widzi świata poza Tartufe’em.
- scena – Elmira, Marianna, Damis, Kleant, Doryna.
- Elmira odchodzi, gdy jej mąż się zbliża (chłodne stosunki).
- scena – Kleant, Damis, Doryna.
- Damis martwi się o Mariannę i Walerego.
- scena – Orgon, Kleant, Doryna.
- Orgon wypytuje Dorynę o zdarzenia w domu, interesuje go najbardziej Tartufe, nie przejął się chorobą żony.
- Doryna: Tartufe „Chcąc odzyskać krew, co ją pani utraciła,/ Cztery lampeczki wina wypił na śniadanie”.
- Orgon: „Biedaczek!”.
- scena – Orgon, Kleant.
- Kleant krytykuje zaniedbywanie rodziny przez Orgona.
- Orgon opisuje ideał – Tartufe’a, „przypadkowe” spotkanie, o zabiciu pchły.
- Kleant jest racjonalistą, pobożnym, uczony, ale nie szarlatan, o dewocji, Kleant dopytuje się, czy Walery nadal jest narzeczonym Marianny.
- Orgon o odwleczonym ślubie.
- Kleant wypytuje o powody.
- Orgon ukrywa się za murem niejasnych i wykrętnych odpowiedzi.
II. AKT.
- scena – Orgon, Marianna.
- Orgon mówi o powinnościach dzieci i ich uległości.
- scena – Orgon, Marianna, Doryna, która wchodzi po cichu i staje niepostrzeżona za Orgo-nem.
- Orgon informuje Mariannę o jej zamążpójściu.
- Marianna jest zaskoczona, ale jeszcze nie rozpacza.
- Doryna się wtrąca.
- Orgon ją ucisza, wścieka się, chce ją uderzyć.
- scena – Marianna, Doryna.
- Doryna pociesza Mariannę.
- Marianna mówi o strachu, który czuje przed ojcem.
- Doryna upewnia się, czy Walery i Marianna się kochają.
- Marianna waha się między ukochanym a ojcem.
- Doryna kpi.
- scena – Walery, Marianna, Doryna.
- Walery właśnie usłyszał nowinę, jest zły, „radzi” ukochanej wyjść za Tartufe’a.
- Marianna się zgadza.
- Walery wyrzuca jej, że udawała miłość do niego.
- Marianna mu wyrzuca, że zachęca ją do ślubu.
- Walery chce wyjść, kilka razy zawraca.
- Doryna się wtrąca, zatrzymuje Walerego, który udaje, że się jej opiera.
- Mariannie jest przykro i chce wyjść.
- Doryna i ją zatrzymuje.
- Walery sądzi, że jego widok jest przykry Mariannie i idzie do wyjścia.
- Doryna ich godzi, próbuje ich naprowadzić na jakiś plan.
- Marianna ma się pozornie zgodzić na ślub, ma udać chorobę.
- Walery ma się głośno domagać swoich praw.
III. AKT.
- scena – Damis i Doryna.
- Damis jest zły na Tartufe’a.
- Doryna go uspokaja.
- scena – Tartufe i Doryna.
- Damis chowa się w przyległym gabinecie.
- pojawia się Tartufe.
- Tartufe chustką zakrywa dekolt Doryny.
- Elmira doprasza się o rozmowę z Tartufe’em.
- Tartufe się zgadza.
- scena – Elmira i Tartufe.
- Tartufe troskliwie pyta o jej zdrowie, przysuwa się do niej, ściska jej palce, kładzie rękę na ko-lanach.
- Elmira wypytuje go o ślub z Marianną.
- Tartufe mówi, że to pomysł Orgona.
- Damis słucha ich z gabinetu.
- Tartufe mówi, że nie jest z kamienia, o miłości pochodzącej od Boga, wyznaje Elmirze miłość, „Będąc nabożnym, czy być człowiekiem przestałem?”.
- scena – Elmira, Damis, Tartufe..
- wtrąca się Damis.
- Elmira uspokaja wzburzonego pasierba.
- scena – Orgon, Elmira, Damis, Tartufe.
- Damis oskarża Tartufe’a o próbę uwiedzenia Elmiry.
- scena – Orgon, Damis, Tartufe.
- Orgon nie wierzy Damisowi.
- Tartufe się przyznaje do winy, samobiczowanie.
- Orgon oskarża Damisa o zdradę.
- Tartufe korzy się przed Damisem, podsuwa Orgonowi, że jest ofiarą, klęka.
- Orgon też klęka i się ściskają, ślub będzie jeszcze dzisiaj.
- Damis odchodzi.
- scena – Orgon, Tartufe.
- łaskawy Tarute „przebacza” Damisowi.
- Orgon czyni Tartufe’a swoim spadkobiercą.
IV. AKT.
- scena – Kleant, Tartufe.
- Kleant prosi Tartufe’a, żeby przekonał Orgona, by Damis wrócił do domu.
- Tartufe odmawia.
- scena – Elmira, Marianna, Kleant, Doryna.
- Doryna zwraca się o pomoc dla Marianny do Kleanta.
- scena – ciż sami i Orgon.
- Marianna prosi ojca o odwołanie ślubu, odda mu majątek po matce i pójdzie do klasztoru.
- Orgon nie słucha nikogo.
- Elmira oskarża Tartufe’a o molestowanie jej.
- Orgon mówi o „słabości” Elmiry do Damisa.
- Elmira pyta, czy uwierzy jej, jeżeli to zobaczy, wysyła Dorynę po Tartufe’a.
- scena – Elmira, Orgon.
- Elmira chowa Orgona pod stałoem, przypomina, że to jego wina i nie może być później na nią zły za jej zachowanie.
- scena – Tartufe, Elmira i Orgon pod stołem.
- Tartufe jest początkowo nieufny, ale po chwili znów wyznaje jej miłość.
- Elmira udaje, że ma skrupuły przed Bogiem.
- Tartufe ją uspokaja, co chyba najbardziej pogrąża go w oczach Orgona.
- Elmira kaszle, by zwrócić na siebie uwagę Orgona, ale ten nie reaguje.
- Elmira podkreśla, że to wina Orgona.
- Tartufe zrzuca maskę.
- Elmira denerwuje się, czy Orgon ich nie zaskoczy.
- Tartufe mówi, że Orgon jest tak zaślepiony, że uwierzy we wszystko, co Tartufe mu powie.
- Elmira mimo to wysyła Tartufe’a, by sprawdził, czy gdzieś się nie czai Orgon.
- scena – Orgon, Elmira.
- Orgon się wścieka.
- Elmira chce, by znów ukrył się pod stołem i posłuchał dalej.
- scena – Tartufe, Elmira, Orgon.
- Tartufe nie zauważa Orgona i dalej klaruje Elmirze.
- Orgon się ujawnia i wyrzuca z domu Tartufe’a.
- Tartufe próbuje się bronić, grozi, twierdzi, że należy do niego.
- scena – Elmira, Orgon.
- Elmira wypytuje Orgona, o co chodzi.
- Orgon uczynił Tartufe’a nie tylko spadkobiercą, ale właścicielem majątku.
V. AKT.
- scena – Kleant, Orgon.
- Kleant wstrzymuje Orgona.
- Orgon podczas wojny domowej popierał króla, ale przyjął jakiś przedmiot od przyjaciela z przeciwnego obozu, Tartufe mu to ukradł – podejrzenie o zdradę.
- Kleant zdaje sobie sprawę z powagi sytuacji, czyni wyrzuty szwagrowi – budująca tyrada.
- scena – Orgon, Kleant, Damis.
- Orgon przyznaje sie że zrujnował rodzinę.
- rodzina się jednak od niego nie odwraca, nie czyni mu wyrzutów.
- scena – pani Pernelle, Orgon, Elmira, Kleant, Marianna, Damis, Doryna.
- pani Pernelle denerwuje Orgona (zachowuje się tak, jak on wcześniej), współczuje Tartu-fe’owi („Biedaczek!”).
- rodzina zastanawia się, jak wybrnąć z tej sytuacji.
- scena – Orgon, pani Pernelle, Elmira, Marianna, Kleant, Damis, Doryna, pan Zgoda.
- pan Zgoda jest kolejnym świętoszkiem, przysyła go Tartufe, Orgon i cała rodzina ma opuścić dom, bo Tartufe chce tu zamieszkać.
- scena – Orgon, pani, Pernelle, Elmira, Kleant, Marianna, Damis, Doryna.
- pani Pernelle jest zaskoczona.
- scena – Walery, Orgon, pani Pernelle, Elmira, Kleant, Marianna, Damis, Doryna.
- Walery przychodzi z pomocą, załatwia ucieczkę Orgona.
- scena – wchodzą Tartufe i oficer gwardii.
- Tartufe każe zabrać Orgona do więzienia.
- nagle się okazuje, że oficer przyszedł po Tartufe’a.
- wszyscy się cieszą.
- scena – pani Pernelle, Orgon, Elmira, Marianna, Kleant, Walery, Damis i Doryna.
- Kleant radzi Orgonowi podziękować Bogu za szczęśliwe rozwiązanie sprawy.
- Orgon planuje ślub Marianny ze stałym i wiernym Walerym.