Krzysztof Niemirycz, Bajki Ezopowe
Krzysztof Niemirycz, Bajki Ezopowe, oprac. Stanisław Furmanik, BN I 164, 1957. WSTĘP I. O Krzysztofie Nemiryczu. brak informacji o Niemiryczu, Brückner – „ze znanego rodu ariańskiego”, z Czerniechowa, Stefan i babka Krzysztofa, bunt Chmielnickiego ucieczka, ślub Stefana z Gryzeldą Wila-nówną Krzysztof, ojciec wierny podczas potopu Janowi Kazimierzowi. 1658 r. uchwała wydalająca arian, emigracja do Niemiec. Krzysztof ok. 1646 r., studia we Frankfurcie nad Odrą, łacina, francuski, niemiecki (włoski i greka?
Krzysztof Niemirycz, Bajki Ezopowe, oprac. Stanisław Furmanik, BN I 164, 1957.
WSTĘP I. O Krzysztofie Nemiryczu.
- brak informacji o Niemiryczu, Brückner – „ze znanego rodu ariańskiego”, z Czerniechowa, Stefan i babka Krzysztofa, bunt Chmielnickiego ucieczka, ślub Stefana z Gryzeldą Wila-nówną Krzysztof, ojciec wierny podczas potopu Janowi Kazimierzowi.
- 1658 r. uchwała wydalająca arian, emigracja do Niemiec.
- Krzysztof ok. 1646 r., studia we Frankfurcie nad Odrą, łacina, francuski, niemiecki (włoski i greka?), ślub z panną (?) Ożarowską, arianką, „Bajki” 1699 r., motyw „jednej damy” (Klime-ny), „Bajki” La Fontaine’a (wydawane 1668-1694), parafrazy Niemirycza musiały powstać wcześniej, dedykacja dopiero luty-marzec 1699 r. II. Niemirycz a La Fontaine.
- Niemirycz – twórczy, samodzielny, oryginalny akcent zawartości refleksyjnej, ekspresywność i plastyczność obrazu (w przeciwieństwie do La Fontaine’a). III. Historyczne znaczenie bajek La Fontaine’a.
- nowy obowiązujący wzór bajki (kształt artystyczny), zmiana myślenia – Kartezjusz „dzieło in-wencji to utwór poetycki”.
- brak sztywnych norm i reguł, treścią bajek prawda o człowieku (dotąd traktacik moralistyczny, dział prozy). IV. Forma wierszowa bajek Niemirycza.
- bajki Niemirycza – sylabiczne, wiersz ciągły, zmiennomiarowy, różne kombinacje rymów, ry-my niedokładne, często oparte na akcentach paroksytonicznych. V. Język Niemirycza.
- bajka ma charakter realistyczny, zatem język potoczny, codzienny. VI. Treść refleksyjna bajek Niemirycza.
- uczucia, namiętności prowadzą człowieka do wszelkiego rodzaju konfliktów, główne wady – głupota, siła panuje nad etyka i prawem.
- idee oświeceniowe.
TEKST BAJKI EZOPOWE
- [Dedykacja] – dla przyszłego króla polskiego Augusta II (ur. 1696), w zasadzei panegiryk na cześć panującego Augusta II, same dobra otrzymane od saksońskiego władcy, „bajki” do nauki języka polskiego .
- Przedmowa – naturalny styl, a nie sztuczny, wymyślny.
- Obserwacyja na wiersz wolny – to nie pójście na łatwiznę, nie wie, czy ktoś był przed nim.
- Kompliment do jednej damy – dla Klimeny, przez zwierzęta ukazane życia ludzkie.
- Osieł i pies – osioł zazdrości psu, że pan go pieści, naśladuje psa, pan na niego z kijem.
- Lis bez ogona – stracił w pułapce ogon, „nowa moda”, wyśmiany.
- Świerszcz i mrówka – zima, świerszcz ma pustki w spiżarni, mrówka mu nie pomoże.
- Małpa i delfin – podobne delfiny są bardzo miłe dla ludzi, delfin zabiera z tonącego statku małpkę (myli ją z chłopcem), puenta – lepiej milczeć niż głupio gadać.
- Podróżny i osieł – podróżny chciał zaoszczędzić i wypuścił osła na czyjąś łąkę, osioł uciekł.
- Szczur i żaba – szczur zaproszony przez żabę, która chce go utopić, łapie ich kania.
- Pies z sztuką mięsa – biegł nad wodą z mięsem, chciał złapać odbicie.
- Kozieł i lis – w studni, lis się uratował, mówi o cierpliwości.
- Żaba i wół – żabie spodobał się wół, chciała być taka sama, pękła..
- Dąb i trzcina – dąb się przechwala, że jest silniejszy, wiatr go łamie.
- Muł pyszny – u księcia w stajni, pyszny, zestarzał się, oddany młynarzowi.
- Dwie myszy – miejska ma dużo jedzenia, ale w strachu, polna uboga, ale ma spokój.
- Baranek i wilk – mocniejszy zawsze wygra, byle jaki pretekst (zmącona woda).
- Jupiter i zwierzęta – nadęte, najbardziej człowiek, patrzy, co ma lepszego od innych.
- Młodzieniec niemłody – szuka żony, 2 wdowy, wyrywają mu włosy, zrezygnował z ożenku.
- Lew kochający – zakochany w pasterce, ojciec zgodził się na ślub („Miłość wzgardzona jest mściwa”), pozbycie się pazurów i zębów, zabity, „Tak właśnie miłość z rozumu nas złupi”.
- Lew chory i liszka – wizytacje, lis – wiele śladów wchodzi, nic nie wychodzi.
- Kur i perła – po co głupiemu biblioteka, a kurze perła?
- Mucha i mrówka – mrówka nie ma skrzydeł, ale muchę ludzie źle traktują.
- Osy i pszczoły – osy napadły pszczoły, sąd przed szerszeniem, aluzja do Polski.
- Szalbierz – szalbierze cieszą się szacunkiem, miał z osłów wybrać rumaka, carpe diem.
- Członki i żołądek – bunt członków, po trzech dniach tracą siły.
- Fortuna i dzicię – dziecko zasnęło przy studni, Fortuna je budzi i przestrzega.
- Żaby chcą króla – Jowisz zsyła im drzewo, potem bociana.
- Jałowica, owca i koza w towarzystwie ze lwem – podział jelenia na części, wszystko dla lwa.
- Starzec – narzeka, przychodzi Śmierć, on udaje, że jej nie wzywał.
- Niezgoda – zawsze wyobrażenie złej, brzydkiej, szkodliwej.
- Koń i jeleń – koń pokłócił się z jeleniem, umówił się z człowiekiem, po zabiciu jelenia pozostał w niewoli.
- Orzeł i liszka – orzeł porywa lisiątka, zemsta lisicy: podpalenie gniazda, orlęta się duszą.
- Kotka przemieniona w białogłowę – pan modłami lub czarami zamienił kotkę w kobietę (Kli-menę), ślub, kocia natura – on jej o miłości, ona nasłuchuje myszy.
- Lew stary – zaatakowany przez dawnych poddanych.
- Kobuz i ptasznik – ptasznik łapie kobuza (sokoła) za ganienie za ptaszkiem.
- Skąpiec – zakopał w sadzie skarb, okradziony.
- Dwie suce – jedna, która miała się oszczenić, wyrugowała drugą z nory.
- Wilk i pies – głodny wilk na wolności i syty pies w niewoli.
- Dwóch chłopów i niedźwiedź – umówili się na skórę niedźwiedzia, jeden na drzewo, drugi umarły, niedźwiedź szeptał mu do ucha, żeby nie dzielić skóry na niedźwiedziu żyjącym.
- Kruk i liszka – kruk ma ser, liszka go zagaduje i ucieka z serem.
- Niedoperz, krogulec i łasica – nietoperz wmówił łasicy, że jest ptakiem, krogulcowi – że my-szą, wymknął sie obu.
- Wiatr i słońce – zakład, kto pierwszy z podróżnego zdejmie płaszcz, słońce więcej niż siła.
- Wróbel i słowik – wróbel chciałby śpiewać, dziwi się, że słowik w samotności żyje, słowik o Fi-lomeli.
- Konkluzyja – dość bajek, bo za dużo wykładów to źle.