Franciszek Ksawery Dmochowski, Sztuka rymotwórcza

Franciszek Ksawery Dmochowski, Sztuka rymotwórcza, oprac. Stanisław Pietraszko, BN I 158, 1956. WSTĘP motto: „Sztukę poetycką można określić jako zbiór przepisów naśladowania natury w spo-sób odpowiadający tym, dla których tworzy się to naśladowanie” (z Encyklopedii Diderota). I. W szkole „dobrego myślenia”. „Stanisław Konarski – na czele odrodzonej literatury polskiej” – opinia Dmochowskiego. szkoła Konarskiego wywarła duży wpływ na Dmochowskiego. Lata szkolne. ur. 2 grudnia 1762 r. w Oprawczykach (w województwie podlaskim).

Franciszek Ksawery Dmochowski, Sztuka rymotwórcza, oprac. Stanisław Pietraszko, BN I 158, 1956.

WSTĘP motto: „Sztukę poetycką można określić jako zbiór przepisów naśladowania natury w spo-sób odpowiadający tym, dla których tworzy się to naśladowanie” (z Encyklopedii Diderota).

I. W szkole „dobrego myślenia”.

  • „Stanisław Konarski – na czele odrodzonej literatury polskiej” – opinia Dmochowskiego.
  • szkoła Konarskiego wywarła duży wpływ na Dmochowskiego.
  1. Lata szkolne.
  • ur. 2 grudnia 1762 r. w Oprawczykach (w województwie podlaskim).
  • nauka u jezuitów, póżniej u pijarów (ośrodki pracy naukowej, ideologicznej), mając 16 lat, Dmochowski zostaje pijarem.
  • w 1741 r. Konarski otworzył kolegium szlacheckie  „zdrowa ideologia” (odcięcie się od ma-terializmu i scholastyki.
  • porzucenie metafizyki na rzecz logiki (najpewniejsza szkoła rozumu) i etyki (opracowanie no-wych cnót obywatelskich).
  1. Teoria literatury w szkole Konarskiego.
  • „O sztuce dobrego myślenia, bez którego dobrze mówić nie można” – teoria wymowy, wyda-na w 1767 r.
  • logika podstawą retoryki i poetyki, która nie jest już teorią poezji, a która uczy opisu i rozumie-nia utworów literackich, a nie pisania wierszy.
  • Konarski sam wybierał lektury, np. ostrzegał przed Seneką, wprowadził utwory Odrodzenia.
  1. Teatr szkolny pijarów.
  • głównie francuski klasycyzm – prekursorstwo.
  1. Wychowanie obywatelskie.
  • filozofia = sztuka życia.
  • w czasie Sejmu Wielkiego pijarzy pisali przemówienia sejmowe (konkretne, historyczne), brali udział w walce politycznej po stronie postępowej.

II. Literackie początki.

  1. „Gratulatio novi anna 1785” („Kolęda dla narodu na rok 1785).
  • satyry, katalog cnót i wad ludzkich.
  • wydane anonimowo.
  1. „List Sandomierzanki do Podolanki”.
  • pierwsza polemika w dziejach polskiej krytyki literackiej.
  • prawdopodobnie autorem jest Dmochowski.
  • krytyka „Podolan” Krajewskiego.
  1. tłumaczenie „Sądu Ostatecznego” Jounga.
  • Warszawa 1785 r.
  • zadedykowane Naruszewiczowi,
  • temat: nicość człowieka wobec Boga, wszystko się zmienia, kruchość bogactw.
  • Dmochowski cenił Jounga nie tylko jako moralistę, ale również za oryginalność.
  1. tłumaczenie „Myśli nocnych” Jounga.
  • 1798 r.
  • zadedykowane Krasickiemu.
  • temat: Rewolucja, na emigracji prechodzi kryzys swojego Oświecenia.
  1. przekład „Raju utraconego” Miltona.
  • historia walki szatana z Bogiem.
  1. satyry, np. „Orzeł i paw” (Stanisław August i Czartoryski).
  2. podręcznik „O cnotach towarzyskich i występkach im przeciwnych”.
  • 1787 r.
  1. Dmochowski uczył wymowy w Łomży, w Radomiu, ale nie udało mu się w Szkole Głównej.

III. Wśród poglądów literackich epoki.

  1. program poetycki (sformułowanie wytycznych dla nowej literatury):
  • walka z barokową beztreściowością, saskim panegirykiem, straganowym romansem.
  • postulat poznawczej i wychowawczej wartości literatury.
  1. dramat:
  • duże możliwości wychowawcze gatunku.
  • otwarcie w Warszawie pierwszej w Polsce sceny publicznej – 1765 r.
  • „Monitor” ogłasza szkic klasycystycznego kodeksu reguł dramatycznych:
  • trzy jedności.
  • zróżnicowanie między tragedię a komedią – na zasadzie różnic stanowych.
  • postulat prawdopodobieństwa.
  • dramat – umotywowany konflikt charakterów.
  1. Horacy.
  • najbliższy polskiemu Oświeceniu teoretyk i twórca starożytności
  • kult starożytnych autorów (Oświecenie = klasycyzm i pseudoklasycyzm).
  • powaga starożytnych teorii.
  • mitologia – popularna droga obrazowania itd.
  • klasyczne sztuki jako element politycznej ideologii.
  • klasycyzm i pseudoklasycyzm – spreczności w obozie klasycyzmu, w „Monitorze”:
  • ciągle żywe tradycje saskie (koncepty, panegiryzm).
  • brak jednej estetyki literackiej.
  • teza o naśladowaniu natury w sztuce.
  • odtwarzanie osobistych stanów duchowych  poglądy Karpińskiego  sentymentalizm.
  • odtwarzanie rzeczywistości.
  • te stany duchowe, które odpowiadają najwyższym wartościom, np. miękkość serca a su-rowość.
  • otwarcie furtki skrajnemu subiektywizmowi i irracjonalizmowi, brak antyrealizmu.
  • przeciwstawienie człowiek – świat.
  • związek człowiek + przyroda.
  • nasycenie obrazów uczuciem  skuteczność antyfeudalnej krytyki.
  • psychologiczny portret człowieka.
  1. Rokoko.
  • 1779 r. Józef Szymanowski „Listy o guście” – zarys estetyki rokoka.
  • ideał literatury:
  • „delikatne drażnienie zmysłów, subtelny erotyzm”.
  • „wdzięczna gładkość”.
  • „piękna natura” – to tylko kategoria estetyczna (np. u Dmochowskiego piękne = dobre).
  • wpływy „Encyklopedii” Diderota.
  1. Kołłątaj.
  • propagator klasycyzmu w sztukach plastycznych i literaturze.
  1. Rzewuski.
  • atak na literaturę Oświecenia.
  • swobody republikańskie.
  • walka z sukcesją tronu.
  • antyracjonalizm w filozofii.
  • fideizm w religii.
  • piętnował dworską poezję.
  1. Teoria paszkwilu.
  • ogólność adresu satyry (bez nazwisk) – Zabłocki to krytykuje, demaskowanie klasowego og-raniczenia.

IV. „Sztuka rymotwórcza”.

  1. Mikołaj Boileau.
  • satyry.
  • „Sztuka poetycka” 1674 r. – dowcipny utwór poetycki, satyryczny i dydaktyczny:
  • części 1 i 4 – chaotyczny przegląd zasad sztuki poetyckiej.
  • części 2 i 3 – najważniejsze gatunki literatury francuskiej.
  • Racine, Molier, La Fontaine, Boileau – reprezentowali klasycyzm.
  • naśladowanie to odtwarzanie tego, co w człowieku niezmienne – właściwości duszy.
  • rozum + natura + klasyczność starożytna = zasada estetyczna.
  • rozum = gust.
  • ale nie tylko treść jest ważna, forma także  Boileau „ulega tym samym tendencjom, a który-mi walczył”.
  • „Encyklopedia” Diderota radziła uczyć się „Sztuki poetyckiej” na pamięć.
  • w Polsce „Sztuka poetycka” i „List do Pizonów” znajdowały się w aparacie ideologicznym Oś-wiecenia.
  1. Dmochowski.
  • „Sztuka rymotwórcza”:
  • pierwsi biografowie, Wolski i Osiński, twierdzili, że to „najpierwszy z dzieł jego poety-ckich”.
  • nie znamy konkretnego roku powstania (ok. 1788).
  • odpowiedź na aktualne problemy literatury. a) wzory i autorytety.
  • Horacy i Boileau – zapożyczył od nich schemat konstrukcyjny, porządek, stosunek podmiotu do omawianych spraw.
  • to nie tłumaczenie „Sztuki poetyckiej” – samodzielność, choć jest tu bardzo dużo cytatów z innych autorów, to jakby antologia cytatów.
  • wzory: Horacy, Arystoteles, Vida, Boileau, Batteux, Pope, Diderot. b) podstawowe założenia estetyki Dmochowskiego.
  • zasada naśladownictwa: natura jest „zbiorem piękności, które trzeba umieć wynaleźć”.
  • inwencja jest władzą dowcipu.
  • gust – nierozłączny z rozumem, „Wszystko, co dobre, jest wynikiem rozumnego działania”.
  • systematyka gatunków literackich (przejęta od Boileau). c) systematyka gatunku literackiego.
  • gatunki literackie to różne formy obrazu życia odzwierciedlającego różne odcinki rzeczywisto-ści.
  • tradycyjna hierarchia gatunków (epos i tragedia na szczycie), ale Dmochowski podkreślał, że ważne jest mistrzostwo w każdym gatunku.
  • o gatunku nie decydują kryteria formalne, ale nastrój, idee, treść.
  • Dmochowski broni mitologii jako tradycyjnej metody obrazowania, ale bez ideologicznej fun-kcji.
  • tragedia – trzy jedności.
  • komedia – element krytyki + pozytywny program moralny.
  • tragedia ikomedia – zbliżenie: podobny typ przeżyć bohaterów.
  • satyra – krytyka bez nazwisk.
  • sielanka, oda – Dmochowski zalecał ograniczenie erotyki (ideał cnotliwego obywatela).
  • akcenty sentymentalne wzbogacają klasycystyczny system, ale też są ugięciem się tendencji oświeceniowych pod naporem antyracjonalistycznych.
  • 1792-1794 Dmochowski wśród jakobinów:
  • działacz rewolucji.
  • sam sprzeciwił się swojej poetyce  imienna krytyka króla. d) poemat dydaktyczny.
  • sztuka przykładu  artystycznie Dmochowski oddawał typowe cechy gatunków.
  • walka o realizm.
  • zasada typowości.

V. Drogi kariery.

  • po Oświeceniu oskarżano Dmochowskiego za to, że utwierdził w Polsce gust francuski, szty-wność gatunkową, jałowość treści, skostnienie w poezji, klasycystyczny dogmatyzm w kryty-ce
  • „Sztuka rymotwórcza” jako wstydliwa plama. a) w oczach współczesnych.
  • 1789 r. jako lektura pomocnicza w szkolnictwie:
  • poetyka.
  • przegląd dziejów literatury polskiej. b) Kołłątaj pomógł Dmochowskiemu odejść z zakonu.
  • współpraca z Kołłątajem.
  • kryzys poglądów ze „Sztuki rymotwórczej”.
  • sława dzięki tłumaczeniu „Iliady”.
  • konflikt z kulturalną Warszawą:
  • Dmochowski ożenił się.
  • przyjaźnił się z Kołłątajem.
  • pseudoklasycy (romantycy) – mieli szereg zastrzeżeń do „Sztuki rymotwórczej”.
  • 1826 r. syn, Franciszek Salezy Dmochowski, wydał poprawioną wersję (według niego to po-prawki ojca, ale wątpliwe):
  • styl, słownictwo.
  • gust – duża rola.
  • złagodzona krytyka schyłku epoki. c) atak Mickiewicza.
  • z osobistych pobudek (Franciszek Salezy skrytykował „Sonety Krymskie”).
  • Mickiewicz skrytykował nawet, niesłusznie, przekład „Iliady”.
  • atak na pseudoklasycyzm.

TEKST motto: „Sam nie pisząc, zasady poezji wyłożę,/ Skąd brać myśli, co wieszcza kształci i sposobi,/ Gdzie sztuka, gdzie błąd wiedzie, co szpeci, co zdobi” (Horacy, List do Pizonów).

  • dedykacja – do Stanisława Augusta.
  • przedmowa:
  • Arystoteles – „stanowi powszechne prawidła”.
  • Horacy – „umyślne zdaje się nieporządek udawać”.
  • Wida – „zdaje się bardziej Wergiliusza niż natury trzymać”.
  • Boalo Despro – „Daje i naukę i przykład uczniowi”.
  • Pope – „myśli oryginalnie”.
  • „Z Horacego i Despra czerpałem myśli”.

I. PIEŚŃ.

  • cel: „Co istotną jest cechą dobrego poety,/ Jakim mu trzeba torem bieżyć do swej mety,/ Cze-go szukać, a czego chronić się należy – / To ja zamyślam śpiewać dla świata młodzieży”.
  • apostrofa: „Guście, (…) Ty kieruj piórem moim./ Zacne dowcipy…”.
  • „Natura jest jedynym ozdób wizerunkiem,/ Byleś je brał rozumnie, nie ślepym trafunkiem”.
  • „Wszystko może w naturze do robót twych służyć,/ Byleś tylko miał dowcip i umiał jej użyć”.
  • „Rozum niech będzie mistrzem, a nie widzimisię”.
  • zachęta do różnorodności w mowie (np. słodycz z powagą, żart z ostrzem).
  • dzieje polskiej literatury:
  • „Pierwszy płód wierszów polskich jest «Boga Rodzica»”.
  • „Samą tylko szczególnie pisali łaciną…”.
  • „Jan Kochanowski, w rytmach swoich nieśmiertelny,/ Całemu narodowi powieki otworzył”.
  • Dmochowski wymienia takich autorów, jak: Badziński, Otwinowski, Potocki, Szymono-wicz, Gawiński…
  • „A nade wszystko szanuj mowę ojczystą./ Nie znać języka swego – hańbą oczywistą”.

przypisy Dmochowskiego do pieśni I.

II. PIEŚŃ.

  • sielanka – jak młoda pasterka zbiera ozdoby na polu; „Wszystko w niej prosto idzie”, „zawsze się pasterz głosem natury ozywa”.
  • „W radości grać wesoło, w smutku nucić żale,/ Flory wdzięki, owoce Pomony opiewać”.
  • elegia – „Nie lubię ja tych wierszy, gardzę tym autorem,/ Co o swoich mi prawi ogniach zim-nym piórem” (krytyka fałszywego smutku).
  • tren.
  • oda.
  • epigramat.
  • satyra – cytaty z Naruszewicza, ma ostrzejsze pióro niż inni; Krasicki o czymkolwiek pisze, jest doskonałym wzorem.
  • bajka – „Tok jej prosty, zaleta z rzeczy i stosunku./ Lecz i w tym mało dobrze pisało gatunku”; dobrze pisał Krasicki i „Fonten” we Francji.

przypisy Dmochowskiego do pieśni II.

III. PIEŚŃ.

  • zasada prawdopodobieństwa w teatrze.
  • protest przeciwko krwawym scenom.
  • akcja szybsza pod koniec dzieła.
  • cnota odnosi tryumf.
  • wielki sukces dramaturgów greckich.
  • teatr w Polsce – przez długie lata słabo – tylko szkolne dialogi; Kochanowski, Morsztyn, Bo-homolec.
  • „Grzech mieszać prawdę z fałszem, jakby mogło właśnie/ Iść razem objawienie i pogańskie baśnie”.
  • „Nade wszystko niech widzą dobry koniec w dziele”.

przypisy Dmochowskiego do pieśni III.

IV. PIEŚŃ.

  • „Sztuce niebeśpiecznej odlewania wierszy/ musi ten być ostatni, kto nie będzie pierwszy”.
  • o chwale, jaką zyskają poeci – tylko dobrzy.
  • „Niechaj cnota i serce twe w pismach jaśnieje”.
  • zwrot do Muz, spełnienie celów.

przypisy Dmochowskiego do pieśni IV.

Spis materyi (z 1788 r.).

Dodatek – fragmenty „Sztuki rymotwórczej” wedle wydania III.