Franciszek Ksawery Dmochowski, Sztuka rymotwórcza
Franciszek Ksawery Dmochowski, Sztuka rymotwórcza, oprac. Stanisław Pietraszko, BN I 158, 1956. WSTĘP motto: „Sztukę poetycką można określić jako zbiór przepisów naśladowania natury w spo-sób odpowiadający tym, dla których tworzy się to naśladowanie” (z Encyklopedii Diderota). I. W szkole „dobrego myślenia”. „Stanisław Konarski – na czele odrodzonej literatury polskiej” – opinia Dmochowskiego. szkoła Konarskiego wywarła duży wpływ na Dmochowskiego. Lata szkolne. ur. 2 grudnia 1762 r. w Oprawczykach (w województwie podlaskim).
Franciszek Ksawery Dmochowski, Sztuka rymotwórcza, oprac. Stanisław Pietraszko, BN I 158, 1956.
WSTĘP motto: „Sztukę poetycką można określić jako zbiór przepisów naśladowania natury w spo-sób odpowiadający tym, dla których tworzy się to naśladowanie” (z Encyklopedii Diderota).
I. W szkole „dobrego myślenia”.
- „Stanisław Konarski – na czele odrodzonej literatury polskiej” – opinia Dmochowskiego.
- szkoła Konarskiego wywarła duży wpływ na Dmochowskiego.
- Lata szkolne.
- ur. 2 grudnia 1762 r. w Oprawczykach (w województwie podlaskim).
- nauka u jezuitów, póżniej u pijarów (ośrodki pracy naukowej, ideologicznej), mając 16 lat, Dmochowski zostaje pijarem.
- w 1741 r. Konarski otworzył kolegium szlacheckie „zdrowa ideologia” (odcięcie się od ma-terializmu i scholastyki.
- porzucenie metafizyki na rzecz logiki (najpewniejsza szkoła rozumu) i etyki (opracowanie no-wych cnót obywatelskich).
- Teoria literatury w szkole Konarskiego.
- „O sztuce dobrego myślenia, bez którego dobrze mówić nie można” – teoria wymowy, wyda-na w 1767 r.
- logika podstawą retoryki i poetyki, która nie jest już teorią poezji, a która uczy opisu i rozumie-nia utworów literackich, a nie pisania wierszy.
- Konarski sam wybierał lektury, np. ostrzegał przed Seneką, wprowadził utwory Odrodzenia.
- Teatr szkolny pijarów.
- głównie francuski klasycyzm – prekursorstwo.
- Wychowanie obywatelskie.
- filozofia = sztuka życia.
- w czasie Sejmu Wielkiego pijarzy pisali przemówienia sejmowe (konkretne, historyczne), brali udział w walce politycznej po stronie postępowej.
II. Literackie początki.
- „Gratulatio novi anna 1785” („Kolęda dla narodu na rok 1785).
- satyry, katalog cnót i wad ludzkich.
- wydane anonimowo.
- „List Sandomierzanki do Podolanki”.
- pierwsza polemika w dziejach polskiej krytyki literackiej.
- prawdopodobnie autorem jest Dmochowski.
- krytyka „Podolan” Krajewskiego.
- tłumaczenie „Sądu Ostatecznego” Jounga.
- Warszawa 1785 r.
- zadedykowane Naruszewiczowi,
- temat: nicość człowieka wobec Boga, wszystko się zmienia, kruchość bogactw.
- Dmochowski cenił Jounga nie tylko jako moralistę, ale również za oryginalność.
- tłumaczenie „Myśli nocnych” Jounga.
- 1798 r.
- zadedykowane Krasickiemu.
- temat: Rewolucja, na emigracji prechodzi kryzys swojego Oświecenia.
- przekład „Raju utraconego” Miltona.
- historia walki szatana z Bogiem.
- satyry, np. „Orzeł i paw” (Stanisław August i Czartoryski).
- podręcznik „O cnotach towarzyskich i występkach im przeciwnych”.
- 1787 r.
- Dmochowski uczył wymowy w Łomży, w Radomiu, ale nie udało mu się w Szkole Głównej.
III. Wśród poglądów literackich epoki.
- program poetycki (sformułowanie wytycznych dla nowej literatury):
- walka z barokową beztreściowością, saskim panegirykiem, straganowym romansem.
- postulat poznawczej i wychowawczej wartości literatury.
- dramat:
- duże możliwości wychowawcze gatunku.
- otwarcie w Warszawie pierwszej w Polsce sceny publicznej – 1765 r.
- „Monitor” ogłasza szkic klasycystycznego kodeksu reguł dramatycznych:
- trzy jedności.
- zróżnicowanie między tragedię a komedią – na zasadzie różnic stanowych.
- postulat prawdopodobieństwa.
- dramat – umotywowany konflikt charakterów.
- Horacy.
- najbliższy polskiemu Oświeceniu teoretyk i twórca starożytności
- kult starożytnych autorów (Oświecenie = klasycyzm i pseudoklasycyzm).
- powaga starożytnych teorii.
- mitologia – popularna droga obrazowania itd.
- klasyczne sztuki jako element politycznej ideologii.
- klasycyzm i pseudoklasycyzm – spreczności w obozie klasycyzmu, w „Monitorze”:
- ciągle żywe tradycje saskie (koncepty, panegiryzm).
- brak jednej estetyki literackiej.
- teza o naśladowaniu natury w sztuce.
- odtwarzanie osobistych stanów duchowych poglądy Karpińskiego sentymentalizm.
- odtwarzanie rzeczywistości.
- te stany duchowe, które odpowiadają najwyższym wartościom, np. miękkość serca a su-rowość.
- otwarcie furtki skrajnemu subiektywizmowi i irracjonalizmowi, brak antyrealizmu.
- przeciwstawienie człowiek – świat.
- związek człowiek + przyroda.
- nasycenie obrazów uczuciem skuteczność antyfeudalnej krytyki.
- psychologiczny portret człowieka.
- Rokoko.
- 1779 r. Józef Szymanowski „Listy o guście” – zarys estetyki rokoka.
- ideał literatury:
- „delikatne drażnienie zmysłów, subtelny erotyzm”.
- „wdzięczna gładkość”.
- „piękna natura” – to tylko kategoria estetyczna (np. u Dmochowskiego piękne = dobre).
- wpływy „Encyklopedii” Diderota.
- Kołłątaj.
- propagator klasycyzmu w sztukach plastycznych i literaturze.
- Rzewuski.
- atak na literaturę Oświecenia.
- swobody republikańskie.
- walka z sukcesją tronu.
- antyracjonalizm w filozofii.
- fideizm w religii.
- piętnował dworską poezję.
- Teoria paszkwilu.
- ogólność adresu satyry (bez nazwisk) – Zabłocki to krytykuje, demaskowanie klasowego og-raniczenia.
IV. „Sztuka rymotwórcza”.
- Mikołaj Boileau.
- satyry.
- „Sztuka poetycka” 1674 r. – dowcipny utwór poetycki, satyryczny i dydaktyczny:
- części 1 i 4 – chaotyczny przegląd zasad sztuki poetyckiej.
- części 2 i 3 – najważniejsze gatunki literatury francuskiej.
- Racine, Molier, La Fontaine, Boileau – reprezentowali klasycyzm.
- naśladowanie to odtwarzanie tego, co w człowieku niezmienne – właściwości duszy.
- rozum + natura + klasyczność starożytna = zasada estetyczna.
- rozum = gust.
- ale nie tylko treść jest ważna, forma także Boileau „ulega tym samym tendencjom, a który-mi walczył”.
- „Encyklopedia” Diderota radziła uczyć się „Sztuki poetyckiej” na pamięć.
- w Polsce „Sztuka poetycka” i „List do Pizonów” znajdowały się w aparacie ideologicznym Oś-wiecenia.
- Dmochowski.
- „Sztuka rymotwórcza”:
- pierwsi biografowie, Wolski i Osiński, twierdzili, że to „najpierwszy z dzieł jego poety-ckich”.
- nie znamy konkretnego roku powstania (ok. 1788).
- odpowiedź na aktualne problemy literatury. a) wzory i autorytety.
- Horacy i Boileau – zapożyczył od nich schemat konstrukcyjny, porządek, stosunek podmiotu do omawianych spraw.
- to nie tłumaczenie „Sztuki poetyckiej” – samodzielność, choć jest tu bardzo dużo cytatów z innych autorów, to jakby antologia cytatów.
- wzory: Horacy, Arystoteles, Vida, Boileau, Batteux, Pope, Diderot. b) podstawowe założenia estetyki Dmochowskiego.
- zasada naśladownictwa: natura jest „zbiorem piękności, które trzeba umieć wynaleźć”.
- inwencja jest władzą dowcipu.
- gust – nierozłączny z rozumem, „Wszystko, co dobre, jest wynikiem rozumnego działania”.
- systematyka gatunków literackich (przejęta od Boileau). c) systematyka gatunku literackiego.
- gatunki literackie to różne formy obrazu życia odzwierciedlającego różne odcinki rzeczywisto-ści.
- tradycyjna hierarchia gatunków (epos i tragedia na szczycie), ale Dmochowski podkreślał, że ważne jest mistrzostwo w każdym gatunku.
- o gatunku nie decydują kryteria formalne, ale nastrój, idee, treść.
- Dmochowski broni mitologii jako tradycyjnej metody obrazowania, ale bez ideologicznej fun-kcji.
- tragedia – trzy jedności.
- komedia – element krytyki + pozytywny program moralny.
- tragedia ikomedia – zbliżenie: podobny typ przeżyć bohaterów.
- satyra – krytyka bez nazwisk.
- sielanka, oda – Dmochowski zalecał ograniczenie erotyki (ideał cnotliwego obywatela).
- akcenty sentymentalne wzbogacają klasycystyczny system, ale też są ugięciem się tendencji oświeceniowych pod naporem antyracjonalistycznych.
- 1792-1794 Dmochowski wśród jakobinów:
- działacz rewolucji.
- sam sprzeciwił się swojej poetyce imienna krytyka króla. d) poemat dydaktyczny.
- sztuka przykładu artystycznie Dmochowski oddawał typowe cechy gatunków.
- walka o realizm.
- zasada typowości.
V. Drogi kariery.
- po Oświeceniu oskarżano Dmochowskiego za to, że utwierdził w Polsce gust francuski, szty-wność gatunkową, jałowość treści, skostnienie w poezji, klasycystyczny dogmatyzm w kryty-ce
- „Sztuka rymotwórcza” jako wstydliwa plama. a) w oczach współczesnych.
- 1789 r. jako lektura pomocnicza w szkolnictwie:
- poetyka.
- przegląd dziejów literatury polskiej. b) Kołłątaj pomógł Dmochowskiemu odejść z zakonu.
- współpraca z Kołłątajem.
- kryzys poglądów ze „Sztuki rymotwórczej”.
- sława dzięki tłumaczeniu „Iliady”.
- konflikt z kulturalną Warszawą:
- Dmochowski ożenił się.
- przyjaźnił się z Kołłątajem.
- pseudoklasycy (romantycy) – mieli szereg zastrzeżeń do „Sztuki rymotwórczej”.
- 1826 r. syn, Franciszek Salezy Dmochowski, wydał poprawioną wersję (według niego to po-prawki ojca, ale wątpliwe):
- styl, słownictwo.
- gust – duża rola.
- złagodzona krytyka schyłku epoki. c) atak Mickiewicza.
- z osobistych pobudek (Franciszek Salezy skrytykował „Sonety Krymskie”).
- Mickiewicz skrytykował nawet, niesłusznie, przekład „Iliady”.
- atak na pseudoklasycyzm.
TEKST motto: „Sam nie pisząc, zasady poezji wyłożę,/ Skąd brać myśli, co wieszcza kształci i sposobi,/ Gdzie sztuka, gdzie błąd wiedzie, co szpeci, co zdobi” (Horacy, List do Pizonów).
- dedykacja – do Stanisława Augusta.
- przedmowa:
- Arystoteles – „stanowi powszechne prawidła”.
- Horacy – „umyślne zdaje się nieporządek udawać”.
- Wida – „zdaje się bardziej Wergiliusza niż natury trzymać”.
- Boalo Despro – „Daje i naukę i przykład uczniowi”.
- Pope – „myśli oryginalnie”.
- „Z Horacego i Despra czerpałem myśli”.
I. PIEŚŃ.
- cel: „Co istotną jest cechą dobrego poety,/ Jakim mu trzeba torem bieżyć do swej mety,/ Cze-go szukać, a czego chronić się należy – / To ja zamyślam śpiewać dla świata młodzieży”.
- apostrofa: „Guście, (…) Ty kieruj piórem moim./ Zacne dowcipy…”.
- „Natura jest jedynym ozdób wizerunkiem,/ Byleś je brał rozumnie, nie ślepym trafunkiem”.
- „Wszystko może w naturze do robót twych służyć,/ Byleś tylko miał dowcip i umiał jej użyć”.
- „Rozum niech będzie mistrzem, a nie widzimisię”.
- zachęta do różnorodności w mowie (np. słodycz z powagą, żart z ostrzem).
- dzieje polskiej literatury:
- „Pierwszy płód wierszów polskich jest «Boga Rodzica»”.
- „Samą tylko szczególnie pisali łaciną…”.
- „Jan Kochanowski, w rytmach swoich nieśmiertelny,/ Całemu narodowi powieki otworzył”.
- Dmochowski wymienia takich autorów, jak: Badziński, Otwinowski, Potocki, Szymono-wicz, Gawiński…
- „A nade wszystko szanuj mowę ojczystą./ Nie znać języka swego – hańbą oczywistą”.
przypisy Dmochowskiego do pieśni I.
II. PIEŚŃ.
- sielanka – jak młoda pasterka zbiera ozdoby na polu; „Wszystko w niej prosto idzie”, „zawsze się pasterz głosem natury ozywa”.
- „W radości grać wesoło, w smutku nucić żale,/ Flory wdzięki, owoce Pomony opiewać”.
- elegia – „Nie lubię ja tych wierszy, gardzę tym autorem,/ Co o swoich mi prawi ogniach zim-nym piórem” (krytyka fałszywego smutku).
- tren.
- oda.
- epigramat.
- satyra – cytaty z Naruszewicza, ma ostrzejsze pióro niż inni; Krasicki o czymkolwiek pisze, jest doskonałym wzorem.
- bajka – „Tok jej prosty, zaleta z rzeczy i stosunku./ Lecz i w tym mało dobrze pisało gatunku”; dobrze pisał Krasicki i „Fonten” we Francji.
przypisy Dmochowskiego do pieśni II.
III. PIEŚŃ.
- zasada prawdopodobieństwa w teatrze.
- protest przeciwko krwawym scenom.
- akcja szybsza pod koniec dzieła.
- cnota odnosi tryumf.
- wielki sukces dramaturgów greckich.
- teatr w Polsce – przez długie lata słabo – tylko szkolne dialogi; Kochanowski, Morsztyn, Bo-homolec.
- „Grzech mieszać prawdę z fałszem, jakby mogło właśnie/ Iść razem objawienie i pogańskie baśnie”.
- „Nade wszystko niech widzą dobry koniec w dziele”.
przypisy Dmochowskiego do pieśni III.
IV. PIEŚŃ.
- „Sztuce niebeśpiecznej odlewania wierszy/ musi ten być ostatni, kto nie będzie pierwszy”.
- o chwale, jaką zyskają poeci – tylko dobrzy.
- „Niechaj cnota i serce twe w pismach jaśnieje”.
- zwrot do Muz, spełnienie celów.
przypisy Dmochowskiego do pieśni IV.
Spis materyi (z 1788 r.).
Dodatek – fragmenty „Sztuki rymotwórczej” wedle wydania III.