Fantasy

Fantasy – gatunek literaki lub filmowy, a także czasami gier fabularnych opisujący wydarzenia w odległej, bliżej nieokreślonej przeszłości, w baśniowej scenerii. Inspiracją dla powstania dzieł fantasy mogą być mity, legendy i baśnie. Fantasy dzieli się na wiele podgatunków. Trudno jest sklasyfikować dzieło do danego gatunku, albowiem może mieć elementy charakterystyczne dla wszystkich podgatunków. Nie oznaczają one większych różnic w treści, czy w ideach jakie chce autor przekazać, ale w źródłach inspiracji oraz ogólnym „nastroju” w utworach, np.

Fantasy – gatunek literaki lub filmowy, a także czasami gier fabularnych opisujący wydarzenia w odległej, bliżej nieokreślonej przeszłości, w baśniowej scenerii. Inspiracją dla powstania dzieł fantasy mogą być mity, legendy i baśnie. Fantasy dzieli się na wiele podgatunków. Trudno jest sklasyfikować dzieło do danego gatunku, albowiem może mieć elementy charakterystyczne dla wszystkich podgatunków. Nie oznaczają one większych różnic w treści, czy w ideach jakie chce autor przekazać, ale w źródłach inspiracji oraz ogólnym „nastroju” w utworach, np.: nastrój mroczny, baśniowy, heroiczny, itd.

Główne podgatunki fantasy:

  1. High fantasy - akcja dzieje się w światach w całości wymyślonych przez autora, gdzie króluje magia i niespotykane gdzie indziej rasy (elfy, krasnoludy i inne dziwactwa), np.: saga „Wiedźmin” Andrzeja Sapkowskiego, trylogia „Władca Pierścieni” J.R.R. Tolkiena, czy saga „Miecz Prawdy” Terry’ego Goodkinda.
  2. Low fantasy - charakteryzuje się realizmem zbliżonym do świata rzeczywistego, jest to quasi-historyczne, magia występuje jako zakazana, straszna, a jakieś dziwne rasy nie najczęściej nie występują, np.: saga „Pieśń Lodu i Ognia” George’a R.R. Martina, Robert E. Howard ze swoim cyklem o Conanie, którego fabuła osadzona jest na Ziemi ok. 14 000 - 10 000 p.n.e.
  3. Heroic fantasy – to literatura magii i miecza, opowiadająca o przygodach herosów reprezentujących Dobro, w walce ze Złem. Przykładem może być wyżej wymieniony Howard ze swym cyklem o Conanie.
  4. Dark fantasy – jest to połączenie klasycznego fantasy z nutą horroru.
  5. Urban fantasy - akcja rozgrywa się w realiach wielkomiejskich. Na równych prawach występuje magia i technika.
  6. I wiele innych.

Cechy charakterystyczne fantasy:

  1. Fikcyjny, bądź zbliżony do rzeczywistego świat
  2. Nadnaturalne moce (np. magia)
  3. Baśniowe, fantastyczne istoty (np. elfy, krasnoludy, smoki, demony, itd.)
  4. Fantastyczne, posiadające wielką moc przedmioty (np. różdżki)
  5. Walka pomiędzy dobrem, a złem